Röviden – Suzuki SX4 S-Cross 1,6 Premium
Mi ez? Alsó középkategóriás modell Esztergomból, félúton az SUV-k és a kompakt autók között. 
Mit tud? Keveset fogyasztani és derekasan szolgálni egy ésszel választó családot.
Mibe kerül? 5 300 000 Ft a tesztelt modell listaára, amiből úgy egymillió forint az engedmény.
Kinek jó?  Gyakorlatilag bárkinek, ha el tudja képzelni magát Suzukiban.

Két hete megérkezett a szerkesztőségbe a következő fél évünket végigkísérő Suzuki SX4 S-Cross. Elsőkerék-hajtású, korrekten felszerelt, de extrákban nem dúskáló autót kértünk, amilyet az új kocsira áldozni tudó magyar családok vesznek. A tartósteszt során annyit megyünk vele, amennyit csak tudunk. Elvisszük olajcserére egy márkaszervizbe, megmutatjuk az utca emberének, visszatérünk vele Esztergomba, belakjuk háromgyermekes családdal, fenntartási költségeit összevetjük a dízelváltozattal és van még pár ötletünk. Íme, szűk 1000 kilométer tapasztalatai a Premium (GL+) kivitelű, 120 lóerős benzinessel.

Fél évig fogjuk használni a benzines S-Crosst, amely az első két hétben nagyon meglepett bennünket. A fogyasztásával
A Balaton-felvidékre vezetett az első út, a háttérben a szigligeti vár. A gyorsulás váratlanul élénk

A Balaton-felvidékre vezetett az első út, a háttérben a szigligeti vár. A gyorsulás váratlanul élénk

Külső

Élőben az S-Cross szemmel láthatóan alacsonyabb építésű, mint a CX-5 vagy a Sportage-ix35 duó. Fazonja SUV-s, mérete inkább a sima kompakt autókéhoz áll közel, súlya pedig lenyűgöző: a forgalmiban 1040 kg szerepel. Szemből nem mondanánk szépnek, oldalról jól fest, a Qashqai által ihletett hátulja is mutatós, de ez mind ízlés dolga.

Belső tér

Tavaly óta jócskán lejjebb ment az S-Cross ára. Így szóba jön családi autóként?
Eddig sem sokalltam az árát
27% (47)
Ezért a pénzért már igen
59% (101)
Az autó tetszik, de a márkanév nem
6% (11)
Akkor sem tetszik, ha már nem drága
8% (13)
Hosszához képest az S-Cross nagyon tágas belül. Vállban kellően széles, üvegtető nélkül bőséges a fejtér hátul és a térd is bőven elfér. Nincs baj a minőségérzettel, gusztusos műszerfal fogad reggelente.

Amin javítani lehetne, az a labilis ajtóborítás, mert mozog, ahogy a motor viszi fel-le az üveget. Kár, hogy az ablakemelő csak a vezetőnél automata.

Az sem jó, hogy a motor leállítása után azonnal elhallgat a rádió és nem működnek az ablakemelők, még akkor sem, ha épp húztuk a leállítógomb megnyomásakor.

Ésszerű megoldás a két állásban rögzíthető háttámla. A meredekebbel 430, a kényelmesebbel 400 literes a csomagtér, amelyből nagyon hiányzik a világítás. Máskülönben az üreg kialakítása praktikus az oldalsó mélyedésekkel. Az ötödik ajtó könnyen felnyitható és mindig elsőre záródik. Ez apróságnak tűnik, de más autókban nagyon idegesítő, ha ötször kell lecsukni.

Kétféle dőlésszögbe állíthatók a támlarészek. Meredekebben ülve nagyobb a csomagtér

Kétféle dőlésszögbe állíthatók a támlarészek. Meredekebben ülve nagyobb a csomagtér

Multimédia, menürendszer

A fedélzeti számítógép könnyen kezelhető (szemben a nemrég tesztelt Civic kombival). Alapáron kapjuk az USB-aljzatot, aminek örülünk. Furcsa hogy a kábellel csatlakoztatott telefont a rádió nem ismerte fel meghajtóként. Mivel Bluetooth-adatátvitel nincs, marad a pendrive a CD és a rádióadók mellett.

