A múlt heti Ausztrál Nagydíj cáfolhatatlanul igazolta, amit a tesztek alapján csak sejteni lehetett: a Hondából újjászületett Brawn GP a mezőny legerősebb csapata. Jenson Button rajt-cél győzelme, és Rubens Barrichello törhetetlen autóval megszerzett második helye favorittá tette a csapatot, a nagy kérdés, hogy egy héttel később Malajziában mire lesznek képesek.
Igazi pályán
A félig utcai melbourne-i pálya különleges helyszín, az 5,5 kilométeres sepangi Tilke-teremtmény széles aszfaltcsíkjával, gyors kanyarjaival és két hosszú egyenesével viszont már egy sokkal hagyományosabb pálya. Mondhatnánk, hogy itt már a valódi erőviszonyokat látjuk majd, de szinte biztos, hogy az időjárás beleszól majd ebbe.
Kuala Lumpur – Malajzia
Ez történt tavaly
De akármilyen idő is lesz majd, a riválisok – a Ferrari, a BMW, a Renault és a McLaren is – mind abban bíznak, hogy a maláj helyszín már jobban fekszik majd nekik. A négy KERS-t használó csapat előnyben is lehet, hiszen a pálya jellege több lehetőséget ad a pluszlóerők kihasználására – főképp az ikeregyenesekben -, a Ferrari azonban hátsó gumikopást tapasztalt a berendezés használata mellett, míg a McLaren a melbourne-inél jóval nagyobb leszorítóerőt kívánó pályán lépéshátrányból indul, hiszen pont ezen a téren nagyon gyenge az autójuk.
A „diffúzoros hármak” – a Brawn, a Williams és a Toyota – mind erősek voltak Ausztráliában, így feltehetően ezen a hétvégén is így lesz. Érdemes odafigyelni a Red Bullokra, főként Sebastian Vettelre is odafigyelni, hiszen a kis német egy hete kiválóan tartotta a tempót Buttonnal (kivéve persze, ha az angol csak nem akart elhúzni). A fő szponzor, a maláj Petronas kedvéért a BMW Sauber is biztosan kitesz majd magáért.
A Ferrari tavaly az ideihez hasonló gyenge kezdés után azonnal talpra állt Malajziában, és Felipe Massa amatőr vezetői hibája és kiesése nélkül kétségtelenül kettős győzelmet aratott volna a csapat Kimi Räikkönen vezetésével. A maranellóiak biztos ilyesmiben reménykednek 2009-ben is.
Sepang – egy kör a sűrűjében
Szakadni fog!
Érdemes visszatérnünk az időjárásra, amely kimondottan barátságtalannak látszik: igaz ugyan, hogy a szokásos hőség egy kicsit mérsékeltebb lesz, és a hőmérséklet csúcsértéke nem nagyon haladja meg a 30 Celsius fokot, de a csapadékból bőven kijut majd az F1-eseknek. Holnap, az első két szabadedzés napjára 60 százalékos esélyt adnak az időjósok a felhőszakadásoknak, viharoknak, de szombaton már 70-85 százalékra nő ez, vasárnapra pedig a különböző meteorológiai szolgálatok 80-99 százalékos valószínűséget jósolnak.
Tovább rontja a kilátásokat, hogy az évnek ebben a szakában tipikusan a futam helyi idő szerinti 17 órás kezdése tájékán szokott leszakadni az ég. A pilótákat az eső és a borult ég mellett a késői rajt miatti sötétség is aggasztja. Ki tudja, lehet, hogy nem is megy végig az 56 körös verseny?
Az eső azért is nagyon érdekes futamot ígér, mert a 2009-re jelentősen csökkentett leszorítóerejű autókra nem a korábbinál jobban tapadó slickeket teszik fel a vizes pályán, hanem az idei évre is változatlan esőgumikat, azaz az autók jóval instabilabbak lesznek, most derülhet majd ki, hogy ki is az igazi esőmenő.
Ha már a gumiknál tartunk: az abroncsokat Melbourne-nél jobban megviselő Sepangba a Bridgestone keményebb keverékeket visz, de az idei új koncepciónak megfelelően már nem az egymás „melletti”, hanem a két fokozattal eltérő kemény és lágy változatot. Kíváncsian várjuk – már ha felkerülnek a száraz abroncsok -, hogy látunk-e majd az ausztráliaihoz hasonló drámai formaromlásokat a gumiknak köszönhetően.
Tavaly Räikkönen mögött Robert Kubica és Heikki Kovalainen végzett a dobogón, a pályán pedig a jelenlegi mezőnyből összesen hárman győztek: a finn pilóta és Fernando Alonso két-két alkalommal, Giancarlo Fisichella pedig egyszer.
Az időmérő közép-európai idő szerint szombat délelőtt 11-kor, míg a futam vasárnap ugyanekkor kezdődik.