Mindig áhítattal, megszeppenve ül bele az ember olyan tesztautóba, amely jóval meghaladja a még ki sem fizetett lakásának az árát is. De ezúttal tettünk a tiszteletre, gumicsizmát húztunk és kegyetlenül meghempergettük a Land Cruisert a homokban.

Hogy külsőleg mi változott az elődhöz képest? Néhány szóban el lehet mondani: eltűntek a műanyag sárvédőívek, helyüket fém vette át, újra rajzolták a lámpákat, szögletesebb lett az orr rész és az üvegfelületek is kisebbek lettek.

Terepi, gyári képek kattintásra bújnak elő:

Gumicsizma és bőrkárpit: Land Cruiser 1
Gumicsizma és bőrkárpit: Land Cruiser 85

Plusz kettő? Plusz négy?

Újra mozgásban

Újra mozgásban

Újra mozgásban


Az indítógomb megnyomásakor rövid színjáték következik, a kormány közelebb jön, a műszerek mutatói kalimpálnak egyet, és színpadiasan kigyúlnak a háttérfények is. Majd életre kel a motor. Bár tudtuk, hogy csupán négyhengeres dízel morog elöl, mégis kicsit kellemetlen ez a hang. Nem hangos, vagy zavaró, csupán további két, vagy inkább négy henger kéne még ebbe a zenekarba a tökéletes hangzáshoz.

Erőben nincs hiány, 173 lóerővel a termetéhez képest vidáman szaladgál a Toyota terepjárója. Papíron 11,7 másodperc kell neki a százig tartó sprint lefutásához. Persze ha ezt sokáig próbálgatjuk, akkor búcsút mondhatunk a gyári 10,4 literes városi fogyasztásadatnak. Nálunk takarékos, de még nem elmebeteg módon spórolós autózással 11,2 liter jött ki a városi szakaszra. Elfogult vagyok, így nekem ez még a fájdalomküszöb alatt van.

Nem hagytuk magára

Nem hagytuk magára

Körbekamerázva

Hatalmas kormány

Hatalmas kormány

Hatalmas kormány


Az új Land Cruiserben szinte több kamera van, mint egy közepesen paranoiás amerikai kisvárosban. Azt már megszokhattuk, hogy tolatásnál elég a műszerfalon lévő kistévét nézni és így biztonságban vagyunk a lesből támadó virágágyásoktól, oszlopoktól, de hogy az autó elején is van szemünk, az már nem mindennapos. Az alufelni épségének megóvásában újabb, az oldalsó visszapillantó tükörbe épített kamera van a segítségünkre. Az aprócska kijelzőn megjelenő műsort a kormányon lévő gombbal váltogathatjuk, sajnos előre menet közben hamar megszűnik az adás. Érthető, tessék inkább kinézni az ablakon.

Mindenen át

Elkelne a terepgumi

Elkelne a terepgumi

Elkelne a terepgumi


Elsüthetném azt a terepjárókkal kapcsolatban már unalmas megjegyzést, hogy fekvőrendőrökön, kis- és közepes termetű házi- és vadállatokon, úthibákon simán siklik át az acélbatár. Viszont ez csak részben fedné a valóságot, ugyanis a Land Cruiser ott is mérhetetlen eleganciával és magabiztossággal halad, ahol útnak látszó tárgynak nyoma sincs. Nem zörög, nem dobál, csak óvatosan átlépdel a tankcsapdákon.

A rugózást ugyan meg kell szoknia annak, aki személyautóhoz szokott, ezért a tengeribetegségre hajlamos útitársakat engedjük az első sorba. Üléssorból szerencsére több van a Land Cruiserben, mint az átlagos autóban. Még a második sorban is döntögethetőek az ülések háttámlái, és igény szerint – gombnyomásra – kétszemélyes harmadik sor is előhajtogatható a csomagtartó padlójából. Ugyan a harmadik sorban sosem vidám az élet, mi hatan, kisebb hátizsákokkal kényelmesen leautóztunk benne kétszer másfél órás utat.