Vezetés városban

Adatlap

Suzuki SX4 S-Cross 1,6 Premium

Fél évig fogjuk használni a benzines S-Crosst, amely az első két hétben nagyon meglepett bennünket. A fogyasztásával
Motor 1586 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 120 LE
Nyomaték 156 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11 sec
Végsebesség 180 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,5 l / 100 km

A kulcsnélküli rendszer nagyban megkönnyíti és kényelmesebbé teszi a be- és kiszállást. Ideális esetben a hátsó ajtókban is volna kulcsérzékelő, de nem ez az általános. Alapjáraton nagyon fülelni kell, hogy észleljük a motor működését. Mármint kívülről, mert belül semmit nem hallani belőle. Üresjárati fordulatszáma feltűnően alacsony, mindössze 560 körüli percenként.

Elindulásnál figyelni kell a gépre, mert 1000-1200-as fordulaton ráengedve a kuplungot az első napokban könnyen lefullasztottuk. A szívó benzines hamar bemelegszik, sokéves városi használatra sokkal inkább alkalmas a dízelnél.

Nem zavaróan vastagok a tetőoszlopok, a kilátás megfelelő. Az üléshelyzet kicsit magasabb csak az átlagautóénál, de már ez is kellemesebbé teszi a vezetést. Budapesten ezerféle úthibával tesztelhetjük a felfüggesztést. A rugózás buszmegállók talajgyűrődéseivel és a kiálló sínekkel nehezen boldogul, nem elég kényelmes.

Milyen hosszabb úton?

Ebben a verzióban nincs állítható deréktámasz, de az ülések kényelmével elégedettek voltunk. Jó az üléshelyzet is, az S-Crossban nem fáradunk el egész nap vezetve sem. Értékeltük a teljesen kikapcsolható ESP-t (hóban vagy laza talajon jól jöhet), mert az autó biztonságos útfekvése elbírja ezt az egyre ritkább engedékenységet.

Minőségérzetben a Suzukik nincsenek elmaradva a konkurenciától

Minőségérzetben a Suzukik nincsenek elmaradva a konkurenciától

De legjobban azért szeretjük a Suzukit, mert a papíron nem sokat ígérő motorja élőben gyöngyszemnek bizonyul. Pörgős, közepes fordulaton is jól használható, kihúzatva aztán igen vehemens gyorsításra képes. Hármasban úgy ellő, hogy öröm sietni vele, pedig a hosszú váltókiosztás nem könnyíti meg a dolgát. A kar pontosan és könnyen kapcsolható. A remekbe sikerült négyhengeres és a klassz váltó tovább öregbíti a japán autók hírnevét.

Autópályán a kis fordulaton még oly halk motor csúnyán rázendít, ha átlépjük a 120-as tempót. A jól áttételezett váltó miatt a motor nem jár magas fordulatszámon, egyszerűen a szigetelés túl kevés. A tükrök szélzaja is kivehető.

Nem volt könnyű megnyerni

Elektronikus óra mérte a libikókával levegőben töltött tizedmásodperceket és másodperceket

Elektronikus óra mérte a libikókával levegőben töltött tizedmásodperceket és másodperceket

Elektronikus óra mérte a libikókával levegőben töltött tizedmásodperceket és másodperceket


Május utolsó hétvégéjén, a nagy S-Cross próba zárásaként egy igazán jó vezető benzines SX4 S-Crosst nyert. Nem egy hétre, nem idén nyárra, hanem örökre. A slusszkulcshoz ötletes és elég nehezen teljesíthető feladatokon át vezetett az út. A megmérettetésen azok indulhattak, akik korábban valamely márkakereskedésben részt vettek tesztvezetésen, túlestek egy könnyű parkolási feladaton és regisztráltak a játékba.

