Kínai kézben a Volvo

1956-1970 között készült az Amazon
Különleges maradt a C30 fara

Különleges maradt a C30 fara

Különleges maradt a C30 fara


Egyre valószínűbb, hogy a Volvo következő tulajdonosa a Geely lesz. Ha szerencsénk van, a kínai tulajdonos hosszú pórázon hagyja a svédeket és nem akar mindent a feje tetejére állítani. Ezt nyilván nehéz kibírniuk, mert a Geely a semmiből jött és lám, meg tudnak venni egy 1927 óta működő, erős arculatú és alapjában véve sikeres prémiummárkát.

A Volvót mégis érdemes volna békén hagyni. Vegyük a C30-at! A kétajtós messze napjaink legeredetibb svéd autója. Oldalról és főleg hátulról nem öregedett meg az elmúlt három évben, az alapos átdolgozás óta az S40-től örökölt maradi orr is felér a kocsi többi részéhez.

P1800 ES: Ez nem az Amazon!
1956-1970 között készült az Amazon

1956-1970 között készült az Amazon

1956-1970 között készült az Amazon


Két klasszikus Volvót szokás ismerni, az egyik a lépcsőshátú Amazon az 1950-60-as évekből, a másik az 1971-től gyártott P1800 ES, a gazdagon üvegezett farral. Utóbbit a germán autóslapokon cseperedettek hívják Hófehérke koporsójának is (Schneewittchensarg).

A kétajtós autót az 1800 kupéból hozták ki, amellyel az Angyal című filmben Roger Moore nyomult. A shooting brake-jellegű autók közül az elegáns P1800 ES nem a legelső, de talán a leghíresebb. XVI. Károly Gusztáv svéd uralkodó, akkor még trónörökösként, nyomban kapott is egyet az üveg hátsó ajtós sportkombiból.

Vadászni, golfozni

A P 1800 ES igazi shooting brake, elegáns vadászkombi

A P 1800 ES igazi shooting brake, elegáns vadászkombi

A P 1800 ES igazi shooting brake


Az alig használható hátsó üléseket sokan eleve lehajtották, vadászeszközöket, sportfelszerelést, miegymást dobálva a nagyra nőtt csomagtérbe. Az autó tervezésénél kifejezetten fontos volt, hogy a csomagterében legyen hely a golffelszerelésnek, amit elvártak az amerikai ügyfelek.

A ma körülrajongott modell nem sokáig élt, gyártását 1973-ban azért szüntették meg, mert kellett a hely a csarnokban a Laplander terepjáró utódjának. A szépséget tehát kiszorította egy katonai doboz.

A C30 öltöztet

Vörös áfonya néven fut a kárpit. Nagyon jók az ülések

Vörös áfonya néven fut a kárpit. Nagyon jók az ülések

Vörös áfonya a szín neve. Jók az ülések


Van néhány autó, amely kicsi ugyan, de a nagyobb és drágább kocsik közé parkolva is magabiztosan szállhatunk ki belőlük. Ilyen például a MINI, de az kevéssé férfias jelenség, míg a C30 nem annyira női autó, hogy csak szivárványos zakóban feszíthessek benne.

A biztos ízléssel megrajzolt belső tér azt hozza, amit a Volvótól megszoktunk. Nyugodt, békés autó, ízléses és visszafogott. Ebben a nagy harmóniában csak a kényelmetlenül nagy oldalajtók csapkodásához kell hozzáedződni: olyan sok levegőt szorítanak ki, hogy muszáj elszántan berántani őket.

Vetélytársak Listaár, forint
Audi A3 2,0 TDI Ambition DSG (143 LE) 8 376 750
BMW 118d aut. (143 LE) 3 490 000
Mercedes-Benz CLC 220 CDI (150 LE) aut. 9 620 000
Volvo C30 2.0D Momentum aut. (136 LE) 7 290 000

Nincs vége a tesztnek, lapozni ér!


A Ford Focus alapjain

9,5 s alatt gyorsul százra a kétliteres dízel C30

9,5 s alatt gyorsul százra a kétliteres dízel C30

9,5 s alatt gyorsul százra a kétliteres dízel C30


A széles és rövid, remek kiállású autó nem véletlenül örökölte műszaki alapjait és futóművét a Ford Focustól. A túlméretes kormány dacára a C30-at jó vezetni. A kétliteres dízel nagyon jó erőben van, ha szabad az út, egy bokamozdulatra könnyedén ellő.

