Röviden – Opel Meriva 2014 | |
---|---|
Mi ez? |
Az idei évre átdolgozott, 4,3 méteres egyterű friss dízelmotorral. |
Mit tud? | Kényelmével és 136 lóerős motorjával autópályán is elemében van. |
Mibe kerül? | Listaáron 3 880 000 és 5 970 000 Ft közötti az ára, a tesztelt modellé 5,74 millió forint. |
Kinek jó? | Egy- vagy kétgyermekes családoknak és nyugdíjas pároknak. |
Itthon a H Astra kifutásával a Meriva lett az Opel jutányos családi autója. Az újrapozícionált egyterűből is van azonban csúcsmodell, amelyet a Szentgotthárdon gyártott erősebbik dízelmotorral teszteltünk.
Design
Talán csak a haszonjárműveket konstruálják praktikusabbra a kis egyterűeknél, így a célszerűség szorításából az Opel tervezői sem bújhattak ki. A magas és keskenynek ható „Merivát felfrissítve sem a szépsége adja el” – írta Rácz Tamás a januári menetpróbában, ahol megtaláljátok az idei modellévre időzített, szerény átdolgozás részleteit.
Belső tér
Adatlap
Opel Meriva 1,6 CDTI Cosmo
Motor | 1598 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 135 LE |
Nyomaték | 320 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,9 sec |
Végsebesség | 197 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,4 l / 100 km |
Minőségérzetben jók az Opelek, a Meriva sem lóg ki a sorból. Az anyagok színvonalasak, a bunkerszerűen masszív benyomást erősíti a korrekt összeszerelés. Az üvegtető elegáns és hangulatos, de hátul a magasabbak fejtérigényével csak az acéltetős változat kompatibilis. Hátul az ülés középső részét elhajtogatva a szélső ülések beljebb és hátrább csúsztathatók, így két ember nagyon kényelmesen ül hátul.
Alacsony utasok számára az első ajtóbehúzó túl messze van, a kocsiból kidőlve kell nyújtózniuk érte, ha kitárták az ajtót. A hátsó ajtómegoldás négy évvel a premier után is érdekes, bár a pillangószárnyakban, helyesebben szekrényajtókban tulajdonképpen az a jó, hogy nagyon tágra nyílnak.
Kiszállni és a gyermekeket beültetni is könnyű a FlexDoor révén. Lejtőn megállva oda kell figyelni a hátsó ajtók veszélyesen gyenge határolására. Becsapódásukhoz elég volt, ha valaki beült a kocsiba egy másik ajtón át.
Biztonsági szempontból előny, hogy kinyitva a két ajtó a mellettünk lévő kocsival egyfajta öblöt képez, ahonnan a kiszálló gyermekek nem tűnhetnek el úgy, mint a magasra húzott ajtólemez takarásában tennék. Viszont pont a karám miatt a család átcsoportosításával lehet csak bezárni az ajtókat, ami lelassítja a kocsi elhagyását.
Telefonintegrálás, multimédia
Gyorsan és könnyen követhető lépésekben párosítható a teszthez használt Samsung okostelefon az autóval. A Bluetooth-csatlakoztatás és a kihangosítás flottul működött, az autó képes felolvasni a bejövő sms-eket. Az Intellilink Navi 950-ben a színes-szagos érintőképernyő jól használható, a korábbi, rémesen avítt navigációs grafika is megszépült. A hangrendszer szépen zengi a nótákat, a lemezborítók megjelennek a kijelzőn, ahogy kell.
Vezetés városban
Kellemes üléshelyzetben vezethetünk. A vaskos karosszériaoszlopok rontják a kilátást, ami a Mokkától az Insigniáig igaz a mai Opelekre. Fölösleges megnézni az adatlapon az átmérőt (11,1-1,6 méter), parkolás közben azonnal feltűnik a túlzottan nagy fordulókör, ami a tesztautó esetében a 18-as kerekeken is múlt.
Az alapjárati motorleállítás olajozottan működik, sokszor lelövi a dízelt. Tetszett a fordulatszámmérőn lévő stop-start mező, nem mutat megtévesztően nullát az óra. Elinduláskor a motor könnyen lefullad az autó megmozdítása után, figyelni kell a kuplungot kezelő lábunkra.Milyen hosszú úton?
Minél többet ültem benne, annál inkább megerősödött bennem, hogy a Meriva komolyabb, alaposabban megcsinált autó a konkurenseknél. Ülései igen kényelmesek, a légkondicionálás finomabban és hatékonyabban működik benne a szokottnál.
Zajcsillapítása olyan jó, hogy német autópályán a 160-180-at csak az órán látjuk, érezni alig érezzük. Váratlanul nagyfiús az egyenesfutás és az autó stabilitása is emelt sebességnél. Az oldalszelet megérzi ugyan, de stabilan száguld egyenesen, élvezi a kanyarokat és bőven elbírja azt a tempót, amire a 3500-on 136 lóerős, 2000-nél 320 Nm nyomatékú motor képes.Érdekes, hogy a lámpáktól nehézkesen elinduló autó négyesben 1100-1200-as fordulatszámtól gyorsan összeszedi magát. Ezzel a motorral a gyorsulás és az előzési képesség is túlmutat a városi és középtávú gyermekhurcolásra szánt kis egyterűk tudományán. Viszont erre a motorra csak annak érdemes áldoznia, aki ki is használja az autó képességeit.
Költségek, fogyasztás
Tesztünkön 6,8 l/100 kilométeres átlagfogyasztást mértünk, az 1900 kilométeres teszttáv legnagyobb részét autópályán megtéve. Aki többet megy országúton vagy szelídebben nyomja a gázt, kijön 5,6 literből. Hiába vadonatúj konstrukció, a négyhengeres fogyasztása magasabb a vártnál.
A Meriva erősebb és arányosan többe is kerül a vetélytársaknál. (Drágábbnak az 1,6 CDTI 110 lóerős motorváltozata is drágább.) Valahol félúton van a hasonló méretű kis egyterűek és a hasonlóan sokat nyújtó kompakt MPV-k között.A Meriva és dízel vetélytársai, az elérhető leggazdagabb felszereltséggel | |
---|---|
Citroën C3 Picasso 1,6 HDi Exclusive (115 LE) | 5 185 000 Ft |
Ford B-Max 1,6 TDCi Titanium X | 5 695 000 Ft |
Nissan Note 1,5 dCi Tekna (90 LE) | 4 969 000 Ft |
Opel Meriva 1,6 CDTI Cosmo (136 LE) | 5 740 000 Ft |
Renault Scénic 1,6 dCi Intens (130 LE) | 7 305 000 Ft |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|