Röviden – Suzuki SX4 S-Cross 1,6 Premium | |
---|---|
Mi ez? | Alsó középkategóriás modell Esztergomból, félúton az SUV-k és a kompakt autók között. |
Mit tud? | Keveset fogyasztani és derekasan szolgálni egy ésszel választó családot. |
Mibe kerül? | 5 300 000 Ft a tesztelt modell listaára, amiből úgy egymillió forint az engedmény. |
Kinek jó? | Gyakorlatilag bárkinek, ha el tudja képzelni magát Suzukiban. |
Külső
Élőben az S-Cross szemmel láthatóan alacsonyabb építésű, mint a CX-5 vagy a Sportage-ix35 duó. Fazonja SUV-s, mérete inkább a sima kompakt autókéhoz áll közel, súlya pedig lenyűgöző: a forgalmiban 1040 kg szerepel. Szemből nem mondanánk szépnek, oldalról jól fest, a Qashqai által ihletett hátulja is mutatós, de ez mind ízlés dolga.
Belső tér
Amin javítani lehetne, az a labilis ajtóborítás, mert mozog, ahogy a motor viszi fel-le az üveget. Kár, hogy az ablakemelő csak a vezetőnél automata.
Az sem jó, hogy a motor leállítása után azonnal elhallgat a rádió és nem működnek az ablakemelők, még akkor sem, ha épp húztuk a leállítógomb megnyomásakor.
Ésszerű megoldás a két állásban rögzíthető háttámla. A meredekebbel 430, a kényelmesebbel 400 literes a csomagtér, amelyből nagyon hiányzik a világítás. Máskülönben az üreg kialakítása praktikus az oldalsó mélyedésekkel. Az ötödik ajtó könnyen felnyitható és mindig elsőre záródik. Ez apróságnak tűnik, de más autókban nagyon idegesítő, ha ötször kell lecsukni.
Multimédia, menürendszer
A fedélzeti számítógép könnyen kezelhető (szemben a nemrég tesztelt Civic kombival). Alapáron kapjuk az USB-aljzatot, aminek örülünk. Furcsa hogy a kábellel csatlakoztatott telefont a rádió nem ismerte fel meghajtóként. Mivel Bluetooth-adatátvitel nincs, marad a pendrive a CD és a rádióadók mellett.
Vezetés városban
Adatlap
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 Premium
Motor | 1586 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 120 LE |
Nyomaték | 156 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11 sec |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,5 l / 100 km |
A kulcsnélküli rendszer nagyban megkönnyíti és kényelmesebbé teszi a be- és kiszállást. Ideális esetben a hátsó ajtókban is volna kulcsérzékelő, de nem ez az általános. Alapjáraton nagyon fülelni kell, hogy észleljük a motor működését. Mármint kívülről, mert belül semmit nem hallani belőle. Üresjárati fordulatszáma feltűnően alacsony, mindössze 560 körüli percenként.
Elindulásnál figyelni kell a gépre, mert 1000-1200-as fordulaton ráengedve a kuplungot az első napokban könnyen lefullasztottuk. A szívó benzines hamar bemelegszik, sokéves városi használatra sokkal inkább alkalmas a dízelnél.
Nem zavaróan vastagok a tetőoszlopok, a kilátás megfelelő. Az üléshelyzet kicsit magasabb csak az átlagautóénál, de már ez is kellemesebbé teszi a vezetést. Budapesten ezerféle úthibával tesztelhetjük a felfüggesztést. A rugózás buszmegállók talajgyűrődéseivel és a kiálló sínekkel nehezen boldogul, nem elég kényelmes.
Milyen hosszabb úton?
Ebben a verzióban nincs állítható deréktámasz, de az ülések kényelmével elégedettek voltunk. Jó az üléshelyzet is, az S-Crossban nem fáradunk el egész nap vezetve sem. Értékeltük a teljesen kikapcsolható ESP-t (hóban vagy laza talajon jól jöhet), mert az autó biztonságos útfekvése elbírja ezt az egyre ritkább engedékenységet.
