Röviden – Kis SUV-k | |
---|---|
Mik ezek? | Városi aszfaltterepjárók, többnyire egy kisautó padlólemezére. |
Mit tudnak? | Igazán élhető autók városban, de térkínálatuk, kényelmük alapján bírják hosszabb utakat is. |
Mibe kerülnek? | Dízelmotorral és gazdag felszereltséggel a Renault ötmillióba, a többiek közelebb vannak a hatmillióhoz. |
Kiknek jók? | Nőknek mindenképp, de férfiaknak is vállalhatók, akár családi autóként. |
Egyetlen kategóriában sincs akkora pezsgés, mint a legkisebb szabadidő-autók között. Az Autó2 Autó és Stílus magazinnal közös tesztünk kiindulópontja a Nissan Juke. Ez a mezőny legnagyobb darabszámban értékesített autója, a többi márka, másfél évtizeddel a Honda HR-V után, főleg a Juke sikerére reagált a gyors egymásutánban piacra törő konkurensekkel. A Captur és a 2008 szemmel láthatóan a legjobbkor jött, az európai elsőséget a Renault hamarosan elveheti a Nissantól. A negyedik ellenfél a Chevrolet Trax, amely testvérmodelljét, az Opel Mokkát is képviseli.
Első benyomás
Bár öt éve ismerjük, a Juke fizimiskájában ma is van valami űrlényszerű. Négyük közül a Chevrolet kelti a leginkább terepjárós benyomást, kis ablakaival, nyakig felhúzott övvonalával bunkerszerű biztonságérzetet sugall. Elég paradox, hogy egy ennyire rossz kilátást nyújtó, vastag szélvédőoszlopaival sokat takaró autóra vágynak sokan városi rohangászáshoz, de a veszélyesnek érzett világban sokan keresik egy erős autó oltalmát.
Merőben más a Captur: vidám, stílusos, sokkal kevésbé marcona. Ebből lehet a legizgalmasabb verziókat összerakni a különféle kiegészítőkkel, matricákkal, a kettős színű fényezéssel. A 2008 komolyabb, kicsit kombisabb hatást kelt. Tetőíve a franciák békebeli öszvérét, a Matra-Simca Ranchót idézi.Belső tér
Nagy ajtótárolói, a jó üléshelyzet és a műszerekbe kicsit beletakaró, de kis méretével egyedi kormánya is tetszik.
Belül a Renault a legmenőbb. Lakkozott betétei így újonnan mutatósak, más kérdés, mennyit kopnak majd egy dúsan ékszerezett hölgy gyűrűkollekciójától. A kesztyűtartó helyére kitalált, 11 literes fiók mindent visz és a Dynamique-ot feldobja a lecipzározható, könnyen mosható üléshuzat.
Az ülések hátán a pántok kevésbé praktikusak a többi autó sima zsebénél, de lehet velük zenélni és vidám neonszínűek. Az üléspad tologatható, amivel a csomagtartó nagyban megnövelhető a hátsó lábtér rovására vagy viszont.
Minőségérzetben többet érdemelne a francia crossover. Műanyagjain érződik a spórolás és a hátsó üléstámla puha borítása sem volt bizalomgerjesztő. Nem mernénk lehajtott üléssel egy jégszekrényt rátenni.Érdekes, hogy a Renault pont a kis SUV-hoz nem kínál üvegtetőt, ami Peugeot-t úgy feldobja. Na nem nyári verőfényben, mert a nem elég sűrű szövésű árnyékolóroló a mi éghajlatunkon tévedés.
Trax: masszív és átgondolt
Játékosságnak nincs nyoma, de a Trax utastere igazán átgondolt. Rengeteg tárolóhelyre bukkantunk, az első ajtókban három szintre rámolhatunk, kesztyűtartója dupla, van egy kibillenő cipősfiók a vezető térdénél. A kemény műanyagok ellenére korrekt minőségű autónak mutatja magát. Pluszpontot adtunk a 230 voltos konnektorért, amit a többiek nem tudnak.
A Juke belül olcsó hatást kelt, szerintünk a Nissan a kemény, csúf műanyagokkal rossz helyen spórol. Rámolni sem lehet benne olyan könnyedén, a vetélytársak jobban belakhatók személyes tárgyainkkal. Érdekes benne a motorkerékpárok tankját idéző oromzat a váltó körül és a funkciótól függően mást mutató gombsor a középkonzolon. Nagy előnye az alapáron járó és jól működő gyári navigációsrendszer, amit a Capturben is értékeltünk.Hátul egyedül a Nissanban szűk a hely magas utasoknak. Nem a lábtér kicsi, a fejüknek jut kevés tér. A másik három autó tágasabb, négy felnőttet simán elvisz távoli utakra. Csomagterükre ugyanez igaz: a Nissan 251 literjénél kiskocsik is többet kínálnak, a másik három alapesetben 356-377 literrel azt tudja, amit az átlagos kompakt autók.
