Összefogtunk az új Autó2 Autó és Stílus magazinnál dolgozó kollégákkal és egybegyűjtöttük összehasonlító tesztre a Hyundai i30-at, a Mazda3-at, az új Opel Astrát és a frissen átdolgozott Toyota Aurist, mindet ezerhatos, benzines motorral. Mindegyiket ismertük, de az egyikből a másikba átülve kíváncsian vártuk, melyik lesz a legmeggyőzőbb.

Tágasabbak a rövidebbek

A magyar piacon fontos ezerhatos motorokkal teszteltük az autókat
Hátul a Mazda3 a legszűkebb

Hátul a Mazda3 a legszűkebb

Hátul a Mazda3 a legszűkebb


Térkínálatban az i30 és az Auris fölényben van a jóval hosszabb Mazdával és Opellel szemben. Főleg a Mazda helykihasználása gyenge, hátul ez a legszűkebb, míg a többiben elférnek 190 centis utasok is. Az Aurisban találtuk legkevésbé a helyünket, nem tetszett rövid ülőlapja és főleg magas vezetőülése.

A vezetőülés a másik három autóban egyaránt kényelmes, üléshelyzetben a Hyundai jó, a Mazda még jobb, az Astra tökéletes: ebben állítható a legtágabb tartományban az ülés és a kormány.

Törésteszt-eredmények  i30 Mazda3
 Astra J
 Auris
Felnőttutas-biztonság (pontszám / %) 34 31/86 34/95 35
Gyermekbiztonság (pontszám / %) 38 41/84 41/84 37
Gyalogosvédelem (pontszám / %) 14 18/51 16/46 21
Biztonsági segédeszközök (pontszám / %) nincs adat 5/71 5/71 nincs adat
Összeredmény ***** ***** ***** *****

Forrás: Euro NCAP töréstesztek. Az i30-at és az Aurist a korábbi, kevésbé szigorú értékelési rendszerben tesztelte az Euro NCAP, ezért hiányoznak bizonyos adatok.

Csinos a Mazda, praktikus a Hyundai

Látványra az Astra belseje a legjobb

Látványra az Astra belseje a legjobb

Látványra az Astra belseje a legjobb


Sok ügyes rakodóhely, semmi csicsa: a hétköznapokban jól jön az i30 praktikussága. A Mazda designja látványosabb és minőségérzetre is kicsit nívósabb. Az Auris belsejének jót tett az átdolgozás, de így is az Astra a legvonzóbb belülről.

A temérdek tekerentyű és kapcsoló nehezebben kiismerhető, mint a többiek logikája, de a szép anyagokkal, a fehérről vörösre váltó műszerfali fényekkel az Opel kelti a legigényesebb benyomást és az előddel szemben a rakodóhelyeket sem felejtették ki a tervezők.

A Toyotáé a legfejlettebb, a Hyundai a legjobb ezerhatos

Motorja  a legjobb, futóműve messze nem

Motorja a legjobb, futóműve messze nem

Motorja a legjobb, futóműve messze nem


Hegynek fel az i30 látványosan elhúzott a többiektől, vehemens motorja a legjobban harap kis fordulaton, és ha nem rezelünk be a hangjától, ötezer felett még egyet rápakol. Egész felvillanyozza az embert.

Városban gurulva nem érezni, mitől volna 132 lóerős az Auris. Halkan, finoman, de lanyhán lódul neki. A nagyon fejlett, a szívó- és kipufogószelepek vezérlésén kívül a szelepemelést is változtató motornak van egy másik arca is: nagy fordulaton egész tüzes.

Egyedül az Auris váltója hatgangos

Egyedül az Auris váltója hatgangos


További képek a galériában. Fotók: Földi D. Attila és Földes Attila

Életteli Mazda, tétova Opel

A Mazdát tényleg jó vezetni, futóműve és kormányzása is remek

A Mazdát tényleg jó vezetni, futóműve és kormányzása is remek

A Mazdát tényleg jó vezetni, futóműve és kormányzása is remek


A másik japán motorját nem véletlenül hívják MZR-nek, ami a Mazda a Responsive Engine-ből jön. A jó gázreakció nem kamu, a motor élénksége elhiteti velünk, hogy jobban gyorsul a ténylegesnél, és sokszor ez az, ami számít. Az Auris és az i30 maga mögé utasítja, a 105 lóerőnek adottak a korlátai, de a Mazdát nem éreztük lassúnak.

Szemben az Opellel, amely érzésre a leghaloványabb. A kilométerórán alig nőnek lassabban a számok, mint a konkurensekben, de lustán reagál a gázra, nem táltosodik meg kihúzatva, csak kiegyensúlyozott erőleadása szól mellette.

