Az új Fiat Doblo
Bohócos, játékmackós

Bohócos, játékmackós

Bohócos, játékmackós


Sok hely, épeszű ár, olcsó üzem. Akinek van három-négy gyereke, ám nincs legalább öt, de inkább nyolc millája új autóra, jó eséllyel valamelyik kisteherautóból származtatott családi dobozosban köt ki végül. És ezzel egyre kevésbé veszít bármit a személyautózás élményeiből.

Nem csak pékeknek

Az elmúlt években a gyártók is felismerték, hogy a süteményeskocsik nagyon kelendőek családi autóként. A franciák különösen ügyesen cuppantak rá a kategóriára; a Citroen BerlingoPeugeot Partner páros kulturált futóműve, csendessége, hosszú extralistája már szükségmegoldásnál jóval többet kínál a buszlimuzinok magas árát megfizeti nem tudó, nem akaró vevőknek.

Hátulról komoly a sötét tükörrel

Hátulról komoly a sötét tükörrel

Hátulról komoly a sötét tükörrel


A Renault az új Kangooval szintén betámadta ezt a piacot, de teljesen leengedhető középső oldalablakain kívül nemigen tudott többet kínálni a másik franciánál.

A németek a Caddyvel, Combóval, Tourneo Connecttel valahogy nem érezték át a műfajt, keményebbek, dübörgősebbek, teherautósabbak. És most a Fiat is lépett egy nagyot.

Doblo 3D-ben
Sztereokamera

Sztereokamera

Sztereokamera


Az új doblo szlogenje: the new dimension, azaz az új dimenzió. Ennek jegyében nem csak 3D-s videobetéteket láttunk abban a buta szemüvegben, hanem a teljes sajtótájékoztatót 3D-ben vetítették ki.

Kilestem, hogy csinálják. A szónok előtt-mögött jó homogén, kontrasztos díszletek voltak, a felvételt pedig két fizikailag összekötött tévékamerával intézte az operatőr. Nagy csoda, majdnem olyan látványos volt, mint az Avatar.

Utód és előd

Utód és előd

Utód és előd


Az új Doblo külsejében nagyon emlékeztet az elődre, az első fotókat látva egyszerű modellfrissítésnek tűnik az egész. Pedig nem az.

A Fiat 450 millió eurós beruházással teljesen újraalkotta a kocsit.

A fejlesztésnél a személyautó- illetve teherautó-változatot építő team párhuzamosan dolgozott – a személyautósok jártak mindig picit előbb. Meg is lett az eredménye.

Teher-Doblovak
Bár a bemutatón csak a személyautó-változatot próbáltam ki, láttam számos egyéb csodát is. A sima dobozos változat két méretben létezik, a hosszabb 3105 mm tengelytávon 4,2 köbméteres rakteret kínál – van mit beépíteni.

Video2

a videó a hirdetés után indul

Némafilm a Doblo Cargóról, a legperverzebb építőipari kisvállalkozóknak

A Fiat kiállított számos prototípust. A platós változat nagyon magasan ugyan, de teljesen sík placcot kínál kőműveseknek.

Gokartszállító

Gokartszállító

Gokartszállító


Van mentőautó és rendőrautó-kivitel is, nemkülönben hűtőkocsi cukrászüzemeknek.

A leglátványosabb Doblo kétségkívül a gokart-szállításra berendezett példány volt, szerszámosládákkal, tartalékalkatrészekkel és persze fekete-fehér kockás matricával, ahogy kell.

Ezt sajnáltam leginkább otthagyni Torinóban.

Független hátsó felfüggesztés, üresen is, megpakoltan is komfortos rugózás, csillapítás, könnyed kormányzás, a kicsit azért még mindig laposan álló pedáloktól eltekintve teljesen személyautós vezetői környezet. A kabin nagy tempónál is csendes, a korai kisteher-családiakra oly jellemző barlangszerű visszhangok, wartburgos ajtódöndülések nincsenek sehol.

