Összefogtunk az új Autó2 Autó és Stílus magazinnál dolgozó kollégákkal és egybegyűjtöttük összehasonlító tesztre a Hyundai i30-at, a Mazda3-at, az új Opel Astrát és a frissen átdolgozott Toyota Aurist, mindet ezerhatos, benzines motorral. Mindegyiket ismertük, de az egyikből a másikba átülve kíváncsian vártuk, melyik lesz a legmeggyőzőbb.
Tágasabbak a rövidebbek
Térkínálatban az i30 és az Auris fölényben van a jóval hosszabb Mazdával és Opellel szemben. Főleg a Mazda helykihasználása gyenge, hátul ez a legszűkebb, míg a többiben elférnek 190 centis utasok is. Az Aurisban találtuk legkevésbé a helyünket, nem tetszett rövid ülőlapja és főleg magas vezetőülése.
A vezetőülés a másik három autóban egyaránt kényelmes, üléshelyzetben a Hyundai jó, a Mazda még jobb, az Astra tökéletes: ebben állítható a legtágabb tartományban az ülés és a kormány.
Törésteszt-eredmények | i30 | Mazda3 |
Astra J |
Auris |
Felnőttutas-biztonság (pontszám / %) | 34 | 31/86 | 34/95 | 35 |
Gyermekbiztonság (pontszám / %) | 38 | 41/84 | 41/84 | 37 |
Gyalogosvédelem (pontszám / %) | 14 | 18/51 | 16/46 | 21 |
Biztonsági segédeszközök (pontszám / %) | nincs adat | 5/71 | 5/71 | nincs adat |
Összeredmény | ***** | ***** | ***** | ***** |
Forrás: Euro NCAP töréstesztek. Az i30-at és az Aurist a korábbi, kevésbé szigorú értékelési rendszerben tesztelte az Euro NCAP, ezért hiányoznak bizonyos adatok.
Csinos a Mazda, praktikus a Hyundai
Sok ügyes rakodóhely, semmi csicsa: a hétköznapokban jól jön az i30 praktikussága. A Mazda designja látványosabb és minőségérzetre is kicsit nívósabb. Az Auris belsejének jót tett az átdolgozás, de így is az Astra a legvonzóbb belülről.
A temérdek tekerentyű és kapcsoló nehezebben kiismerhető, mint a többiek logikája, de a szép anyagokkal, a fehérről vörösre váltó műszerfali fényekkel az Opel kelti a legigényesebb benyomást és az előddel szemben a rakodóhelyeket sem felejtették ki a tervezők.
A Toyotáé a legfejlettebb, a Hyundai a legjobb ezerhatos
Hegynek fel az i30 látványosan elhúzott a többiektől, vehemens motorja a legjobban harap kis fordulaton, és ha nem rezelünk be a hangjától, ötezer felett még egyet rápakol. Egész felvillanyozza az embert.
Városban gurulva nem érezni, mitől volna 132 lóerős az Auris. Halkan, finoman, de lanyhán lódul neki. A nagyon fejlett, a szívó- és kipufogószelepek vezérlésén kívül a szelepemelést is változtató motornak van egy másik arca is: nagy fordulaton egész tüzes.
Életteli Mazda, tétova Opel
A másik japán motorját nem véletlenül hívják MZR-nek, ami a Mazda a Responsive Engine-ből jön. A jó gázreakció nem kamu, a motor élénksége elhiteti velünk, hogy jobban gyorsul a ténylegesnél, és sokszor ez az, ami számít. Az Auris és az i30 maga mögé utasítja, a 105 lóerőnek adottak a korlátai, de a Mazdát nem éreztük lassúnak.
Szemben az Opellel, amely érzésre a leghaloványabb. A kilométerórán alig nőnek lassabban a számok, mint a konkurensekben, de lustán reagál a gázra, nem táltosodik meg kihúzatva, csak kiegyensúlyozott erőleadása szól mellette.