Hyundai i30 1,6
Mazda3 1,6
Opel Astra 1,6
Toyota Auris 1,6
Gyári átlagfogy. (l/100 km)
6,2 6,3 6,3 6,6
Tesztfogyasztás (l/100 km)
6,1
7,0 7,0 6,7
Fordulatszám/perc 100 km/óránál
2950 (5.)
2800 (5.)
2550 (5.)
2650 (6.)
Saját tömeg (kg) 1168 1155
1308 1250
Kétszázvalahány kilométert tettünk meg fogyasztásméréskor, gyakori sofőrcserével, főleg autóúton és dimbes-dombos országúton. A jó erőben lévő Hyundai volt a legtakarékosabb, az Auris kicsivel megelőzte az Astrát és a könnyű Mazdát. Az Opelben gyakran padlóig kellett taposni a gázt, hogy követni lehessen a többieket, talán a hosszú áttételű váltó segített kompenzálni a magas súlyt és a nagy terhelést.

Csak az Aurisban van hatodik

Az automatikusan nyitó-záró Aurisé jeladó, a többié slusszkulcs

Az automatikusan nyitó-záró Aurisé jeladó, a többié slusszkulcs

Az Aurisé jeladó, a többieké slusszkulcs


Szomorú, hogy a sebességváltó egyedül az Aurisban hatfokozatú, pedig a többiek motorja is igényelné a zajszintet és fogyasztást csökkentő, a rugalmasságot javító hatgangos váltót.

Az Opel kicsit megakadó váltója nem az igazi, az ázsiai konkurencia előrébb tart. A Hyundaié pontos, jól kapcsolható, a Toyotáé mozog a legkisebb erővel, de a Mazdáé tetszett legjobban.

A második oldalon: nehéz volt eldönteni, melyik autó a legjobb a négy közül, de az élen ezúttal sincs holtverseny


Egyik tesztautó sem mérsékli stop&start automatikával a környezetszennyezést illetve a fogyasztást, az i30-hoz legalább felárért rendelhető ISG, az Aurisból az 1,33-ashoz széria. A takarékos vezetést csak a Toyotában segítették váltásra figyelmeztető nyilak.

Auris: vezetni nem, utazni igen

Utasnak jó lenni az Aurisban, vezetni nem igazán

Utasnak jó lenni az Aurisban, vezetni nem igazán

Vezetni nem nagy élmény, de kényelmes és békés autó az Auris


Vezetni a könnyű és kevésbé érzékeny kormányzás miatt nem különösebben jó a Toyotát, utazni viszont szerettünk benne, mert az Astra után a legcsendesebb, finoman rugózik, a dupla kesztyűtartóban és többi rakodóhelyen elférnek a cuccaink.

Más kategória az Astra

Az Astrába átülve mégis az volt az érzésünk, mintha egy kategóriával feljebb léptünk volna. Az Opel egy betonbunker tömörségét nyújtja, stabilitása és halksága miatt a 140-et nem éreztük gyorsabbnak benne, mint a többiben a 100 körüli tempót.

Móni szerint: csak a Mazda
Színe és a formája miatt Móninál a Mazda3 az első

Színe és a formája miatt Móninál a Mazda3 az első

Színe miatt Móni kedvence a Mazda3


Nógrád várához érve betértünk némi ropogtatnivalóért a legközelebbi vegyesboltba. Itt találkoztunk a pult mögött Mónival, akit megkértünk, hogy női szemmel és minden udvariaskodás nélkül értékelje az autókat.

Nála rajtaütésszerűen nyert a Mazda, pár pillanat alatt mellette döntött, pedig a család Opel drukker. Most egy Classic II-es Astrát használnak, mivel korábbi H Astrájuk totálkárosra tört (az anyagi kár jelentős, a sofőrnek kutya baja). Móni szerint a Mazda vonzereje a formájában és – itt jön a női faktor – a színében rejlik. Nem akadt több kérdésünk, de utólag is köszönjük az életmentő karamellás csokit és a kedves kiszolgálást!

Az Astra csendes és agilis, nagyon eltalált autó

Az Astra csendes és agilis, nagyon eltalált autó

Az Astra csendes és agilis, nagyon eltalált


Kényelemben az Opel leiskolázza a Hyundait, amelynek igényes konstrukciójú, hátul is független felfüggesztése gyengébben leplezi, mennyire pocsék a hazai úthálózat.

Rugózási komfortban az agilis Mazda jobb valamivel, de a dél-koreai autóhoz hasonlóan a Mazda motorja is túl hangos autópályán.

Vezetés: az Opel és a Mazda az élen

Kanyarban is megtévesztő a sebességérzet: az Aurisban és az i30-ban már erősen kapaszkodtunk annál a tempónál, amit az Astra rezzenéstelenül viselt.

Az Opelt kell a legritkábban olajcserére vinni

Az Opelt kell a legritkábban olajcserére vinni

Az Opelt kell a legritkábban olajcserére vinni


A Nógrád megyei görbe utakon egyedül a Mazda3 tudta tartani vele a lépést, amelyet nagyon pontos kormányzása és váltója miatt kicsit még az Astránál is jobb vezetni.

Az Opel elektronikusan vezérelt lengéscsillapítással állt ki a tesztre.

A FlexRide nyilván előny, de nem tilos a többieknek sem hasonló rendszert fejleszteni, ráadásul az alapfutóműve is remek, ezt kipróbáltuk.