Vidám piros betétekkel

Vidám piros betétekkel

Vidám piros betétekkel


A középső ablakok a Kangoohoz hasonlóan a Doblóban is leengedhetők, majdnem teljesen. A jobban felszerelt változatban motorral, fel-le automatikus végálláskapcsolóval.

A gyári navigáció, az automata klíma, a tempomat, az igényes hifi éppoly természetes része a felszereltségi listának, mint a személyautóknál.

Amire különösen büszke a Fiat: menetstabilizáló elektronika és négy légzsák minden személy-Doblóhoz jár.

Ami meg nekem tetszett különösen: van benne DRL, azaz gyújtásra aktiválódó nappali menetjelző fény is, és ha egy Doblo klímás, akkor már szükségszerűen tempomatos is.

Kattintásra folytatjuk, műszálas zoknikkal és furcsa motorválasztékkal


Jól szól és jól néz ki

Jól szól és jól néz ki

Jól szól és jól néz ki


Egy jól felszerelt Doblo a műszálas zoknikra emlékeztető textúrájú üléskárpittól és a Punto II-ből örökölt, kissé idejétmúlt műszeregységen kívül semmivel sem kínál kevesebb komfortot, mint egy jól felszerelt Grande Punto.

(Még a hibái is ugyanazok. A hangvezérlés sírból szóló asszonya rémes, az USB-aljzat hülye helyen van, könnyen beletörik a pendrive.)

Kérem, tegyék el köveiket!
Mielőtt a Sharan, Galaxy, Carnival, Mazda MPV, Grand Scénic és ilyesmi tulajok nekem esnének, azért leszögezném, ez persze egy 13900 eurós induló árú autó, ennek megfelelő szolgáltatásokkal. A harmadik sor ülései kivehetők, de nem simulnak a padlóba, a tolóajtókat nem mozgatja motor, a klíma nem kedveskedik külön szabályzási lehetőséggel a hátul ülőknek.

A levegőrostélyok még a régi Puntóból valók, olyan extrák, mint bőr-, netán motoros ülés, többzónás klíma, fel se merülnek.

Hiányoltam viszont a kocsiból, hogy a feleslegesen nagy fejteret még csak meg sem próbálták kihasználni.

Leghátul inkább csak gyerekek érzik jól magukat

Leghátul inkább csak gyerekek érzik jól magukat

Leghátul inkább csak gyerekek érzik jól magukat


A nálunk szolgáló tartós Berlingo Multispace-ben és a Kangooban is illesztettek egy-egy szekrénykét hátra a tető alá, de a Doblóban az én nagyaraszomnál is centikkel magasabb fejtér teljesen parlagon hever.

Az új Doblóhoz kezdetben öt motor közül választhatnak a vevők. Hogy változnak az idők: ezek közül három dízel, mind más, különböző lökettérfogattal – és csak egy benzines. (Meg van még egy földgázüzemű 1,4-es, pár kis piacra.) Tíz éve még fordított volt az arány, nem egy benzinmotor jutott három dízelre, hanem inkább fordítva.

1,4-es, benzines

Iszonyú sokat forog a kis benzinmotor

Iszonyú sokat forog a kis benzinmotor

Iszonyú sokat forog a kis benzinmotor


Kérem ne! Ezzel a motorral ezt a hatalmas bódét tilos megvenni, kivéve ha valaki a vásárlás előtt vallásának megfelelően a Bibliára, Koránra vagy Tórára tett kézzel esküszik meg arra, hogy soha nem merészkedik autópályára, és még országútra is csak csúcsidőben, amikor soha nem kell egy nagyot gyorsítani.

Hiába eszement rövid a váltó (5-ben 130-nál 4200 körül forog szegény motor), hiába 95 lóerős papíron a motor, a Doblo nem gyorsul, nem megy. A városi forgalomban nyugodt tempóban el lehet vele sodródni éppen, de erőtartalék soha egy csepp sincs a rendszerben.

Video1

a videó a hirdetés után indul

Gyári film az új Doblóról, zene nélkül, néha benne felejtett hangsávval. Idegörlő, de mozog.

