Oszthatunk-szorozhatunk, a legtöbb esetben benzin-gáz üzemű, LPG-s használt autóval a leggazdaságosabb a közlekedés. LPG-s használt autó vásárlásához adtunk már hasznos tanácsokat, ám sokan idegenkednek ettől a technikától, mégis szeretnék csökkenteni üzemanyagköltségüket. Ők dízelt keresnek.
Sokszor írtunk róla, milyen kockázatokkal jár egy szimpla felépítésű szívó benzineshez képest megvenni az ezredforduló után gyártott dízelek egyikét. Csak címszavakban: darabonként 120 000 forintos injektorok, EGR-szelep 60-80 ezerért, 250-350 ezres nagynyomású szivattyú és a kisautók egy részében is előforduló kettős tömegű lendkerék. A dízeleket fenyegető javításokról és költségükről itt olvashattok részletesen.
Ezek az autók mégis népszerűek, mert sokan remélik, hogy nem nekik kell majd egyben 300-400 ezer forintokat költeni a javításra, de fontos az alacsony fogyasztás. Aki elég sokáig használja az autót, a nagyobb szervizmunkák költségét is kiautózhatja, mivel nagyjából egy árban vannak a dízel és a benzines használt autók.Összeállításunkban jó szívvel ajánlható dízel kisautók szerepelnek, a Spritmonitor.de fogyasztási naplóiból számított átlagfogyasztás szerinti sorrendbe rendezve. Mivel a különbség maximum hat deciliter százon, mindenki válasszon a gusztusának és előítéleteinek megfelelő autót közülük.
Renault Clio III 1,5 dCi 65-106 LE 5,41 l/100 km
Ezen a szinten a kicsit nagyobb hengerűrtartalom is sokat dob az autó használhatóságán, így egyformán 65-70 lóerős teljesítménnyel az 1,5 dCi modellek könnyebben vezethetők, mint például a csak 1,25 literes FIAT-Opel-Suzuki kis dízelek.
Ezzel együtt a Clio jó autó. Kényelme, biztonsága megközelítette a korabeli kompakt autókét. Fogyasztása ugyanúgy lenyomható négy literre városon kívül, mint az összeállításban szereplő többi autóé. Ára 950 ezer forintnál kezdődik és 2,2 milliónál tetőzik.
Mit kell ellenőrizni egy használt dízelen?
Egy autóról sokat elárul a motortér. Ne legyen tisztára nyalva, mert akkor nem látni, hogy olajos-e a turbó (gyakran igen), izzad-e kenőanyagot a motor vagy netán csöpög-e belőle a fekete lé. Még a motor beindítása előtt húzzuk ki a nívópálcát! Ha valaki arra sem figyel, hogy legyen olaj a motorban, azt nagyon nem érdekli a kocsi állapota. A hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartályban nem lehet fekete olajos lerakódás. Ha mégis van, akkor a kompressziótérből átjut a kormos-olajos kipufogógáz, ami rosszat jelent.
A legfontosabb, hogy lássunk egy valódi hidegindítást az autóval. Érintsük meg a motort, hogy tényleg hideg-e! Akkor tárgyaljunk bármiről is, ha a motor hidegen jól indul, nem füstöl se kéken, se koromfeketén. A kéken füstölő dízelbe a kopott tengelyű turbón át ömlik be az olaj, feketén füstölőből elégetlenül távozik a gázolaj. A két hibaforrás a színe mellett a szagáról különböztethető meg.
Ha egy modern (zömében közös nyomócsöves vagy PD TDI) dízel egyenetlen fordulattal jár, kihagy alapjáraton, ne adjunk neki még egy esélyt! Bármit süketel az eladó, hogy sokat állt és megjavul, ha mennek vele, keressünk egy olyan darabot, amelynek egészséges az alapjárata. Az alapjárati kiegyenlítés a hengerenkénti korrekcióval kisimítja az üresjáratot, ha a motor teljesen rendben van. Ha ez mégsem megy, akkor az injektorral lehet baj. Lényeges, hogy gázadásra ne kopogjon fel a motor, mert az mechanikus motorhibára vagy injektorhibára utal, szoruló vagy kopott csúcsra.
Ford Fiesta 1,4 TDCi 68 LE 5,12 l/100 kilométer
Eltekintve a 2005-ig gyártott autók első rugótörésétől és a csomagtér-távnyitás hibájától, a Fiesta remek konstrukció, megbízható technikával, mérsékelt alkatrészárakkal, széles motorválasztékkal, részben láncos, részben szíjas, egyaránt kiforrott motorokkal.
Dízelből az 1,4-est vennénk, még a 68 lóerővel szárnyaszegett gyorsulás ellenére is. Nagyon ritkán van gond a turbójával, nem jellemző rá a turbó egyik olajcsövében az olajszűrő eltömődése, ami rontja a kenőanyag-ellátást, idővel kivégezve az 1,6 TDCi-k feltöltőjét.