Vetélytársak Listaár, forint
Toyota Auris 1,6 Sol Navi (132 LE) 5 850 000
Hyundai i30 1,6 Premium (122 LE) 4 999 000
Mazda3 1,6 TX Plus (105 LE) 5 419 900
Opel Astra 1,6 Cosmo (115 LE) 5 640 000
Peugeot 308 Premium 1,6 VTi (120 LE) 5 189 000
VW Golf Highline 1,4 TSI (122 LE) 5 762 250
Táblázatunkban a gyakorlatilag csúcsfelszereltséggel megkapott Auris és Mazda3 miatt a konkurenseknél is a gazdag felszereltségű modelleket szerepeltetjük, bár a tesztautók kivitele ennél egyszerűbb volt. A Hyundai listaára a legalacsonyabb, ötéves kilométer-korlátozás nélküli garanciaideje a leghosszabb. Jelenleg raktárról könnyebb 1,4-es benzinest vagy 1,6 literes dízelt keríteni, mint ezerhatos benzinest, amelyet csak rendelésre  hoz be az importőr.

i30: Jó, de a többiek jobbak

Hangossága miatt nem végez előrébb a jutányos i30

Hangossága miatt nem végez előrébb a jutányos i30

Hangossága miatt nem végez előrébb a jutányos i30


Ha sorrendet kell felállítani, akkor a Hyundai és a Mazda megosztva a harmadik. A praktikus i30 erőssége az ezerhatos motor, de ára is kedvező, leghosszabb a garanciaideje és legalacsonyabb volt a mért fogyasztása.

Hiányzik belőle némi finomítás, futóműhangolása és zajossága miatt nem végez előrébb. Más kérdés, hogy tényleges vásárlási helyzetben megadná-e bármelyikünk a többiek felárát.

Mazda3: nem az első, de legalább valamilyen

Karakteresen sportos a Mazda3, amiért elnézzük hibáit

Karakteresen sportos a Mazda3, amiért elnézzük hibáit

Karakteresen sportos a Mazda3, amiért elnézzük hibáit


A Mazda a legkarakteresebb autó. Ami a vezetés öröméhez fontos, azt megkapjuk, ami nem, az nem számít. Jól ülünk benne és motorja gyengébb ugyan, de a Hyundait kivéve élénkebb a többiekénél. Ára, szűk hátsó lábtere és túl erős motorhangja miatt nem tudja befogni az Aurist, de a brigád jó része ezt vinné haza.

Auris: nincs baja, mégsem győz

Magas ülését kivéve nincs miért belekötni az Aurisba. Még korosodnunk kéne, hogy vonzónak is találjuk, de takarékos motorja a legfejlettebb konstrukció a négyből, nagy fordulaton erős is, zajszintje elfogadható. Belül a Toyota tágas és praktikus, ára a sok extrát tekintve nem magas.

Az Astra nyeri a tesztet, a legkényelmesebb és vezetni is jó

Az Astra nyeri a tesztet, a legkényelmesebb és vezetni is jó


Motorja hátrányba hozta, de a négy közül mégis az Astra a legjobb autó

Astra: a tesztgyőztes

A négy közül az Astra a leglátványosabb autó, főleg belül. Sokkal halkabb a többieknél és elég hely van benne hátul is. Messzire utazni messze az Opelben a legpihentetőbb, futóműve FlexRide híján is meggyőző volna. Magas listaára, rossz áttekinthetősége és lusta, bár nem erőtlen motorja dacára a legjobb autó a négy közül.

Hyundai i30 1,6
Mazda3 1,6
Opel Astra 1,6
Toyota Auris 1,6
Lökettérfogat (cm3)
1591
1598 1598 1598
Telj. (kw/LE/1/min)
90/122
/6200
77/105
/6000
85/115
/6000
97/132
/6400
Nyomaték (Nm/1/min)
154/4200 145/4000 155/4000 160/4400
Gyorsulás 0-100 km/h (s)
11,0
12,2 11,7 10,0
Végsebesség (km/h)
192 184 188 195
Fordulatszám 100 km/óránál
2950 (5.)
2800 (5.)
2550 (5.)
2650 (6.)
Saját tömeg/terhelhetőség (kg) 1168/552 1155/615
1308/597 1250/500
Gyári átlagfogy. (l/100 km) / CO2 (g/km) 6,2/152 6,3/149 6,3/147 6,6/153
Tesztfogyasztás (l/100 km) 6,1 7,0 7,0 6,7
Garancia
5 év km-korlátozás nélkül
3 év/100 000 km (Akcióként 3+2 év/150 000 km)
2 év km-korlátozás nélkül
3 év/ 100 000 km
Szervizciklus (km)
Egy év/20 000 km
Egy év/ 20 000 km
Egy év/30 000 km
Egy év/15 000 km
Hossz/szélesség/magasság
4245 /1775 /1470
4460 /1755 /1470
4419 /1819 /1510
 4245 /1760 /1510
Tengelytávolság
2650
  2640
  2685 2600
Csomagtér
340-1250
340-1360
370-1235
 354/1335