Hyundai i30 1,6
|
Mazda3 1,6
|
Opel Astra 1,6
|
Toyota Auris 1,6
|
|
Gyári átlagfogy. (l/100 km) |
6,2 | 6,3 | 6,3 | 6,6 |
Tesztfogyasztás (l/100 km) |
6,1 |
7,0 | 7,0 | 6,7 |
Fordulatszám/perc 100 km/óránál |
2950 (5.) |
2800 (5.) |
2550 (5.) |
2650 (6.) |
Saját tömeg (kg) | 1168 | 1155 |
1308 | 1250 |
Kétszázvalahány kilométert tettünk meg fogyasztásméréskor, gyakori sofőrcserével, főleg autóúton és dimbes-dombos országúton. A jó erőben lévő Hyundai volt a legtakarékosabb, az Auris kicsivel megelőzte az Astrát és a könnyű Mazdát. Az Opelben gyakran padlóig kellett taposni a gázt, hogy követni lehessen a többieket, talán a hosszú áttételű váltó segített kompenzálni a magas súlyt és a nagy terhelést. |
Csak az Aurisban van hatodik
Szomorú, hogy a sebességváltó egyedül az Aurisban hatfokozatú, pedig a többiek motorja is igényelné a zajszintet és fogyasztást csökkentő, a rugalmasságot javító hatgangos váltót.
Az Opel kicsit megakadó váltója nem az igazi, az ázsiai konkurencia előrébb tart. A Hyundaié pontos, jól kapcsolható, a Toyotáé mozog a legkisebb erővel, de a Mazdáé tetszett legjobban.
A második oldalon: nehéz volt eldönteni, melyik autó a legjobb a négy közül, de az élen ezúttal sincs holtverseny
Egyik tesztautó sem mérsékli stop&start automatikával a környezetszennyezést illetve a fogyasztást, az i30-hoz legalább felárért rendelhető ISG, az Aurisból az 1,33-ashoz széria. A takarékos vezetést csak a Toyotában segítették váltásra figyelmeztető nyilak.
Auris: vezetni nem, utazni igen
Vezetni a könnyű és kevésbé érzékeny kormányzás miatt nem különösebben jó a Toyotát, utazni viszont szerettünk benne, mert az Astra után a legcsendesebb, finoman rugózik, a dupla kesztyűtartóban és többi rakodóhelyen elférnek a cuccaink.
Más kategória az Astra
Az Astrába átülve mégis az volt az érzésünk, mintha egy kategóriával feljebb léptünk volna. Az Opel egy betonbunker tömörségét nyújtja, stabilitása és halksága miatt a 140-et nem éreztük gyorsabbnak benne, mint a többiben a 100 körüli tempót.
Móni szerint: csak a Mazda |
Nógrád várához érve betértünk némi ropogtatnivalóért a legközelebbi vegyesboltba. Itt találkoztunk a pult mögött Mónival, akit megkértünk, hogy női szemmel és minden udvariaskodás nélkül értékelje az autókat. Nála rajtaütésszerűen nyert a Mazda, pár pillanat alatt mellette döntött, pedig a család Opel drukker. Most egy Classic II-es Astrát használnak, mivel korábbi H Astrájuk totálkárosra tört (az anyagi kár jelentős, a sofőrnek kutya baja). Móni szerint a Mazda vonzereje a formájában és – itt jön a női faktor – a színében rejlik. Nem akadt több kérdésünk, de utólag is köszönjük az életmentő karamellás csokit és a kedves kiszolgálást! |
Kényelemben az Opel leiskolázza a Hyundait, amelynek igényes konstrukciójú, hátul is független felfüggesztése gyengébben leplezi, mennyire pocsék a hazai úthálózat.
Rugózási komfortban az agilis Mazda jobb valamivel, de a dél-koreai autóhoz hasonlóan a Mazda motorja is túl hangos autópályán.
Vezetés: az Opel és a Mazda az élen
Kanyarban is megtévesztő a sebességérzet: az Aurisban és az i30-ban már erősen kapaszkodtunk annál a tempónál, amit az Astra rezzenéstelenül viselt.
A Nógrád megyei görbe utakon egyedül a Mazda3 tudta tartani vele a lépést, amelyet nagyon pontos kormányzása és váltója miatt kicsit még az Astránál is jobb vezetni.
Az Opel elektronikusan vezérelt lengéscsillapítással állt ki a tesztre.
A FlexRide nyilván előny, de nem tilos a többieknek sem hasonló rendszert fejleszteni, ráadásul az alapfutóműve is remek, ezt kipróbáltuk.
