Sosem értettem igazán, hogy városba, vagy csak az óvoda és a lakás közötti ingázásra miért fontos terepjárót venni. Sokat fogyaszt, kényelmetlen és még lassú is. Azon kívül a többé-kevésbé sima aszfalton az elakadás réme sem fenyegeti, még a legszerencsétlenebb sofőrt sem.
Mégis rengeteg nagy dög rója az utakat, a bent ülők pedig abban a hitben autóznak, hogy ők itt még az atomot is túlélnék. Pedig ez nem biztos.
Úgy néz ki, mintha…
A lélektan pedig komoly tudomány, kérdezzünk meg száz kisgyermekes anyukát, miben van nagyobb biztonságban a pulya. Egy termetes svéd SUV-ban, vagy esetleg egy német/francia kombiban. Aztán jön a Toyota egy robusztus, terepjárónak látszó kockaalakú dologgal, ami jól néz ki, könnyű vele parkolni, takarékos és ha mégis nagyon ragaszkodunk hozzá, akkor négykerekes is akad belőle. Egy igazi városi álterepjáró, azoknak, akiknek igazán a látszat számít.
Made in Japan
Aki Urban Cruisert venne, annak jó mélyen bele kell nyúlni a zsebébe. Egészen pontosan legalább 4 345 000 forintot kell onnan előkaparni, amely nem kis összeg. Ha pedig alaposan tele is extrázzuk a kocsit, és nem mondunk le az összkerekes hajtásláncról sem, akkor egészen 6,4 millióig dagaszthatjuk az árcédulát. Cserébe nem vendégmunkások kalapálják össze az alkatrészeket, hanem szorgos japán kezek illesztenek a helyére mindent. És valamiért ez jó érzés. Talán azért, mert úgy gondoljuk, hogy a japánok mind egy csinos kis szigeten laknak, ahol – a tévében is láthatja bárki -, csend, rend, és fegyelem honol.
Zöldség
Egy korábbi felmérés, amely az üzemanyag-takarékos autóipari mágiákat vesézte ki, azzal a konklúzióval végződött, hogy a leghatékonyabban a szükséges váltásokra figyelmeztető, illetve a start-stop rendszerekkel lehet üzemanyagot spórolni. Az Urban Cruiser nem fukarkodott és rögtön mindkét megoldást belepasszírozta városi járgányába. Jogos is az igyekezet, hiszen hol máshol lenne igazán nagy szükség ezekre a praktikákra, mint a többnyire szmogos levegőjű metropoliszokban. Ahová a neve alapján is való a kis Toyota.
Még nincs vége a cikknek, kattintás után beköltözünk a járgányba
Stop & Start
Ha menet közben valamiért megállunk az autóval, a rendszer egy pillanat alatt leállítja a motort. Így álló helyzetben, feleslegesen nem fogyaszt a kocsi üzemanyagot. Persze ennek a funkciónak az élvezetéhez az is szükséges, hogy ha indul a kocsisor, nekünk se kelljen egyetlen másodpercet sem várni az újraindulásra. Az Urban Cruiserben nem is kell, lehetetlen olyan gyorsan egyesbe tenni a váltót, hogy a motor ne legyen menetkész, mire elkezdjük felengedni a kuplungot.
Városi menetben ez a műsor akár négyszázalékos üzemanyag és CO2-kibocsátás csökkenést is jelenthet. De aggodalomra semmi ok, ha álló motorral nem lenne elég hatékony a légkondi, vagy más fogyasztónak kell a szufla, a Központi Agy azonnal előrébb rangsorolja a kényelmünket, mint a külső levegőminőséget és vígan újra indul a benzinmotor a pirosnál is.
Középsúly
A Yaris-szal ápolt rokoni szálak inkább bent érhetők tetten, kívülről legfeljebb a megegyező tengelytáv tűnhet fel a jó szemmértékkel megáldottaknak. A kissé bumfordi, de a mostanában sokak által divatossá tett kockaforma jól áll az Urban Cruisernek, talán még egy nagyon távoli rokon ismerős vonásait is felfedezhetjük rajta. Bent már könnyebb dolgunk van, mindenfelé ismerős apróságokra bukkanhatunk, de akad újdonság is, ami szemet szúr. Például a műszerfal.
Előadás
Indításkor a vörös fényben játszó mutatók – egymással szembe – kilendülnek a végpontokig – mintha egyiküknek a 220-as tempó, másikuknak a nyolcezres fordulatszám kijelzése lenne a beteljesedés maga. Nem mondom, szép ez az elrendezés, de autózás közben csak nehezíti a vezető életét. Hasonlóan meredt szemmel kell fürkészni a szélekre száműzött műszerek jelzéseit is, amelyek nagy része eltakarva várja, hogy a nehézségek ellenére mégis felvegyük vele a vizuális kapcsolatot.
Beltér
A kívülről annyira jellemző, masszív, erődszerű stílusból odabentre nem sok maradt. Anyagai, hangulata leginkább a Yariséra hasonlít. Kedvencem a hatalmas érintőképernyős kijelző, amelyen a navigáció, a kihangosító és a hifi is osztozik.
Helykínálatára nem lehet panaszunk, elfér a térdünk, fejünk és más létfontosságú szerveinket sem nyomja az autó. A csomagtartó és a hátsó sorban ülők lábtere szoros összefüggésben áll egymással, hála a tologatható üléssornak. Minden alkalommal dönthetünk, mi a fontosabb. Ha már korábban eldöntöttük, hogy nekünk a terepjárós hangulat, a trendi forma, a megbízhatóság és a környezetvédelem megéri egy Toyota Urban Cruiser árát.
A Toyota eco-tízparancsolata: |
1. Távolítsa el a tetőcsomagtartót, ha már nincs rá szüksége. 2. Tervezze meg útvonalát, és ne tegyen kitérőket. 3. Rövid utakra ne használja autóját. 4. Rendszeresen ellenőrizze a guminyomást. 5. A kezelési útmutatóban leírtak szerint szervizeltesse autóját. 6. Korábban váltson magasabb sebességfokozatba. 7. Csak szükséges esetben használja a légkondicionálót. 8.Kövesse és tartsa a forgalom ritmusát. 9.Tartsa zárva az ablakokat. 10. Állítsa le a motort, ha egy percnél hosszabb ideig várakozik. |
Már csak egy utolsó kattintás, és az adatok is megérkeznek
Műszaki adatok -Toyota Urban Cruiser 1,33 VVT-i Exe | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1329 |
Furat x löket (mm) | 72,5 X 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 74(100)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 132/3800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,5 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,9 |
Vegyes (l/100 km) | 5,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 129 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3930/1725/1525 |
Tengelytáv (mm) | 2460 |
Csomagtér (liter) | 314-388 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1155/435 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 42 |
Gumiméret | 195/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 345 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 375 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Részletek itt |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|