Adatlap

Nissan Micra 1,2 DIG-S Tekna

Derűs, vidám autó, nagyon könnyű vele az élet. Kis körön megfordul és minimális erőkifejtéssel vezethető
Derűs, vidám autó, nagyon könnyű vele az élet. Kis körön megfordul és minimális erőkifejtéssel vezethető
Motor 1198 cm3, Benzin, S3
Teljesítmény 98 LE
Nyomaték 142 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,9 sec
Végsebesség 178 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5 l / 100 km

Lehet, hogy elírás – tamáskodtunk a híreinket ontó Horváth Zsolttal, amikor először felmerült, hogy a Nissan turbó helyett kompresszorral növeli a Micra teljesítményét.

Mindenki a turbóra esküszik, a mechanikus feltöltőről letett már a Mercedes-Benz is. A Roots-fúvó sportmodellekbe szorult vissza, például a Jaguar XKR-be és XFR-be.

Feltöltött, mégsem turbós

Később azonban biztossá vált, hogy mechanikus feltöltő lesz az autóban. A kompresszor régtől fogva a megvadított motorok és a fékevesztett erő szárazon ropogó ígérete, kevés férfiasabb szó van ennél.

A Nissannál DIG-S a neve, azaz Direct Injection Gasoline – Supercharger (közvetlen befecskendezés, benzines – feltöltő). Szóval DIG-S, így csak a Digging the grave üvölthet aláfestésként.

Meg is szólal a csodálatos melódia, mert az USB-csatlakozó a lehető legjobb helyen van a váltó mögött, de a zúzásból semmi nem lett.

Apró, finom gépezet

Hátsó szárnyával és áramvonalasabb első lökhárítójával különbözik a 80 lóerős Micrától a kompresszoros

Hátsó szárnyával és áramvonalasabb első lökhárítójával különbözik a 80 lóerős Micrától a kompresszoros

Hátsó szárnyával és áramvonalasabb első lökhárítójával különbözik a 80 lóerős Micrától a kompresszoros


A háromhengeres olyan halkan és finoman jár, hogy csak a fordulatszámmérő és előbb-utóbb a szag jelzi, ha a hölgyek 3000-nél eresztik fel a kuplungot.

A motor nem hajlamos lefulladni, viszont lassan, csak kihúzatva kap erőre, mert kis gáznál egy kuplung lekapcsolja a motorról szíjjal hajtott kompresszort.

4400-on jön meg a 142 Nm nyomaték, így a feltöltős Micra közepesnél nagyobb fordulatszámon gyorsul jól. Bő gázzal fürge és életteli, mintha súlya sem volna.

Gyors, de kicsit sem sportos

378 centijével a Micra a rövid kisautók közé tartozik, mégis korrekt a térkínálata

378 centijével a Micra a rövid kisautók közé tartozik, mégis korrekt a térkínálata

378 centijével a Micra a rövid kisautók közé tartozik, mégis korrekt a térkínálata


Egy könnyű és erős kisautótól még akkor is várnánk némi sportosságot, ha a gumifüstölés már csak egy pubertáskori, rég átlépett fejlődési szakasz.

Az a legmeglepőbb a kompresszoros Micrában, hogy kicsit sem alkalmas vagánykodásra.

Erős dőlésével, túlkönnyített szervokormányával és takarékosságra hangolt gumiabroncsaival kicsit sem a 160SR utódja, amely öt éve járt nálunk és nem tudott világraszóló dolgokat, de nagyon szórakoztató volt.

Nincs áttörés a fogyasztásban

Papíron ezzel a felszereltséggel 5,2 literes városi és 3,7 literes országút fogyasztásra számíthatunk a motortól, legalábbis az iparág hazug fogyasztásmérési ciklusában. A Micra kompresszorral is keveset fogyaszt, bár nem tűnt takarékosabbnak a szívó ezerkettesnél.

A kategória legsilányabb anyagait sikerült összelapátolni a Micra utasterébe

A kategória legsilányabb anyagait sikerült összelapátolni a Micra utasterébe

Mi 5,7 litert mértünk ugyanannyit vezetve országúton, mint városban. Az autó kiszámolja nekünk, hogy a jól működő stop-start rendszer használatával mennyi égésterméktől kíméltük meg a Földet. Városban 1000 kilométeren nagyjából 7 kg megspórolt szén-dioxidig jut a rendszer.

