Szakadt a hó, reggelente irgalmatlan hideg volt, amikor elhoztuk a Saab összkerekes, kissé megemelt változatát. Remek időzítés, lássuk, mire megyünk együtt az arasznyi hóban.

Biztos, ami biztos- alapon indulás előtt még bekészítettem egy könnyű hólapátot. Nem kellett elővenni.

Jól tartja magát

Reméljük a Spyker jobb gazda lesz
210 lovas turbós benzinmotor morog az elejében

210 lovas turbós benzinmotor morog az elejében

210 lovas turbós benzinmotor


Ahhoz képest, hogy a 9-3-as 2002 óta van piacon, a szalonban mégis láttunk olyan szépen összeválogatott Saab-ot, amely ennyi idős korára – persze a ráncfelvarrás, apróbb szépészeti műtétek nem maradtak el – még mindig tud jól kinézni.

Aztán ha beülünk, jönnek az apró csalódások. A rádió pontmátrixos kijelzője fájóan ósdi, és a műszerfalról is lerí, hogy ezt nem az elmúlt években vetette papírra a dizájner. A kormányról is kapcsolgatható automatikus váltó fikarcnyi fülei is csak alibiből vannak az ujjunknál, használni már nem nagy öröm őket.

Régi modell, de most is jól néz ki

Régi modell, de most is jól néz ki

Csend, rend, fegyelem

Csend, rend, fegyelem

Csend, rend, fegyelem


Ugyanakkor a svéd zsenialitást dicsérik az olyan apróságok, mint a makulátlan tisztaságú üvegfelületet varázsló ablaktörlő, vagy a magasan, két oldalról is bevilágított több szintes, rögzítőfülekkel, hálóval ellátott csomagtartó. Megtalálhatóak benne a már megszokott Saabos jellegzetességek is, így a váltó melletti slusszkulcs, az elsötétíthető, a vezetőt körbeölelő zöld háttérvilágítású műszerfal, vagy a világ egyik legfaramucibb pohártartója.

A belső hangulat összességében inkább jó, mint sem. Helyünk van bőven, az ülésfűtés hatékony, és az elsőre furcsának tűnő kezelőszervekhez is pillanatok alatt hozzászokik az ember.

Szájbarágós filmecske az XWD-ről:

a videó a hirdetés után indul

Miért akarok én svéd lenni?

A túlképzett összkerék-hajtással nincs akadály

A túlképzett összkerék-hajtással nincs akadály

A túlképzett összkerék-hajtással nincs akadály


Nem, nem a miénknél talán egy kicsit fejlettebb nyugdíjrendszer és sűrűbbre szőtt svéd szociális háló vonz. Hanem hogy csendes, finoman sikló benzines autóval közlekedni felemelő dolog. Akkor is, ha a 210 lóerő még nem a világ vége. Mégis az átlagnál jóval lendületesebben, könnyedén, elegánsan lehet vele suhanni, kevésbé érzékeny a hidegre, hamarabb bemelegszik.

Hangja nem sok van, de ha megrángatjuk a bajszát, tud fenyegetően morogni. Csak egy dolog szól ellene: a masszív fogyasztás miatti sűrű, és lelombozó tankolás.

Ugyanis a kétliteres benzines motor, nem veti meg az üzemanyagot. Sőt, kifejezetten szereti. Mentségére legyen mondva szinte kizárólag városban, rusnya havas időben csúszkáltunk vele kedvünkre, így a számítógép által mért tizenhat-tizenhét literes fogyasztást megérdemeljük, egy percig sem lázadunk miatta.

a videó a hirdetés után indul

Okos összkerék-hajtás

Mind a négy kerék dolgozik

Mind a négy kerék dolgozik

Mind a négy kerék dolgozik


Az autó – az egyéniségen kívüli – igazi vonzereje mégis láthatatlan, a lemezek alatt bújik meg. Az XWD rendszer, amely jóval többet jelent a szimpla összkerék-hajtásnál elképesztő rutinnal bánik a havas, jeges úttal, de egy egyszerű indulást, előzést is meg tud bolondítani a kerekekre jutó nyomaték gyors újraelosztással.

A Haldex-rendszerű hajtás legnagyobb előnye, hogy nemcsak az első és hátsó tengelyek között képes szükség szerint változtatni a nyomatékelosztáson, hanem szükség szerint az elektronika a hátsó kerekek közt is rendet tud tenni. Mindezt a menetstabilizálóval közösen okoskodják ki, de a motorból érkező adatokkal is számol a rendszer.

A hajtáslánc a remek futóművel sikeres csapatot alkot, amelyet még a nem éppen kapkodós hatfokozatú automatikus váltó sem tud elrontani. Valószínűleg élvezetesebb lenne kézzel kapcsolgatni, de az automata váltós életnek is bőven vannak szépségei.

Érkezik a kötelező gyári galéria is:
Soha jobbkor: Saab 9-3 88
Ki a posványból!

Kötelező dizájnelem a turbónyomásjelző

Kötelező dizájnelem a turbónyomásjelző

Kötelező dizájnelem a turbónyomásjelző


Nagy kár, hogy a GM az együtt töltött hosszú évek alatt nem igazán látta meg a Saab-ban rejlő lehetőséget. A márka komoly múlttal és szinte valószínűtlenül elhivatott rajongótáborral rendelkezik, akik még most is kitartanak a nehéz helyzetben vergődő Saab mellett. Ők igazán megérdemelnék, hogy a Saab horizontján nemrég feltűnő Spyker végre olyan autóval örvendeztesse meg őket, amilyenre mindig is vágytak. Biztos jól meglesznek egymással, hiszen mindkét cégnek van erőteljes repülőgép-bolond beütése.

A Saabot eddig elkerülték a prémiumkategóriákra jellemző rossz arcú vevők is, így bérgyilkosok, pénzbehajtók nem szívesen választják céges autónak. És ez mindig jót tesz egy márka imidzsének. A Saab az E85-ös alkoholos változatokkal még a környezetvédelmi szempontból érzékenyebb vásárlókhoz is közel állhat, bár idehaza az alkoholtankolás eddig nem igazán lett népszerű. Azt pedig, hogy a svéd autók biztonságosak, a gyerekek már az óvodában is megtanulják.

Kattintás után folytatjuk. Centik, lóerők, forintok és newtonméterek.


Műszaki adatok -Saab 9-3X 2,0TS XWD
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1998
Furat x löket (mm) 86 X 86
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 154(210)/5300
Max. nyomaték (Nm/ford.) 300/2500-4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,6
Végsebesség (km/h) 220
FOGYASZTÁS
Vegyes (l/100 km) 10,1
CO2 kibocsátás (g/km) 242
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4690/2038/1573
Tengelytáv (mm) 2675
Csomagtér (liter) 477/1331
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1475/1765
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 61
Gumiméret 235/45 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 10 995 000
Tesztelt autó ára (forint) 14 071 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Itt találhatók
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10)   7,25 pont

Mellette – Ellene
  • egyedi forma
  • tágas utastér
  • szerethető figyelmességek
  • kiváló futómű, remek összkerékhajtás
  • néhol már idejétmúlt részletek
  • komoly fogyasztás
  • megfontolt automatikus váltó