Végletek: GTI és kompakt egyterű
Milyen furcsa, hogy a francia autóipar homlokegyenest különböző területeken alkotott nagyot. Az átlagból két téren kiemelkednek ki: az egyik a kis sportmodelleké, ahol a Peugeot 205 1,9 GTI, a Citroën Saxo 1,6 VTS vagy ma a Clio RS a fehér izzásig hevíti a sportos vezetőket.
A másik a megfizethető egyterűek világa, ahol a Renault volt az első európai márka a Scénic-kel 1996-tól és ahol a Citroën a Xsara és a C4 Picassókkal szépen aratott. Pár hete bevezette az újonnan 10-11 milliós 807 mellé a Peugeot be az 5008-ast, egészen más árakon.
Törésteszt: simán öt csillag |
Egy családi autónál elsődleges a biztonság, amit jobb híján az igen kemény Euro NCAP-törésteszt eredményei alapján hasonlíthatunk össze. Az 5008 és a Scénic is igen jó értékeléssel zárta az új normák szerinti vizsgálatot. A Renault és a Peugeot esetében egyedül az első fejtámlák védelmét minősítették gyengének a szakemberek ráfutásos balesetben, máskülönben a francia egyterűek magas színvonalú védelmet nyújtanak a bennük utazó gyermekeknek és felnőtteknek. |
Euro NCAP törésteszteredmények | 5008 | Grand Scénic |
Felnőttutas-biztonság (pontszám / %) | 32 / 89 | 33 / 91 |
Gyermekbiztonság (pontszám / %) | 39 / 79 | 37 / 76 |
Gyalogosvédelem (pontszám / %) | 13 / 37 | 15 / 42 |
Biztonsági segédeszközök (pontszám / %) | 6,8 / 97 | 6,9 / 99 |
Összeredmény | ***** | ***** |
Láttak már kisgyermekes családot
Mindkét autón látszik, hogy a tervezőik vagy maguk is családos emberek, vagy alaposan tanulmányozták, mire van szükség gyermekekkel. Például végtelen csomagtérre, amiben a Grand Scénic még a szintén gigantikus 5008-ast is lepipálja.
Ám a kismotor, a babakocsi, a gumicsónak és minden egyéb a jóval olcsóbb Berlingóban is kitűnően elfér, nem elég mindezt elnyelni. A Grand Scénic átgondoltságával, a milliónyi ötletes rakodóhellyel és jó minőséget sugalló, igényes műszerfali anyagaival magasra tette a lécet.
Az 5008-ban is van ügyes fiók, szőnyeg alatti rejtekhely a padlóban és az első ülések közötti láda is öblös, de például egy mobiltelefonnak nehéz jó helyet találni benne a váltó környékén. Belső téri minőségérzetben van olyan jó, mint a Scénic.
Örökség a Citroëntől
Nagy előnye a Peugeot-nak a második tetőoszlop borításában lévő levegőkilépő. Ezt a házon belüli testvérmodelltől, a Citroën C4 Picassótól örökölte az autó, itt is állítható a befúvás erőssége.
Az 5008 asztalkái kifejezetten gyermekeknek szólnak, ha én lehajtom őket, nem fér el a térdem. A Scénicben az asztallap felfelé nyílik, így befér alá a lábunk, viszont a kicsiknek talán túl magasan vannak.
Eltérő üléskoncepció
A három különálló ülés a Scénicben és az 5008-ban sem az igazi magas felnőtteknek, keskeny és rövid ülőlapjuk miatt. Leghátra tolva őkt egy kosárcsapat tagjai is elférnek egymás mögött, átlagmagas utasokkal még arra is van hely, hogy leghátul felnőtteknek is elfogadható lábteret alakítsunk ki a középsők rovására.
A padlóba süllyeszthető középső ülések néhány áthidaló fedéllel sík rakteret adnak, a Renault ezzel szemben a maximális térfogatban mutathat fel előnyt, ha üléseit nemcsak előre buktatjuk, hanem ki is vesszük.
Harmadik üléssor azonos áron
Egyformán 150 ezer forintos felárért mérik a harmadik üléssort, amit a Peugeot a bevezetési kampányban elenged. A Renault ezúttal ugyan ötszemélyesként jött, de a leghátsó üléseket abban is egy kézzel előkaphatjuk, mozgatásukat rugók segítik.