Mitől fogyaszt kevesebbet?

Hosszan nyitva tartott szívószelepével a munkaütemet megnyújtja, a szívóütemet lerövidíti a Miller-ciklusú motor, a jobb hatásfok érdekében. Feltöltő nélkül is van hasonló, azt hívják Atkinson-ciklusnak

Hosszan nyitva tartott szívószelepével a munkaütemet megnyújtja, a szívóütemet lerövidíti a Miller-ciklusú motor, a jobb hatásfok érdekében. Feltöltő nélkül is van hasonló, azt hívják Atkinson-ciklusnak

Hosszan nyitva tartott szívószelepével a munkaütemet megnyújtja, a szívóütemet lerövidíti a Miller-ciklusú motor, a jobb hatásfok érdekében. Feltöltő nélkül is van hasonló, azt hívják Atkinson-ciklusnak


A kompresszoros modell áramvonalasabb lökhárítójával és hátsó szárnyával különbözik a 80 lóerőstől, a módosításokkal 0,33-ről 0,29-re sikerült javítani az alaktényezőt! A 0,3 alatti érték egy ferdehátú kisautótól nagy teljesítmény, mert az áramlástan a lépcsőshátú kasztnikat preferálja.

Motorja közvetlen befecskendezéses és Miller-ciklus szerint működik, ami a Toyota Priusok vagy a Ford Fusion Hybrid Atkinson-ciklusának felel meg, de feltöltéssel. Minél alacsonyabb nyomással és hőmérséklettel távozik egy belső égésű motor (pl. benzines, dízel, LPG-s) hengereiből a gáz, annál nagyobb munkát végeztettem vele, annál jobb a fogyasztás. Ezt szolgálja az Atkinson- és Miller-motorokban a tovább nyitva tartott szívószelep, amivel a munkaütem hosszabb, mint a szívóütem. A megoldás hátránya az alacsonyabb teljesítmény, de a feltöltéssel ezen lehet segíteni. A háromhengeres motor rendkívül alacsony súrlódású vezérműtengellyel, dugattyúgyűrűkkel, változó térfogatú (nem fölöslegesen sokat szállító) olajszivattyúval, többnyire csak gázelvételkor vagy fékezéskor töltő generátorral és 13,0:1 arányú, igen magas sűrítési viszonnyal csökkenti a fogyasztást.

Zsebre megy a CO2

A Nissan tisztább benzines motorral hozza a kis dízelek CO2-értékeit

A Nissan tisztább benzines motorral hozza a kis dízelek CO2-értékeit

A Nissan tisztább benzines motorral hozza a kis dízelek CO2-értékeit


Így már a Nissannak is van különösen alacsony, 100 g/km alatti szén-dioxid-kibocsátású modellje, csak nem dízelmotorral, mint a Polo 1,2 TDI BlueMotion (87-89g) vagy a Corsa EcoFlex (3,5-3,6 l/100 km – 94-95g), hanem a sokkal tisztább üzemű benzinessel, akárcsak a kéthengeres, turbós FIAT 500 (stop-starttal 4,0-4,1 l/100 km – 92-95g). A Nissan kisautója kicsit erősebb és jóval nagyobb az 500-nál, mégis sikerült 95-98 grammos CO2-értéket és 4,1-4,3 literes gyári átlagfogyasztást elérni, gumimérettől és az autót nehezítő extrák számától függően. (A szívómotoros Micra 1,2 adata 5,0 l és 115g.)

A nagy grammháború adó- és más kedvezményekért is folyik. 100 g/kilométer alatti kibocsátása miatt a DIG-S Micra tulaja Londonban ingyen behajthat a fizetős övezetbe, Hollandiában mentesülne a BPM nevű regisztrációs adó alól (kb. 1000 euró), de Franciaországban, Norvégiában, Finnországban és Dániában is adókedvezményt kapna a 100g/km alatti CO2-kibocsátású autójára. Itthon mindennek nyoma sincs.

