Infiniti FX50: V8-as, 390 lóerős gépszörny japán módra. A jócskán megelőlegezett európai bemutatón néhány kilométer erejéig vezettünk már hasonlót, és pont emiatt még inkább vártuk, hogy hazai környezetben is próbára tegyük. Sajnos hiába.
Valahol hiba csúszott a rendszerbe, mert az indulási előtt pontosító telefon szerint „csak” egy FX37-es várt ránk. Talán a kor teszi, de a Nissan 370Z motorjával szerelt változatra sem tudtunk nemet mondani. Szintén a korosodás hatása lehet a szenilitás, mivel az sem rémlett: alig fél éve már született egy iromány ugyanebből a luxus SUV-ból.
Nem volt más hátra, mint találni egy az FX-hez hasonló kaliberű autót, amely méltó arra, hogy összevessük a Nissan luxusmárkájával. Az ellenfél a szintén kupé terepjárónak kinéző BMW X6 xDrive 35d lett, amelyet a Simon Autóháztól kaptunk kölcsön. A kissé használt, de minden extrával felturbózott X6 az Infiniti újkori árát éri: 18 milliót.
Olcsó húsnak híg a leve? Nem egészen |
Mint minden prémiummárkát, az Infiniti hazai eladásait továbbra is jócskán gyengíti a szürkeimport, amely jó pár milliót takaríthat meg egy bevállalós vevőnek. De a milliókat nem adják ingyen. Ha Amerikából konténerben érkezik a tojás alakú FX Infinitink, akkor több hátrányos tulajdonsággal is meg kell barátkozzunk.. Nem, most nem az Európában nem hitelesített szabványokra gondolunk, hanem olyan dolgokra, amelyek megnehezíthetik mindennapi dolgunkat. A főbb hátrányok közé a gyengébb fék, a működésképtelen navigáció, valamint a garancia teljes hiánya tartozik, de zavaró lehet a puhábbra szabott futómű is, Sőt, nem árt a motorra és a váltóra is odafigyelni. Elképzelhető, hogy a remek hétfokozatú automata helyett csak egy ötsebességest kapunk, és az amerikai Infiniti szájtot böngészve, úgy tűnik, hogy az ottani hathengeres kivitel még mindig FX35 néven fut. Ez annyit tesz, hogy egy gyengébb és kisebb motor dolgozik az autóban, igaz a számtalan díjat nyert 305 lovas vasdarabot mi magunk is imádtuk a 350Z-ben. Hogy mennyit spórolhatunk a behozatallal? Itthoni rendszámmal felvértezett autón kb. két milliót, külföldivel ennél 3,2 millióval többet ha vadiúj az autó. Megéri? Van akinek biztos, de azért fogadjanak meg egy jó tanácsot :kezdőnként soha ne vágjunk bele egyedül az importba. Túl sok helyen vérezhetünk el. |
Nagy-nagyobb
Az FX modell az Infiniti Európába szánt változatai közül a legméretesebb darab, igaz a méret amerikai, sőt az X6-oshoz mérten hazai szemmel sem óriási. A néhány centivel öt méter alatti Infiniti kecses, feszes mint Rubint Réka hasizma, az összhatás pedig – a bizsu kopoltyúktól eltekintve – mindenképpen figyelemfelkeltő. Ezzel a tulajdonsággal az X6-os is rendelkezik, csak itt a forma faragatlansága az, ami felhívja a figyelmet. Egy guruló tégladarabról van szó, amit vésővel áramvonalasabbá pattintottak a kőművesek. Szinte gyerekjátéknak tűnik mellette az Infiniti.
Belül már mívesebb az X6-os kidolgozottsága, és ha a külsőben nem tudjuk eldönteni, melyik kéne jobban, itt egyértelmű a bajor fölénye. Még akkor is ha a BMW-és dizájn alapvetően nem a kedvencünk, az FX-ben használt anyagok rangon aluliak.
Az Infinitiből itt előbukik, hogy melyik piacra is szánták eredetileg. Jól látszik, hogy az amerikai ízlés még mindig távol áll a miénktől, így őket biztosan nem zavarják azok a csúnya műanyag tekerők és gombok, amelyeket mi Európában egy Nissan Note-nak még éppen elnéznénk. Az FX-ben viszont elég bután mutatnak, kár érte.
A világ legjobbjai, de másként
A japán és a német között a legnagyobb különbség a motortérben van. Míg az Infinitit – a 370Z Nissanból ismerős – talán a legjobb hathengeres benzines hajtja, addig a BMW-t a létező legbabább dízel, a 3 literes, duplaturbós 35d jelzésű bírja futásra. A benzines majdnem negyven lóerővel erősebb, a dízelnek viszont 200 newtonméterrel is több a nyomatéka, a végeredmény közel azonos menetteljesítmény. Egy tized különbséggel mindkét monstrum 7 másodperc alatt katapultál 100-ra, pedig az X6-os, sőt az FX is meghaladja a két tonnát. A végsebesség mindkét esetben 230-körül mérhető.
