BX-Xantia-C5-C5
Melyik autó centiméterben kifejezett hossza egyezik meg az elődjének a literben megadott csomagterével? Effajta bornírt találós kérdések csak a magamfajta autóbuziknak jutnak eszébe, mindenesetre a megoldás a Citroën BX (444 liter) és a Xantia (444 cm).
Ezzel a baromsággal azért traktálom a mi nyájas olvasóinkat, mert a C5 végre formailag is méltó örököse a Bertone-stúdióban megrajzolt, különleges Xantiának. Alapjaiban megváltozott az autó a modellváltással. Az előző taxinak volt ideális a pazar kényelemmel és a végtelen térrel, de a modellfrissítés előtt annyira csúnyán mutatott, hogy a piros lámpánál elkövetett orrtúrással sem rontottunk az összképen.
Nagyra nőtt
Most a C5 kiragyog a parkoló autók közül, dacára a csinovnyikos szürke fényezésnek. Jelen van a térben, már csak a méretei miatt is: 477,9 centisre cseperedett. A C5 nemcsak azoknak lehet alternatíva vállalati autóként, akiknek kötelező franciát választaniuk.
A nagy Citroën az Év Autója választás döntőjébe is bekerült, ami kicsit meglepő, mert a padlólemez az elődé és nincs benne egy új motor sem.
Talán avval tudott bejutni a kiválasztottak közé, hogy ez ma a legjobb francia autó a középkategóriában, és a valaha volt legnémetebb gall is, amit dicséretnek szánunk. A forma azonban nem mindenütt eredeti, a hátulja ismerős a 3-as BMW-ről.
Hátul szűk
Extravagáns megoldásként a tesztautóban egyedül a CX-en és a C6-on is megcsodálható konkáv hátsó üveg említhető, amelyről sajnos hiányzik az ablaktörlő.
Eleve kérdéses az óriási ötödik ajtót a lépcsős hátra és a szedánokra jellemző kis nyílásra cserélni, de akinek többre van szüksége, annak ott a szépséges kombi.
Belül sem a csarnokszerű tér volt a cél, ezért az elöl terpeszkedő utas jócskán meglepődik, ha be szeretne ülni hátra. A limuzinban a nyurgák számára nincs elég fejtér, a lábtér is korlátozott. Ekkora testben nagyobb helyet lehetne körülzárni.
Minőség, minőség, minőség
Aki nem egy-nyolcvan feletti utasokkal akarja megtölteni az autót, annak jobban fog tetszeni a C5.
A ruppótlan és a közepes műanyagokat száműzték, a C5 belső tere a legszebbek közé tartozik a konkurensek között. A Passatot például erősen lelépi az anyagminőség, de a formaterv is igazolja, hogy Itália mellett Franciaország a jó ízlés őshazája.
A műszerek előtt kecsesen lebegnek a piros mutatók, sötétben is nagyon elegáns az egész. Középen a temérdek gombot és kapcsolót pár nap alatt meg lehet szokni, ugyanez a helyzet a kormányra elszórtakkal is.
Folytatjuk mindazzal, ami tetszett és ami nem
Sajátságos a kormány
Maga a kormányzás viszont rossz. A pillekönnyen járó kormányból egyszerűen az ellenállás hiányzik, nagyon túllihegetett a rásegítés városi sebességeknél. Forogni itt is csak a karima forog, a kormányon belül a mozdulatlan középrészen van a duda két gombja. Ha a hüvelykujjunkkal próbáljuk megszólaltatni, akkor nehézkes, de szükséghelyzetben spontánul a kormány közepébe tenyerelve azonnal eltalálni, tehát használható.
Okos és elrontott részletek
Az üléshelyzet túl magas, hiába próbáltuk, nem lehet lejjebb vinni az egyébiránt kényelmes vezetőülést, ezért nehezen találtuk a helyünket. Az eddigi tesztautók motoros állítású ülésével a többiek nem panaszkodtak erre. Ritkaság, hogy a tolatóradar csak akkor jajveszékeljen, amikor tényleg már csak 10 centire vagyunk az akadálytól, de a C5-ben hatékony a felárért adott segítség.
Ésszerű a kiiktatható és 50-nél magától visszatérő ESP, mert így nagy baj nem érhet, viszont az autó képes feljutni egy havas emelkedőn, ahol a kipörgésgátló a megállásig venné el a teljesítményt. A korai sötétedésben jól jött a kanyarodáskor oldalra vetített fény, így jobban látni, hová fordulunk be.
Acélrugós futómű
A tesztautóban lévő acélrugós futóműnek kellene segítenie a C5 elterjedését eddig érintetlen területeken, például flottautóként. A hidropneumatika elhagyása csak bizonyos motorokra és felszereltségekre vonatkozik, de annyira jó lett ez a felfüggesztés, hogy nem könnyeztem csatakosra a párnacihát az igényesebb és persze drágább rendszerért.
A nagy autók fölényes magabiztosságával gördül a C5, finoman kezelésbe veszi az úthibákat és a jó útminőség illúziójával kényeztet bennünket macskakövön is. Autópályán hatodikban elszáguldana a világ végéig, rezzenéstelen nyugalomban fúrja magát a levegőbe.
HDi-ből jó a kétliteres
Barátságos csend honol a belső térben, sokáig észrevétlen marad a sebesség. A kétliteres dízelmotor emelt tempónál is halkan duruzsol, de ennél meglepőbb, hogy kemény mínuszokban milyen puhán, finoman kezd járni indítás után.
138 lóerőt és 320 newtonmétert tud a motor, ami átlagos. A menetteljesítmények sem különböznek a hasonló méretű dízelekben megszokottól, tehát van mit a tejbe aprítani, a négyhengeres derekasan húz, de nem vág hátba meglepetésszerűen, mint a dupla turbós és különlegesen jól sikerült 2,2 HDi. A fagyos fővárosban 8,4 literre adódott a fogyasztás, vegyes forgalomban ez lemegy 7 literre.
6,7 millió forint
A kínálatban ez a dízel a jolly joker, mert háromféle kivitelben és acélrugós illetve hidropneumatikus felfüggesztéssel egyaránt kapható. A tesztelt Dynamique a legegyszerűbb modell ezzel a motorral, de a felszereltségéből így is csak az ülésfűtés hiányzik, de az nagyon. 6,7 millió forintos listaáron a kétliteres dízel C5 egy dicséretesen reálisan beárazott színfolt a középkategóriában.
Műszaki adatok – Citroën C5 2,0 HDi Dynamique | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1997 |
Furat x löket (mm) | 85,0 X 88,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 100(136)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320 (340)/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,6 |
Végsebesség (km/h) | 204 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,9 |
Vegyes (l/100 km) | 6,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 157 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4779/1860/1458 |
Tengelytáv (mm) | 2815 |
Csomagtér (liter) | 439 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1608-1683/547-472 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 71 |
Gumiméret | 225/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 690 000 |
Konkurensek (forint) | Renault Laguna Expression 2,0 dCi 150, 6 700 000 VW Passat 2,0 TDI Comfortline, 7 064 600 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Második kiadásban a C5 nem a praktikum bajnoka, mégis meggyőző, stílusos, kényelmes autó. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|