Menekülés helyett támadás előre

A nap végén kaptam ajándékba két Yetit
Sokat hozhat a márkának

Sokat hozhat a márkának

Sokat hozhat a márkának


Európa-szerte nagy problémákkal küzd a Škoda. Brutális méretű visszaesés jellemzi az eladásaikat, az összesített mutató 20%-os eltérést jelez. Itthon egyébként még nagyobb a baj, egyes területeken 50%-os esés is tapasztalható. Ilyen nehéz időkben a legjobb védekezés a támadás.

A VW-csoport biztos hátterével ezúttal is új területre eveztek. Az új modell bevezetésével a szabadidő-autók (SUV) piacán szeretnék megvetni a lábukat. Ez a lépés amellett, hogy új vásárlókat hozhat a Škodának, a márka elismertségének is nagyon jót tehet. Az Octavia és a Superb is magasan a legjobbak között vannak ár-érték arányukkal, a presztízsük mégis nagyon alacsony.

És a szörnyű valóság: A kisembereknek nincs pénze? Nem akarnak Fabiát venni? Akkor gyártunk autót a tehetősebb rétegnek!

A Škoda újkori történelme

A Volkswagennel történő 1991-es összeolvadása óta eltelt időszakban kilenc különféle típus készült a cseh márka termékeként. A Škoda Favorit volt az a modell, amely a változást elindította, 1988-tól 1994-ig, a Škoda Felicia elindulásáig gyártották a modellt. A legnagyobb áttörés 1996-ban következett a Škoda Octavia elkészítésével.

Hihetetlen! Mégis van Yeti! 118

Már van Yeti is


A nagyszerű ár-érték aránya miatt kedvelt modell mind a mai napig népszerű. Ennek köszönhetően az Octaviából készült a legtöbb, közel 2,3 millió darab. Gyártottak belőle sport (RS) és szabadidő-autó (4×4, Scout) kiviteleket is. A frissen felújított változat tavaly óta itthon is kapható.

A másik kiemelkedően sikeres modell a Škoda Fabia volt, melyet 1999-ben mutattak be. Három verzióban – ötajtós, kombi és szedán – volt elérhető. 2001-ben a Škoda betört a felső középkategóriába is a Superb megjelenésével, ahol 2008 óta az új változattal vannak jelen. Az egyre szélesedő palettán 2006 óta egyterű is szerepel, Roomster révén. A Yeti érkezése már egy ideje sejthető, sokáig a Roomster tanulmánnyal együtt készült. Itthon október elejétől találkozhatunk a szabadidő-autóval.


Bevetésen a Yeti – Videó

a videó a hirdetés után indul

A Škoda Yeti

A Yetiben minden Škoda modellből van egy kicsi

A Yetiben minden Škoda modellből van egy kicsi

Minden Škoda-modellből van egy kicsi benne


2005 elején javában készült a Roomster, ami ugye egy családi egyterű, erre bedobták a Yetit, amely már inkább a terepre készült járgányokra emlékeztetett. Négy év elteltével az autó megérett a sorozatgyártásra.

A név változatlan, ezek szerint a szőrös talpú majomemberrel lehet a legjobban megfogni az autó lényegét. Na, jó igazából arra próbál utalni, hogy egy masszív, minden felületen jól működő autóval van dolgunk.

A terepjárós elemekből építkező Yeti közvetlen konkurensei a KIA Sportage és a Hyundai Tucson, de kár lenne tagadni, hogy a Nissan Qashqai sikere adta a legnagyobb inspirációt.

A következő lapon kiderül, mit tud az autó menet közben, mennyibe fog kerülni, milyen motorok lesznek benne, stb…


Igazi terepgép?

A bemutatón szinte minden létező úton kipróbálhattuk az autót. Hegyi szerpentintől országúton át meredek lejtőkig mindenhol jártunk. Azt mondják, nincs kompromisszummentes multifunkciós technikai kütyü.

Tényleg simán veszi

Tényleg simán veszi

Simán veszi az akadályokat


Az összehekkelt videó-DVD, a fénymásoló-scanner-nyomtató, vagy például a nagy átfogású fényképezőgép-optika sem túl szerencsés dolog. Pedig ezekre van a legnagyobb kereslet.

