Tudjátok, mennyit keres egy kapitány a Lufthansánál? Évi 255 000 eurót (79 305 000 Ft). Ezt onnan tudom, hogy nemrég pilótasztrájk következményeként ragadtam Frankfurt am Mainban egy napra. A munkabeszüntetés oka, hogy a légitársaság állítólag a feleennyit kereső Germanwings-pilótákkal kívánja helyettesíteni a jobban fizetett kapitányokat.

Kéne egy Corsa C

A szakszervezetnek a tagok érdekeit kell védenie, én viszont közel álltam hozzá, hogy veszek dühből egy olcsó használt autót és hazajövök azzal. Tömegközlekedéssel, a rövid idő alatt nem volt rá sok esély, de már csak a vadászat izgalma miatt is megéri körülnézni.

Mire ez a szép Corsa meglett, megtanultam, hogy Németországban is van bőven romos használt autó. Ami a neten jónak tűnik, valójában közel sem mindig az

2000 és 2006 között volt gyártásban a C Corsa. Ez egy 2001 őszi autó, 169 000 kilométerrel

2000 és 2006 között volt gyártásban a C Corsa. Ez egy 2001 őszi autó, 169 000 kilométerrel

Én megbízhatósága, tágassága, alkatrészárai és kényelme miatt szeretem a használt C Corsákat, és mivel a rüsselsheimi Opel-epicentrum csak pár kilométerre van Frankfurttól, sok Opel fut a környéken. 1500 euró (470 000 Ft) körül kerestem használt Opel Corsákat. Ez az a téma, aminek pár hónapja Hannoverben is nekifutottam.

Interneten leszűrtem a kínálatot, és nekivágtam megnézni egy ezerkettes Corsát, amit 1200 euróért el lehetne hozni. A buszon velem szemben török újságot lapozott egy hölgy és török akcentussal telefonált mellettem egy úr. Talán ezért mondják, hogy Berlin után Frankfurt am Main a legnagyobb török város az óhaza határain kívül.

Beteg a motor, mállik a belső tér

Szisszent a légfék, leszálltam, és a megállóban bevártam egy marokkói urat és 1,2-es Corsáját. Élőben az autó lehangoló volt. Az ajtókárpitokról leporladt a festék, a kasztni erősen viharvert és a java csak a motorházfedél felnyitása után jön. A hűtővíz-kiegyenlítőtartályban úgy forr a víz, mintha tojást főznének. Talán csak a hengerfejtömítés égett át, de az egészet súlyosbítja a kattogó, cserére érett vezérműlánc.

Gyakran adódik gond a vezérműlánccal. Cseréje drága mulatság, bár a harmadik generációs Corsa alkatrészárai többnyire kedvezőek

Gyakran adódik gond a vezérműlánccal. Cseréje drága mulatság, bár a harmadik generációs Corsa alkatrészárai többnyire kedvezőek


Ez volt a harmadik városban az ötödik C Corsa Németországban, amit megnéztem, és megint ugyanaz derült ki: itthon jobbak lehetnek ugyanennyiért. Minél több osztrák és német autót látok, annál jobban áldom a szerencsémet a Saarlouisban talált Focusszal, mert nagyon nagy mázli az első megnézett autót megvenni.

1,0, a fogyasztás miatt

De reméltem, hogy megtalálom az igazit, és a radarra felvettem az egyliteres benzinest is. Ha már nem rakéta, legalább fogyasszon keveset, ez ugyanis az ezerkettesnek nem erénye. Használtautó-tesztünkben az 1,2 literes benzines tulajdonosa 8,5 l/100 kilométerig kilengő városi fogyasztásról mesélt, mástól is hallottam 7,5-8 litert városban az ezerkettes Corsára.

5,3 liter volt a kúton mért fogyasztása. A gyertyacsere óta ez kicsit javulhatott

5,3 liter volt a kúton mért fogyasztása. A gyertyacsere óta ez kicsit javulhatott

Így aztán kinéztem egy metálkék, alufelnije miatt hívogató háromhengerest, és a frankfurti autószalon után a kintről tudósító brigádot elrángattam autónézőbe. Ígéretes autó. 2001 őszi, 168 000 kilométerrel, négy légzsákkal és légkondicionálóval. Kövezett, jól menő használtautó-telepen vár új gazdára, ahol a kinézett autónál jóval nagyobb értékű kocsikkal foglalkoznak. Nem rossz jel.

Megkapom a kulcsokat, és amíg a többiek bevásárolnak a hazaútra, van egy órám átnézni az autót. A gumik nagyon jók, az alufelnik szépek, a karcok és az apró sérülések mennyisége könnyen tolerálható.

Vigyáztak rá, de kell rá költeni

Rozsda sehol, az ajtók alján sincs. Elődjével ellentétben a harmadik generációt sikerült megóvni a korróziótól. A csomagtérben a talán egyszer sem használt pótkerékre bukkanok a vályúban, a gyárinak tűnő lemezek nem utalnak ráfutásos balesetre.

