Nehéz ügy: drága kisautó
Emlékeznek, bő harminc éve mivel kezdte az Audi a felzárkózást a BMW-hez és a Mercedeshez? 1977-ben bemutatták az öthengeres, turbósított motort, 1980-ban a Coupéból az Audi quattrót, de a feljebb lépéshez még egy lépést tettek: leállították az Audi 50 gyártását. Mert elegáns kisautóról akkoriban szó sem volt, csak ártott volna az arculatnak.
Ma a prémiummárkák a Lancia Y10 nyomán egymás után lépnek be a kiskategóriába (pl. MINI és Audi A1). Ám egy kisméretű autót borzasztó nehéz úgy megcsinálni, hogy ne egy pofátlanul árazott törpe legyen az eredmény, hanem autentikus prémiumtermék: apró, de fineszes és minőségi autó. A Toyotának az abszolút különleges iQ-val sikerült prémiumhangulatot teremtenie.
Melyik törpe mekkora? | |
smart fortwo, 1. generáció | 2500 mm |
smart fortwo, 2. generáció | 2695 mm |
Toyota iQ | 2985 mm |
Mini, 1. generáció | 3107 mm |
Polski FIAT 126p | 3115 mm |
Kaizen és kakushin Az iQ-nak önálló padlólemezt tervezett a Toyota, merőben új ötletekkel. A fejlesztés elve a kakushin, amely a híressé vált kaizen ellentéte. Előbbi a radikális változás útja, utóbbi a folyamatos, de kis lépésekben megvalósuló tökéletesítésé. A kakushin akkor szükséges, ha ugrásszerű fejlődésre van szükség, például a három méternél rövidebb négyüléses autó megvalósításához. Értékes hely szabadult fel a differenciálmű áttelepítésével a motor elé, ezért lehetnek az első kerekek ennyire az autó sarkában. Térnyerés centiről-centire Az ablaksín áttervezésével nőtt a válltér. A kézifékkar azért költözött a váltó mellé, hogy a hátsó utasoknak maradjon talpalatnyival több hely a rendkívül vékony, mégsem kényelmetlen első ülések között. A 12 centi magasra zsugorított tank, akár a Honda Jazzben, az első ülések alatt van, így a hátsó ülések alatt marad rakodóhely. Az utas lábtere helyett a középkonzolban dolgozik a fűtőberendezés, amelyet ultrakompakt légkondicionáló egészít ki. A kesztyűtartó eltűnt, a tépőzárral rögzíthető táska erősen szükségmegoldás, de így 13 centivel nagyobb a lábtér, mintha a Yaris megoldását vették volna át. |
Elöl jó
Egy sűrű forgalmú nagyvárost, amilyen Budapest, gyerekjáték meghódítani egy ennyire rövid és fordulékony autóval. Az ajtók maguktól nyílnak, ha nálunk van a kulcsot helyettesítő jeladó, zárásukhoz is elég megérinteni a kilincset.
Behuppanunk, a két első hely kifejezetten tágas, hátul jobb oldalon normális lábteret teremthetünk, ha előrehúzzuk az utasülést. A kesztyűtartó helyett adott, felpattintható aktatáska több helyet hagy jobboldalt az utasoknak, a vezető mögött viszont nincs lábtér.
Forgatható, nagyítható belső panorámaképet ígérhetünk a túloldalra átkattintóknak
Majdnem 100 lóerő
Így is zseniális térhasznosítás, az autó nincs három méter.
A hátsó két ülést egyszerűbb lehajtani, ilyenkor egy bevásárlásnyi hely adódik csomagtartóként.
A Deák tér vagy a Nagymező utca környékén is körözés nélkül találunk parkolóhelyet, ez biztos. A nyomorult smart fortwoval ez nehezebben menne, mert az csak rövid, de ahhoz képest szánalmasan nagy a fordulóköre.
Nem GTI!
Az iQ viszont bámulatosan jól fordul, reménytelenül szűk parkolóhelyekre is belavírozható. Amennyiben mégis túl kicsi a hely, a rugalmas hátsó lökhárító megbocsátja, ha szolidan érintőre veszünk egy lámpaoszlopot.
Nézz körül te is aToyota iQ-ban!
A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd az egér scroll gombját, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)
Aki a kis méret és a nagy teljesítmény alapján az iQ-t GTI-nek hiszi, keservesen csalódik. Az iQ 1,33 kicsit sem emlékeztet a bővérű Yaris TS-re. Rendesen megy, de kár félreérteni az apróságot.
Nem azért van benne a minimálisan szükségesnél több lóerő, hogy sportos legyen, inkább biztonságosabbá és könnyebbé teszi a mindennapokat a plusz hengerűrtartalom. Az ezerhármas motorral van hova nyúlni tartalékért sávváltáskor és előzéshez. Tetszett a többi motorváltozatból hiányzó start-stop automatika is, amely leállítja a motort, ha fölöslegesen ketyegne és már jár is, mire egyesbe toltuk a pontos, kis erővel mozgó váltót.
Kényelmetlen üléshelyzet
Kurta tengelytávjához képest az autó meglepően stabil és egyenesfutása is tisztességes. A zajszint autópályás tempónál is elfogadható, két megtermett embernek az iQ vállalható közepes távokra.
Aki magas, annak nem jó órákat vezetni, mert rossz helyzetben kell görnyednie. Az ülés magassága nem állítható, a szék viszont túl magasan van. Mivel a tető is fix pont, marad a támla hátradöntése, de így meg a kormány van túl messze, mert a tengelyirányú állítást csúfosan kispórolták.
Négymilliótól indul
Van még néhány baja ennek a briliáns szerkezetnek, az egyik a kilátás. Ferdén hátrafelé alig látni valamit a sokat takaró oszloptól, pedig a kocsi annyira rövid, hogy szinte kézzel megérinthetnénk a holttérben lévő autót.
Minden zárásnál zavart a sikkes, de szerencsétlen formájú ajtóbehúzó, már csak azért is, mert a kis légtér és a sok levegőt magukkal söprő, nagy ajtók kölcsönhatása miatt finoman közelítve nem mindig sikerült elsőre becsapni az ajtókat. Ezzel együtt a Toyota iQ a mi szemünkben továbbra is mestermű, drágasága is relatív: több pénzért sincs divatosabb, biztonságosabb és könnyebben leparkolható mini a piacon.
Műszaki adatok -Toyota iQ 1,33 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1329 |
Furat x löket (mm) | 72,5 X 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 98(72)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 123/4400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,8 |
Végsebesség (km/h) | 170 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,2 |
Vegyes (l/100 km) | 4,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 113 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 2985/1680/1500 |
Tengelytáv (mm) | 2000 |
Csomagtér (liter) | 26-238 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 930-955/315-340 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 32 |
Gumiméret | 175/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 940 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Itt találhatóak |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ebben a méretben három használható és egy pótülés eleve nagy dobás, de az iQ attól olyan jó, hogy nagy sebességnél is stabil. Meglepően felnőtt törpeautó, ötcsillagos törésteszttel, jó felszereltséggel, ennek megfelelő áron. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |