Fehérben, szerény felnivel az új Octavia kevéssé vérpezsdítő látvány. Pont olyan, mint volt - mondták rá többen, és részben igazuk is van: a meglepetésfaktor zéró, de még elődjét is lefőzi.
Túlfejlett kompakt autó, gyakorlatilag a középkategóriás modellek tudásával
Mit tud?
Családot vagy külszolgálatos munkaerőt nem túl hangulatosan, de halkan, takarékosan és biztonságban transzportálni
Mibe kerül?
Listaáron 4,6-7,2 millió forintba. Bevezetési akcióként minden modell árából lejön 600 ezer Ft
Kinek jó?
Kevéssé izgága embereknek, akár családi, akár céges autóként
Entfeinerung, Schweinehunde, Entfeinerung!!!* – bömböli Jürgen Trocken. A márkapozicionálási részlegvezető hangja egész Wolfsburgig süvít. A motorházat felemelő gázos teleszkópot sikerült ócska fémpálcára cserélnie, a belső térben megőrzött pár lakkozott felületet és cifrább kapcsolót a Golfnak, a benzineseknél elgáncsolta a DSG-t az 1,8-as TSI alatt, de a furfangos csehek teleszórták az Octaviát jobbnál jobb megoldásokkal. A Škodánál dolgozók az utolsó négyzetcentiig bejátsszák azt a pályát, amit az anyacég, a Volkswagen konszern kijelölt számukra. És ez már régen nem kispálya.
Aki beül a kényelmes ülésbe, pár mozdulattal beállítja az 1000 kilométeren túl is kényelmes pozíciót, érzékeli a némán, bársonyos puhasággal forgó motort, tényleg zavarba jöhet: ez még kompakt autó, csak nagyon jól sikerült vagy egy átlagos darab eggyel feljebb, a középkategóriában?
Új Octavia – Túl jó ez Škodának?
1/44 Fehérben, szerény felnivel az új Octavia kevéssé vérpezsdítő látvány. Pont olyan, mint volt - mondták rá többen, és részben igazuk is van: a meglepetésfaktor zéró, de még elődjét is lefőzi
Fehérben, szerény felnivel az új Octavia kevéssé vérpezsdítő látvány. Pont olyan, mint volt - mondták rá többen, és részben igazuk is van: a meglepetésfaktor zéró, de még elődjét is lefőzi
Fotó megosztása:
2/44 A kínai márkáknak ezt az autót érdemes kopírozni: kicsit sem izgalmas, de kényelmes, jutányos, tágas, gazdaságos és biztonságos
A kínai márkáknak ezt az autót érdemes kopírozni: kicsit sem izgalmas, de kényelmes, jutányos, tágas, gazdaságos és biztonságos
Fotó megosztása:
3/44 Autópályán 6,8, városban 7,5 litert fogyasztott a tesztautó 100 kilométeren
Autópályán 6,8, városban 7,5 litert fogyasztott a tesztautó 100 kilométeren
Fotó megosztása:
5/44 A gyár célja bekerülni vele az első tízbe a globális eladások alapján. Aránytévesztésnek tűnik, de a Golfnak ez a Jetta nélkül is sikerült, az Octavia pedig tágasabb és olcsóbb nála
A gyár célja bekerülni vele az első tízbe a globális eladások alapján. Aránytévesztésnek tűnik, de a Golfnak ez a Jetta nélkül is sikerült, az Octavia pedig tágasabb és olcsóbb nála
Fotó megosztása:
6/44 5,3 millió forint a tesztelt Elegance 1,2 TSI listaára
5,3 millió forint a tesztelt Elegance 1,2 TSI listaára
Fotó megosztása:
7/44 Karakteres a két lámpa a feltűnően nagy ködfényszóróval alul
Karakteres a két lámpa a feltűnően nagy ködfényszóróval alul
Fotó megosztása:
9/44 Nincs rendszámkeret, mert zavarná a négy szenzor működését, amelyek gyalogos vagy kerékpáros gázolását érzékelik. Jelükre pirotechnikai töltet emeli meg a motorházfedelet, hogy a kemény motortömb feletti térrel nagyobb deformálódásra és energia-elnyelésre legyen képes a motorházfedél - mesélte Földi András aki a Skodákkal foglalkozik az importőr gépjárműparkjában
