Közel egyforma áron

Nagyon közel vannak egymáshoz, hiába különböznek
Egyik sem alsó polcos márka

Egyik sem alsó polcos márka

Egyik sem alsó polcos márka


Csúf előítéletekkel és prekoncepciókkal terhelve vágtunk bele a tesztbe. Rácz Tamás biztosra vette a 140 lóerős, 174 newtonméteres Civic 1,8, Szörényi András pedig a 122 lóerős, de 200 Nm-es Golf 1,4 TSI győzelmét, így kiegyenlítődtek a viszonyok. Az autók ára a tesztelt modellek esetében szinte azonos, nagyságrendileg 5,6 millió forint.

Designban a Honda máig jóval modernebbnek tűnik, a tavaly őszi ráncfelvarrást letudták átrajzolt hátsó lámpával, új hűtőmaszkkal és belső téri anyagokkal. Technikában, modern motorjával és hátul is független felfüggesztésével a Golf VI távolodik el jobban attól a kaptafától, amire a legtöbb kompakt autó készül.

Technika: i-VTEC a turbóval szemben
Kétféle bütyök mozgatja a szívószelepet

Kétféle bütyök mozgatja a szívószelepet

Kétféle bütyök mozgatja a szívószelepet


Két motor, két világ. A Honda 16 szelepes, de egy vezérműtengelyes szívómotorjában a szelepmozgatás az érdekes. Az i-VTEC rendszer szelepvezérlése kétféle bütyök közül választja ki azt, amelyikkel az adott terheléssel és fordulatszámmal jobban működik a motor.

Eltérő iskolák

Némi leegyszerűsítéssel első fokozatban a szívószelepek változó vezérlése nagy örvényléssel, második állásban nagy mennyiségben engedi be a benzin-levegő keveréket az égéstérbe. Az elsőtől a motor jobban húz és takarékosabb lesz kis fordulaton, pörgetve pedig előtör belőle az erő.

A japánok a kei carokat kivéve mintha nem hinnének a turbós benzinmotorokban, egyre több európai gyártó viszont igen. Elavult benzines motorjait a Volkswagen is lecseréli közvetlen befecskendezéssel és feltöltéssel feldobott újakra.

Terjed a TSI

Kis motor turbóval és direkt befecskendezéssel

Kis motor turbóval és direkt befecskendezéssel

Kis motor, turbó és direkt befecskendezés


A benzines motorok hatásfoka 30 százalék alatt marad, az üzemanyagban lévő energiának alig harmada hasznosul. (Körülbelül egyharmad kell a motor hűtésére, ugyanennyi megy veszendőbe a kipufogógáz energiájával.) A turbófeltöltő javítja a motorok hatásfokát, mert munkára fogja a kipufogócsövön át távozó gázokat.

Feltöltéssel a méretcsökkentés (downsizing) elvének megfelelően egy 1,4 literes motor is megadja egy szívó 1,8-as vagy kétliteres erejét, de profitálunk a kisebb motor csökkenő belső veszteségeiből, például a kisebb csapágyak miatt. Ha nem aknázzuk ki folyton a turbós motor tartalékait, a kis fordulaton is nagy nyomatékból autózva kedvező fogyasztást érhetünk el.

Honda: merész, de praktikus

Felhajtható a Civic hátsó ülése, befér egy bringa

Felhajtható a Civic hátsó ülése, befér egy bringa

Felhajtható a Civic hátsó ülése, akár a Jazzé


A Civic szokatlan kasztnija pont olyan tágas utasteret rejt, mint a nála 5,6 centivel rövidebb Golfé. Egyedül a szűk hátsó ajtónyílás zavaró, ha babaülést kell bekötni.

Mindkettőben kényelmesen elfér négy magas ember, a Hondában viszont a csomagoknak több hely jut. A Golf csomagtere nemcsak jóval szűkebb, de bővítésére sincs olyan sok lehetőség, mint a Civicben.

Elegáns és diszkrét a Golf

A japánban a hátsó pad nemcsak előredönthető, de az ülőlap fel is hajtható, akárcsak a Jazzben.

Jóval igényesebb a Golf belseje

Jóval igényesebb a Golf belseje

Jóval igényesebb a Golf belseje


Az első ülések mögé akár egy bicikli is befér, nem beszélve a Ming-korabeli padlóvázákról, amelyeknek sokkal jobb helyük van a Hondában.

Kár, hogy a minőségérzet a modellfrissítés ellenére így elmarad a Golfétól. A német autó lényegesen szebb műanyag felületeit, finoman járó kapcsolóit látva a Honda belső tere érezhetően olcsóbb.