Vetélytársak | Listaár, forint |
|
Toyota Auris 1,6 Sol Navi (132 LE) | 5 850 000 | |
Hyundai i30 1,6 Premium (122 LE) | 4 999 000 | |
Mazda3 1,6 TX Plus (105 LE) | 5 419 900 | |
Opel Astra 1,6 Cosmo (115 LE) | 5 640 000 | |
Peugeot 308 Premium 1,6 VTi (120 LE) | 5 189 000 | |
VW Golf Highline 1,4 TSI (122 LE) | 5 762 250 |
Táblázatunkban a gyakorlatilag csúcsfelszereltséggel megkapott Auris és Mazda3 miatt a konkurenseknél is a gazdag felszereltségű modelleket szerepeltetjük, bár a tesztautók kivitele ennél egyszerűbb volt. A Hyundai listaára a legalacsonyabb, ötéves kilométer-korlátozás nélküli garanciaideje a leghosszabb. Jelenleg raktárról könnyebb 1,4-es benzinest vagy 1,6 literes dízelt keríteni, mint ezerhatos benzinest, amelyet csak rendelésre hoz be az importőr. |
i30: Jó, de a többiek jobbak
Ha sorrendet kell felállítani, akkor a Hyundai és a Mazda megosztva a harmadik. A praktikus i30 erőssége az ezerhatos motor, de ára is kedvező, leghosszabb a garanciaideje és legalacsonyabb volt a mért fogyasztása.
Hiányzik belőle némi finomítás, futóműhangolása és zajossága miatt nem végez előrébb. Más kérdés, hogy tényleges vásárlási helyzetben megadná-e bármelyikünk a többiek felárát.
Mazda3: nem az első, de legalább valamilyen
A Mazda a legkarakteresebb autó. Ami a vezetés öröméhez fontos, azt megkapjuk, ami nem, az nem számít. Jól ülünk benne és motorja gyengébb ugyan, de a Hyundait kivéve élénkebb a többiekénél. Ára, szűk hátsó lábtere és túl erős motorhangja miatt nem tudja befogni az Aurist, de a brigád jó része ezt vinné haza.
Auris: nincs baja, mégsem győz
Magas ülését kivéve nincs miért belekötni az Aurisba. Még korosodnunk kéne, hogy vonzónak is találjuk, de takarékos motorja a legfejlettebb konstrukció a négyből, nagy fordulaton erős is, zajszintje elfogadható. Belül a Toyota tágas és praktikus, ára a sok extrát tekintve nem magas.
Astra: a tesztgyőztes
A négy közül az Astra a leglátványosabb autó, főleg belül. Sokkal halkabb a többieknél és elég hely van benne hátul is. Messzire utazni messze az Opelben a legpihentetőbb, futóműve FlexRide híján is meggyőző volna. Magas listaára, rossz áttekinthetősége és lusta, bár nem erőtlen motorja dacára a legjobb autó a négy közül.
Legutóbbi összehasonlító tesztjeink |
Mégane RS vs. Civic Type R Családi hobbiterepjárók Dízelek nagycsaládosoknak Infiniti vagy BMW? |
Hyundai i30 1,6
|
Mazda3 1,6
|
Opel Astra 1,6
|
Toyota Auris 1,6
|
|
Lökettérfogat (cm3) |
1591 |
1598 | 1598 | 1598 |
Telj. (kw/LE/1/min) |
90/122 /6200 |
77/105 /6000 |
85/115 /6000 |
97/132 /6400 |
Nyomaték (Nm/1/min) |
154/4200 | 145/4000 | 155/4000 | 160/4400 |
Gyorsulás 0-100 km/h (s) |
11,0 |
12,2 | 11,7 | 10,0 |
Végsebesség (km/h) |
192 | 184 | 188 | 195 |
Fordulatszám 100 km/óránál |
2950 (5.) |
2800 (5.) |
2550 (5.) |
2650 (6.) |
Saját tömeg/terhelhetőség (kg) | 1168/552 | 1155/615 |
1308/597 | 1250/500 |
Gyári átlagfogy. (l/100 km) / CO2 (g/km) | 6,2/152 | 6,3/149 | 6,3/147 | 6,6/153 |
Tesztfogyasztás (l/100 km) | 6,1 | 7,0 | 7,0 | 6,7 |
Garancia |
5 év km-korlátozás nélkül |
3 év/100 000 km (Akcióként 3+2 év/150 000 km) |
2 év km-korlátozás nélkül |
3 év/ 100 000 km |
Szervizciklus (km) |
Egy év/20 000 km |
Egy év/ 20 000 km |
Egy év/30 000 km |
Egy év/15 000 km |
Hossz/szélesség/magasság |
4245 /1775 /1470 |
4460 /1755 /1470 |
4419 /1819 /1510 |
4245 /1760 /1510 |
Tengelytávolság |
2650 |
2640 |
2685 | 2600 |
Csomagtér |
340-1250 |
340-1360 |
370-1235 |
354/1335 |