Röviden – Škoda Octavia
Mi ez? Túlfejlett kompakt autó, gyakorlatilag a középkategóriás modellek tudásával
Mit tud? Családot vagy külszolgálatos munkaerőt nem túl hangulatosan, de halkan, takarékosan és biztonságban transzportálni
Mibe kerül? Listaáron 4,6-7,2 millió forintba. Bevezetési akcióként minden modell árából lejön 600 ezer Ft
Kinek jó? Kevéssé izgága embereknek, akár családi, akár céges autóként


Entfeinerung, Schweinehunde, Entfeinerung!!!* – bömböli Jürgen Trocken. A márkapozicionálási részlegvezető hangja egész Wolfsburgig süvít. A motorházat felemelő gázos teleszkópot sikerült ócska fémpálcára cserélnie, a belső térben megőrzött pár lakkozott felületet és cifrább kapcsolót a Golfnak, a benzineseknél elgáncsolta a DSG-t az 1,8-as TSI alatt, de a furfangos csehek teleszórták az Octaviát jobbnál jobb megoldásokkal. A Škodánál dolgozók az utolsó négyzetcentiig bejátsszák azt a pályát, amit az anyacég, a Volkswagen konszern kijelölt számukra. És ez már régen nem kispálya.

Aki beül a kényelmes ülésbe, pár mozdulattal beállítja az 1000 kilométeren túl is kényelmes pozíciót, érzékeli a némán, bársonyos puhasággal forgó motort, tényleg zavarba jöhet: ez még kompakt autó, csak nagyon jól sikerült vagy egy átlagos darab eggyel feljebb, a középkategóriában?

Fehérben, szerény felnivel az új Octavia kevéssé vérpezsdítő látvány. Pont olyan, mint volt - mondták rá többen, és részben igazuk is van: a meglepetésfaktor zéró, de még elődjét is lefőzi
Komor és lehangoló a sötétszürke műszerfal. Az ergonómia viszont kifogástalan

Komor és lehangoló a sötétszürke műszerfal. Az ergonómia viszont kifogástalan

Kompakt autó vagy középkategóriás?

Adatlap

Škoda Octavia 1,2 TSI Elegance

Fehérben, szerény felnivel az új Octavia kevéssé vérpezsdítő látvány. Pont olyan, mint volt - mondták rá többen, és részben igazuk is van: a meglepetésfaktor zéró, de még elődjét is lefőzi
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 175 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,3 sec
Végsebesség 196 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,9 l / 100 km

Nem könnyebb dönteni a helykínálat alapján sem, mert a hátsó lábtér tágasabb, mint a tősgyökeres középkategóriás C5-ben vagy Insigniában, a futási kultúra, az autópályás csend, a feláras extrák sora szintén ezt a nagyon nívós mezőnyt idézi. A műszaki alapok sem segítenek, mert a Leontól a Passaton át a hétüléses terepjáróig kisebb és nagyobb autók is épülnek az MQB Lego-készlet közös elemeire.

Tulajdonképpen a kényszeres besorolás szakmai ártalom, a normál vásárlót úgyis az érdekli, mit nyújt a kocsi. Az Octavia nem volna önmaga egész estét betöltő csomagtartó nélkül: most már 590-1580 liternyi a hely. Ha nők pakolnak nyaralásra, az ötödik ajtó mögé képesek több cuccot felhalmozni, mint aminek helyet találsz az apartmanban.

Sziporkázó ötletek

Hátul nem egyszerűen egy barlang van, hanem okosan beosztott tér. Akad több fix horog és két kihajtható kampó, amikre szatyrokat akaszthatunk. A zsákmányt az oldalfalakból kiemelhető, tépőzáras rögzítőelemek tartják, ami nagyon jól jön, ha pl. egy dobozolt tortát viszünk. A kalaptartó becsúsztatható az ülések mögé, alján háló segít elkerülni a csomagtéri kuplerájt. Hasznos a megfordítható szőnyeg is, gumis fele jól bírja a horgászcuccokat, bicikliket, szánkókat.

Kár, hogy lehajtott üléssel lépcső marad a csomagtartó közepén, a sógorral fogunk majd káromkodni, amikor ezen kell áttuszkolni nagyi tölgyfakredencét. A csomagtartóküszöb ezúttal is túl magas, az ajtónyílás nem ér le a csomagtér szintjéig.

Jó ötlet a tanksapkanyílásba csúsztatott jégkaparó. Mindig kéznél van, átlátszó és nagyít is, hogy könnyebb legyen elolvasni alatta a légnyomásértékeket. A Rapiddal szemben az Octaviában zárható a fedél, nem lehet csak úgy elemelni a jégkaparót

Jó ötlet a tanksapkanyílásba csúsztatott jégkaparó. Mindig kéznél van, átlátszó és nagyít is, hogy könnyebb legyen elolvasni alatta a légnyomásértékeket. A Rapiddal szemben az Octaviában zárható a fedél, nem lehet csak úgy elemelni a jégkaparót

Két autóra való ötlet jutott ebbe a kocsiba. Az ötletparádé része a tanksapkanyílásba csúsztatott jégkaparó, amely átlátszó és nagyít is, hogy könnyebb legyen elolvasni alatta a gumik helyes légnyomásértékét. Ugyanezt a Rapid is tudja, ám az Octaviában zárt a tanksapka, nem lehet csak úgy elemelni a zöldessárga jégkaparót.

