BX-Xantia-C5-C5

BX
Karakteres és feltűnő autó lett

Karakteres és feltűnő autó lett

Karakteres és feltűnő autó lett


Melyik autó centiméterben kifejezett hossza egyezik meg az elődjének a literben megadott csomagterével? Effajta bornírt találós kérdések csak a magamfajta autóbuziknak jutnak eszébe, mindenesetre a megoldás a Citroën BX (444 liter) és a Xantia (444 cm).

Ezzel a baromsággal azért traktálom a mi nyájas olvasóinkat, mert a C5 végre formailag is méltó örököse a Bertone-stúdióban megrajzolt, különleges Xantiának. Alapjaiban megváltozott az autó a modellváltással. Az előző taxinak volt ideális a pazar kényelemmel és a végtelen térrel, de a modellfrissítés előtt annyira csúnyán mutatott, hogy a piros lámpánál elkövetett orrtúrással sem rontottunk az összképen.

Nagyra nőtt

Innen lehetne 3-as BMW is

Innen lehetne 3-as BMW is

Innen lehetne 3-as BMW is


Most a C5 kiragyog a parkoló autók közül, dacára a csinovnyikos szürke fényezésnek. Jelen van a térben, már csak a méretei miatt is: 477,9 centisre cseperedett. A C5 nemcsak azoknak lehet alternatíva vállalati autóként, akiknek kötelező franciát választaniuk.

A nagy Citroën az Év Autója választás döntőjébe is bekerült, ami kicsit meglepő, mert a padlólemez az elődé és nincs benne egy új motor sem.

Talán avval tudott bejutni a kiválasztottak közé, hogy ez ma a legjobb francia autó a középkategóriában, és a valaha volt legnémetebb gall is, amit dicséretnek szánunk. A forma azonban nem mindenütt eredeti, a hátulja ismerős a 3-as BMW-ről.

Hátul szűk

Túl magasan van az ülés

Túl magasan van az ülés

Túl magasan van az ülés


Extravagáns megoldásként a tesztautóban egyedül a CX-en és a C6-on is megcsodálható konkáv hátsó üveg említhető, amelyről sajnos hiányzik az ablaktörlő.

Eleve kérdéses az óriási ötödik ajtót a lépcsős hátra és a szedánokra jellemző kis nyílásra cserélni, de akinek többre van szüksége, annak ott a szépséges kombi.

Belül sem a csarnokszerű tér volt a cél, ezért az elöl terpeszkedő utas jócskán meglepődik, ha be szeretne ülni hátra. A limuzinban a nyurgák számára nincs elég fejtér, a lábtér is korlátozott. Ekkora testben nagyobb helyet lehetne körülzárni.

Minőség, minőség, minőség

Stílusos és minőségi a belső tér

Stílusos és minőségi a belső tér

Stílusos és minőségi a belső tér


Aki nem egy-nyolcvan feletti utasokkal akarja megtölteni az autót, annak jobban fog tetszeni a C5.

A ruppótlan és a közepes műanyagokat száműzték, a C5 belső tere a legszebbek közé tartozik a konkurensek között. A Passatot például erősen lelépi az anyagminőség, de a formaterv is igazolja, hogy Itália mellett Franciaország a jó ízlés őshazája.

A műszerek előtt kecsesen lebegnek a piros mutatók, sötétben is nagyon elegáns az egész. Középen a temérdek gombot és kapcsolót pár nap alatt meg lehet szokni, ugyanez a helyzet a kormányra elszórtakkal is.

Folytatjuk mindazzal, ami tetszett és ami nem


Sajátságos a kormány

Maga a kormányzás viszont rossz. A pillekönnyen járó kormányból egyszerűen az ellenállás hiányzik, nagyon túllihegetett a rásegítés városi sebességeknél. Forogni itt is csak a karima forog, a kormányon belül a mozdulatlan középrészen van a duda két gombja. Ha a hüvelykujjunkkal próbáljuk megszólaltatni, akkor nehézkes, de szükséghelyzetben spontánul a kormány közepébe tenyerelve azonnal eltalálni, tehát használható.

Okos és elrontott részletek

A két fényes felület a duda

A két fényes felület a duda

A két fényes felület a duda


Az üléshelyzet túl magas, hiába próbáltuk, nem lehet lejjebb vinni az egyébiránt kényelmes vezetőülést, ezért nehezen találtuk a helyünket. Az eddigi tesztautók motoros állítású ülésével a többiek nem panaszkodtak erre. Ritkaság, hogy a tolatóradar csak akkor jajveszékeljen, amikor tényleg már csak 10 centire vagyunk az akadálytól, de a C5-ben hatékony a felárért adott segítség.

Ésszerű a kiiktatható és 50-nél magától visszatérő ESP, mert így nagy baj nem érhet, viszont az autó képes feljutni egy havas emelkedőn, ahol a kipörgésgátló a megállásig venné el a teljesítményt. A korai sötétedésben jól jött a kanyarodáskor oldalra vetített fény, így jobban látni, hová fordulunk be.

Acélrugós futómű

Hidropneumatika nélkül is kényelmes

Hidropneumatika nélkül is kényelmes

Hidropneumatika nélkül is kényelmes


A tesztautóban lévő acélrugós futóműnek kellene segítenie a C5 elterjedését eddig érintetlen területeken, például flottautóként. A hidropneumatika elhagyása csak bizonyos motorokra és felszereltségekre vonatkozik, de annyira jó lett ez a felfüggesztés, hogy nem könnyeztem csatakosra a párnacihát az igényesebb és persze drágább rendszerért.

A nagy autók fölényes magabiztosságával gördül a C5, finoman kezelésbe veszi az úthibákat és a jó útminőség illúziójával kényeztet bennünket macskakövön is. Autópályán hatodikban elszáguldana a világ végéig, rezzenéstelen nyugalomban fúrja magát a levegőbe.

HDi-ből jó a kétliteres

Barátságos csend honol a belső térben, sokáig észrevétlen marad a sebesség. A kétliteres dízelmotor emelt tempónál is halkan duruzsol, de ennél meglepőbb, hogy kemény mínuszokban milyen puhán, finoman kezd járni indítás után.

6 690 000 Ft a kétliteres HDi ára

6 690 000 Ft a kétliteres HDi ára

6 690 000 Ft a kétliteres HDi ára


138 lóerőt és 320 newtonmétert tud a motor, ami átlagos. A menetteljesítmények sem különböznek a hasonló méretű dízelekben megszokottól, tehát van mit a tejbe aprítani, a négyhengeres derekasan húz, de nem vág hátba meglepetésszerűen, mint a dupla turbós és különlegesen jól sikerült 2,2 HDi. A fagyos fővárosban 8,4 literre adódott a fogyasztás, vegyes forgalomban ez lemegy 7 literre.

6,7 millió forint

A kínálatban ez a dízel a jolly joker, mert háromféle kivitelben és acélrugós illetve hidropneumatikus felfüggesztéssel egyaránt kapható. A tesztelt Dynamique a legegyszerűbb modell ezzel a motorral, de a felszereltségéből így is csak az ülésfűtés hiányzik, de az nagyon. 6,7 millió forintos listaáron a kétliteres dízel C5 egy dicséretesen reálisan beárazott színfolt a középkategóriában.


Műszaki adatok – Citroën C5 2,0 HDi Dynamique
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1997
Furat x löket (mm) 85,0 X 88,0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 100(136)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320 (340)/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,6
Végsebesség (km/h) 204
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,9
Vegyes (l/100 km) 6,0
CO2 kibocsátás (g/km) 157
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4779/1860/1458
Tengelytáv (mm) 2815
Csomagtér (liter) 439
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1608-1683/547-472
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 71
Gumiméret 225/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 6 690 000
Konkurensek (forint) Renault Laguna Expression 2,0 dCi 150, 6 700 000
VW Passat 2,0 TDI Comfortline, 7 064 600
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Második kiadásban a C5 nem a praktikum bajnoka, mégis meggyőző, stílusos, kényelmes autó.
Pontszám (max. 10) 8,0 pont

Mellette – Ellene
  • Igényes utastér
  • Csábos külső
  • Kényelmes rugózás
  • Halk és kulturált dízelmotor
  • Ésszerű ár, jó felszereltség
  • Kevés hely hátul
  • Közepes csomagtartó
  • Magas üléshelyzet
  • Túlkönnyített kormány