Szentgotthárdon jártam a minap egy népes delegáció tagjaként megünnepelni a nyolcmilliomodik motor elkészültét. Autóbuziknak egy ekkora ipari erődítmény eleve érdekes, a logisztikája és az építészeti sajátosságai is. A gyár alapja olyan masszív, hogy évszázadok vagy évezredek múlva a mi korunkig leásó régészek csak találgatják majd, miért kellett a földbe fúrt lyukakba sokméteres betonoszlopokat illeszteni majd erre minőségében és vastagságában meghökkentő betonalapot teríteni. Azért, hogy utána a méter milliomodrészének vagy ha úgy könnyebb, a milliméter ezredrészének pontosságával lehessen motoralkatrészeket gyártani. A mikron pontossággal dolgozó szentgotthárdi gépezetek abszolút rezgésmentességet igényelnek.
Győrben működik a világ legnagyobb motorgyára, Szentgotthárdon pedig jubileumot ünnepelt az Opel: a nyolcmilliomodik motort
Győrben működik a világ legnagyobb motorgyára, Szentgotthárdon pedig jubileumot ünnepelt az Opel: a nyolcmilliomodik motort
Fotó megosztása:
Robbantott ábra, de térbeli. Nagyon ötletes az installáció a damilra függesztett motoralkatrészekkel
Robbantott ábra, de térbeli. Nagyon ötletes az installáció a damilra függesztett motoralkatrészekkel
Fotó megosztása:
580 000 motor hagyja el idén Szentgotthárdot. Az Opel legkeresettebb motorjai készülnek itt
580 000 motor hagyja el idén Szentgotthárdot. Az Opel legkeresettebb motorjai készülnek itt
Fotó megosztása:
Jobbra a kék kabin egy optikai minőség-ellenőrző masina. Balra a szürke tömb az ultrahangos tisztító, amiben megmossák előtte a mérendő főtengelyt. Kicsit nagyobb, mit amit autószerelőknél látni
Jobbra a kék kabin egy optikai minőség-ellenőrző masina. Balra a szürke tömb az ultrahangos tisztító, amiben megmossák előtte a mérendő főtengelyt. Kicsit nagyobb, mit amit autószerelőknél látni
Fotó megosztása:
Nem agresszívek a robotok, de hirtelen mozduló és váratlan szögben balettozó gépeket jobb elkeríteni az emberektől
Nem agresszívek a robotok, de hirtelen mozduló és váratlan szögben balettozó gépeket jobb elkeríteni az emberektől
Fotó megosztása:
Láncos szelepvezérléssel készülnek az Opelek új motorjai, így elmarad a vezérműszettcsere
Láncos szelepvezérléssel készülnek az Opelek új motorjai, így elmarad a vezérműszettcsere
Fotó megosztása:
Benzines motorokhoz is egyre gyakrabban jár a kettős tömegű lendkerék. Feljebbről nézve a lendítőkerék vastagságából pontosan látni, hogy egy vagy kettős tömegű-e?
Benzines motorokhoz is egyre gyakrabban jár a kettős tömegű lendkerék. Feljebbről nézve a lendítőkerék vastagságából pontosan látni, hogy egy vagy kettős tömegű-e?
