Nehéz ügy: drága kisautó

Aligha lesz belőle megmentett ipari műemlék
Drágasága relatív, városban verhetetlen

Drágasága relatív, városban verhetetlen

Drágasága relatív, városban verhetetlen


Emlékeznek, bő harminc éve mivel kezdte az Audi a felzárkózást a BMW-hez és a Mercedeshez? 1977-ben bemutatták az öthengeres, turbósított motort, 1980-ban a Coupéból az Audi quattrót, de a feljebb lépéshez még egy lépést tettek: leállították az Audi 50 gyártását. Mert elegáns kisautóról akkoriban szó sem volt, csak ártott volna az arculatnak.

Ma a prémiummárkák a Lancia Y10 nyomán egymás után lépnek be a kiskategóriába (pl. MINI és Audi A1). Ám egy kisméretű autót borzasztó nehéz úgy megcsinálni, hogy ne egy pofátlanul árazott törpe legyen az eredmény, hanem autentikus prémiumtermék: apró, de fineszes és minőségi autó. A Toyotának az abszolút különleges iQ-val sikerült prémiumhangulatot teremtenie.

Melyik törpe mekkora?
smart fortwo, 1. generáció 2500 mm
smart fortwo, 2. generáció 2695 mm
Toyota iQ 2985 mm
Mini, 1. generáció 3107 mm
Polski FIAT 126p 3115 mm

Kaizen és kakushin
 

Mindent újra kellett gondolni

Mindent újra kellett gondolni

Mindent újra kellett gondolni


Az iQ-nak önálló padlólemezt tervezett a Toyota, merőben új ötletekkel. A fejlesztés elve a kakushin, amely a híressé vált kaizen ellentéte.

Előbbi a radikális változás útja, utóbbi a folyamatos, de kis lépésekben megvalósuló tökéletesítésé. A kakushin akkor szükséges, ha ugrásszerű fejlődésre van szükség, például a három méternél rövidebb négyüléses autó megvalósításához.

Értékes hely szabadult fel a differenciálmű áttelepítésével a motor elé, ezért lehetnek az első kerekek ennyire az autó sarkában.

Térnyerés centiről-centire

Segít az előretolt utasülés

Segít az előretolt utasülés

Segít az előretolt utasülés


Az ablaksín áttervezésével nőtt a válltér. A kézifékkar azért költözött a váltó mellé, hogy a hátsó utasoknak maradjon talpalatnyival több hely a rendkívül vékony, mégsem kényelmetlen első ülések között. A 12 centi magasra zsugorított tank, akár a Honda Jazzben, az első ülések alatt van, így a hátsó ülések alatt marad rakodóhely.

Az utas lábtere helyett a középkonzolban dolgozik a fűtőberendezés, amelyet ultrakompakt légkondicionáló egészít ki. A kesztyűtartó eltűnt, a tépőzárral rögzíthető táska erősen szükségmegoldás, de így 13 centivel nagyobb a lábtér, mintha a Yaris megoldását vették volna át.

Elöl jó

Helyet teremt az aktatáska a kesztyűtartó helyett

Helyet teremt az aktatáska a kesztyűtartó helyett

Helyet teremt az aktatáska a kesztyűtartó helyett


Egy sűrű forgalmú nagyvárost, amilyen Budapest, gyerekjáték meghódítani egy ennyire rövid és fordulékony autóval. Az ajtók maguktól nyílnak, ha nálunk van a kulcsot helyettesítő jeladó, zárásukhoz is elég megérinteni a kilincset.

Behuppanunk, a két első hely kifejezetten tágas, hátul jobb oldalon normális lábteret teremthetünk, ha előrehúzzuk az utasülést. A kesztyűtartó helyett adott, felpattintható aktatáska több helyet hagy jobboldalt az utasoknak, a vezető mögött viszont nincs lábtér.

Forgatható, nagyítható belső panorámaképet ígérhetünk a túloldalra átkattintóknak


Majdnem 100 lóerő

Így is zseniális térhasznosítás, az autó nincs három méter.
A hátsó két ülést egyszerűbb lehajtani, ilyenkor egy bevásárlásnyi hely adódik csomagtartóként.