Vezetés
A Juke üléshelyzete nem rossz, de el kéne felejteni a csak fel-le emelhető kormányt, a konkurenseké tengelyirányban is állítható. Ennek a legjobbak a tükrei, ehhez képest a Captur visszapillantói kimondottan kicsik.
A Nissan kapta a legtöbb pontot a vezetés értékelésére, többek között azért, mert 110 lóerős, 240 Nm nyomatékú motorjával vehemensen gyorsul és jól húz hegyen-völgyön. Öröm volt vele kanyarogni a bóják között a tököli reptéren, bár kormányzása nem az igazi. A Juke ESP-je valóban kikapcsolható, a Traxé csak a beavatkozási küszöbön emel. A Peugeot 50-ig bízza ránk a dolgot, a határ fölé gyorsítva ismét élesül a menetstabilizálás. A Captur szigorán nem tudtunk lazítani.
A Nissan élénk, a Peugeot komoly, a Chevy határozott
Végül egy ponttal kevesebbet gyűjtött a Juke-nál, de a legjobb benyomást közúton és a reptéren is a 2008 keltette. Dízelmotorjáról tudjuk, hogy remekbe sikerült, főleg futóműhangolása és apró kormánya miatt ültünk bele a legszívesebben. Nagyon kezes, nem dől sokat, de finoman rugózik, kis mozdulatokkal jól irányítható. Kényelmes üléseivel felnőtt, komoly és kiegyensúlyozott autónak tűnt.
A Trax menet közben is határozott benyomást kelt. Masszív és erős autó, élénk gyorsulással. Futóműve és kormányzása is jól eltalált, de nem kellene rá a tesztautóra szerelt 18-as felni, mert a 215/55 R18-as gumikkal kényelmetlenül zötyögős a rugózása. Sajnos a dízelmotor rémesen kulturálatlan. Hangja bántóan erős, amin az új modellévre hatékonyabb zajszigeteléssel javított a Chevrolet, de a tesztautó még a korábbi gyártásban készült.
Mi a helyzet benzines motorral?
Ez a teszt nem a négy típus, hanem a dízelmotoros verziók közötti sorrendet tükrözi. A benzinesek összevetésekor a Trax jobban szerepelne, mert a 140 lóerős turbós benzinessel lényegesen finomabb, csendesebb és szerethetőbb autó. Ráadásul 400 ezer forinttal kevesebbe kerül és hatfokozatú a váltója. A 2008 viszont jól járt a mezőny összetételével, mert az 1,2 literes turbómotor megérkezéséig a nem túl erős, nem különösebben takarékos 1,6 VTi nem állja a versenyt a Renault turbófeltöltéses 1,2 TCe motorjával. A Juke esetében az ezerhatos szívómotor bőven elég élénk, de hangja túl erős és csupán ötfokozatú váltója miatt is jobb eséllyel indult a dCi-vel.
Captur: hiányzik a lendület
Vezetés közben a Captur nem hozza azt a lendületet, amit külseje és utastere ígér. Eco üzemmódban rémesen lomha, de a szedálógombot gyorsan elfelejtettük. Az 1,5 dCi úgyis nagyon keveset fogyaszt. A 90 lóerős dízelen sosem érezni a 220 Nm nyomatékot, az autó 13,1 másodperces százra gyorsulása a leggyengébb érték a mezőnyben. Az ötfokozatú váltó nem könnyíti meg a motor dolgát nagy áttételi ugrásaival.
A tesztpályán nem tetszett a kormányzás sem, mintha a volánt elfordítva gumikötéllel emelnénk csigán egy oldal szalonnát. A Capturnek tett a legjobbat, amikor visszatértünk közútra. Hosszú ötödikjében igen csendes és nagyon takarékos autó.Autópályán hasonlóan halk a Peugeot is, a Juke alig valamivel zajosabb. Érdekes, hogy a Nissan főtengelye hatodikban pont annyit forog, mint a Renault-é ötödikben. A Juke váltója viszonylag pontos és finoman siklik, a Renault-é csontosabb, mintha szárazabban járna. A Trax hatosa akadozik, a GM ezt valahogy képtelen jóra megcsinálni, de a Peugeot hatfokozatú váltójának kapcsolhatósága sem az igazi. A gyengébb motorokhoz adott ötgangosnál persze jobb, mert az kirívóan pontatlanul jár. Tényleg olyan, mintha egy halom osztriga közt matatnánk a villával.