De legjobban azért szeretjük a Suzukit, mert a papíron nem sokat ígérő motorja élőben gyöngyszemnek bizonyul. Pörgős, közepes fordulaton is jól használható, kihúzatva aztán igen vehemens gyorsításra képes. Hármasban úgy ellő, hogy öröm sietni vele, pedig a hosszú váltókiosztás nem könnyíti meg a dolgát. A kar pontosan és könnyen kapcsolható. A remekbe sikerült négyhengeres és a klassz váltó tovább öregbíti a japán autók hírnevét.Autópályán a kis fordulaton még oly halk motor csúnyán rázendít, ha átlépjük a 120-as tempót. A jól áttételezett váltó miatt a motor nem jár magas fordulatszámon, egyszerűen a szigetelés túl kevés. A tükrök szélzaja is kivehető.
Nem volt könnyű megnyerni
Május utolsó hétvégéjén, a nagy S-Cross próba zárásaként egy igazán jó vezető benzines SX4 S-Crosst nyert. Nem egy hétre, nem idén nyárra, hanem örökre. A slusszkulcshoz ötletes és elég nehezen teljesíthető feladatokon át vezetett az út. A megmérettetésen azok indulhattak, akik korábban valamely márkakereskedésben részt vettek tesztvezetésen, túlestek egy könnyű parkolási feladaton és regisztráltak a játékba.
Az eredetileg 1300 fős mezőny megrostálása után a Millenárison tartott döntőben 87-en találkoztak. A feladatokról itt olvashattok bővebben, számomra a legnehezebbnek a mérleghinta tűnt, amikor a kocsival előre-hátra egyensúlyozva azt kellett elérni, hogy a libikóka mindkét vége a levegőben legyen. A feladatokat Kántor György hajtotta végre a legügyesebben. Az új autó jó helyre került: a győztes családja épp bővülés előtt áll.
Fogyasztás
870 kilométeren vagyunk túl az autóval, ennek harmada jutott a fővárosra, a többi az M7-esen és országúton pörgött bele. Budapesten 8,4 l/100 km fogyasztást mértünk, amivel elégedettek vagyunk. De mivel tavaly a 4×4-esbe is ugyanennyit tankoltunk, ez az érték még jobb is lehet.
Az 560 kilométeres Balaton-felvidéki túrát az éves olvasói találkozóra mindössze 6,1 literes fogyasztással megúsztuk, ami úgyszintén kiváló egy benzines, egészséges méretű családi autótól. Kifejezetten takarékosan gurulni még nem sikerült, de decemberig itt marad az S-Cross, lesznek kevésbé hajtós útjaink is vele. Kíváncsiak vagyunk, mit sikerül kihoznunk belőle, de az autóban erősen benne van az 5,5 liter városon kívül.Ár, felszereltség
Jó ez, csak listaáron túl drága – mondtuk eddig az S-Crossra. De eltelt kilenc hónap a bevezetés óta, kijöttek az erősen akciós árak és az S-Cross jó vétel lett. A teszten futó Premium (GL+) kivitel eredetileg 5 300 000 forintba kerül, de egy ideje elvihető 4,2-4,3 millió forintért.
Felszereltsége megfelelő, a légkondi kétzónás és automata. Inkább az a probléma, hogy azt a pár tételt, amivel az autó optimálisan használható volna (pl. tolatóradar, ülésfűtés, Bluetooth-alapú telefon-kihangosítás, állítható deréktámasz) nem lehet egyenként megrendelni.Magyar termék
Erre nem mindenki fogékony, de a Suzukinak van egy óriási előnye: a legtöbb modellje hazánkban készül. Ez szerintünk jó dolog, nekem például a hajdúsági juhtúró jobban ízlik a szlováknál, a kecskeméti paradicsomsűrítmény az olasznál és a szekszárdi vörös az adott esetben sokkal olcsóbb chileinél vagy franciánál.
Az SX4 S-Cross épp az a hivalkodásmentes, józan családi autó, amely méretben, kényelemben a legeslegtöbb vásárló igényeinek jól megfelel, biztonságos, szervizköltségei kiszámíthatóak és alacsonyak, Euro 5-ös benzines lévén nem szennyezi rémesen a környezetet és kiugróan takarékos. Megérdemelné, hogy sokak fejében átrajzolja a Suzukiról élő képet.Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|