A variálhatóság mindkét modellben ideális, összességében nekünk az 5008 üléskoncepciója tűnt meggyőzőbbnek. A középső ülések lapja felcsapható, a székek gyorsan előresiklanak, meggyorsítva a bemászást hátra.
Eldől a meccs
Menet közben az eddig egál eldől a Peugeot javára. 1,6 literes motorja harmonikusabb a Renault 1,5-ös dízelénél, ereje egyenletesebben jön meg, nincs olyan erőtlen tartomány 1800 alatt, mint a Grand Scénicben.
Váltója is pontosabb, bár több erőt igényel, mégis szívesebben használtuk, mint a Grand Scénic szintn hatfokozatú és jól áttételezett, könnyebben járó váltóját. Az 5 és 8 liter között mozgó fogyasztásban nincs igazán különbség, átlagosan nálunk mindkettő eljárt 6,5 literből.
Mivel a két autó nagyon közel van egymáshoz, a babérkoszorú kiosztása előtt végigkergettük őket a nevezetes Lepencei úton, amely a szentendrei Skanzen fölött kezdődik és Visegrádra, a 11-es útig vezet a Pilisen keresztül.
Kényelem: ez is egál
Futóműben itt a Scénicet éreztük kicsit jobbnak, mert kevésbé volt hajós, de az 5008 sem libegett az út felett.
A Peugeot-ban tetszett a kisebb rásegítéssel, pontosabban dolgozó kormányzás tetszett és főleg a váltódoboz oldalára lehozott párnázás. Vad kanyarokban a térdünk egy kellemesen puha felületnek támaszkodik.
Elöl az ülések egyformán kényelmesek, az üléspozíció sem olyan béna bakon ülős, mint sok egyterűben.
Rugózási kényelemben a két francia egyterű sokat nyújt, a Renault egy kicsit még a Peugeot-nál is jobban veszi az úthibákat, pedig egyik sem gyomorforgatóan himbilimbis lágysággal dolgozik.
Hosszú utakra mégis a Peugeot jobb társ, mert halkabb ellenfelénél. A Grand Scénic is jól szigetelt autó, de azt az arisztokratikus csendet, amely az 5008 sajátja, nem nyújtja, főleg a szélzaj erősebb benne.
Jobb, de drágább az 5008
Tavaly a Scénic nem véletlenül előzte meg a Versót, a Zafirát és a Mazda5-öt, de a Peugeot sűrűbb szövésű, meggyőzőbb autó. Harmonikusabb motorja, valamivel jobb kényelme és okosabb ülésrendszere miatt a tesztet az 5008 nyeri, mert érezhetően jobb autó a Grand Scénicnél.
De a való életben az ár nemcsak egy tesztkritérium, hanem kifizetendő, súlyos tétel. A Renault jóval alacsonyabb listaára miatt saját magunknak inkább a dízel Grand Scénicet választanánk. Valamivel hígabb ugyan az 5008-nál, de üsse kő! Abból a 955 ezer forintból sokat lehet nyaralni a családdal.
MOTORADATOK | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1560 | 1461 |
Furat x löket (mm) | 79,0 / 81,5 | 76 / 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80 (109)/4000 | 78(105)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240-260/1750 | 240/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,3 | 12,6 |
Végsebesség (km/h) | 183 | 180 |
FOGYASZTÁS | ||
Város (l/100 km) | 6,5 | 5,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,5 | 4,6 |
Vegyes (l/100 km) | 5,3 | 5,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 140 | 134 |
MÉRETEK | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4529/1837/1623-1639 | 4560/1845/1645 |
Tengelytáv (mm) | 2728 | 2770 |
Csomagtér (liter) | 5 szem: 578-679 | 5szem: 645-752, 7szem: 564-702 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1472/598 | 1410/601 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | ||
Alapár (5 üléssel) | 6 445 000 | 5 490 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Itt olvashatók | Itt olvashatók |
ÉRTÉKELÉS | ||
a vezess.hu véleménye | A Peugeot sokat késett, de egy igen jó autóval lépett be a kategóriába. Jó vezetni, szép és tágas belül, motorja, futóműve remek. | Alig maradt alul a Grand Scénic, főleg kis fordulaton gyenge motorja miatt. Továbbra is kiváló családi autó, mert az 5008 jobb ugyan, de nem annyival, amennyivel drágább. |
8,25 pont | 8,0 pont |