Sárban-hóban: egyik sem terepjáró
Dízelmotorral a négy autó közül egyedül a Chevrolet gyárt 4×4-es verziót, 445 000 forintos felárért. A fejlett, elektronikus vezérlésű többtárcsás olajos kuplunggal megoldott hajtásrendszer nem a terepjárást szolgálja, mert a mélyre nyúló lökhárító miatt az autó teljességgel alkalmatlan rá, hogy akár bakhátas földutakra tévedjünk vele. Hóba viszont nagyon jó. Az összkerekes Traxban lejtmenetvezérlést találunk, amely magától fékezve ereszti le az autót a meredélyeken.
Költségek: jótállásban a Trax, árban a Captur a legjobb
Elérve az árakhoz szétszakad a mezőny. Három 5,9 milliós és egy 5,03 milliós autó versenyez. Ráadásul a Renault nemcsak a legalacsonyabb listaárral villoghat, de 5 év/100 000 kilométer garanciát is kínál. Ennél többet egyedül a Chevrolet ad, 5 év/150 ezer kilométerrel. A Peugeot-nál feláras a két éven túli garancia, a Nissané a megszokott 3 év/100 000 kilométerre érvényes. A modellek közül a Nissan értéktartását saccoltuk a legjobbnak.
Elsőkerék-hajtású dízelek gazdag felszereltséggel | Listaár |
|
Chevrolet Trax 1,7 LT+ (130 LE, 300 Nm) | 5 905 000 Ft | |
Nissan Juke 1,5 dCi Tekna (110 LE, 240 Nm) | 5 860 000 Ft | |
Peugeot 2008 1,6 e-HDi Allure (115 LE, 285 Nm) | 5 870 000 Ft | |
Renault Captur 1,5 dCi Dynamique (90 LE, 220 Nm) | 5 030 000 Ft |
Egyik autó sem mezítlábas, bár a Capturtől levontunk egy pontot, mert az árlista szerint nincs hozzá függönylégzsák. Főleg a Renault és a Nissan felszereltsége gazdag. Mindkettőben alapáras a navigációsrendszer is, ami a 2008-hoz 130 000 forintba kerülne.
A Chevynél másképp működik a navigáció. Itt a MyLink nevű, mutatós érintőképernyő és szoftvere kínál összeköttetést a tulaj okostelefonjával. A navigációs program a telefonon fut, de az autó képernyőjén jelenik meg és ott is vezérelhető. Így nem sértünk törvényt, mert a vezető menet közben nem használhat kézben tartott mobiltelefont. A Trax extraárai valamivel kedvezőbbek, a Renault és a Peugeot többletfelszerelései viszont egyenként rendelhetők.
Végeredmény*1. Renault Captur 1,5 dCi Dynamique, 409 pont (290+119). Gyenge dízelmotorja miatt kicsivel a Peugeot mögé szorulna, de garanciaidejével, kedvező árával és jó felszereltségével a költségek értékelésében behozza csekély hátrányát.
2. Peugeot 2008 1,6 e-HDi Allure, 403 pont (308+95). Igényes, kulturált, tágas autó, kiváló dízelmotorral. A tulajdonságok értékelésében a legtöbb pontot gyűjtötte, de a pénzügyek terén utolsó, amin elúszott a győzelem.
3. Chevrolet Trax, 384 pont (282+102). 5 év/150 000 kilométer garanciájával a költségek terén második, térkínálata, praktikus belső tere és jól hangolt futóműve szól mellette. Motorja erős, de a hangja rémes. Aki dízelmotorral szeretne összkerékhajtást, annak a Trax (és persze az Opel Mokka) szinte az egyetlen megoldás a kategóriában, mert a MINI Countryman sokkal drágább.
4. Nissan Juke 1,5 dCi Tekna, 349 pont (252+97). Erős karakter, nem hatja meg, ha a többiek több pontot csipegetnek fel. Csomagtere szűk, utastere olcsónak hat, listaára jóval a Capturé felett van. Első lett a vezethetőség értékelésében, mert erős és dinamikus, értéktartása jó és van benne extra gazdagon. Tökéletlen, de tetszik, mert a legbátrabb autó a négy közül.
*Az összpontszám mögött a tulajdonságok, majd a költségek értékelésére adott pontszám. A részletes ponttáblázat megtalálható a képgaléria végén, ahol a műszaki adatok is vannak nagyobb méretben