Annyira kortalan az előző Fabia, hogy nem hagyott nyomot rajta a bemutató óta elillant közel 8 év. Május óta a régivel párhuzamosan kapható az új is. Itthon tömegével futnak a Fabiák, egy lámpánál épp három előd közé álltam be negyediknek az újjal.

Egészen máshogy ülünk benne, mint az elődben
Egészen máshogy ülünk benne, mint az elődben

Egészen máshogy ülünk benne, mint az elődben

Másként ülünk benne, mint elődjében


Ilyet legfeljebb Astrával vagy Swifttel élni át. A Fabia II orrát gyorsan elintézték a formatervezők: ugyanolyan mint a Roomsteré. Hátulról halványan felsejlik benne a faceliftes Fiat Stilo, oldalról pedig a Suzuki Swiftet vagy a MINI-t idézi, amelyről a Swiftet koppintották. Kérdés, hogy ez mire lesz elég mondjuk 2012-ben vagy 2014-ben, amikor a Fabia II még piacon lesz?

Egyterűs belül

Beülve egészen más helyzet fogad az új Fabiában. Az elődben mélyre engedhető ülésben és nyújtott lábbal vezethettünk. Ebben viszont az ember magasan ül és lefelé nyomja a pedálokat, akár egy egyterűben vagy Berlingóban.

Rémlik, hogy a Fabia az 1999 őszi bemutatáskor az első és egyetlen puha műanyag műszerfalú kisautó volt. Az anyagminőség az újban is tisztességes, a műszerfal barátságos anyagokból épül fel.

Hozzánőttek a többiek

Sajnos nem látszik, milyen jó a futóműve

Sajnos nem látszik, milyen jó a futóműve

Állóképen nem látszik, milyen jó a futóműve


Ügyesen gondoskodik rólunk a cseh kisautó. Mint a Skodák általában, ez is egy végiggondolt, az átlagemberek normál igényeire szabott, de az átlagost felülteljesítő autó. A térképtartók felett rögzítő gumipántot találtunk, hátul is van rakodóhely az ajtóban és újságtartó az első ülések hátoldalán.

Mostanra a Fabiához hozzánőtt-hozzáhízott a többi kisautó, ma már nem számít kiugróan nagynak. A Skoda legalább belül is tágas, nemcsak a kasztnija foglal sok helyet. A kényelmes ülés és a jó üléshelyzet elöl már nem nagy szám, de a Fabia ugyanezt a mutatványt hátul is hozza. Azon kevés kisautók egyike, amely kellően tágas hátul nyurga felnőtteknek is.


Fontos a biztonság

Egy Skoda-szalonban dolgozó ismerősünk szerint az alapáras négy légzsáknál többet használna az eladásoknak a motoros ablak és a központi zár, ami hiányzik a belépőmodellekből. Itthon sajnos fontosabbak a kényelmi extrák, de a biztonságot favorizáló alapfelszereltséget mi értékeljük. A VW konszern a SEAT Leon után még egy modellel lecsúszott az öt csillagról, biztos nem boldogok a törésteszt eredményével.

6 literrel a Fabia nem valami takarékos

6 literrel a Fabia nem valami takarékos

6 literrel a Fabia nem valami takarékos


Mindegy hogy városban vagy sztrádán, országúton mozgunk, a Fabia precíz, olajozottan működő kisautó, pont azt nyújtja, amivel megnyeri magának az embert. A váltó az összes pedállal vajpuhán mozog, a motor alig rezeg ahhoz képest, hogy dízel és háromhengeres.

Egy henger mínusz

Évekkel ezelőtt úgy született az 1,4 TDI, hogy az 1,9 literesből levágtak egy hengert és kész. Az apró dízelmotort kis fordulaton beutalnánk a gyengélkedőbe. Hamar felkapcsolva türelmesen kell várni, mire vánszorgás helyett a motor a haladásra is készen áll.

Böszme nagy műszerfala lett az egyterűsített Fabiának

Böszme nagy műszerfala lett az egyterűsített Fabiának

Böszme nagy műszerfala lett a Fabiának


Ha nem esik le a fordulatszám, együtt tudunk mozogni a forgalommal, autópályán a 150-et tartja a Fabia. Ilyenkor is megőrzi csendességét, a motorja finoman forog. A kényelmes ülésekkel, jó zajcsillapításban utazva még nem sejtettük, milyen kellemetlen meglepetés ér majd tankoláskor.

TDI: hatszázezres felár

A Fabia fogyasztása cseppet sem volt átütő. A teljes teszten ugyanannyit mértünk, mint az 5-6 emberre befogott és pont kétszer ekkora kombi Loganban: 6,0 litert. Még nagyobb csalódás volt egy országúti túra. Sima 100 körüli sebességgel, ráadásul odafele légkondi nélkül 4,9 liter jött ki a kúton.

Nincs értelme megvenni a leggyengébb TDI-t

Nincs értelme megvenni a leggyengébb TDI-t

Nincs értelme megvenni a leggyengébb TDI-t


Ezzel elfogytak az érvek a dízelmotor mellett, mert több mint 600 000 forinttal drágább a 86 lóerős 1,4-es benzinesnél, amelyben több az életkedv is.

Ha jelképes volna az árkülönbség, akkor a 80 lóerős dízelnek lehetne kicsit több értelme, de a plusz 10 lóerő ára is mellbevágó. Ilyen dízelfeláraknál benzines motorral érdemes megvenni az új Fabiát.


Műszaki adatok – Skoda Fabia 1,4 TDI Ambiente
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1422
Furat x löket (mm) 79,5 X 95,5
Hengerek / szelepek száma S3/6
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 51(70)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 155/1600-2800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 14,8
Végsebesség (km/h) 163
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,0
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,2
Vegyes (l/100 km) 4,8
CO2 kibocsátás (g/km) 127
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3992/1642/1498
Tengelytáv (mm) 2462
Csomagtér (liter) 300
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1200/440
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 195/55 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 732 000
Konkurensek (forint) Peugeot 207 1,4 HDi Trendy, 3 509 000
Toyota Yaris 1,4 D Terra Ice, 3 430 000
Tesztelt autó ára (forint) 4 520 678
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, első és oldallégzsákok, távirányítós központi zár, motoros első ablakemelők, manuális légkondicionáló, automatikusan bekapcsoló fényszórók, motoros állítású, fűthető tükrök, ködfényszóró, fedélzeti számítógép
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A második Fabia-generáció pont olyan színvonalas kisautó, mint elődje. Sajnos a dízelek vaskos felára is a régi, a kis TDI fogyasztása csalódás, ezért jobb vétel az 1,4-es benzines. 
Pontszám (max. 10) 7,0 pont