Döntő érv volt az autó mellett az ép utastér

Döntő érv volt az autó mellett az ép utastér

Megnézem az olajszintet, nincs vele gond, aztán beülök és beindítom. Az apró benzines bikázás nélkül beröffen, alapjárata 1500-ra ugrik. A háromhengeres járása gyorsan kisimul, némi járatás után beáll 1200-ra, majd percenként 800 alá. Itt is hangja van a vezérműláncnak, de más téren a technika van olyan ígéretes, mint a rozsdamentes kasztni és a megvigyázott belső tér.

Kitekert kerékkel ellenőrzöm a féltengelyek gumiharangját, jó állapotúak. A lengéscsillapítók szárán nincs olajnyom, ez jót ígér, az első féktárcsáknak alig van válla. Amíg a motor melegszik, végignézem azokat a részleteket, amelyek könnyen kimaradnak, például az ablaktörlő és a mosóberendezés működését, kipróbálom a világítás összes funkcióját.

Előfordul, hogy a kulcsok gumiszerű anyaga csúnyán kihasad, talán a hosszú női körmöktől, mindenesetre itt mindkét kulcs szép állapotban van. Épségben megmaradt, se kutyával, se cigivel le nem lakott utastere miatt egyre jobban tetszik az autó.

Hibaforrás: vezérműlánc, kormányszervo

A próbaúton a hangos lánc mellett a szervokormány hibája tűnik fel: mindkét irányba elfordítva van rásegítés, de mértéke egyenetlen. Balra könnyebben forog, mint jobbra, ez felkerül a hibalistára. Csúnyán darálnak a fékek az állástól, ami helyrejöhet a használattól, de jelenthet teljes fékcserét is. Egy erős lassítással megnyugtatom magam, hogy a blokkolásgátló működik, amit sose mulasszunk el kipróbálni, mert javítása sokba kerülhet.

Szép a hűtővíz: nem forr és nincs benne olaj

Szép a hűtővíz: nem forr és nincs benne olaj

Egy használt Opel Corsa átnézésekor ügyelni kell a hűtőfolyadék fogyására, a fagyálló nyomaira és édes illatára a motortérben, ugyanis a vízpumpa tetején lévő vízcső eltörhet. Ezt a korai autókban a teljes vízpumpa cseréjével kellett orvosolni, de jó ideje elég egy külön fémcsövet cserélni és a hűtőfolyadékot pótolni, ami 10-15 ezer forintba kerül. A hűtővíz fogyására utal télen a fűtés hiánya, nyáron egyértelmű jel a hűtőfolyadék felforrása, ami hengerfejhibához vezethet.
 
Ha a vezérműlánc megnyúlik és ettől hangossá válik, a javítás teljes költsége gyári Opel-alkatrészekkel és munkadíjjal mintegy 150 ezer Ft. A kormány kopogása felújítókészlettel gyógyítható. A kormánymű ki- és beszerelése, a műanyag perselyek cseréje és utána a futóműállítás nagyjából 40 ezer forintba kerül márkaszervizben.
 
Nincs rozsda az ajtók alján. A C Corsa korrózióvédelmét jól megoldotta a gyár, szemben az elődökkel

Nincs rozsda az ajtók alján. A C Corsa korrózióvédelmét jól megoldotta a gyár, szemben az elődökkel

Az olajnyomásgomba meghibásodása az 1,0 és 1,2 literes benzines motoroknál merülhet fel, amit 5000 forintba kerül megjavíttatni. Egészen ritka esetben a féklámpaizzó megolvaszthatja a lámpa piros műanyagburáját. Ezt abból ismerhetjük fel, hogy a féklámpa nem pirosan, hanem a sárga égő miatt sárgás-pirosas fénnyel világít. A futómű igen tartós és problémamentes, a G Astrák toronygumi-problémája a használt Opel Corsára nem jellemző.

58 lóerő, 5,3 l/100 km

Ami kis ereje az 58 lóerős motornak van, azt jól adja elő. A nagyon rövid áttételezés kicsit élénkebbé teszi a gyorsulást. Nem fullad be ötödikben 45-ről padlógázzal gyorsítva. A kocsi működése rendben van, de a sárga motorkontroll-lámpa világít. Mivel a kipufogógáz nem büdös, talán nem a katalizátor bajára utal, de kiolvasni ott helyben nem tudom. Jobb lett volna elkérnem az okostelefonos hibakód-kiolvasó kütyüt Hamar Balázs kollégámtól.

Égett a motor hibajelzője a műszerfalon, bár a kocsi jól működött. Két lambdaszondát kellett cserélni. Néha az olajgomba hibája miatt belefolyik a motorolaj a szondákba, ilyenkor nem rögtön cserélni kell őket, hanem ki kell folyatni a kenőanyagot a lambda szondákból

Égett a motor hibajelzője a műszerfalon, bár a kocsi jól működött. Két lambdaszondát kellett cserélni. Néha az olajgomba hibája miatt belefolyik a motorolaj a szondákba, ilyenkor nem rögtön cserélni kell őket, hanem ki kell folyatni a kenőanyagot a lambda szondákból

1000 euróért hibáival együtt reális ajánlat, megveszem. Rácz Tamás kalandvágyból nem a csendes és gyors Vivaro kisbusszal jön haza, szolidaritásból velem tart társaságnak és átvállalja a vezetés egy részét.

Zuhogó esőben jövünk haza, a légkondira is szükség van néha a párátlanításhoz. 120-140 közötti tempót megyünk, a rövid áttételekkel nem akarjuk agyonpörgetni a motort. Mivel a fordulatszám 120-nál 4200 körül van, meglepetten látjuk Tamással, hogy 600 kilométerre 32 liter benzin sem kellett, az átlag csupán 5,3 l/100 km.

Korrekt céggel volt dolgom, Frankfurt mellett. De az 1000 euró csak a költségek első fele volt, mire tényleg jó autó lett a Corsából

Korrekt céggel volt dolgom, Frankfurt mellett. De az 1000 euró csak a költségek első fele volt, mire tényleg jó autó lett a Corsából

Minden gond nélkül hazaértünk, jöhetett a hazai regisztráció. A vizsgáztatással és a hivataljárással megbíztunk egy szakembert, aki 30 000 forintért vállalja a dolgot tokkal-vonóval.

Költségek, részletesen

Az autó kinti értéke: kb. 1000 euró – 315 000 Ft
Exportrendszám 30 napra, biztosítással: kb. 60 000 Ft
Hazaút (benzin, sztrádamatrica, étel-ital): 45 000 Ft

Regisztrációs adó: 17 850 Ft
Befizetés banki költsége: 1100 Ft
Vagyonszerzési illeték: 19 350 Ft
Forgalmi, törzskönyv: 6000+6000 Ft
Rendszámtábla: 8500 Ft
Érvényesítő címke: 585 Ft
Műszaki vizsga: 16 290 Ft
Egyedi forgalomba helyezési engedély: 22 800 Ft
Hivatali ügyintéző megbízási díja: 30 000 Ft

Szervizmunkák:
Vezérműlánc cseréje, kormányszervo javítása, mindkét lambda szonda cseréje, gyújtógyertyák és hátsó ablaktörlőkar cseréje, első ablaktörlők végállás-érzékelőjének javítása: 100 000 Ft

Összesen: 648 475 Ft

Ismerve a hazai árakat, az összegből tisztán látszik, hogy eladás előtt egy autót így rendbe rakatni nem éri meg. Esetünkben azonban az eladás csak az egyik opció volt, a szelepeket vezérlő lánccal vagy szíjjal pedig nem jó viccelni, ha elhasználódott. Ha elszakad és pechünk van, kuka a motor.

Jó karban vannak az ülések is. A német autókban van oldallégzsák is, itthon ez nem volt jellemző

Jó karban vannak az ülések is. A német autókban van oldallégzsák is, itthon ez nem volt jellemző

Sajnos a Corsánál pont a vezérműlánc cseréjére nincs 4+-os szervizcsomag az Opelnél, amelyek ár-érték arányban pusztítani szoktak, így nekifutottam a munkának maszek szervizekben. Egy Opelekre szakosodott pesti szervizben olajcserével nagyságrendileg 140 000 forintos ajánlatot kaptam, ami nagyjából annyi, amennyiért a márkaszervizek csinálják gyári alkatrészekkel, szóval kerestünk tovább.

Bárdiéknál a netes autóalkatrész-keresőben volt egy lánckészlet 60 000 Ft körül és ugyanez az SKF-től 90 000 Ft felett. Végül gyári lánccal egy aranykezű mesternél sikerült megoldani a cserét 100 000 forintból, amelybe belefért pár apróbb munka, például a ferdén lepihenő első ablaktörlők javítása, a törés miatt lefittyedő hátsó ablaktörlő cseréje és az 1 DIN-es helyett egy rendes gyári rádió beépítése, amely kommunikál a pixelhibáktól mentes felső kijelzővel.

Fontos kritérium, hogy ne hiányozzanak a gyári matricák a balesetben könnyen sérülő zárhídról

Fontos kritérium, hogy ne hiányozzanak a gyári matricák a balesetben könnyen sérülő zárhídról

650 000 forint nem kevés pénz egy korai C Corsáért, de nem is sok egy igazán jó állapotú, nagyon keveset fogyasztó városi autóért, amelyben van légkondi, négy légzsák védi az utasokat, kívül-belül gusztusos és nem kelti olcsó, öreg használt autó benyomását. Rácz Tamás kollégám nagyon jól megfogta a Corsa mint jelenség lényegét: „Ha van egy Insigniád, az azért nem egy Passat. Ha egy Astrád van, az nem egészen ugyanaz, mintha egy Golfod volna. De ha van egy Corsád, azt a Polo nem tudja leárnyékolni.”