Nincs rendszámkeret, mert zavarná a négy szenzor működését, amelyek gyalogos vagy kerékpáros gázolását érzékelik. Jelükre pirotechnikai töltet emeli meg a motorházfedelet, hogy a kemény motortömb feletti térrel nagyobb deformálódásra és energia-elnyelésre legyen képes a motorházfedél - mesélte Földi András aki a Skodákkal foglalkozik az importőr gépjárműparkjában
Fotó megosztása:
10/44 Ha akarjuk, magától behajtja tükreit parkoláskor
Ha akarjuk, magától behajtja tükreit parkoláskor
Fotó megosztása:
11/44 A ficakot átszelő élt a Rapid után az Octavia is megkapta
A ficakot átszelő élt a Rapid után az Octavia is megkapta
Fotó megosztása:
13/44 A Fabia lámpájában egy, itt kettő, a modellfrissítés utáni Superbben három C-alakú ív világít
A Fabia lámpájában egy, itt kettő, a modellfrissítés utáni Superbben három C-alakú ív világít
Fotó megosztása:
14/44 Limuzinnak tűnik, de szerencsére ötajtós
Limuzinnak tűnik, de szerencsére ötajtós
Fotó megosztása:
15/44 Megúszta az olcsó hatású botantennát
Megúszta az olcsó hatású botantennát
Fotó megosztása:
17/44 1400-tól elérhető a 175 Nm nyomaték. A kis TSI többet mutat 105 lóerőnél
1400-tól elérhető a 175 Nm nyomaték. A kis TSI többet mutat 105 lóerőnél
Fotó megosztása:
18/44 Olcsó fémrúd tartja a motorházfedelet, ennyi kifinomultságbeli előnyt megérdemel a Golf, de törékeny hölgyeknek nehéz felemelni a fedelet, ha elfogy az ablakmosó
Olcsó fémrúd tartja a motorházfedelet, ennyi kifinomultságbeli előnyt megérdemel a Golf, de törékeny hölgyeknek nehéz felemelni a fedelet, ha elfogy az ablakmosó
Fotó megosztása:
19/44 Komor és lehangoló a sötétszürke műszerfal. Az ergonómia viszont kifogástalan
Komor és lehangoló a sötétszürke műszerfal. Az ergonómia viszont kifogástalan
Fotó megosztása:
21/44 Lendületesen vezethető és egész kényelmesen rugózik az egyszerűbb hátsó futóművel is
Lendületesen vezethető és egész kényelmesen rugózik az egyszerűbb hátsó futóművel is
Fotó megosztása:
22/44 Jók az első ülések, csak kimaradt a Fabia vagy a Focus I Ghia kis hálós tárolója az utasülés belső oldaláról
Jók az első ülések, csak kimaradt a Fabia vagy a Focus I Ghia kis hálós tárolója az utasülés belső oldaláról
Fotó megosztása:
23/44 A hátsó utastér kényelmesebb, mint több tősgyökeres középkategóriás autóban
A hátsó utastér kényelmesebb, mint több tősgyökeres középkategóriás autóban
Fotó megosztása:
25/44 A hátsó kartámaszban a pohártartók mélyedését az italok méretéhez lehet igazítani a kivehető válaszfalakkal
A hátsó kartámaszban a pohártartók mélyedését az italok méretéhez lehet igazítani a kivehető válaszfalakkal
Fotó megosztása:
26/44 590-1580 literes a csomagtartó. Több fix horogra és két kihajtható kampóra akaszthatjuk a szatyrokat. A megfordítható szőnyeg gumis oldala jól bírja a horgászcuccokat, bicikliket, szánkókat
590-1580 literes a csomagtartó. Több fix horogra és két kihajtható kampóra akaszthatjuk a szatyrokat. A megfordítható szőnyeg gumis oldala jól bírja a horgászcuccokat, bicikliket, szánkókat
Fotó megosztása:
27/44 Az oldalfalakból kiemelhető, tépőzáras rögzítőelemek rögzítik a cuccokat
Az oldalfalakból kiemelhető, tépőzáras rögzítőelemek rögzítik a cuccokat
Fotó megosztása:
29/44 Az oldalfalakból kiemelhető, tépőzáras rögzítőelemek rögzítik a cuccokat
Az oldalfalakból kiemelhető, tépőzáras rögzítőelemek rögzítik a cuccokat
Fotó megosztása:
30/44 A kalaptartó becsúsztatható az ülések mögé, alján háló segít elkerülni a csomagtéri kuplerájt
A kalaptartó becsúsztatható az ülések mögé, alján háló segít elkerülni a csomagtéri kuplerájt
Fotó megosztása:
31/44 Lehajtott üléssel lépcső marad a csomagtartó közepén, mert csak a támla dől előre, az ülőlap nem
Lehajtott üléssel lépcső marad a csomagtartó közepén, mert csak a támla dől előre, az ülőlap nem
Fotó megosztása:
33/44 Könnyű megbarátkozni a logikus, követhető menükkel
Könnyű megbarátkozni a logikus, követhető menükkel
Fotó megosztása:
34/44 Kikapcsolható, de nagyon figyelmes az üzenet. Csak akkor jelenik meg, ha a motor leállítása előtt, Bluetoothon keresztül, telefon kapcsolódott az autóhoz
Kikapcsolható, de nagyon figyelmes az üzenet. Csak akkor jelenik meg, ha a motor leállítása előtt, Bluetoothon keresztül, telefon kapcsolódott az autóhoz
Fotó megosztása:
35/44 Az alapmodellben nincs krómdíszítés a rostélyok körül
Az alapmodellben nincs krómdíszítés a rostélyok körül
Fotó megosztása:
37/44 Ügyes a mobilt tartó fedél, nem karcolódik benne a maroktelefon-készülék
Ügyes a mobilt tartó fedél, nem karcolódik benne a maroktelefon-készülék
Fotó megosztása:
38/44
Fotó megosztása:
39/44 Hátra is jut szellőzőrostély
Hátra is jut szellőzőrostély
Fotó megosztása:
41/44 Remek ötlet: az első vagy a hátsó ajtókban rögzíthető a kuka
Remek ötlet: az első vagy a hátsó ajtókban rögzíthető a kuka
Fotó megosztása:
42/44 Az első vagy a hátsó ajtókban rögzíthető a kuka
Az első vagy a hátsó ajtókban rögzíthető a kuka
Fotó megosztása:
43/44 Jó ötlet a tanksapkanyílásba csúsztatott jégkaparó. Mindig kéznél van, átlátszó és nagyít is, hogy könnyebb legyen elolvasni alatta a légnyomásértékeket. A Rapiddal szemben az Octaviában zárható a fedél, nem lehet csak úgy elemelni a jégkaparót
Jó ötlet a tanksapkanyílásba csúsztatott jégkaparó. Mindig kéznél van, átlátszó és nagyít is, hogy könnyebb legyen elolvasni alatta a légnyomásértékeket. A Rapiddal szemben az Octaviában zárható a fedél, nem lehet csak úgy elemelni a jégkaparót
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Komor és lehangoló a sötétszürke műszerfal. Az ergonómia viszont kifogástalan
Kompakt autó vagy középkategóriás?
Adatlap
Škoda Octavia 1,2 TSI Elegance
Motor
1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény
105 LE
Nyomaték
175 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)
10,3 sec
Végsebesség
196 km/h
Fogyasztás (vegyes)
4,9 l / 100 km
Nem könnyebb dönteni a helykínálat alapján sem, mert a hátsó lábtér tágasabb, mint a tősgyökeres középkategóriás C5-ben vagy Insigniában, a futási kultúra, az autópályás csend, a feláras extrák sora szintén ezt a nagyon nívós mezőnyt idézi. A műszaki alapok sem segítenek, mert a Leontól a Passaton át a hétüléses terepjáróig kisebb és nagyobb autók is épülnek az MQB Lego-készlet közös elemeire.
