Hogy lett?
Nem feltétlenül jó, ha egy márka kínálatában minden autó ugyanúgy néz ki, és csak a méretekben van eltérés. A SEAT-nál nagyjából ez volt a helyzet – idáig. A Leontól fölfelé ráadásul egyre jobban alakultak át nagy családi egyterűvé a modellek, így végkép kihalt a hagyományos négyajtós vérvonal.
Ez a családias vonal a Toledóban teljesült ki, ami viszont már annyira ronda lett, hogy nem kellett senkinek. Nem is találta nagyon a helyét, hatalmas kiesést okozva ezzel a SEAT-nak.
Átmeneti tűzoltásra jó volt az Altea XL, de mindenképpen kellett egy normális szedán is. És ez lett az Exeo. Az új név a latin „exire” (kiemelkedik) szóból ered.
Azt már persze lehetett hallani, hogy az új SEAT négyajtós az Audi A4-esre épülhet majd, de az a legvadabb gondolatainkban sem merült föl, hogy az autóiparban egyedülálló módon a komplett gyártósor átköltöztetése lesz a megoldás.
Állítólag az Exeót sem feltétlenül tekinthetjük örök megoldásnak, előbb utóbb újra lesz majd saját szedánja is a SEAT-nak. Addig viszont gyorsan kihasználhatjuk a lehetőséget, hogy egy Audiba üljünk, egy SEAT áráért. Mert, még ha SEAT logó is van az autón, ez egy csúcsminőségű prémiumautó.
Nézz körül odabent!
A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scroll-t, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)
Levetett prémiumautók Egy prémiummárka, az ügyfelek elvárásai és a kevéssé árérzékeny közönség miatt, sosem gyártja párhuzamosan az új és a régi modellt. Egy Audiból sincs Classic, egy Mercedesből nincs Tour. Az is rendkívül ritka, hogy egy prémiumtermék a gyártásból kifutva új életre keljen más márkanéven, mint ahogy az Exeo-nál látható, de mégsem ez az első eset. 12 éve az 1995-ben leváltott, W124-es kódú első Mercedes E-osztályból lett SsangYong Chairman (elnök), a két gyár közötti együttműködés jegyében. A Chairman jóval hosszabb a német eredetinél, a formai módosítások is erősebbek, mint az A4-Exeo váltásnál. A nyújtott tengelytávval is kapható Chairman alapmotorja 2,3 literes, négyhengeres, de egy Elnökinél mégis a hathengeres (kezdetben 3,2 literes, később 3.6-os) az igazi. 2008-ban a SsangYong lecserélte csúcsmodelljét, amely már a mostani S-osztállyal mutat rokoni vonásokat. Az Audinál sem az Exeo az első lepasszolt koncepció. Anno az Audi 80-ból lett a Passat, az Audi 50-ből pedig a legelső Polo. A különbség annyi, hogy ezek a modellek párhuzamosan voltak jelen a piacon. Sokakban felmerülhet, hogy voltak már hasonló turpisságok a történelemben. A legtöbbször azonban közös fejlesztéssel készült modellekig merészkedtek a gyártók. Itt tényleg úgy történt a dolog, hogy kamionokra pakolták (1200 kamion hordta el a cuccot) a gyártósort Ingolstadtban, betáplálták a GPS-be a spanyol SEAT-gyár címét és ott ment minden tovább… Mi lesz a következő lépés? FIAT logós Alfák? Skoda jelvényes VW? |
Milyen?
A szeátosítás annyira jól sikerült, hogy összességében sokkal jobban tetszik az Exeo, mint az A4. Fiatalosabb, vagányabb, izgalmasabb, szebb autó lett.
Az előző A4 egyik legnagyobb gyengesége a hátsó helykínálat volt, ez értelemszerűen nem változott a logócsere nyomán. A lábtér és a fejtér egyaránt hiányozni fog a hátsó sorba beosztott utasoknak.
A minőségre nem lehet panaszunk. Akinek bejön németes, végletekig leegyszerűsített, ellenben jól átlátható dizájn, annak szintén nem lesz problémája odabent. A középkonzolon minden pofonegyszerűen működik, lehetetlen hibázni.
A tesztautóban egy kétliteres, 200 lóerős turbós benzinmotor dübörgött. Nagyon ment, jól pörgött; jobban passzolt volna ugyan hozzá egy DSG-automata, de a hatos kézivel is szépen elkaristol. Az élvezetnek persze ára van, 13,5-öt evett a városban. Egy város-vidék kombinációt nagyjából tízes átlaggal teljesíthetünk.