Kéken világító óráival és a bátrabb dizájnnal belül is sokkal látványosabb a Civic. Ezzel együtt alaposan végiggondolt autó, az elsőre sokfelé elszórt kezelőszervek jól használhatóak. Ergonómiában a Civic egyenrangú a híresen jó Golffal.

Nincs vége, a túloldalon jön a folytatás. Kíváncsiak voltunk, hogy a turbómotor felnő-e a Honda híresen jó benzines motorjaihoz és melyik fogyaszt kevesebbet?


Bajok a Civicben

Városban a Honda sokszor idegesített kisebb-nagyobb hibákkal, a Golfnak elég volt normálisan működnie, hogy elhúzzon. Azzal kezdődik, hogy a Civicbe beülünk és jobbal a kulcsot tekerjük, ballal az indítógombot nyomjuk, ami fölöslegesen sok mozdulat.

Kettévágja a kilátást a hátsó spoiler

Kettévágja a kilátást a hátsó spoiler

Kettévágja a kilátást a buta hátsó spoiler


Utána máris beindul a csilim-bilim-balam, hogy kössük be az övet, pedig mindig bekapcsoljuk, miért kell azonnal támadni? Feltűnt a Civic nagy fordulóköre is, a 11,8 helyett 10,9 méteren megforduló Golfban jóval könnyebb az élet.

A spoilerrel vízszintesen kettévágott hátsó ablak az Audi A2 és a Citroën C4 után a Civicben is zavaró volt. Ahogy rázkódik az autó, ütemesen elővillan a tükörben a mögöttünk jövő fényszórója, mintha le akarna villogni. Felfelé tolatva végképp alig látni a légterelőtől.

Tüzes Honda, rezzenéstelen Golf

Diszkrét és lágy a Golf, sokkal tüzesebb a Civic

Diszkrét és lágy a Golf, sokkal tüzesebb a Civic

Diszkrét és lágy a Golf, sokkal vadabb a Civic


Ki kell szabadulni a városból, hogy a Hondát igazán élvezni lehessen. Motorját imádtuk, mert egészséges nyomatéka van kis fordulaton, de jól kihúzatva a Civic sportautósan, vadul gyorsul. Amikor vált a vezérlés, a Honda igazi tigris, de legalábbis elhiteti velünk, hogy széttéphetnénk a Golfot.

Pedig az is majdnem ilyen jól megy, csak másként. A turbómotor 1500-nál eléri maximális nyomatékát, a 200 Nm-re támaszkodhatunk hegynek fel és előzéskor. A TSI-t nincs értelme pörgetni, nem ad semmilyen örömöt, 5000-től a teljesítménye is esik.

Tetszett a Honda üléshelyzete és jó ülése

Tetszett a Honda üléshelyzete és jó ülése

Tetszett a Honda üléshelyzete és jó ülése


A Golf hosszabb úton az utazásról szól, nem a vezetésről. Puhán, finoman fut, mégsem imbolyog. Kényelemben elhúz a Hondától, lényegesen halkabb nála. Magas utasoknak hátsó ülései is kényelmesebbek, mert kevésbé behajlított lábbal ültünk ott, mint a japánban. Elöl mindkét autóban jók az ülések.

Jóval takarékosabb a TSI

A Golf tompasága és csendje után felbuzog a vér, ha átülünk a Civicbe. Váltója pontosabb, a kormányzás közvetlenebb, az alacsonyabb üléshelyzet is jobban tetszett a Hondában. Látványosan más ügyfélkörnek készülnek, hiába kerülnek ugyanannyiba.

Egy literrel takarékosabb volt a Golf: 7,1 liter a 8,3-mal szemben

Egy literrel takarékosabb volt a Golf: 7,1 liter a 8,3-mal szemben

Egy literrel takarékosabb volt a Golf: 7,1 liter a 8,3-mal szemben


A Civic annyival tüzesebb, hogy a fogyasztásmérés során inkább a Golffal mentünk elöl, hogy a Honda ne kerüljön hátrányba a száguldozás miatt. Vegyes forgalomban a Civic 8,3 litert evett ott, ahol a Golf 7,1 literrel beérte, nem számítottunk ekkora különbségre. Ebben a váltóknak is szerepe lehet, a Golf hatodikja hosszabb áttételű, kevesebbet forog a motorja.

A Honda többet ad és többe kerül

Az autók közötti árkülönbség két százalék, a tesztelt Civic Special Edition többletfelszereltsége ennél sokkal értékesebb. A Honda pont azzal a néhány tétellel nyújt többet a Golfnál, amit nem szeretnénk nélkülözni egy 5,5 milliós kompakt autóban: például van benne ülésfűtés, tolatóradar és tükrei gombnyomásra behajthatóak.