Tulajdonképpen a kényszeres besorolás szakmai ártalom, a normál vásárlót úgyis az érdekli, mit nyújt a kocsi. Az Octavia nem volna önmaga egész estét betöltő csomagtartó nélkül: most már 590-1580 liternyi a hely. Ha nők pakolnak nyaralásra, az ötödik ajtó mögé képesek több cuccot felhalmozni, mint aminek helyet találsz az apartmanban.
Sziporkázó ötletek
Hátul nem egyszerűen egy barlang van, hanem okosan beosztott tér. Akad több fix horog és két kihajtható kampó, amikre szatyrokat akaszthatunk. A zsákmányt az oldalfalakból kiemelhető, tépőzáras rögzítőelemek tartják, ami nagyon jól jön, ha pl. egy dobozolt tortát viszünk. A kalaptartó becsúsztatható az ülések mögé, alján háló segít elkerülni a csomagtéri kuplerájt. Hasznos a megfordítható szőnyeg is, gumis fele jól bírja a horgászcuccokat, bicikliket, szánkókat.
Kár, hogy lehajtott üléssel lépcső marad a csomagtartó közepén, a sógorral fogunk majd káromkodni, amikor ezen kell áttuszkolni nagyi tölgyfakredencét. A csomagtartóküszöb ezúttal is túl magas, az ajtónyílás nem ér le a csomagtér szintjéig.
Jó ötlet a tanksapkanyílásba csúsztatott jégkaparó. Mindig kéznél van, átlátszó és nagyít is, hogy könnyebb legyen elolvasni alatta a légnyomásértékeket. A Rapiddal szemben az Octaviában zárható a fedél, nem lehet csak úgy elemelni a jégkaparót
Két autóra való ötlet jutott ebbe a kocsiba. Az ötletparádé része a tanksapkanyílásba csúsztatott jégkaparó, amely átlátszó és nagyít is, hogy könnyebb legyen elolvasni alatta a gumik helyes légnyomásértékét. Ugyanezt a Rapid is tudja, ám az Octaviában zárt a tanksapka, nem lehet csak úgy elemelni a zöldessárga jégkaparót.
* Schweinehund, az alávaló
A Schweinehund ősi germán szitokszónak hat világszerte, jóllehet a német bennszülöttek alig használják. Állítólag angol filmekben népszerű, bloody swinehound (blutiger Schweinehund) formában is előfordul. A kifejezés a 19. századi diáknyelvből eredhet, a kondát terelő kutya nevével illették a becstelen embereket. Aki unja ezt a szót, de embertársát autentikusan dehonesztálná németül, használhatja a középiskolai diákcsere-programokban tanult Affenarsch (majomsegg), Arschloch (tompornyílás), Drecksack (szarzsák), Hund (ebadta), Hurensohn (kurafi), Mistkerl (szemétláda) kifejezéseket is.
Az ajtótárolók belsejét a tesztautóban szövet borította, a lyukban elég a hely a nagy vizesflaskának és az átgondolt tervezés jegyében zárt ajtónál is ki lehet venni az üveget. Praktikus a fenti szemüvegtartó is, mert a ma divatos, az egész arcot elsötétítő napszemüvegek is beleférnek.
A gyár célja bekerülni vele az első tízbe a globális eladások alapján. Aránytévesztésnek tűnik, de a Golfnak ez a Jetta nélkül is sikerült, az Octavia pedig tágasabb és olcsóbb nála
Kuka a fedélzeten
A hátsó kartámaszban a pohártartók mélyedését az italok méretéhez lehet igazítani a kivehető válaszfalakkal. Ügyes az ajtótárolókból elővehető kuka is, amely 30×20 centis zacskót tart. Kedves figyelmességként a központi képernyőn az autó figyelmeztet a mobiltelefon kivételére, aminek egyébként külön tartója van a kézifékkar mellett.
Ezek az apró sziporkák megérintik az embert, csak azt nem értem, miért nem lehetett némi hangulatot csempészni az utastérbe? Ebben az összeállításban lehangolóan komor minden. Nyugodtan lehet világos kárpitot és műszerfalat választani, a szőnyeg minden esetben fekete. A minőségérzet rendben van, csakhogy ez az Elegance kivitel, amin nem érezni, hogy ez volna a csúcsmodell.
Közlekedni kiválóan alkalmas a lágyan surrogó turbómotor, még 105 lóerővel is, eggyelaz alapverzió felett. Aki ezt kevesli, gondoljon bele, hogy a 175 Nm nyomaték már 1400-tól elérhető.
Hegyre felkapaszkodva az apró motor ezzel a fordulattal is állja a sarat, sík úton energikusan gyorsul vele a testes, de nem túl nehéz autó. Takarékos turbómotor
Mivel a légellenállás nagy úr, autópályán, főleg 130 felett sokat fakul a harmónia, ám ennél gyorsabban egész Európában csak pár ezer kilométernyi német autópályán hajthatunk.
A közvetlen befecskendezéses motor autópályán 6,8, városban 7,5 litert fogyasztott százon, amivel elégedettek voltunk.
A precíz és finom erőkkel működő, hatfokozatú váltó pont olyan eltalált, mint a futómű. A felfüggesztés kifejezetten pocsék úton lehetne valamivel kényelmesebb, de a normál úthibákat rutinosan kezeli, a kényelemben szendergőket nem veri fel.
Ezzel a motorral még a csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművet kapjuk, de ha nem tudnánk, hogy 140 lóerő felett jobb jár, aligha panaszkodnánk. Rendeltetéséhez képest az Octavia jól irányítható, aktív és béketűrő, de nem unalmas autó. Kicsit csekélyebb kormányrásegítéssel végképp kerek volna.
Listaáron 5,3 millió
A 400 ezret érő, de egy forintért adott Clever-extracsomagot és a félmilliós engedményt látva a Škoda bőven korrigálta a túl drágán bevezetett Rapid árát. Az Octaviával nem akarnak újra melléfogni, ezért 600 ezer forintos bevezető kedvezménnyel rögtön jóárasították az autót.
Extráival a tesztautó listaáron 5,7 millió forintba kerül, de aki egy kicsit is kompromisszumkész, megveszi a középső, Ambition kivitelt listaáron 5,1, igazából 4,5 millió forintért, beikszel pár extrát (230 V konnektor, első-hátsó ülésfűtés, fáradásfigyelés, hátsó oldallégzsák) kerít egy üveg jó pezsgőt, felrázza és kilocsolja: egy új Octaviában könnyen elkapja az embert a józanság mámora.
*Lebutítani, gaz kurafik, lebutítani!
A tesztautó és konkurensei. Nem akciós listaárak
Ford Focus 1,0 GTDi EcoBoost Titanium
5 475 000 Ft
Mitsubishi Lancer 1.6 Invite Special* (117 LE)
5 420 000 Ft
Opel Astra limuzin 1,6 Cosmo (115 LE)
5 470 000 Ft
Škoda Octavia 1,2 TSI GreenTec Elegance (105 LE)
5 299 940 Ft
Volkswagen Jetta Comfortline** 1,2 TSI (105 LE)
5 179 290 Ft
* Magasabb felszereltséggel nem érhető el az 1,6-os motor **Highline kivitelben nem rendelhető az 1,2 TSI
Mellette – Ellene
Kapitális csomagtartó
Kényelmes és tágas belső tér
Több remek részletmegoldás
Jó összeszerelési minőség
Halk és rugalmas motor
Alacsony fogyasztás
Kedvező ár
Hangulattalan belső tér
Lépcső marad a bővített csomagtér közepén, magas küszöbbel súlyosbítva
Még az Elegance kivitelben sincsenek rádiógombok a kormányon
Tetszik az új Octavia ezzel a motorral? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!
átlag
7.88
szavazat
132
Tetszik az új Octavia ezzel a motorral? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!