Sokkal szebb hangját leszámítva nem érdemes költeni az öthengeres D5-re, járása alig kulturáltabb és az erőtöbblet sem hiányzik. Egy erős motorhoz általában jól passzol az automata váltó, a képlet most is működött. A hatfokozatú váltó átlagos színvonalú, nem túl gyors, de kényelmes.

Konkurensek: a többségből van ötajtós
Volvóként túl merész volt a 480, legalábbis a márka akkori ügyfeleinek

Volvóként túl merész volt a 480, legalábbis a márka akkori ügyfeleinek

Jó húsz éve a 480-ból sem volt ötajtós


Fiatalok számára is vonzó résmodellnek készült a C30, a maga idejében Volvóként túl merész 480 ES kupé örököseként. De a legkisebb Volvónak van egy igen kiadós baja: nincs ajtaja hátul. Ha valaki ilyen régen van a szakmában, nem tudja nem észrevenni az ilyesmit, szinte azonnal – ahogy Galla Miklós mondja a falábú Tarzannak. A célcsoport így gyakorlatilag az egyedülállókra, nyugdíjas vagy gyermektelen párokra korlátozódik, esetleg elvált anyukákra, akik előre kötik be a gyermekülést. A kétszemélyes, erősen szűk hátsó üléseken ennek kár is volna nekifutni.

A kizárólag két oldalajtós karosszéria kevéssé bölcs ötlet, nézzünk csak körül a konkurensek között! A háromajtós Mercedes CLC egyenesen bukdácsol. Az Alfa Giuliettából nem is lesz háromajtós, a zömében ötajtósként értékesített Audi A3 és 1-es BMW viszont kapós, bár ezt nem szabad egyedül az ajtók számára kenni. Ezt figyelembe véve a C30-cal elért, 30-40 ezer autó közötti éves értékesítés nem rossz eredmény

Városon kívül

6-9 liter között fogyaszt az erős dízellel

6-9 liter között fogyaszt az erős dízellel

6-9 liter között fogyaszt az erős dízellel


Egy C30 elsősorban városi autónak készült, mégis jobb vele kiszabadulni országútra, autópályára.

Két embernek autópályán gyors tempónál is pihentető utazni vele, pedig a motor lehetne kulturáltabb.

A kormány rezgetésével és hangjával is erősebben mutatja az öngyulladást, mint kellene. A kiváló ülések a hatékony ülésfűtéssel ezt ellensúlyozzák. A rugózási komfort jóindulattal közepes, a 18 colos felnikkel, tél közepén, budapesti utakon erősen megérezni az úthibákat.

Marad háromajtós

Marad háromajtós


Kedvcsináló a gyárikép-galériához

Nem olcsó mulatság

Komolytalan méretű a csomagtartó

Komolytalan méretű a csomagtartó

Komolytalan méretű a csomagtartó


Hosszabb utakon a budapesti 8,5-9 literes fogyasztás hat literig apad, a C30 nem ezért nagy érvágás, hanem az ára miatt. A hétmilliós listaárra pár kellemes extrával könnyű rádobni egymillió forintot vagy még többet.

Az audiorendszerre mindenképp megéri áldozni, a tesztautóban lévő 135 ezer forintba kerül, ami ezen a szinten nem pénz, élvezetes hangzása viszont meghatározó autózás közben és azt is érdemes megfontolni, hogy a konkurenciánál még vastagabban fog a ceruza.

Műszaki adatok -Volvo C30 2.0D Momentum aut.
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1997
Furat x löket (mm) 85 X 88
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 100(136)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320/n.a.
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,5
Végsebesség (km/h) 205
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 0
Lakott területen kívül (l/100 km) 0
Vegyes (l/100 km) 5,9
CO2 kibocsátás (g/km) 156
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4266/1871/1447
Tengelytáv (mm) 2640
Csomagtér (liter) 233
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1275-1471/425-429
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 52
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 7 290 000 (automata váltóval)
Tesztelt autó ára (forint) 8 735 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Lásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Apró és drága, de örömteli és elegáns autó a C30, akár egy belga praliné.
Pontszám (max. 10)   7,75 pont