Leghátra a padlóban megbúvó ülések ellenére is szép mennyiségű cipelnivaló elfér, egyedül a jobbkormányos világra optimalizált, jobboldalra nyíló ajtó nehezítheti a bepakolást. De legalább a csomagtérajtó üvege külön is felnyitható, ha csak befelé kell dobálni a cuccokat, akkor elég ezt kinyitni.

Gumicsizma és bőrkárpit: Land Cruiser 90

Újra kicsiként

Imádni való gombméret

Imádni való gombméret

Imádni való gombméret


Az utastérben rövid ideig újra óvodásnak éreztem magam. Itt minden nagy, a kormány szafaládé-vastagságú, a belső ajtókilincs egymagában akkora, mint egy átlagos kapaszkodó. Emellett hely is akad, a könyöklő négy doboz sört üdítőt lazán elnyel, és még hűti is, ha megkérjük rá. A formavilág kicsit szögletes, de ez sem az öncélú dizájn miatt van így, hanem állítólag jót tesz ha terepen vezetés közben látunk magunk előtt vízszintes referenciavonalakat. Szerencsére a Land Cruiserben ebből rengeteg van, így boldog lehet, aki ezzel rója a hegyeket, völgyeket.

Egy jól sikerült videó, rengeteg sárral:

Hülyebiztos

Escape-gombsor

Escape-gombsor

Escape-gombsor


Bár a legtöbb terepjáró nem amatőrök kezébe való játékszer, a Toyota mégis gondolt azokra is, akiknek nem erősségük a sárdagasztás, de valamilyen okból mégis el kell hagyniuk a biztonságot jelentő, csíkos bitumenszalagot. Ilyenkor ki kell nézni az ablakon, hogy miféle tereppel is kell megbirkóznia az elektronikának, majd jön egy kis kotorászás a menüben, és máris csak a kormányzással kell törődni. A gázadás, fékezés megy magától, a kijelző pedig még a kormányelfordulásról is tájékoztatja a hajó kapitányát. Bámulatos.

Nekünk nem volt vele szerencsénk, igaz, nem is kényes sziklás terepen – ahol talán a leghasznosabb ez a funkció – hanem, híg, felázott homokbányában tettünk meg mindent, hogy elássuk a járgányt. Kitartó, áldozatos munkánkat végül siker koronázta, pár órán keresztül homoklapátolással múlattuk az időnket.

Mozdonyhomok, szűrőhomok és ciklonpor
Párbaj lesz

Párbaj lesz

Párbaj lesz


Mivel a főváros környékén csak bajosan találtunk volna olyan terepet, ahol értékcsökkentő karcolások, vagy súlyosabb környezeti katasztrófa nélkül kipróbálhattuk volna a bő kéttonnás autót, így bekéredzkedtünk egy igazán biztonságos, de mégis komoly kihívásokkal bíró terepre, egy homokbányába. A gyermeki örömökhöz – homokozás, ásás, sárban cuppogás – a sóskúti Kvarchomok kft. biztosította a játszóteret. Köszönjük, megyünk máskor is.

A Toyota a Land Cruiserrel nem kötött kompromisszumot. Elviseli a város is, de ha a szükség úgy hozza – akár péntek délután – az irodából kilépve is nekiindulhatunk vele egy Afrikát átszelő kalandnak. Csak egy garnitúra rendes terepgumit kell rá tenni.

a videó a hirdetés után indul

A következő oldalon milliók, és milliméterek:


Műszaki adatok – Land Cruiser 3,0 D-4D VX Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2982
Furat x löket (mm) 96 X 103
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 173(127)/3400
Max. nyomaték (Nm/ford.) 410/1600-2800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,7
Végsebesség (km/h) 175
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,4
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,7
Vegyes (l/100 km) 8,1
CO2 kibocsátás (g/km) 214
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4760/1885/1845
Tengelytáv (mm) 2790
Csomagtér (liter) 621/1151
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 2080/910
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 87
Gumiméret 265/60 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 11 780 000
Tesztelt autó ára (forint) 16 155 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Itt találhatóak
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10) 9,5 pont

 

Mellette – Ellene
  • Robusztus felépítés
  • Aránylag takarékos motor
  • Terepen elemében van
  • Tágas belső
  • Csak négyhengeres motor
  • Nem az enyém