Végül a Golf győz, mert a Civic sokat botlik

Végül a Golf győz, mert a Civic sokat botlik

Végül a Golf győz, mert a Civic sokat botlik


A 17 collos könnyűfém felni jól áll az autónak, de drágább és sérülékenyebb gumi kell rá, mint az acélfelnis Volkswagenre. A szériakivitelű Golfból fájdalmasan hiányzik a kormányról nyomkodható rádió vagy egy nyomorult USB-csatlakozó, 2010-ben ne kelljen már külön fizetni értük.

Végeredmény: a Golf jobb

A Golfnak a kisebb csomagtéren és az alapfelszereltségéből hiányzó extrákon kívül nincs olyan baja, amiért kritizálhatnánk. Békés, komfortos autó, szép és tágas belső térrel, remek motorral, de a kisugárzása közel zéró. Kvalitásai alapján a Honda a Golf mögé szorul, de több hibája ellenére is vonzó autó.

Különvélemény – Rácz Tamás, főszerkesztő

Nekem csakis az űrhajó kéne!

Nekem csakis az űrhajó kéne!

Nekem csakis az űrhajó kéne!


A Civicet azóta imádom (esténként gidát áldozok egy matchbox előtt a hálószoba sarkában felállított kis oltáron), hogy először megláttam. A ?70-es, ?80-as, ?90-es évek tömegeknek szánt, költséghatékonyan gyártott, ésszerű áron kínált, következésképpen dögunalmas alsó-középkategóriájába a Honda vitt először igazi új színt, életet 2006-ban – úgy, hogy képes volt megtartani a praktikumot is. Tehát a derékszögben nyíló ajtókon át könnyű a beszállás, az űrhajóműszerek ellenére el lehet igazodni a műszerfalon, a sportos forma dacára bőséges a helykínálat.

Bár a dizájn mára kissé megkopott, a motorok felett is eljárt az idő, hátra kilátni pedig soha nem is lehetett a kocsiból, nekem még mindig a Civic a legvágyottabb autó a kategóriából. A Golf számszerűsítve és gyakorlatilag is minden szempontból racionálisabb vétel, elismerem, de a Volkswagenből a Hondába átülni még mindig olyan, mintha egyenesen a nyugdíjasotthonból érkeznénk a Cedar Pointba.

Műszaki adatok
Honda Civic 1,8
Special Edition
Volkswagen Golf
1,4 TSI Comfortine
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1799 1390
Furat x löket (mm) 81,0 / 87,3 76,5 / 75,6
Hengerek / szelepek száma S4/16 S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 103(140)/6300 90(122)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 174/4300 200/1500-4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,9 9,5
Végsebesség (km/h) 205 200
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,8 8,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,5 5,1
Vegyes (l/100 km) 6,7 6,2
CO2 kibocsátás (g/km) 155 144
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4255/1765/1460 4199/1786/1480
Tengelytáv (mm) 2620 2575
Csomagtér (liter) 456 350-1305
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1265/485 1290/605
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 50 55
Gumiméret 225/45 R 17 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 5 699 000 5 528 500
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS ESP (VSA), első, oldalsó és függönylégzsák, 17 collos könnyűfém keréktárcsa, tolatóradar, ülésfűtés elöl, elöl-hátul elektromos ablakemelő ablakemelő, automatikus lámpakapcsolás, bőrkormány és váltógomb, automata klímaberendezés, első ködfényszóró, el. állítható, fűthető és behajtható tükrök, fedélzeti számítógép, kormányról vezérelhető, 8 hangszórós CD-s MP3 rádió USB- és Aux-csatlakozóval, távirányítós központi zár, tempomat ABS ESP, első, oldalsó és függönylégzsák, elöl-hátul elektromos ablakemelő ablak automatikus lámpakapcsolás, bőrkormány és váltógomb, félautomata klímaberendezés, első ködfényszóró kanyarodási fénnyel, el. állítható és fűthető tükrök, fedélzeti számítógép, 8 hangszórós CD-s MP3 rádió, távirányítós központi zár, tempomat
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Izgalmas, mégis tágas és átgondolt autó a Civic. Motorja sportosabb élményt nyújt, viszont többet fogyaszt. Megéri az árát, továbbra is szeretjük, de a keveset hibázó Golf túl nagy falat. Mi rosszat mondhatunk a Golfra? Az unalmasozás kezd unalmas lenni, a hatodik generáció túl jó autó ehhez. Kényelme és minőségérzete túlmutat a kategórián, motorja erős és takarékos.
8,0 pont 8,5 pont