Fotó megosztása:
Nem mentek nyugatra, pedig itt az osztrák határ. Az üzem biztos munkát és stabil jövőt ígér
Nem mentek nyugatra, pedig itt az osztrák határ. Az üzem biztos munkát és stabil jövőt ígér
Fotó megosztása:
Tatabányáról érkeztek a BorgWarner-turbófeltöltők. Egyre kevesebb Family 1-es szívómotor készül
Tatabányáról érkeztek a BorgWarner-turbófeltöltők. Egyre kevesebb Family 1-es szívómotor készül
Fotó megosztása:
Nem kellett messziről szállítani a feltöltőket
Nem kellett messziről szállítani a feltöltőket
Fotó megosztása:
Hamarosan kezdődik az ünnepség, de még tart a termelés
Hamarosan kezdődik az ünnepség, de még tart a termelés
Fotó megosztása:
Érdekes: alublokkos a négyhengeres dízel, vasblokkos a jobbra lévő turbós 1,6-os benzines
Érdekes: alublokkos a négyhengeres dízel, vasblokkos a jobbra lévő turbós 1,6-os benzines
Fotó megosztása:
Jól látni az öntvényeken, hogy közeli rokon az ezres háromhengeres és az 1,4 literes négyhengeres benzines
Jól látni az öntvényeken, hogy közeli rokon az ezres háromhengeres és az 1,4 literes négyhengeres benzines
Fotó megosztása:
Solt Tamás gyárigazgató beszélt arról, hogy 68 millió Opelből minden tizedikben szentgotthárdi motor van. A másik 1,2 millió egység más GM termékekben landolt
Solt Tamás gyárigazgató beszélt arról, hogy 68 millió Opelből minden tizedikben szentgotthárdi motor van. A másik 1,2 millió egység más GM termékekben landolt
Fotó megosztása:
1992 óta működik a gyár. Nem egyszer szülők dolgoznak az üzemben gyermekeikkel
1992 óta működik a gyár. Nem egyszer szülők dolgoznak az üzemben gyermekeikkel
Fotó megosztása:
Hamarosan áttöri a papírfalat a nyolcmilliomodik motor. A gázos targonca nem büdös, míg dízelüzeműt beltérben nem lehetne használni
Hamarosan áttöri a papírfalat a nyolcmilliomodik motor. A gázos targonca nem büdös, míg dízelüzeműt beltérben nem lehetne használni
Fotó megosztása:
Íme, a nagy pillanat. A jubileumi motor a 145 lóerős motor 1,4-es az új Astrából
Íme, a nagy pillanat. A jubileumi motor a 145 lóerős motor 1,4-es az új Astrából
Fotó megosztása:
Várhatóan az 1,4-es négyhengeres turbós benzines lesz a legnépszerűbb motor a K Astrában. Jön belőle 145 és 125 lóerős verzió is
Várhatóan az 1,4-es négyhengeres turbós benzines lesz a legnépszerűbb motor a K Astrában. Jön belőle 145 és 125 lóerős verzió is
Fotó megosztása:
Jobbra a kék kabin egy optikai minőség-ellenőrző masina. Balra a szürke tömb az ultrahangos tisztító, amiben megmossák előtte a mérendő főtengelyt. Kicsit nagyobb, mit amit autószerelőknél látni
De vissza a nyolcmilliomodik motorhoz! Az ünnepség bő fél órájára megállt az üzem, hogy a
Flex-motorgyári bővítéssel már 1500 fős közösség épp termelő tagjai is lássák, ahogy a nevezetes motor áttöri a dekorációt a targonca villáján.
Íme, az esemény háztáji videón
500 millió autó, 8 millió motor
Solt Tamás gyárigazgató szót ejtett arról, hogy a General Motors több mint 500 millió autót gyártott. Érdemes belegondolni, hogy ez autónként csak két tulajdonost és az ő közvetlen családtagjaikat számítva is milyen erős kötődést jelenthet a céghez több mint egymilliárd emberben.
Íme, a nagy pillanat. A jubileumi motor a 145 lóerős motor 1,4-es az új Astrából
Ebből a félmilliárd autóból nagyjából 68 millió jut az Opelre, amelyek tizedében szentgotthárdi motor van. (6,8 millió Opelbe valóban nem kerülhet nyolcmillió motor, de részben Vas megyei motorok hajtják más GM-márkák, például a Buick, a Chevrolet vagy a Saturn autóit, amely a GM-re jellemző, ügyetlen márkamenedzsment miatt megszűnt.)
Új benzines az új Astrába
Talán nem teljesen spontán folyamatok eredményeként, de a jubileumi motor pont az új Astrában bevezetendő 1,4-es négyhengeres lett. A turbós négyhengeres 235 Nm maximális nyomatékot ad le 2000-4000 percenkénti fordulatszám között. Jobban kihúzatva és tartva a padlógázt 145 lóerős teljesítményt mérhetünk, de lesz 125 lóerős változat is belőle.