A Yeti is hasonló elven épült föl, de ez az ötvözött tudástár nagyon jól áll neki. Városban a menő külsővel hódít, országúton vagy autópályán csendes motorjaival, kényelmes utasterével. És terepen? A legkevésbé sem jön zavarba. A 4×4-es modellekhez lejtmenet-vezérlés is párosítható, amivel a legextrémebb lejtőkön is lenavigálja a legtapasztalatlanabb sofőröket is.

Ami egy picit különös a funkcióban, hogy üresben is működik. Pedig ereszkedésnél a motorfék az egyik leghatékonyabb dolog.

Az igazi(?) jeti


A neves hegymászók szavahihetőségét senki sem tagadja, legfeljebb azt, hogy valóban majomembert láttak. Több elmélet is született, a jetit elfogadók és a szkeptikusok körében egyaránt.

Az egyik legtetszetősebb elmélet szerint a valaha élt legnagyobb emberszabású majomfaj, az óriási Giganthopithecus jelenkorig fennmaradt képviselői állnak a rejtélyes történetek hátterében. Kutatások szerint, közel egymillió évig a korai ember kortársaként élt az ősi majom és mindössze 100 ezer éve pusztulhatott ki, vagyis elszigetelt csoportjaik akár tovább is fennmaradhattak.

Ám egyes kutatók szerint a Giganthopithecus – szemben a jeti-leírásokkal – nem felegyenesedve mozgott.


Bár nem kizárt, de erre csak egy teljes csontváz előkerülése adhatna választ. A másik ellenvetés az, hogy a Giganthopithecusok valószínűleg növénnyel, elsősorban bambusszal táplálkoztak, és ez a magas hegységekben nem áll rendelkezésükre.

Mások úgy gondolják, hogy valóban egy emberféle lehet a jeti, amelyet a terjeszkedő Homo sapiens szorított vissza olyan ritkán lakott, kevésbé háborgatott területre, mint amilyen a Himalája.

Felmerült a kései Homo erectus vagy a Homo neanderthalensis neve is (nem csak a jeti, hanem más „majomemberek” esetében is). A Homo floresiensis felfedezése is komoly támogatást jelentett ezen hipotézis híveinek, hiszen ez a törpe emberfaj földtörténeti viszonylatban csak a közelmúltban pusztult ki.

Motorok

A nap végén kaptam ajándékba két Yetit
Félelmetes így bedőlve vezetni, de jó tudni, hogy kibírja

Félelmetes így bedőlve vezetni, de jó tudni, hogy kibírja

Félelmetes, de jó tudni, hogy kibírja


Első nekifutásra kétféle benzines és négy dízelmodell lesz a palettán, később csatlakozhat a régóta ígérgetett 1.6 dízel. Érdekes, hogy az elsőkerekes változathoz csak két motor választható. Ezek közül világszenzáció az 1.2-es, 105 lovas TSi, ami a Polo után a Yetibe is bekerül.

Egy rövid szakaszon sikerült kipróbálni a Yeti+1.2 TSi párost. Természetesen a 105 lóerő ellenére nem egy izomgép, de a negyedik fokozatig szépen húz. Autópályán nem pörögte szét az agyát, így ezzel a változattal is egy csendes utazóautónk lehet.

Mindenképpen örömteli a korszerű, dinamikusabb belépőmotor, a Fabiában nagyon jól fog működni a cucc. 7 sebességes, DSG-váltóval szerelt kivitelben is elérhető lesz. Ez lesz majd az igazán érdekes darab.

Sajnos gyári fogyasztási adatok még nincsenek, addig is álljon itt egy felsorolás a választékról:

ŠkodaYeti Škoda Yeti 4×4
1.2 TSI/105 LE 1.8 TSI/160 LE
1.2 TSI/105 LE DSG 2.0 TDI CR DPF/110 LE
2.0 TDI CR DPF/110 LE 2.0 TDI CR DPF/140 LE
2.0 TDI CR DPF/170 LE

Az ára?

A belépő motorral (1.2 TSi – 105 LE) 4,5 millió forint körül lesz a vételár. A bemutatón egy csúcsmodellt is sikerült próbára tenni. Ez a 4×4-es, 170 lovas dízel, bőrüléssel és navigációval akár a 9 milliót is súrolhatja. Nem semmi.

Hihetetlen! Mégis van Yeti! 238
Kíváncsi, hogy mit művelt a fiatalember a két dögös csajjal? Katt. a képre! (Gyári képek)