1.4i
Motoradatok
Lökettérfogat 1368 cm3
Hengerek/szelepek 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 95/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 127/4500
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 15,4
Végsebesség (km/h) 161
Fogyasztás
Város (l/100 km) 9,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,9
Vegyes (l/100 km) 7,2
CO2 kibocsátás (g/km) 166

1,3-as, dízel

Ez a motor illik leginkább az autóhoz. Szerény, csendes, de az a 200 Nm mindig elég az érezhető gyorsuláshoz. Autópályán 130-ra téve a tempomatot ki lehet vele menni a világból, ilyenkor sem kell üvölteni az első sorból a leghátsóba és vissza.

Amerikába is megy?
Új tesztdoblo, öreg rendőrdoblo

Új tesztdoblo, öreg rendőrdoblo

Új tesztdoblo, öreg rendőrdoblo


Egyes pletykák szerint, melyeket egy újságírói kérdésre a sajtótájékoztatón nem cáfoltak – igaz meg sem erősítették -, nem kizárt, hogy a Doblo a tengerentúlon is megjelenik. Még az is elhangzott, hogy a Fiat által lassan bekebelezendő Chrysler egyik társmárkájának, a Dodge-nak felszabadult a RAM típusjelzése, és hát…

Az lenne csak a szép változás ebben a válságban épp átrendeződő világban, ha a Fiat Doblo lenne az új Dodge RAM!

A picike, valójában még az 1250 köbcentis lökettérfogatot sem megütő motor a Fiat nagy sikersztorija. Kisautókban mindenki szereti (aki nem tudná: a dízel Swiftben, Splash-ben is ez van). Az olyan úri autókban, mint a Linea, Astra elég kevés, de a Doblo mosolygó dobozának karaktere könnyedén elviseli, ha a sztrádák belső sávja csak ritkán nyílik meg előtte.

1,3 MultiJet II
Motoradatok
Lökettérfogat 1248
Hengerek/szelepek 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 90/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 200/1500
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 14,9
Végsebesség (km/h) 156
Fogyasztás
Város (l/100 km) 6
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,3
Vegyes (l/100 km) 4,9
CO2 kibocsátás (g/km) 129

1,6-os, dízel

Hát ezt sajnos nem vezettem, de aki igen, azt mondta, hogy lendületes, nyomatékos. A Doblo persze az 1,3-ashoz képest 15 plusz lóerőtől sem lesz vérnősző barom, de érezhetően jobban megy.

2.0, dízel

Platós prototípus

Platós prototípus

Platós prototípus


Ez viszont már teljesen felesleges a kocsiba. 135 lóerő, 320 Nm, a turbó gyöyörűen fütyül-sziszeg gázadáskor és -elvételkor, a hatfokozatú váltóval egész magas sebességek is tarthatók a sztrádán (hatodikban ötvennél 1000. száznál 2000, 150-nél 3000 a fordulatszám) – de minek? Egy Doblóval?

És nagyon zajos is. A motortér hangszigetelését nem igazították a nagyobb hengerekhez, a kétliteres Doblóval már közepes fordulatszámon is fárasztó az utazás.

2.0 Multijet
Motoradatok
Lökettérfogat 1956
Hengerek/szelepek 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 135/3500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320/1500
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,3
Végsebesség (km/h) 179
Fogyasztás
Város (l/100 km) 6,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,1
Vegyes (l/100 km) 5,7
CO2 kibocsátás (g/km) 150

Hangulatos olasz téren

Hangulatos olasz téren

Hangulatos olasz téren


Az új Doblo nem jobb, mint eddigi kategóriakedvencünk, a Berlingo/Partner, de egy kicsit szebb és talán tud annyival olcsóbb lenni, amennyivel kevesebb. Magyarországon februártól lehet majd kapni az új Doblót, forintárlista egyelőre nincs.

Kíváncsian várjuk pedig, mert a fapados, klíma nélküli verzió 13900 eurós (~3,85 millió forint) olasz induló ára magasabb, mint az eleve klímás Berlingo akciós ára nálunk. Arról már nem is beszélve, hogy ennél még a  legeslegdrágább Dacia Logan MCV is kevesebbe kerül, hét üléssel.