Mint régen: turbó, 4×4, hatgangos váltó
Csalhatatlan jele a korosodásnak, hogy egyre többször emlegetek hajdanvolt autókat, hogy bezzeg akkor még nem a pénz diktált. Az egyik becsípődésem az első generációs, 1988-1995 közötti Vectra sportváltozatához kötődik. A dallamos nevű Vectra 2000 2.0 16V Turbo 4×4 már akkor összkerékhajtással és hatfokozatú váltóval készült, mekkora autó lehetett 204 lóerővel!
Kivételesen nincs mit visszasírni, mert az Insignia sportváltozata négykerék-hajtású, turbófeltöltős és 325 lóerejével is igen jó helyen áll a középkategóriás tömeggyártmányok versenyében.
Alig maradt sportlimuzin
325 lóerős téttel az Opel elég rendesen odatette az Insignia OPC-t a népi középkategóriás sportmodellek között. A Passatból van ugyan 300 lóerős V6, de a 3,6 literes limuzin nem sportváltozat, inkább luxusverzió. A Ford Mondeóból az ST 220 utódja lehetne az ellenfél, de náluk 220 lóerőnél az öthengeres turbóval véget ér a teljesítménykínálat. Nincs már Accord Type-R sem, a Honda a 201 lóerős, automatával hervasztó, kézi váltóval élvezetesen vinnyogtatható négyhengerest adja a sportolni vágyó családapáknak. A cégautós menedzserekre utazó Toyota és a francia márkák is hanyagolják a kategóriát, kivéve a Renault-t. A Laguna GT teljesítményhátránya ellenére is értékes szereplő. Az egyre szűkülő kínálatot később nemsokára a Mazda bővítheti, ott még remélhetünk utódot az MPS-nek. |
Versenytempó
Bár vannak nyílt napok, alkalmas autó híján ritkán jutunk ki a Hungaroringre. Az Opel viszont utcai vezetést nem is szervezett az Insignia OPC bemutatóján, rögtön a versenypályára tereltek bennünket.
Az Insignia nemcsak méretben és árban, de az OPC-vel technológiájában is méltó csúcsmodellje az Opelnek. Mire megkapta az Opel Performance Center logóját, futóműve, hajtáslánca, külseje és belseje is teljesen átalakult.
325 lóerő, 250 km/h, 6,0 s
Tudásából már a csodás sportülések oldaltartásából is megsejteni valamit, de a hathengeres motor először csak altat finom, halk járásával. Pedig a 325 lóerős turbómotor egy utcai autóban több, mint ígéretes.
A műszerfalon az ESP kapcsolója mellett két gombot látni, az egyikkel a sport-, a másikkal az OPC-üzemmódot lehet előcsalni. A Flex Ride futómű elektronikus lengéscsillapítás-vezérlése más, mint az Astrában, a C Vectrában vagy a többi Insigniában.
Folytatjuk a legerősebb Opellel, amely 270-nel mehetne, de nem szabad neki
Itt az induláskor alapértelmezésként működő, viszonylag komfortos állás nem vált magától feszesebbre, ha az érzékelők az intenzív fékezésből, az erős kigyorsításból és a szigorú keresztgyorsulásból sportos tempót jeleznek. Az van, amit a vezető választ.
OPC-kapcsoló
Ha akarja, két fokozatban durvulhat az autó, ilyenkor a gázreakció és a kormányzás élesebbre vált, a keményebb lengéscsillapítás visszavesz az oldaldőlésből és az összkerékhajtás preferálni kezdi a hátsó kerekeket.
Nincs pontos erőeloszlási arány, mert a számítógép folyamatosan dolgozik az ügyön, de ha nagyon számszerűsíteni akarjuk, akkor a 60:40 körüli tartománytól nagyjából a 40:60 felé mozdul el.
Megbocsájt, elkényeztet
Induláskor nem kell megvárni, hogy az első kerekek kipörögjenek, az autó mindig összkerékhajtással kezd. Az 1,8 tonnás autó hat másodperc alatt gyorsul százra, arcpirítóan nagyokat rajtolhatunk, amíg a kuplung bírja.
435 Nm papíron is sok, élőben ezzel a nyomatékkal a motor annyira rugalmas, hogy még a Hungaroringen sem kell állandóan váltani, miközben a fékek szinte felizzanak a felvezetőautó mögött.
Porsche-szinten: 35,3 méteren megáll százról
A Felix nevű pilóta alatt egy 240 lóerős és csak elöl hajtó Astra OPC van, de ahogy ő vezet, az más dimenzió. Vitt egy kört az Insignia OPC-vel és ahogy az elképesztő tapadású autót keresztbe rakta, majd négy füstölő kerékkel kijött a kanyarból, az nem mindennapi.
Bárhogy nyomom neki, az Insignia OPC civilizált marad, ESP nélkül sem állt keresztbe gázelvételre. Lenyűgöző tartalékai vannak, ilyen könnyen ennyire gyorsan menni utoljára a hasonló hajtásláncú Audi TT RS-ben sikerült.
13,2 és 13,5 millió Ft közötti áron
Klasszisokkal jobban tapad az OPC, mint gyengébb testvérei, amit az alapjaiban újrakonstruált futómű mellett a Pireli P Zero gumiknak is köszönhet. Több neves gumimárka abroncsai közül választották ezt a fejlesztők, de a többi P Zeróhoz képest néhány módosítással.
Meglepő az 1,8 tonnás autótól, hogy nem keni az orrát, a fejlesztők kifejezetten semlegesre hangolták. Nagy is, nehéz is, mégis élmény vele Hungaroringen szaggatni, ami komoly bók az Insignia OPC-nek, mert ezt sem versenypályára találták ki. Alig várjuk, hogy a négyajtósként 13 173 000 forinttól megvásárolható autót közúton is kipróbálhassuk.
Műszaki adatok – Opel Insignia 2.8 V6 OPC | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2792 |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 239(325)/5250 |
Max. nyomaték (Nm) | 435 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,0 |
Végsebesség (km/h) | 250 (leszabályozva) |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 16,6-17,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,4-8,6 |
Vegyes (l/100 km) | 11,4-11,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 268-274 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4830-4908/1856/1498-1520 |
Tengelytáv (mm) | 2737 |
Csomagtér (liter) | 500-540/1010-1530 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1810-1930/505-535 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 245/40 R19 vagy 255/35 R20 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 13 173 000-13 473 000 |