Minden, magára valamit is adó autómárka kitalált már valami szlogent, mozaikszót, rövidítést vagy ilyesmit azokra a kocsikra, amiket azoknak akar eladni, akik azt hiszik, egy E betű vagy egy Green, esetleg Blue szócska miatt máris kevesebb gyerek lesz asztmás a kipufogójukból előtörő különböző mérgektől. A Mercedes Blue Efficiency-nek, a BMW Efficient Dynamicsnek, a VW BlueMotion-nek, a Renault Eco2-nek, az Opel EcoFlexnek, a Ford Econeticnek, a Skoda GreenLine-nak, a Volvo pedig DRIVe-nek nevezi az ilyet.

Figyelem, túl sokáig nézni veszélyes!

Adatlap

Volvo V60 DRIVe

A V60 DRIVe másfél tonnás kombi, picurka 1,6 literes dízelmotorral, 4,5 literesnek ígért, általunk 6,9 literesnek mért átlagfogyasztással
A V60 DRIVe másfél tonnás kombi, picurka 1,6 literes dízelmotorral, 4,5 literesnek ígért, általunk 6,9 literesnek mért átlagfogyasztással
Motor 1560 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 115 LE
Nyomaték 270 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,3 sec
Végsebesség 190 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,5 l / 100 km

Szép ez a kocsi, mondta mindenki, aki látta, pedig ha alaposabban megnézzük, szétesik a dizájn. Túl hosszú a tengelytáv (hosszabb, mint a 7-es, szögletes Volvóké volt), ami jót tesz az utastér helykínálatának, de szétzilálja az arányokat.

Túl húsos az orr, túl nagy az első túlnyúlás, a V60 profilból a szomorú Cyrano, aki először néz életében tükörbe. A hátsó lámpa éles alsó csücske, az oldalablakok vonalának szegletei még véletlenül se rímelnek egymásra.

Szem behuny, fej megráz, szem kinyit: a hófehér V60 megint az a modern stílusos, autó, akinek első pillantásra tűnik, aki miatt forognak a fejek szorgalmasan a forgalomban. De ha megint nézni kezdem, megint szétcsúsznak a vonalak.

Belső sáv-takarító pofa biztonsági fékekkel

A szemébe viszont nem merném belemondani, hogy nem tetszik. A V60 tekintete agresszíven, kötekedően szúr a világba; xenonlámpás pofája elől rémülten menekülnek félre az autósok-gyalogosok. De az se baj, ha nem.

Tesztautónkat ugyanis az importőr gondosan telezsúfoltatta a Volvo legújabb biztonsági felszereléseivel. Követőradar, sávelhagyásra figyelmeztető bimmbamm segítette a dolgomat autópályán, a tükör alján kis kamerák nézték mindig, van-e hely sávot váltani, a városban pedig a City Safety nevű, óvatlan gyalogosok életét megkímélő automatikus vészfékezés figyelt akkor is, amikor én nem.

A V60 DRIVe másfél tonnás kombi, picurka 1,6 literes dízelmotorral, 4,5 literesnek ígért, általunk 6,9 literesnek mért átlagfogyasztással

A V60 DRIVe másfél tonnás kombi, picurka 1,6 literes dízelmotorral, 4,5 literesnek ígért, általunk 6,9 literesnek mért átlagfogyasztással

Azért ahol gyalulnak, ott hullik a forgács. A követőradar még a választható legrövidebb követési távolsággal is túl messziről követ, a többi autós nem érti, miért fékezek olyan hamar egy-egy épp (szabálytalanul) előző kamion mögött, miért nem érünk át megint egy zöld lámpán a túl nagy városi követési táv miatt.

A City Safety többször is bejelzett, ha szerencsére nem is fékezett le olyan biciklisekre, gyalogosokra, akik mellett jó méterrel húztam el épp, viszont minden alkalommal majd’ kivertem a homlokommal a szélvédőt, amikor a szerkesztőségi mélygarázs elektromos ajtaján próbáltam átmenni: a Volvo alighanem az ajtó mögötti terelőkarókat vélte gyalogosnak, és megpróbálta megmenteni őket tőlem.
 

A 115 lóerős motornak nincs oka szégyenkezni a jókora Volvóban sem

A 115 lóerős motornak nincs oka szégyenkezni a jókora Volvóban sem

A 115 lóerős motornak nincs oka szégyenkezni a jókora Volvóban sem


e, mint elég az bele?

Nem mondom, hogy túl komoly várakozásokkal ültem be a kocsiba. Vezettem már számos, különböző motorral szerelt példányt az új S60/V60 Volvóból, azt pedig Szörényi kollégám S80 tesztje óta tudjuk, hogy a Peugeot-Citroën konszerntől származó 115 lóerős, mindössze 1560 köbcentis dízelmotor ennél nagyobb, nehezebb Volvóban is képes megelégedésre szolgálni.

És valóban. A 240 Nm (padlógáznál néha túltöltéssel 260) elég mindenre, ami kell. 110-nél 2000-et, 140-nél alig 2500 fölött forog a motor. A futómű, a fék pedig jóval meghaladja a motor képességeit, ami mindig sokat ad a biztonságérzetnek.

A forgalom ritmusához mindenesetre gond nélkül képes alkalmazkodni, sietni is lehet vele, és tartósan bírja a nagy sebességű sztrádázást is. Ennél több lóerő és nyomaték valójában nem kell, legfeljebb öröm, ha van. Viszont olyan hű-de-takarékosnak nem bizonyult a kicsike, még a DRIVe-okosságokkal; a váltás idejére figyelmeztető nyilakkal, a motort üresjáratban leállító automatikával, kemény (marketingesül: alacsony gördülési ellenállású) gumikkal, burkolt hasaaljával sem.