* Schweinehund, az alávaló

A Schweinehund ősi germán szitokszónak hat világszerte, jóllehet a német bennszülöttek alig használják. Állítólag angol filmekben népszerű, bloody swinehound (blutiger Schweinehund) formában is előfordul. A kifejezés a 19. századi diáknyelvből eredhet, a kondát terelő kutya nevével illették a becstelen embereket. Aki unja ezt a szót, de embertársát autentikusan dehonesztálná németül, használhatja a középiskolai diákcsere-programokban tanult Affenarsch (majomsegg), Arschloch (tompornyílás), Drecksack (szarzsák), Hund (ebadta), Hurensohn (kurafi), Mistkerl (szemétláda) kifejezéseket is.

Az ajtótárolók belsejét a tesztautóban szövet borította, a lyukban elég a hely a nagy vizesflaskának és az átgondolt tervezés jegyében zárt ajtónál is ki lehet venni az üveget. Praktikus a fenti szemüvegtartó is, mert a ma divatos, az egész arcot elsötétítő napszemüvegek is beleférnek.

A gyár célja bekerülni vele az első tízbe a globális eladások alapján. Aránytévesztésnek tűnik, de a Golfnak ez a Jetta nélkül is sikerült, az Octavia pedig tágasabb és olcsóbb nála

A gyár célja bekerülni vele az első tízbe a globális eladások alapján. Aránytévesztésnek tűnik, de a Golfnak ez a Jetta nélkül is sikerült, az Octavia pedig tágasabb és olcsóbb nála

Kuka a fedélzeten

A hátsó kartámaszban a pohártartók mélyedését az italok méretéhez lehet igazítani a kivehető válaszfalakkal. Ügyes az ajtótárolókból elővehető kuka is, amely 30×20 centis zacskót tart. Kedves figyelmességként a központi képernyőn az autó figyelmeztet a mobiltelefon kivételére, aminek egyébként külön tartója van a kézifékkar mellett.

Ezek az apró sziporkák megérintik az embert, csak azt nem értem, miért nem lehetett némi hangulatot csempészni az utastérbe? Ebben az összeállításban lehangolóan komor minden. Nyugodtan lehet világos kárpitot és műszerfalat választani, a szőnyeg minden esetben fekete. A minőségérzet rendben van, csakhogy ez az Elegance kivitel, amin nem érezni, hogy ez volna a csúcsmodell.



Közlekedni kiválóan alkalmas a lágyan surrogó turbómotor, még 105 lóerővel is, eggyelaz alapverzió felett. Aki ezt kevesli, gondoljon bele, hogy a 175 Nm nyomaték már 1400-tól elérhető.

Hegyre felkapaszkodva az apró motor ezzel a fordulattal is állja a sarat, sík úton energikusan gyorsul vele a testes, de nem túl nehéz autó.

Takarékos turbómotor

Mivel a légellenállás nagy úr, autópályán, főleg 130 felett sokat fakul a harmónia, ám ennél gyorsabban egész Európában csak pár ezer kilométernyi német autópályán hajthatunk.

A közvetlen befecskendezéses motor autópályán 6,8, városban 7,5 litert fogyasztott százon, amivel elégedettek voltunk.

A precíz és finom erőkkel működő, hatfokozatú váltó pont olyan eltalált, mint a futómű. A felfüggesztés kifejezetten pocsék úton lehetne valamivel kényelmesebb, de a normál úthibákat rutinosan kezeli, a kényelemben szendergőket nem veri fel.

Ezzel a motorral még a csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművet kapjuk, de ha nem tudnánk, hogy 140 lóerő felett jobb jár, aligha panaszkodnánk. Rendeltetéséhez képest az Octavia jól irányítható, aktív és béketűrő, de nem unalmas autó. Kicsit csekélyebb kormányrásegítéssel végképp kerek volna.

Listaáron 5,3 millió

A 400 ezret érő, de egy forintért adott Clever-extracsomagot és a félmilliós engedményt látva a Škoda bőven korrigálta a túl drágán bevezetett Rapid árát. Az Octaviával nem akarnak újra melléfogni, ezért 600 ezer forintos bevezető kedvezménnyel rögtön jóárasították az autót.

Extráival a tesztautó listaáron 5,7 millió forintba kerül, de aki egy kicsit is kompromisszumkész, megveszi a középső, Ambition kivitelt listaáron 5,1, igazából 4,5 millió forintért, beikszel pár extrát (230 V konnektor, első-hátsó ülésfűtés, fáradásfigyelés, hátsó oldallégzsák) kerít egy üveg jó pezsgőt, felrázza és kilocsolja: egy új Octaviában könnyen elkapja az embert a józanság mámora.

*Lebutítani, gaz kurafik, lebutítani!

A tesztautó és konkurensei. Nem akciós listaárak
Ford Focus 1,0 GTDi EcoBoost Titanium 5 475 000 Ft
Mitsubishi Lancer 1.6 Invite Special* (117 LE) 5 420 000 Ft
Opel Astra limuzin 1,6 Cosmo (115 LE) 5 470 000 Ft
Škoda Octavia 1,2 TSI GreenTec Elegance (105 LE) 5 299 940 Ft
Volkswagen Jetta Comfortline** 1,2 TSI (105 LE) 5 179 290 Ft

* Magasabb felszereltséggel nem érhető el az 1,6-os motor
**Highline kivitelben nem rendelhető az 1,2 TSI

Mellette – Ellene
  • Kapitális csomagtartó
  • Kényelmes és tágas belső tér
  • Több remek részletmegoldás
  • Jó összeszerelési minőség
  • Halk és rugalmas motor
  • Alacsony fogyasztás
  • Kedvező ár
  • Hangulattalan belső tér
  • Lépcső marad a bővített csomagtér közepén, magas küszöbbel súlyosbítva
  • Még az Elegance kivitelben sincsenek rádiógombok a kormányon
Tetszik az új Octavia ezzel a motorral? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!
átlag
7.88
szavazat
132
Tetszik az új Octavia ezzel a motorral? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!