Városban 7,1 litert evett az élénk benzines

Városban 7,1 litert evett az élénk benzines

Városban 7,1 litert evett az élénk benzines


A Deák tér vagy a Nagymező utca környékén is körözés nélkül találunk parkolóhelyet, ez biztos. A nyomorult smart fortwoval ez nehezebben menne, mert az csak rövid, de ahhoz képest szánalmasan nagy a fordulóköre.

Nem GTI!

Az iQ viszont bámulatosan jól fordul, reménytelenül szűk parkolóhelyekre is belavírozható. Amennyiben mégis túl kicsi a hely, a rugalmas hátsó lökhárító megbocsátja, ha szolidan érintőre veszünk egy lámpaoszlopot.

Nézz körül te is aToyota iQ-ban!

A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd az egér scroll gombját, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)

32 és 238 liter: zéróról használhatóra nő a csomagtér lehajtott támlával

32 és 238 liter: zéróról használhatóra nő a csomagtér lehajtott támlával

32 és 238 liter: zéróról használhatóra nő a csomagtér lehajtott támlával


Aki a kis méret és a nagy teljesítmény alapján az iQ-t GTI-nek hiszi, keservesen csalódik. Az iQ 1,33 kicsit sem emlékeztet a bővérű Yaris TS-re. Rendesen megy, de kár félreérteni az apróságot.

Nem azért van benne a minimálisan szükségesnél több lóerő, hogy sportos legyen, inkább biztonságosabbá és könnyebbé teszi a mindennapokat a plusz hengerűrtartalom. Az ezerhármas motorral van hova nyúlni tartalékért sávváltáskor és előzéshez. Tetszett a többi motorváltozatból hiányzó start-stop automatika is, amely leállítja a motort, ha fölöslegesen ketyegne és már jár is, mire egyesbe toltuk a pontos, kis erővel mozgó váltót.

Kényelmetlen üléshelyzet

Közepes távokra is használható autó

Közepes távokra is használható autó

Közepes távokra is használható autó


Kurta tengelytávjához képest az autó meglepően stabil és egyenesfutása is tisztességes. A zajszint autópályás tempónál is elfogadható, két megtermett embernek az iQ vállalható közepes távokra.

Aki magas, annak nem jó órákat vezetni, mert rossz helyzetben kell görnyednie. Az ülés magassága nem állítható, a szék viszont túl magasan van. Mivel a tető is fix pont, marad a támla hátradöntése, de így meg a kormány van túl messze, mert a tengelyirányú állítást csúfosan kispórolták.

Négymilliótól indul

Csak az 1,3-ashoz van stop-start automatika

Csak az 1,3-ashoz van stop-start automatika

Csak az 1,3-ashoz van stop-start automatika


Van még néhány baja ennek a briliáns szerkezetnek, az egyik a kilátás. Ferdén hátrafelé alig látni valamit a sokat takaró oszloptól, pedig a kocsi annyira rövid, hogy szinte kézzel megérinthetnénk a holttérben lévő autót.

Minden zárásnál zavart a sikkes, de szerencsétlen formájú ajtóbehúzó, már csak azért is, mert a kis légtér és a sok levegőt magukkal söprő, nagy ajtók kölcsönhatása miatt finoman közelítve nem mindig sikerült elsőre becsapni az ajtókat. Ezzel együtt a Toyota iQ a mi szemünkben továbbra is mestermű, drágasága is relatív: több pénzért sincs divatosabb, biztonságosabb és könnyebben leparkolható mini a piacon.

Műszaki adatok -Toyota iQ 1,33
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1329
Furat x löket (mm) 72,5 X 80,5
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 98(72)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 123/4400
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,8
Végsebesség (km/h) 170
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,2
Vegyes (l/100 km) 4,8
CO2 kibocsátás (g/km) 113
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 2985/1680/1500
Tengelytáv (mm) 2000
Csomagtér (liter) 26-238
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 930-955/315-340
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 32
Gumiméret 175/65 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 940 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Itt találhatóak
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Ebben a méretben három használható és egy pótülés eleve nagy dobás, de az iQ attól olyan jó, hogy nagy sebességnél is stabil. Meglepően felnőtt törpeautó, ötcsillagos törésteszttel, jó felszereltséggel, ennek megfelelő áron.
Pontszám (max. 10) 8,0 pont