Egy SEAT Exeo-tulaj tipikus napja – videó
A nagy kérdés: Vajon 1’11”-nél már a záróvonalon fejezi be az előzést???
Cikkszámra azonos alkatrészek
Kíváncsiak voltunk, vajon különböznek-e az alkatrészárak a modelleknél, ezért felhívtuk a Porsche M5 szervizét. Az alvázszámok alapján pillanatok alatt meg tudták mondani a véletlenszerűen kiválasztott alkatrészek árait. Váratlan eredményt kaptunk: az Audi nem drágább.
A bal első ajtó, a klímavezérlő, illetve az olajszűrő cikkszámra megegyeztek, tehát ugyanannyiba kerülnek. Az első szélvédő viszont nem stimmelt. Az A4-es üvege 82 000 Ft volt, az Exeoé viszont 160 000 Ft.
Tipp: Ha az Exeódon majd cserélni kell az első szélvédőt, vegyél Audi A4-be valót, az olcsóbb! :)
Drága
Persze akadnak buktatók bőven. Itt van mindjárt az ár. 5,9 millió a beugró modell, de ezért a pénzért még csak a szánalmas, 102 lovas, 1,6-os szívó forgalomlassítót kapjuk. Egy épkézláb motorral szerelt változat másfél millió forinttal többe kerül.
Pedig a magyar importőr hosszú ideig alkudozott a gyárral az árról. Ők előre sejtették, hogy ilyen magas áron nehéz lesz eladni a modelleket. Majd meglátjuk…
A motorpalettáról egyébként nagyon hiányzik a család több modelljében már bizonyító 1.4 TSI. Sajnos nincs rá értelmes magyarázat, hogy miért maradt ki a másodvirágzását élő A4-ből. (Mi úgy sejtjük, a hosszmotoros Exeóba nem érte volna meg beszerkeszteni a keresztmotoros autókra kitalált kis turbóst.)
A kétliteres TSI alapára: 8 463 750 Ft
A képre kattintva a gyári fotós munkájában gyönyörködhetnek
Nem futja Exeóra? | |
Használt Audi A4-esek az autókeresőben | |
Használt SEAT Cordoba modellek az autókeresőben |
Biztonság
Az új Exeo töréstesztje egyelőre még várat magára, de addig is elevenítsük fel a 2001-es A4-es megpróbáltatásait, nagy különbség úgysem lesz.
Az A4-es négy csillagot szerzett, az ötödik sárga ötszög megszerzését a vezetőoldali légzsák és az övrendszer nem tökéletes összhangja akadályozta meg. A vezető mellkasánál túlságosan magas terhelési értékeket mértek. Emellett a vezető oldali lábtérben sérülésekkel kell számolni a kormányállítás és a gyújtáskapcsoló kialakítása miatt.
Anno az adható legmagasabb pontszámmal értékelték a tesztelők az A4-es oldalütközéses biztonságát. A mérések alapján teljes összhangban működött a fej- és az oldallégzsák. A karosszéria egészéhez hasonlóan nagyon szilárdnak bizonyult a küszöb is.
Az Exeo már alapból hét légzsákkal óvja az utasokat, de akinek ez nem elég, további kettőt rendelhet még a népes társasághoz. Biztonsági övei elöl hátul egyaránt överő-határolóval rendelkeznek, az elsők pedig elektronikus előfeszítőt is kaptak. A megfelelő gyermekülésben utazók biztonságát Isofix csatlakozók fokozzák, és a motorháztető, lökhárító kialakításával az esetleges gyalogosgázolások sérüléseit is igyekeztek a lehető legalacsonyabbra lefaragni. Tovább
Műszaki adatok – SEAT Exeo 2.0 TSI Sport | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1984 |
Furat x löket (mm) | 82,5 X92,8 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 147(200)/5100 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 280/1800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,3 |
Végsebesség (km/h) | 241 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,8 |
Vegyes (l/100 km) | 7,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 184 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4661/1772/1430 |
Tengelytáv (mm) | 2642 |
Csomagtér (liter) | 442 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1430/560 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (2.0 TSI) | 8 463 750 Ft |
Konkurensek (forint) | 0 |
A szériafelszereltség fontosabb tételeit… | …itt találni! |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|