Várhatóan az 1,4-es négyhengeres turbós benzines lesz a legnépszerűbb motor a K Astrában. Jön belőle 145 és 125 lóerős verzió is
A jelenlegi, vasblokkos 1,4 Turbónál 10 kilóval kevesebbet nyom a könnyűfém blokkos és hengerfejű új motor. Ez az az erőforrás a háromhengeres leszármazottja, a gyártósorról levett motortömböket nézegetve látható volt az öntvényeken, hogy a két konstrukció közeli rokon.
Van még egytömegű lendkerék!
Benzines motorokhoz is egyre gyakrabban jár a kettős tömegű lendkerék. Feljebbről nézve a lendítőkerék vastagságából pontosan látni, hogy egy vagy kettős tömegű-e?
Benzines motorokhoz is egyre gyakrabban jár a kettős tömegű lendkerék. Feljebbről nézve a lendítőkerék vastagságából pontosan látni, hogy egy vagy kettős tömegű-e?
Látva a kettős tömegű lendkerék cseréjéről, javításáról, kiváltásáról szóló cikk kiugró olvasottságát, igyekeztem kideríteni, melyik motorváltozat érhető el a drágán cserélhető kényelmi tétel nélkül. Használtautó-vásárlóknak nem jó hír, hogy az összes 1,6 literes dízel (MDE-motorcsalád) és valamennyi ezerhatos turbós benzines (MGE-motorok) kettős tömegű lendkerékkel készül.
Egytömegűt az 1,0 és az 1,4 literes feltöltött benzinesek egy részébe szerelnek. Egytömegű lendítőkerék van az alapjárati motorleállítással felszerelt autókban, kettős tömegű a stop-start rendszer nélküli modellekben. Aki 100-200 ezer kilométert futott használt Opelt vásárolna és biztosra akar menni, az alvázszám alapján a márkakereskedésekben kérdezze le, hogy autója szíve milyen lendkerékkel hagyta el a szentgotthárdi üzemet.
A K Astrában 4,9 l/100 kilométer a bűvös átlagfogyasztás, amit a kétféle kapacitással szállítani képes olajszivattyú, az üregesre öntött főtengely és persze a nagynyomású közvetlen befecskendezés is szolgál. A háromhengereshez hasonlóan ennek a motornak is lánc vezérli a szelepeit. Gajdán Miklós kollégánk már vezette is egy álcázott új Astrában.
SGE, MDE, MGE
Ezzel az újdonsággal együtt négy motorcsalád tagjai készülnek a nyugati határszélen fekvő kisvárosban. A Family 1 a szívó benzines négyhengeresek rövidítése, amelyekre főleg az Európán kívül piacokon van még igény. Az SGE (Small Gasoline Engine) a kis benzines motorokat takarja 1,0-1,4 literes hengerűrtartalommal, három vagy négy hengerrel. Az MDE a Mokkától a Zafira Tourerig bevetett ezerhatos, soros négyes dízeleket fedi különféle teljesítményszinttel. Az MGE pedig a Middle-size Gasoline Engine rövidítése, az 1,6 literes, vasblokkos, benzines turbóké. Műszaki érdeklődésű olvasóink itt találnak érdekességeket az MDE és MGE motorokról.
Nem mentek nyugatra, pedig itt az osztrák határ. Az üzem biztos munkát és stabil jövőt ígér
Szentgotthárdon nincs nyugati helytartó, a felső vezetés is magyar szakemberekből áll. Azt is jó látni, hogy a tehetséges és ambiciózus emberek operátornak hívott sori dolgozóból felső vezetővé válhatnak, a gyár által támogatott egyetemi képzéssel. Az alkalmazottak találékonyságát jelzi, hogy eredeti funkciójából kimustrált gép átalakításával is képesek megoldani egy precíziós feladatot, új masina beszerzése nélkül. A szentgotthárdi gyárat tényleg
érdemes megnézni, akkor is, ha épp nincs semmilyen termelési jubileum