100 ezer forinttal többért kombi is van belőle. Mivel az RS nem különösebben sportos,  a Combinak több értelme van
Jó az ülés, de cseppet sem sportos a Roomsterből örökölt üléshelyzet

Jó az ülés, de cseppet sem sportos a Roomsterből örökölt üléshelyzet

Jó az ülés, de cseppet sem sportos a Roomsterből örökölt üléshelyzet


Nemrég a Fabia 1,2 TSI megnyerte az a2 Autó és Stílus magazinnal közös kisautó-összehasonlító tesztünket, mert a kiskategória legjobb autói közé tartozik. Ezek után a sportváltozat csak istenkirály lehet – gondoltam.

14 milliméter ültetés

14 milliméterrel ültetett sportfutómű, DSG váltó hét fokozattal, 7,3 másodperces százra gyorsulás és az első RS dízelmotorja helyett egy 180 lóerős benzines: ezzel még így tél közepén is felfőzöm az aszfaltot.

A Fabia RS és vetélytársai
Alfa Romeo MiTo QV 1,4 Turbo MultiAir (170 LE) 5 595 000 Ft
Citroën DS3 D-Sport THP 150 (156 LE) 5 464 000 Ft
Opel Corsa OPC (192 LE) 5 995 000 Ft
Renault Clio R.S. (201 LE) 6 540 000 Ft
SEAT Ibiza Cupra (180 LE) 5 904 750 Ft
Skoda Fabia RS (180 LE) 5 653 500 Ft

Az RS nem  olyan jó a sportmodellek között, mint a sima Fabia a kisautók mezőnyében

Az RS nem olyan jó a sportmodellek között, mint a sima Fabia a kisautók mezőnyében

Az RS nem olyan jó a sportmodellek között, mint a sima Fabia a kisautók mezőnyében


Kívülről is jót ígért az autó, a 17 collos, fehér felnik mutatósak, a versenykék metálfényezés pedig nemcsak gyönyörű, de még csak felárat sem kér érte a Skoda.

Ehhez képest az RS belseje kiábrándító: az ütős sportmodellek közül visszalép az olcsó kisautók közé. A hangulatot a sötét műszerfaltömb határozza meg, amely a magas üléshelyzettel együtt a Roomsterére hasonlít. Hiába van sportülés, fémbetétes pedál, RS-logo a kormányon: érzésre bármilyen automata váltós Fabiában ülhetnénk, feleennyi lóerővel.

Két pedál

A műszerezettség megegyezik a sima Fabiával, nincs visszajelzés a töltőnyomásról, mint egy turbós Puntóban, még az órák hátlapja sem kapott RS-zöld, sárga vagy fehér színezést.

Még az RS-nek is szomorúan sötét és egyhangú a műszerfala

Még az RS-nek is szomorúan sötét és egyhangú a műszerfala

Gyorsan vezetve jól jön, hogy a kormányról is kapcsolhatóak a fokozatok

Gyorsan vezetve jól jön, hogy a kormányról is kapcsolhatóak a fokozatok

Gyorsan vezetve jól jön, hogy a kormányról is kapcsolhatóak a fokozatok


Ám a fedélzeti számítógép menüjéből előhívható az olajhőmérséklet, így legalább látható, mikortól terhelhető a motor.

Összesen két pedál van, mert az RS-ből nincs kézi váltós. A technikát adó Ibiza Cuprához és a Polo GTI-hez hasonlóan csak hétgangos DSG-vel készült, azonos a motorjuk is. Az 1,4-es motor finoman jár, halkan és egyenletesen forog.

Megvadult motor

Bár az egyenletes teljesítmény-leadás nem olyan sportos, mint egy szívómotor kihúzatása, a Fabia RS-ben így is a motorja a legjobb. Bármikor letiportam a gázt, elementáris erővel indult meg, alig lehet ésszel felérni, hogyan sikerült ennyire felhergelni egy csupán 1,4 literes benzinest.

Turbó, kompresszor és 180 lóerő

130 lóerős TDI volt az első generációban, az új RS motorja benzines és 180 lóerős. Literteljesítménye 129,5 lóerő

130 lóerős TDI volt az első generációban, az új RS motorja benzines és 180 lóerős. Literteljesítménye 129,5 lóerő

130 lóerős TDI volt az első generációban, az új RS motorja benzines és 180 lóerős. Literteljesítménye 129,5 lóerő


140, 150, 160, 170 most pedig 180 lóerő: a VW-konszern egyre többet hoz ki a kettős feltöltésű egy-négyesből. Az utóbbit a kiskategóriás sportmodellek kapják, az Ibiza Cupra, a Fabia RS és a Polo GTI. Nem akármilyen motorból jön ez a brutális erő. Az 1,4-es benzinest 2400-as fordulatig csak a mechanikus feltöltés doppingolja, ekkor száll be a turbó a kompresszor mellé, 3500-as fordulattól pedig csak a turbó dolgozik.

