Valamiért a legtöbb távol-keleti autógyár nem élhet anélkül, hogy ne domborítsa ki: az éppen aktuális modellje igazán Európának készült. Természetesen az európaiak igényeinek maximális figyelembevételével.
Ezt nem hagyja ki a Toyota sem, és hogy a lehető legjobban átérezzék, mire van szükségük az autósoknak ezen a kontinensen, a főmérnök Takashi Yamamoto urat rögtön átautóztatták tíz országon. Ő pedig hazatérve mind az ötezer kilométernyi vezetés tapasztalatát belegyúrta a harmadik generációs Avensisbe.
Fiatalítás
A Toyota mintha szakított volna a hagyományokkal, és kicsit bátrabban nyúlt volna az új, Párizsban debütált Avensis vonalaihoz. Elnézve az autót, már nemcsak középkorú, konzervatív vezetőket tudunk a kormány mögé képzelni, hanem akár fiatalabb családokat is.
Méretben nem történt nagy változás, az autó öt centiméterrel lett hosszabb, ugyanennyivel lett szélesebb. 2,7 méteres tengelytávja és a magassága nem változott, a sportosabb, dinamikusabb forma a 110 mm-rel előrébb tolt A- és az öt centivel hátrébb került C-oszlopnak köszönhető. Belül mindkét üléssorban gyarapodott néhány milliméternyit a fejtér és a hátul helyet foglalók lábtere, és a csomagtartó is több csomagot képes elnyelni
Plusz erő, mínusz CO2
Az Avensis átdolgozott benzines Valvematic motorjaival átlagosan 10-26 százalékos fogyasztás-, ezzel együtt CO2 kibocsátáscsökkentést értek el, ami mellé 3-20 százalékos teljesítménynövekedés jár. Áttervezték a dízeleket is, itt a kis fordulatszámon elérhető nagyobb teljesítménynek örülhetnek a vásárlók.
Légzsákok mindenhol
Biztonság tekintetében is maximalista a Toyota, az Avensisnek az öt csillag elérése a cél. Ezért a hét légzsákon túl – az első, oldal- és függöny- mellett térdlégzsákot is kapott. Naná, hogy ABS és menetstabilizáló is jár az autóhoz. Felárért további biztonsági csomaggal is megrendelhető a kocsi, amely többek között adaptív tempomatot és fényszórót, sávelhagyásra figyelmeztető rendszert tartalmaz.
Rendkívül izgalmas videó indul az alábbi ablakban!
Új váltók
A kényelmes vezetés híveinek lehet jó hír, hogy végre dízelmotorhoz is – a 2,2-es 150 lóerős változathoz – rendelhető automatikus váltó.
Szintén újdonság a kizárólag a benzinesekhez társítható fokozatmentes, MultidriveS névre hallgató CVT váltó is, amely egyedül a leggyengébb, 1,6 literes Valvematichoz nem társítható. Alapkivitelben hatfokozatú manuális jár az Avensishez, a benzinesekhez újonnan fejlesztett, míg a dízelekhez a korábban már bevált váltó személyében.
Belbecs
Felszereltségtől függően akár kulcshasználat nélkül is bejuthatunk az Avensis belsejébe. Odabent kellemes, tágas utastér fogadja az autóst, mindenfelé jó minőségű anyagok veszik körül. 190 centivel a saját igényeim szerint beállított vezető ülés mögött sincs okom a panaszra, talán egyedül a négyajtós kivitel hátsó fejtere lehetne valamivel nagyobb. A kombiban nincs hiba, akármilyen hosszú útra beülnék hátra, mindenféle kényszerítés nélkül.
Takesumi |
Egy valamirevaló Feng Shui-vitéznek sem kell elmagyarázni, mi is a Takesumi. De nem mindenki az, tehát: a bambuszból készített faszenet hívják így Japánban, ami meglepően sok mindenre jó. Barbecue-partiknál jóval nemesebb célra is felhasználható, így apró zsákba varrva cipőszagtalanításra, nagyobb mennyiségben a lakás levegőjének karbantartására is alkalmas. Készítenek belőle szappant – igen, arcmosásra is jó, főleg éjszakai dzsungelharc előtt ajánlott a használata – és ékszerként is viselhető. Bátrabbak víztisztításra is befoghatják. |
Különösen jó húzás, hogy a japánok feladták a famintázat műanyagba öntésének reménytelennek tűnő harcát és egyéb másolandó anyag után néztek. Találtak is valamit a saját házuk táján, mégpedig a Takesumit, amely bambuszból készített „faszenet” takar.
Hát a kézifék?
Beülve a kézifékkar hiánya vágja mellbe a vezetőt. Sebaj, láttunk már hasonlót, nem esünk pánikba, de a kézifék továbbra sincs meg.