Az eredetileg 1300 fős mezőny megrostálása után a Millenárison tartott döntőben 87-en találkoztak. A feladatokról itt olvashattok bővebben, számomra a legnehezebbnek a mérleghinta tűnt, amikor a kocsival előre-hátra egyensúlyozva azt kellett elérni, hogy a libikóka mindkét vége a levegőben legyen. A feladatokat Kántor György hajtotta végre a legügyesebben. Az új autó jó helyre került: a győztes családja épp bővülés előtt áll.

Fogyasztás

870 kilométeren vagyunk túl az autóval, ennek harmada jutott a fővárosra, a többi az M7-esen és országúton pörgött bele. Budapesten 8,4 l/100 km fogyasztást mértünk, amivel elégedettek vagyunk. De mivel tavaly a 4×4-esbe is ugyanennyit tankoltunk, ez az érték még jobb is lehet.

6,1 literes fogyasztást mértünk országúton, spórolás nélkül. Takarékosabban ez lemehet 5,5 literre százon

6,1 literes fogyasztást mértünk országúton, spórolás nélkül. Takarékosabban ez lemehet 5,5 literre százon

Az 560 kilométeres Balaton-felvidéki túrát az éves olvasói találkozóra mindössze 6,1 literes fogyasztással megúsztuk, ami úgyszintén kiváló egy benzines, egészséges méretű családi autótól. Kifejezetten takarékosan gurulni még nem sikerült, de decemberig itt marad az S-Cross, lesznek kevésbé hajtós útjaink is vele. Kíváncsiak vagyunk, mit sikerül kihoznunk belőle, de az autóban erősen benne van az 5,5 liter városon kívül.

Ár, felszereltség

Jó ez, csak listaáron túl drága – mondtuk eddig az S-Crossra. De eltelt kilenc hónap a bevezetés óta, kijöttek az erősen akciós árak és az S-Cross jó vétel lett. A teszten futó Premium (GL+) kivitel eredetileg 5 300 000 forintba kerül, de egy ideje elvihető 4,2-4,3 millió forintért.

Üvegtető nélkül tágas a fejtér Rengeteg hely jut a lábaknak

Üvegtető nélkül tágas a fejtér Rengeteg hely jut a lábaknak

Felszereltsége megfelelő, a légkondi kétzónás és automata. Inkább az a probléma, hogy azt a pár tételt, amivel az autó optimálisan használható volna (pl. tolatóradar, ülésfűtés, Bluetooth-alapú telefon-kihangosítás, állítható deréktámasz) nem lehet egyenként megrendelni.

Magyar termék

Erre nem mindenki fogékony, de a Suzukinak van egy óriási előnye: a legtöbb modellje hazánkban készül. Ez szerintünk jó dolog, nekem például a hajdúsági juhtúró jobban ízlik a szlováknál, a kecskeméti paradicsomsűrítmény az olasznál és a szekszárdi vörös az adott esetben sokkal olcsóbb chileinél vagy franciánál.

Nincs terepjárós hasmagassága, de a 17 centi elég ahhoz, hogy ne sérüljön meg az első bakháton

Nincs terepjárós hasmagassága, de a 17 centi elég ahhoz, hogy ne sérüljön meg az első bakháton

Az SX4 S-Cross épp az a hivalkodásmentes, józan családi autó, amely méretben, kényelemben a legeslegtöbb vásárló igényeinek jól megfelel, biztonságos, szervizköltségei kiszámíthatóak és alacsonyak, Euro 5-ös benzines lévén nem szennyezi rémesen a környezetet és kiugróan takarékos. Megérdemelné, hogy sokak fejében átrajzolja a Suzukiról élő képet.

Mellette – Ellene
  • Tágas utastér
  • Pontos, jól áttételezett váltó
  • Csekély fogyasztás
  • Életteli motor
  • Kedvező akciós ár
  • Alacsony fenntartási költségek
  • Made in Hungary
  • Pár olcsó megoldás az utastérben
  • Kényelmetlen rugózás
  • Autópályán erős motorzúgás és szélzaj
  • Magas listaár