Kihúzatáskor a turbó jóval hatékonyabb, mint az addigra kiiktatott kompresszor, alacsony fordulaton viszont kijön a mechanikus feltöltés előnye: nincs késés a gázadás és az erő megérkezése között, mivel a feltöltőt nem kell először felpörgetni a kipufogógázokkal. Az igényes és bonyolult megoldással mindkét feltöltő arra optimalizálható, amiben egyébként is jó. Érdekes volt a német auto motor und sport tartóstesztje a 150 lóerős verzióval hajtott Volkswagen Tiguanról. Itt a kipufogórendszer tömítetlensége miatt kétszer kellett a megrepedt kipufogó-leömlőt és vele együtt a leömlőbe integrált turbófeltöltőt kicserélni a 100 ezer kilométeres teszten, mindkétszer 1300 eurós (354 000 Ft) költséggel.

Nem hiányzott a nagyon profi DSG helyett a kézi váltó, ami nem is rendelhető

Nem hiányzott a nagyon profi DSG helyett a kézi váltó, ami nem is rendelhető

Nem hiányzott a nagyon profi DSG helyett a kézi váltó, ami nem is rendelhető


A kiszemelt váltóprogramtól függően az RS-nek több arca is van. D-ben el lehet berregni igen takarékosan, ilyenkor a duplakuplungos automata gyorsan felkapcsol és gurulunk hatodik-hetedikben.

S-ben aztán a motor elforog hétezerig, amikor jön az automatikus felkapcsolás és egy pillanat múlva megint kilő az RS.

Kikapcsolhatatlan az ESP

Biztonsági okokból az ESP-t nem lehet kikapcsolni, amit megértenénk, ha nem a sportmodellről volna szó. Havas úton állandóan darált a menetstabilizáló, kattogással és rántásokkal telt az idő.

Keveset fogyaszt: országúton 7 liter elég, városban 9,5 litert mértünk a 180 lóerős autóban

Keveset fogyaszt: országúton 7 liter elég, városban 9,5 litert mértünk a 180 lóerős autóban

Nincs baj a futómű keménységével, a többiek is ráznak legalább ennyire. Átlagautókhoz képest a sport Fabia nagyon gyors, pontos és kellően nehéz kormányzásával jó játék országúton menni vele, de a vérpezsdítőtől ez azért messze van.

Alig fogyaszt valamit

Adatlap

Skoda Fabia RS 1,4 TSI DSG

100 ezer forinttal többért kombi is van belőle. Mivel az RS nem különösebben sportos,  a Combinak több értelme van
Motor 1390 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 180 LE
Nyomaték 250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,3 sec
Végsebesség 224 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,2 l / 100 km

Többször is úgy jártunk, hogy a hipermodern motortechnika nem hozta azt a megtakarítást, amit a gyár ígért, például a FIAT 500 kéthengerese simán bevert 6,3 litert. A Fabia RS-t a közvetlen befecskendezés valóban takarékossá teszi, országúton 7 literrel már él alattunk az autó, ami nagyon jó érték egy 180 lóerős és 1318 kilós benzinestől. Városban sem szaladt az égig a fogyasztás, 9,5 liter a téli Budapesten simán elfogadható.

Nem túl élménydús, de van belőle kombi

Hiába csináltak belőle RS-t, a sportváltozat is csak abban jó, amiben az alap Fabiák: igen tágas, sok benne a rakodóhely, rendesen összerakták, jó a futóműve és az ár/érték aránya. Viszont mindennek alig van köze a sportossághoz. Pörgős szívómotorjával, pontos váltójával és vagány futóművével egy sima hármas Swift legalább ekkora vezetési élményt nyújt, mert nem minden a gyorsulás.

A Fabia RS a kiskategóriás sportmodelleken belül afféle anyósok álma-típusú jófiú, pedig ez a műfaj nem erről szól. Aki nem vágyik a Clio RS-ben átélhető vérforraló élményekre, annak viszont jó lehet a derék kiskocsi, csak ne végezzen félmunkát: vegye meg a Fabia RS Combit, amely legalább csomagterével egyedülálló.