Jól összerakott, igényes beltér, némi skandináv ridegséggel

Jól összerakott, igényes beltér, némi skandináv ridegséggel

Csak akkor nem eszik, ha nem megy

4,5 literes vegyes fogyasztást ígér a gyártó. Én csak annyit mondok: 1537 kiló a kasztni.

Városban ennyi is simán legurul a torkán százon, de vegyes üzemben 6,9 literre jött ki az átlag

Városban ennyi is simán legurul a torkán százon, de vegyes üzemben 6,9 literre jött ki az átlag

Városban ennyi is simán legurul a torkán százon, de vegyes üzemben 6,9 literre jött ki az átlag


Ha mindenki feltápászkodott a földről az ide-oda gurulva kacagás után, elárulom a valódi fogyasztást is. Két, kattanásig tankolás között, 1/3 sztráda, 1/3 országút, 1/3 város üzemben 6,9 liter gázolaj ment el százkilométerenként. Ez sem sok persze ekkora testhez, de azért még emlékszem, hogy a 3-as BMW a 177 lovas kétliteres dízellel 5,7-et evett. Klímával. Na, AZ egy takarékos prémium középkategóriás kocsi.

Ja, a V60 különben annyira azért nem is prémium, ez az árán is látszik. 7,7 millió a legolcsóbb változat, miközben egy 3-as BMW kombi ugyanennyi lóerővel több mint egy misivel följebb indul.

Kamerák figyelik a sáv szélét, és azt, hogy elénk lép-e egy gyalogos hirtelen

Kamerák figyelik a sáv szélét, és azt, hogy elénk lép-e egy gyalogos hirtelen

Kamerák figyelik a sáv szélét, és azt, hogy elénk lép-e egy gyalogos hirtelen


A kabinban üldögélve azért nem nagyon érezni, hogy a Volvo csak a prémium B-ligában fut. Nagyon tudatosan tervezett, átgondolt, letisztult, szép a beltér, a kormány fehér bőrbetétje pedig még, urambocsá, egy Rollsban is jól mutatna. Elsőre az anyagok minősége, az ergonómia teljesen rendben van, legfeljebb a furcsán elhelyezett, divatos szóval élve nem ortodox középső szellőzőrostélyok láttatják: ez nem a klasszikus elit tagja. Aztán használat közben még kiderül ez-az.

A középkonzol rettenetesen nyomja a szabályszerűen, a kormányhoz megfelelő távolságban ülő átlagos magasságú ember térdét. A navigáció elég ostobácska, gyakran érthetetlen kitérőkkel tervez, és túl sokáig ragaszkodik eredeti tervéhez, ha túlmentünk egy kereszteződésen, mert tudunk rövidebb utat. A kétzónás klíma nem működtethető szinkronizáltan: egy fok emelés két tekerintés, akkor is, ha egyedül ülünk a kocsiban.

Azért így, Summum felszereltségben inkább járnék vele, mint egy 10-11 millióért még jóval fapadosabb A4-es Audival (BMW, Merci, más kategória, ott a hátsókerék-hajtás sok mindent kompenzál). Hát ha még automata váltó is lenne benne! De sajnos nem lehet, nem rendelhető hozzá ilyen.

Fehérben kitűnik a sorból, sokan megnézik

Fehérben kitűnik a sorból, sokan megnézik

El a kezekkel a váltótól!

A hatfokozatú váltó természetesen manuális működtetésű. Klasszikus automata nem jó egy fogyasztásra optimalizált autóba, mert a belső súrlódásai miatt nem tud takarékos lenni; kell a mechanikus motor-kerék kapcsolat a spórolós üzemhez. (Ettől mondjuk még lehetne egy duplakuplungos robotváltó is a kocsiban, van is ilyen a Volvónak, Geartronicnak hívják, de azt még valamiért nem párosították össze a kis dízellel, csak a kétliteressel – zárójel bezárva.)

Takarékossági tippek a piros lámpás ácsorgás idejére

Takarékossági tippek a piros lámpás ácsorgás idejére

Takarékossági tippek a piros lámpás ácsorgás idejére


Az csak az egyik baj, hogy ez a váltó nagyon nem prémium, akadozik, nyúlik. Sokkal zavaróbb, hogy a Volvo modern biztonsági és kényelmi szolgáltatásait automatához tervezték. Követőradar, dugóban teljesen megállni is képes csorgó-funkcióval, automatikus vészfékezés, start-stop rendszer? Mind csak automatával igazán működőképes, ha az embernek is bele kell rondítania a folyamatokba, megette a fene az egészet.

A V60 DRIVe egy takarékos, biztonságos autó, ár-érték arányát tekintve is remek vétel, ha valaki megelégszik 115 lóval legalább 7,7 millióért (mai árfolyamon, persze).

Aki tényleg jó V60-at akar, vegye inkább a Geartronicos, D3 jelzésű, 163 lovas kétliteres dízelt. Többet is eszik, drágább is, de megy úgy, ahogy kinéz, és sokkal harmonikusabb a közlekedés a teljesen gépesített kocsival. Takarékoskodni majd ráérünk a dízel hibrid V60-assal. Jövőre már meg lehet majd venni azt is, bár van egy olyan érzésem, hogy a kétezres és az egy-hatos dízel ára összesen se lesz majd rá elég.

Használt V60-as Volvók a Vezess autókeresőn