Aztán a kormányoszlop jobb oldalán kiszúrjuk az apró kapcsolót, amely gombnyomásra rögzíti az autót.
Startnál egyszerűen el kell indulni, nem szükséges előtte kioldani. Az elhelyezés nem telitalálat, bár logikailag nem nehéz megérteni, miért is került az indítógomb mellé ez a kapcsoló.
Motorok
A menetpróbát a legkisebb dízellel kezdtük, másnap az 1,8-as benzinessel autóztunk egy nagyot. A 125 lovas dízeltől nem fog megugrani a vérünkben az adrenalin szintje, de a takarékos helyváltoztatáshoz bőven elegendő az ereje.
Csendben végzi a dolgát, és a fogyasztásmérő tanúsága szerint – kénytelenek vagyunk egyelőre ennek hinni – hét literes átlagfogyasztással autóztuk le a kijelölt távot. Szintén jónak számít az 1,8-as benzines kicsit több, mint nyolcliteres eredménye. Vezetés közben mindössze a manuális váltók áttételével nem tudtunk kibékülni. A hosszú áttételek miatt városban vagy hármasban kell pörgetni a motort, vagy vállaljuk, hogy négyesbe kapcsolva könnyen gyorshajtókká válhatunk.
Indulás
Menet közben az Avensisben olyan érzések szállják meg a vezetőt, mintha a tervezők azon törték volna magukat, hogy olyan autót alkossanak, amely mindenkinek megfelel. Nem lehet belekötni sem a könnyű váltóba, sem a határozott, mégis kényelmes futóműbe, sem a fékbe. Minden tökéletesen működik, de eközben semmiféle érzelmet nem vált ki a vezetőből és nem csábít játékra sem.
Kissé magasra került üléséből lélekben az autóhoz öregedve, belassult pulzussal szemlélve a tájat úgy érezni, a világból is kiautózhatnánk vele. Igazi túraautó. Különösen a kombi lehet jó társ, alapból 543 literes csomagtartóját 1609 literesre is bővíthetik akik ketten indulnak útra. A mélyben szükségpótkerék búvik meg, így az ezáltal felszabadult helyre is csomagokat lehet rámolni.
Ha elfogy hátul a hely, jöhet a tető megrakása. Az integrált, a tető síkjából alig kiemelkedő rudak inkább látványosak, mint praktikusak.
Eladási tervek
Eladási terveket mostanában igen nehéz kicsalogatni az autógyárakból. Most is csak annyit tudunk, hogy a 98 ezres 2008-as adatot szeretnék százezer fölé tornázni, ami – mégiscsak új modellről van szó – még reális is lehet.
Az elmúlt évek statisztikái szerint nem lesz könnyű a növekedés, ugyanis a kategóriában Nyugat-Európában egyre kevesebb autót adnak el.
Csupán az adhat okot bizakodásra, hogy keleten ennek pont az ellenkezője tapasztalható, 2005 és 2008 között majdnem a duplájára nőtt a középkategóriában eladott autók száma.
Januártól vihető
Magyarországon januártól lepik el a kereskedéseket az Avensisek, egy időben érkezik majd a négyajtós és a kombi karosszériaváltozat. A automatikus váltóval felszerelt dízelekre sajnos egy kicsit tovább kell várni.
A kétliteres benzines változat nálunk nem lesz kapható – az 1,8-as és a 2,0 literes közötti öt lóerős különbség miatt az importőr szerint nem lenne sok értelme, ha felvinnék az árlistára.
Ami még titkos. Nem tudunk semmi konkrétumot, mindössze annyi valószínű, hogy 3-5 százalékkal lesznek drágábbak az új modellek. Ez azonban kevés támpontot jelent a megváltozott felszereltségek, korábban nem létező opciók alaposan megnehezítik az összehasonlítást a kifutó modellel.
Motorválaszték:
Benzinesek | 1,6 Valvematic | 1,8 Valvematic | 2,0 Valvematic |
Max. teljesítmény | 132 LE | 147 LE | 152 LE |
Max. nyomaték | 160 Nm | 180 Nm | 196 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h)* | 10,4 s | 9,4 s | 9,0 s |
Csúcssebesség* | 200 km/h | 200 km/h | 205 km/h |
Dízelek | 2,0 D-4D |
2,2 D-4D 150 |
2,2 D-4D 180 |
Max. teljesítmény | 126 LE | 150 LE | 177 LE |
Max. nyomaték | 310 Nm | 340Nm | 400 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h)* | 9,7 s | 8,9 s | 8,5 s |
Csúcssebesség* | 200 km/h | 210 km/h | 220 km/h |
* Négyajtós, hatfokozatú manuális váltóval