BMW X6 xDrive 40d | |
A 35d jelzésű motor már nem szerepel a jelenlegi kínálatban, helyette a hasonló hengerűrtartalmú és technikájú 40d kapható 305 lóerővel és 600 newtonméteres nyomatékkal. |
Egy rögtönzött lámpás gyorsulásnál egy parányival jobban rajtolt az Infiniti. A könnyedén pörgő benzinessel igazi élmény a gyorsítás, főleg hogy egy remek, kormányról is kapcsolható hétsebességes automataváltóval dolgozik együtt és közben trombitálnak a kipufogók.
A BMW-ben nagyobb dózisban érkezik a löket, a háromliteres dízel irtózatos nyomatékkal bír, és meglepően mély dörmögéssel (abszolút nem dízelesen) tör belőle ki az erő. Autópályán, menet közben a nyomaték sokat számít, de egy padlógázra az Infiniti is azonnal ugrik és felveszi a tempót.
A benzines természetesen érzékenyebb a gázpedálra, a 16,8 literes gyári érték mellett nem szabad csodálkozni, ha 20 liter körül is bever a 3,7 literes V6-os. A BMW étvágya szerényebb, de városban 14 liter itt is könnyen becsúszik.
Dízel az Infinitiben | |
Dízelmotor nélkül egyetlen gyártó sem lehet versenyképes Európában, ezért az Infiniti is bemutatta dízelmotorját a Genfi Autószalonon. Egy a Renault-nál is használt motort módosítottak. A 3,0 literes V6-os nyomatéka jobb, mint a konkurenciáé: 1750-2500 fordulatszám között 550 Nm, teljesítménye 238 lóerő. A BMW kettős feltöltésű dízelével persze ez sem kelhet versenyre. |
Kupé = nehezen használható
A sportos kupéforma a japán és a német SUV esetében is hasonlót eredményez. Az összkerékhajtás a viszonylag alacsony hasmagasság miatt nem teszi alkalmassá komoly terep leküzdésére az autókat, városlakó mindkettő. Erről árulkodnak a futóművek is.
Az Infiniti Európai paicra megkeményített futóműve még 20″-os felnije ellenére is jól veszi a budapesti akadálypályát, viszont a feszes rugózás sokkal közelebb áll egy személyautóhoz. Az arra alkalmas fekvőrendőrökön gyorsan megtapasztaltuk, hogy az FX ilyenfajta szabálytalankodásra nem alkalmas. A rendesen hátratolt motornak hála viszont nagyon nem érezni orrnehéznek az autót, így kifejezetten sportos vezetéssel sem lehet zavarba hozni.
Az X6-os ránézésre kevésbé sportos, de nem volna igazi BMW, ha ezt nem sikerült volna egy jól sikerült beállítással ellensúlyozni. Az X6 abszolút meglepően gyűri le a kanyarokat, nincs hátrányban a kicsivel könnyebb japánnal szemben.
Az áramvonalasabb forma nem csak a menetteljesítményre nyomja rá a bélyegét, de alapvetően meghatározza a hátul utazók kényelmét is. Lehetne szépíteni, de az átlagosnál egy fokkal magasabb felnőtt egyikben sem fogja jól érezni magát. Az Infinitiben nagyobb a fejtér, viszont meglehetősen szűkös a lábtér, míg az X6-os lecsapott fara elegánsa megfoszt minket a fejtérről, így ott emiatt leszünk zavarban.
Melyik a jobb?
Az X6 xDrive 35d és az FX37 is 18 millió körüli alapárról indul. Felextrázva a BMW a drágább, de nem valószínű, hogy ez lesz a döntő szempont a választásnál. Az X6-os fölénye abszolút nem egyértelmű – ahogyan arra számítottunk – mert az Infiniti a belsőt leszámítva minden szempontból állja a sarat. Akinek nem számít a magasabb fogyasztás, vagy épp ellenszenves az X6-os karaktere, az nagyon boldog lesz egy FX-ben. Hát még akkor ha a V8-ast választja.
Centikről, lóerőkről, newtonméterekről a következő oldalon lévő táblázatból szolgáltat infót.
MOTORADATOK | ||
Lökettérfogat (cm3) | 3696 | 2993 |
Furat x löket (mm) | 95/86 | 90/84 |
Hengerek/szelepek száma | V6/24 | 6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 235 (320)/7000 | 210(286)/4400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 360/5200 | 580/1750-2250 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,8 | 6,9 |
Végsebesség (km/h) | 233 | 236 |
FOGYASZTÁS (gyári adat) |
||
Város (l/100 km) | 16,8 | 10,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 9,4 | 7,1 |
Vegyes (l/100 km) | 12,1 | 8,3 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 282 | 220 |
MÉRETEK | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4865/1925/1680 | 4877/1983/1690 |
Tengelytáv (mm) | 2885 | 2933 |
Csomagtér (liter) | 410-1305 | 500 |
Gumiméret | 265/50 R20 | 255/50 R 19 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | ||
Alapár | 18 044 000 | xDrive 40d: 18 899 000 |
ÉRTÉKELÉS | ||
a vezess.hu véleménye | Egyedibb, stílusosabb jármű az FX. Kár az elbaltázott belsőért. Motor-váltó-futómű remek | Ha nincs bajunk a BMW imidzsével, akkor az X6-ossal sem lesz. A 35d egy közel tökéletes motor |
8 pont | 8,25 pont |