305,47 kilométer – miután a két héttel ezelőtti Brazil Nagydíjon eldőlt mindkét bajnoki cím sorsa, már csak ennyi van hátra a 2009-es Forma-1-es idényből, következik a szezonzáró, az Abu-Dzabi Nagydíj.
Szingapúr, Valencia, Bahrein elbújhat
Az év 17., utolsó versenyét új helyszínen, Abu-Dzabiban rendezik. Az arab állam az Egyesült Arab Emírségek legnagyobb tagja, a város pedig a világ leggazdagabb települése, 420 ezer állandó lakosának fejenkénti átlagos vagyona 17 millió dollár (3,1 milliárd Ft). Bőven volt tehát pénz arra, hogy az elmúlt évek trendjének megfelelően az újabb versenyhelyszín modernségében és luxusában még a legutóbbit is felülmúlja.
Maga a versenypálya – amelyet az F1 udvari tervezője, Hermann Tilke álmodott meg – a Yas-szigeten fekszik, a kikötő szomszédságában. Az építkezést 2007 februárjában kezdték, a befejezéshez pedig 14 ezer dolgozó összesen 35 millió munkaórája kellett.
Tavalyi összefoglaló helyett – animációs pályabejárás
Az eredmény meg is látszik, a Yas Marinán ugyanis az 50 ezer fedett ülőhely, a légkondicionált garázsok és csapatépületek csak a kezdetnek számítanak, a pálya területén még ötcsillagos luxusszálloda is van, amely közvetlen lejárattal rendelkezik a paddockhoz, az igazán nagyon-nagyon fontos vendégek pedig a minden igényt kielégítő, a teljes pályára rálátást biztosító Sun toronyból követhetik az eseményeket.
Az aszfaltcsík – pontosabban annak az F1-re használt konfigurációja – 5,5 km hosszú, és a verseny 55 körig tart rajta. Különlegességnek számít a már másutt – pl. Szingapúrban – is használt energiaelnyelő Tecpro korlátok eddig nem látott mértékű alkalmazása, amely miatt a bukóterek a szokásosnál jóval kisebbek lesznek. Szintén teljesen egyedi a bokszutca kijárata, amely a pálya alatt egy alagúton halad át. (David Coulthard szakvéleménye itt.)
Bár a Yas Marinán található az idei versenynaptár leghosszabb – 1,2 kilométeres – egyenese is, egészében véve inkább az egymás után sorjázó lassabb kanyarok jellemzik, így az előzés nem lesz könnyű. A karakterisztika egyébként a McLarennek feküdhet, de talán a Ferrari is labdába rúghat, hiszen Monacóban és a Hungaroringen is jól ment. Nem lehet leírni persze a Red Bullt sem, mostanában nagyon erősek, de igazából korábbi adatok hiányában minden csapat számára ugrás ez a sötétbe.
Szó szerint is, ugyanis az Abu-Dzabi Nagydíj azzal is történelmet ír, hogy ez lesz a Forma-1 történetének első alkonyi futama: a mezőny még nappali fénynél rajtol, a Nap a verseny közben nyugszik le, a célba érőket pedig már lámpafénynél intik le. Szingapúr sárgul az irigységtől…
Nappali körök a Yas Marinán
A búcsúk nagydíja
Az Abu-Dzabi Nagydíj számos búcsúnak is helyszínt ad. A hétvégén több pilóta utoljára indul jelenlegi csapatánál vagy épp a Forma-1-ben. Kimi Räikkönen három év után a Ferrarit hagyja el, leendő pótlása, Fernando Alonso az őt naggyá tevő Renault-nak int búcsút, Robert Kubica az F1-es karrierjét elindító BMW Saubert hagyja ott, ahogy Nico Rosberg is az utolsó futamát kezdi az iskolájául szolgált Williamsnél.
Szinte biztosra vehető, hogy Jarno Trulli fél évtized után utoljára indul a Toyotával, Rubens Barrichello a Brawntól köszön el, míg Kazuki Nakajima, Romain Grosjean és a veterán Giancarlo Fisichella a Forma-1-es versenyzést hagyhatja el ideiglenesen vagy épp örökre.
Szintén búcsúzik a sportágtól a BMW is, miután három sikeres és az idei gyengén sikerült gyári csapati lét után kiszáll a Forma-1-ből. A partner, a Sauber dolgozói is csak remélhetik egyelőre, hogy ők 2010-ben is visszatérnek. Meg kell még említenünk a névtelen dolgozók tucatjait is, akik a költségcsökkentést szolgáló áramvonalasítás miatt kerülnek leépítésre minden nagyobb alakulatnál.
Az ellentmondásos mozgásienergia-visszanyerő rendszer, a KERS is utolsó futamára készül, a hibridmegoldás idei bevezetése nagy vitákat váltott ki, fejlesztése súlyos tízmilliókat emésztett fel, de végül csak két alakulat, a Ferrari és a McLaren használta eredményesen. A csapatok szervezete, a FOTA megegyezett róla, hogy jövőre már egyik autóban sem dolgozik a szerkezet.
Az Abu-Dzabi Nagydíj az utolsó lesz abban a tekintetben is, hogy a futam alatt a versenyzők nem csak kerékcserére, de tankolásra is kiállnak, jövőre – 15 év után – az újratöltés is eltűnik.
Az új pálya éjszaka
A jutalomjáték is tétre megy
Bár az egyéni és a konstruktőri cím sorsa is eldőlt már két héttel ezelőtt, azért lesz mire figyelni így is vasárnap. Érdekes lesz látni, hogy az új bajnok, Jenson Button hogyan versenyez immár nyomás nélkül, és komoly tétmeccsek is zajlanak még.
Rubens Barrichello és Sebastian Vettel az ezüstért küzd, a két pilótát csak egyetlen pont választja el egymástól, és ugyanígy áll Lewis Hamilton és Kimi Räikkönen is az 5-6. helyen, míg csapataik, a McLaren és a Ferrari a konstruktőri harmadik hely sorsát döntik el egymás között vasárnap.
Fél szemmel az egymással szóháborút vívó Jarno Trullit és Adrian Sutilt is érdemes lesz követni, az interlagosi sérelmek miatt a pályán elpattanhat a húr valamelyiküknél.
Mivel a Japánban megsérült Timo Glock még mindig nem versenyezhet, visszatér a Brazíliában elég feltűnően bemutatkozott toyotás tartalékos, Kamui Kobayashi is, remélhetőleg megint izgalmas pillanatokat produkálva. Említettük már a búcsúzó Fisichellát, ő biztosan pontra hajt majd, hiszen amióta négy futammal ezelőtt átült a Ferrariba, ez még nem sikerült neki, és ez lesz az utolsó esélye.
A szombati időmérő és a vasárnapi futam is közép-európai idő szerint a hagyományos időpontban, délután kettőkor kezdődik.