Az üléspárna alatti mélyedésben jól elvan egy retikül

Az üléspárna alatti mélyedésben jól elvan egy retikül

Az üléspárna alatti mélyedésben jól elvan egy retikül


A modellváltás óta nincs polc a műszerfal tetején a női kézitáskáknak, amit kár volt elhagyni, ettől még nem kerül több hím a célkeresztbe.

Okos rakodóhelyek, ócska anyagok

De a retikülöket megtartja a mélyedés is az utasülés felhajtható párnája alatt. Rámolni nagyon könnyű a Micrába, fedeles kesztyűtartóból kettő is van, közöttük kis polcval, a váltó és a kézifékkar környékén is jól kihasználhatóak az üregek.

A hightech motor mellé szebb anyagoknak is örültünk volna, mert a Nissannak az egész kategória legócskább műanyagait sikerült koncentrálnia az utastérben, amin az ajtók textilbetétje sem enyhít.

Cseppet sem vagány autó, bár kihúzatva erős. Úttartása, kormányzása, gumiabroncsa kicsit sem sportos

Cseppet sem vagány autó, bár kihúzatva erős. Úttartása, kormányzása, gumiabroncsa kicsit sem sportos

12 évvel a puha műszerfalas Fabia I után öngól ennyire olcsóra venni az utasteret, mert ha van valami, amit az összes laikus gyorsan felmér, az a minőségérzet. Nem az indiai összeszereléssel van baj, hanem az anyagokkal.

A Micra DIG-S és gazdagon felszerelt vetélytársai, öt ajtóval
Nissan Micra 1,2 DIG-S Tekna (98 LE) 4 479 000 Ft
Renault Clio 1,2 TCe Night&Day (100 LE) 3 940 000 Ft
Skoda Fabia 1,2 TSI Elegance (105 LE) 4 458 500 Ft
Suzuki Swift 1,2 GS (94 LE) 3 890 000 Ft
Toyota Yaris 1,33 Executive (99 LE) 4 265 000 Ft

Csak könnyedén!

Aki elfordul a Micrától és el sem jut egy próbaútig, sokat veszít. Mert a Nissan kisautója megkönnyíti az életet, derűs, laza és remekül használható városi autó. A könnyű, fürge kisautóval szép az élet Budapesten, rövid utakon nem zavarnak a kicsi, gyengén tartó ülések.

Nem vészes a DIG-S felára, de új motorjával olyasvalamiben múlja felül az alapmodellt, amiben az is épp elég jó. A Micra 80 lóerővel is fürge és takarékos. Az utastérbe koncentrált igénytelen műanyagok semmit nem változtak a kompresszoros verzióban

Nem vészes a DIG-S felára, de új motorjával olyasvalamiben múlja felül az alapmodellt, amiben az is épp elég jó. A Micra 80 lóerővel is fürge és takarékos. Az utastérbe koncentrált igénytelen műanyagok semmit nem változtak a kompresszoros verzióban


Nemigen szabadul fel olyan parkolóhely, ahová a Micrát gond lenne betenni. 9,3 méteres átmérőjével alighanem övé a kiskategória legjobb fordulóköre, ráadásul az autó 378 centis, szemben a jórészt négyméteresre hizlalt konkurensekkel.

3,6-4,8 millió Ft

Összevethető kivitelben 290 000 Ft az árkülönbség a 80 és a 98 lóerős Micra között. Mivel ebben a stop-start is benne van, a felár abszolút méltányolható a jobb menetteljesítményekért.

DIG-S Micrát 3,6 millió forinttól kapni légkondicionálóval, ami egész jutányos, nem úgy, mint a tesztelt Tekna. 4,5 millió Ft túlzás azért, amit az erősebbik Micra a kulturáltabb vetélytársakkal szemben nyújtani tud.

Magas árát csak részben ellensúlyozza a nagyon gazdag, ESP-t, 6 légzsákot, érintőképernyős navigációsrendszert, tempomatot, automata légkondit, parkolóhelyeket bemérő radart és könnyűfém felnit tartalmazó felszereltség.