Az 1,4-es HDi dízel 2002-től jelent meg a Peugeot 206-ban és a Citroën C3-ban, 1,4 TDCi néven a Ford Fiestában. Jelenleg az 550 000 és 1,4 millió a közötti ársávban hirdetik vele a Fordokat. Aki családi autót keres használtan ezzel a dízelmotorral, annak a Ford Fusiont és a kései Citroën Xsarát ajánljuk ugyanezzel a dízellel. Részletes használtautó-teszt a 2002-2008 közötti Ford Fiestáról itt.
Toyota Yaris 2005-2011 1,4 D-4D 4,93 l/100 km
Egy Toyotával általában nehéz mellényúlni, ami a Yarisra is áll. A hölgyek kedvencéből itt a második generáció szerepel. Ebben a változatban még benne volt a harmadik szériából hiányzó tologatható hátsó üléspad. Ezzel a korabeli Nissan Micrában, Smart Forfourban és Mitsubishi Coltban is megtalálható extrával sokkal használhatóbb autó válik egy kiskocsiból, mert kényelmes hátsó lábteret vagy jól használható csomagtartót alakíthatunk ki két mozdulattal.
375 centis karosszériájával a Yaris második generációja nem nőtt együtt a kategóriával, a 20-30 centivel kompaktabb méret parkoláskor jól jön. A 90 lóerős dízelváltozat újonnan elég drága volt, használtan nagyjából 1 250 000 forinttól kapni dízelt a második generációból, a legdrágábbak egymillió forinttal kerülnek többe. A Yarishoz sokféle kedvezményes karbantartási csomagot kínálnak a márkaszervizek olajcserére, a lengéscsillapítók, a fékek vagy a kuplungszett cseréjére. Árak ezen a linken.
Škoda Fabia 1,4 PD TDI 4,91 l/100 km
Az ezredforduló után a kiskategória egyik legjobb autója volt a Škoda Fabia. Kényelmes üléseivel, viszonylag tágas csomagtartójával, tisztességes lábterével, alapáron ötajtós karosszériájával, modelltől függően spártai vagy fényűző kialakításával és széles motorkínálatával a legtöbb ember megtalálta a számítását. A választékban kombi és lépcsőshátú is szerepel.
Ha nem sietünk, jó választás az 1,9 SDi szívódízel, de a kínálat zöme az 1,4 PD TDI-ből áll. A háromhengeres dízel mellé szükség volt a kettős tömegű lendkerékre. A dízel Suzukikra ugyanez áll. Az 1,25 literes Swiftben, sőt még az Ignisben és a Wagon R+ban is ott van ez a drágán cserélhető rezgés- és zajcsillapító alkatrész. A használt dízel Fabia így is jó vétel lehet a 750 000-1 250 000 Ft közötti ársávban. Részletes használtautó-bemutató a típusról itt.
FIAT Grande Punto 1,3 JTD 4,80 l/100 km
Lehet, hogy a műkedvelő fórumozók szerint ennek a motornak hamar szét kéne esnie, mert apró és különben is olasz, de a gyakorlat az elmúlt jó tíz évben nem ezt igazolta. A FIAT nagyon eltalálta ezt a motort, csak adjuk meg neki a 15 000 kilométerenkénti olajcserét és ne higgyünk a 30 ezres gyári olajcsere-periódusban, mert a túlhasznált olaj a motorok halála. A vezérműlánccal adódhat gond, ám az 1,3-as dízel, legyen az Suzuki Swiftben, Opel Merivában, H Astrában vagy FIAT Doblóban, élettartamával és stabil működésével sem igazolja a kétkedőket.
Az elektromos szervokormány sajnálatos hibaforrás, nemcsak itt, hanem azokban az Opelekben is, amelyekben ez a rendszer van (tudomásom szerin a Corsa D és a Meriva első generációja). Állapottól és futásteljesítménytől függően a használt dízel Grande Puntókat és Punto Evókat 900 ezer és 1 900 000 Ft közötti áron hirdetik a Használtautó.hu weboldalon.
Részletes használtautó-bemutató a Grande Puntóról itt. Ebben a cikkben pedig egy 250 000 kilométert futott Punto Classic 1.3 JTD dízelt mutatunk be.
Aki mégis azt mondja, hogy egy igazán takarékos benzinesbe, például az egyliteres Toyota Yarisba (5,81 l/100 km) vagy az ezres C Corsába (5,96 l/ 100 km) inkább tankol plusz egy litert és jár a gyorsan befűtő, finomabban forgó, sokkal jutányosabban szervizelhető autóval, azt megértjük. Nagyon is. De tudjuk, hogy az autóvásárlás sokszor érzelmi alapú döntés.