Tudjátok, mennyit keres egy kapitány a Lufthansánál? Évi 255 000 eurót (79 305 000 Ft). Ezt onnan tudom, hogy nemrég pilótasztrájk következményeként ragadtam Frankfurt am Mainban egy napra. A munkabeszüntetés oka, hogy a légitársaság állítólag a feleennyit kereső Germanwings-pilótákkal kívánja helyettesíteni a jobban fizetett kapitányokat.
Kéne egy Corsa C
A szakszervezetnek a tagok érdekeit kell védenie, én viszont közel álltam hozzá, hogy veszek dühből egy olcsó használt autót és hazajövök azzal. Tömegközlekedéssel, a rövid idő alatt nem volt rá sok esély, de már csak a vadászat izgalma miatt is megéri körülnézni.
Én megbízhatósága, tágassága, alkatrészárai és kényelme miatt szeretem a használt C Corsákat, és mivel a rüsselsheimi Opel-epicentrum csak pár kilométerre van Frankfurttól, sok Opel fut a környéken. 1500 euró (470 000 Ft) körül kerestem használt Opel Corsákat. Ez az a téma, aminek pár hónapja Hannoverben is nekifutottam.Interneten leszűrtem a kínálatot, és nekivágtam megnézni egy ezerkettes Corsát, amit 1200 euróért el lehetne hozni. A buszon velem szemben török újságot lapozott egy hölgy és török akcentussal telefonált mellettem egy úr. Talán ezért mondják, hogy Berlin után Frankfurt am Main a legnagyobb török város az óhaza határain kívül.
Beteg a motor, mállik a belső tér
Szisszent a légfék, leszálltam, és a megállóban bevártam egy marokkói urat és 1,2-es Corsáját. Élőben az autó lehangoló volt. Az ajtókárpitokról leporladt a festék, a kasztni erősen viharvert és a java csak a motorházfedél felnyitása után jön. A hűtővíz-kiegyenlítőtartályban úgy forr a víz, mintha tojást főznének. Talán csak a hengerfejtömítés égett át, de az egészet súlyosbítja a kattogó, cserére érett vezérműlánc.
Ez volt a harmadik városban az ötödik C Corsa Németországban, amit megnéztem, és megint ugyanaz derült ki: itthon jobbak lehetnek ugyanennyiért. Minél több osztrák és német autót látok, annál jobban áldom a szerencsémet a Saarlouisban talált Focusszal, mert nagyon nagy mázli az első megnézett autót megvenni.
1,0, a fogyasztás miatt
De reméltem, hogy megtalálom az igazit, és a radarra felvettem az egyliteres benzinest is. Ha már nem rakéta, legalább fogyasszon keveset, ez ugyanis az ezerkettesnek nem erénye. Használtautó-tesztünkben az 1,2 literes benzines tulajdonosa 8,5 l/100 kilométerig kilengő városi fogyasztásról mesélt, mástól is hallottam 7,5-8 litert városban az ezerkettes Corsára.
Így aztán kinéztem egy metálkék, alufelnije miatt hívogató háromhengerest, és a frankfurti autószalon után a kintről tudósító brigádot elrángattam autónézőbe. Ígéretes autó. 2001 őszi, 168 000 kilométerrel, négy légzsákkal és légkondicionálóval. Kövezett, jól menő használtautó-telepen vár új gazdára, ahol a kinézett autónál jóval nagyobb értékű kocsikkal foglalkoznak. Nem rossz jel.
Megkapom a kulcsokat, és amíg a többiek bevásárolnak a hazaútra, van egy órám átnézni az autót. A gumik nagyon jók, az alufelnik szépek, a karcok és az apró sérülések mennyisége könnyen tolerálható.
Vigyáztak rá, de kell rá költeni
Rozsda sehol, az ajtók alján sincs. Elődjével ellentétben a harmadik generációt sikerült megóvni a korróziótól. A csomagtérben a talán egyszer sem használt pótkerékre bukkanok a vályúban, a gyárinak tűnő lemezek nem utalnak ráfutásos balesetre.
Megnézem az olajszintet, nincs vele gond, aztán beülök és beindítom. Az apró benzines bikázás nélkül beröffen, alapjárata 1500-ra ugrik. A háromhengeres járása gyorsan kisimul, némi járatás után beáll 1200-ra, majd percenként 800 alá. Itt is hangja van a vezérműláncnak, de más téren a technika van olyan ígéretes, mint a rozsdamentes kasztni és a megvigyázott belső tér.
Kitekert kerékkel ellenőrzöm a féltengelyek gumiharangját, jó állapotúak. A lengéscsillapítók szárán nincs olajnyom, ez jót ígér, az első féktárcsáknak alig van válla. Amíg a motor melegszik, végignézem azokat a részleteket, amelyek könnyen kimaradnak, például az ablaktörlő és a mosóberendezés működését, kipróbálom a világítás összes funkcióját.
Előfordul, hogy a kulcsok gumiszerű anyaga csúnyán kihasad, talán a hosszú női körmöktől, mindenesetre itt mindkét kulcs szép állapotban van. Épségben megmaradt, se kutyával, se cigivel le nem lakott utastere miatt egyre jobban tetszik az autó.
Hibaforrás: vezérműlánc, kormányszervo
A próbaúton a hangos lánc mellett a szervokormány hibája tűnik fel: mindkét irányba elfordítva van rásegítés, de mértéke egyenetlen. Balra könnyebben forog, mint jobbra, ez felkerül a hibalistára. Csúnyán darálnak a fékek az állástól, ami helyrejöhet a használattól, de jelenthet teljes fékcserét is. Egy erős lassítással megnyugtatom magam, hogy a blokkolásgátló működik, amit sose mulasszunk el kipróbálni, mert javítása sokba kerülhet.
Egy használt Opel Corsa átnézésekor ügyelni kell a hűtőfolyadék fogyására, a fagyálló nyomaira és édes illatára a motortérben, ugyanis a vízpumpa tetején lévő vízcső eltörhet. Ezt a korai autókban a teljes vízpumpa cseréjével kellett orvosolni, de jó ideje elég egy külön fémcsövet cserélni és a hűtőfolyadékot pótolni, ami 10-15 ezer forintba kerül. A hűtővíz fogyására utal télen a fűtés hiánya, nyáron egyértelmű jel a hűtőfolyadék felforrása, ami hengerfejhibához vezethet.
Ha a vezérműlánc megnyúlik és ettől hangossá válik, a javítás teljes költsége gyári Opel-alkatrészekkel és munkadíjjal mintegy 150 ezer Ft. A kormány kopogása felújítókészlettel gyógyítható. A kormánymű ki- és beszerelése, a műanyag perselyek cseréje és utána a futóműállítás nagyjából 40 ezer forintba kerül márkaszervizben.
Az olajnyomásgomba meghibásodása az 1,0 és 1,2 literes benzines motoroknál merülhet fel, amit 5000 forintba kerül megjavíttatni. Egészen ritka esetben a féklámpaizzó megolvaszthatja a lámpa piros műanyagburáját. Ezt abból ismerhetjük fel, hogy a féklámpa nem pirosan, hanem a sárga égő miatt sárgás-pirosas fénnyel világít. A futómű igen tartós és problémamentes, a G Astrák toronygumi-problémája a használt Opel Corsára nem jellemző.
58 lóerő, 5,3 l/100 km
Ami kis ereje az 58 lóerős motornak van, azt jól adja elő. A nagyon rövid áttételezés kicsit élénkebbé teszi a gyorsulást. Nem fullad be ötödikben 45-ről padlógázzal gyorsítva. A kocsi működése rendben van, de a sárga motorkontroll-lámpa világít. Mivel a kipufogógáz nem büdös, talán nem a katalizátor bajára utal, de kiolvasni ott helyben nem tudom. Jobb lett volna elkérnem az okostelefonos hibakód-kiolvasó kütyüt Hamar Balázs kollégámtól.
1000 euróért hibáival együtt reális ajánlat, megveszem. Rácz Tamás kalandvágyból nem a csendes és gyors Vivaro kisbusszal jön haza, szolidaritásból velem tart társaságnak és átvállalja a vezetés egy részét.
Zuhogó esőben jövünk haza, a légkondira is szükség van néha a párátlanításhoz. 120-140 közötti tempót megyünk, a rövid áttételekkel nem akarjuk agyonpörgetni a motort. Mivel a fordulatszám 120-nál 4200 körül van, meglepetten látjuk Tamással, hogy 600 kilométerre 32 liter benzin sem kellett, az átlag csupán 5,3 l/100 km.
Minden gond nélkül hazaértünk, jöhetett a hazai regisztráció. A vizsgáztatással és a hivataljárással megbíztunk egy szakembert, aki 30 000 forintért vállalja a dolgot tokkal-vonóval.
Költségek, részletesen
Az autó kinti értéke: kb. 1000 euró – 315 000 Ft
Exportrendszám 30 napra, biztosítással: kb. 60 000 Ft
Hazaút (benzin, sztrádamatrica, étel-ital): 45 000 Ft
Regisztrációs adó: 17 850 Ft
Befizetés banki költsége: 1100 Ft
Vagyonszerzési illeték: 19 350 Ft
Forgalmi, törzskönyv: 6000+6000 Ft
Rendszámtábla: 8500 Ft
Érvényesítő címke: 585 Ft
Műszaki vizsga: 16 290 Ft
Egyedi forgalomba helyezési engedély: 22 800 Ft
Hivatali ügyintéző megbízási díja: 30 000 Ft
Szervizmunkák:
Vezérműlánc cseréje, kormányszervo javítása, mindkét lambda szonda cseréje, gyújtógyertyák és hátsó ablaktörlőkar cseréje, első ablaktörlők végállás-érzékelőjének javítása: 100 000 Ft
Összesen: 648 475 Ft
Ismerve a hazai árakat, az összegből tisztán látszik, hogy eladás előtt egy autót így rendbe rakatni nem éri meg. Esetünkben azonban az eladás csak az egyik opció volt, a szelepeket vezérlő lánccal vagy szíjjal pedig nem jó viccelni, ha elhasználódott. Ha elszakad és pechünk van, kuka a motor.
Sajnos a Corsánál pont a vezérműlánc cseréjére nincs 4+-os szervizcsomag az Opelnél, amelyek ár-érték arányban pusztítani szoktak, így nekifutottam a munkának maszek szervizekben. Egy Opelekre szakosodott pesti szervizben olajcserével nagyságrendileg 140 000 forintos ajánlatot kaptam, ami nagyjából annyi, amennyiért a márkaszervizek csinálják gyári alkatrészekkel, szóval kerestünk tovább.
Bárdiéknál a netes autóalkatrész-keresőben volt egy lánckészlet 60 000 Ft körül és ugyanez az SKF-től 90 000 Ft felett. Végül gyári lánccal egy aranykezű mesternél sikerült megoldani a cserét 100 000 forintból, amelybe belefért pár apróbb munka, például a ferdén lepihenő első ablaktörlők javítása, a törés miatt lefittyedő hátsó ablaktörlő cseréje és az 1 DIN-es helyett egy rendes gyári rádió beépítése, amely kommunikál a pixelhibáktól mentes felső kijelzővel.
650 000 forint nem kevés pénz egy korai C Corsáért, de nem is sok egy igazán jó állapotú, nagyon keveset fogyasztó városi autóért, amelyben van légkondi, négy légzsák védi az utasokat, kívül-belül gusztusos és nem kelti olcsó, öreg használt autó benyomását. Rácz Tamás kollégám nagyon jól megfogta a Corsa mint jelenség lényegét: „Ha van egy Insigniád, az azért nem egy Passat. Ha egy Astrád van, az nem egészen ugyanaz, mintha egy Golfod volna. De ha van egy Corsád, azt a Polo nem tudja leárnyékolni.”