Tudja a Bentley, hogyan okozzon meglepetést. Miközben az egész világ tűkön ül, hogy mikor lesz már kész első hiper-szabadidőjárművük, hogy fog kinézni, és mire lesz képes, ők suttyomban egy másik, nem kevésbé izgalmas projekten dolgoztak.
Az Exp 10 Speed 6 nem a Continental GT kupé utódja: a kevés konkrétum egyike, amit elárultak, pontosan ez, azaz hogy az esetleges szériagyártású modell vadonatúj termék lesz, nem valaminek a helyére érkezik. Ha érkezik. Egyelőre ugyanis azt szeretnénk, ha nem ezen rágnánk magunkat, hanem barátkoznánk a márka lehetséges új formanyelvével, amely merészebb, izmosabb, pimaszabb formában tolmácsolja a Bentley régi üzenetét – mintha egy klasszikus film XXI. századi remake-jét látnánk.
Az is igaz, hogy a 3D nyomtatással kialakított, bonyolult térhatású játékot űző hűtőmaszk, vagy a szintén térbeli geometriájú, de nemes fából esztergált ajtókárpit, amelynek domborulatait egyenként látták el rézbevonattal, talán még egy Bentley számára is túl aprólékos, túl drága részletek.
Másfelől viszont az autó egyéb elemei nagyon is megvalósíthatók. Ilyen a helyzetjelző körökkel megrajzolt, dupla fényszóró, az eddigi meredek kialakítás helyett a mélybe zuhanó, erősen versenyautós orr, a vázra rátapadó, végletekig fogyasztott élsportoló képzetét ébresztő karosszéria, a hátsó tengelynél szinte felrobbanó kerékdob; vagy a csomagtérnyílás nélküli, csodálatosan homogén far (az autóhoz tervezett, méretre készített bőröndöket az utastérből helyezhetjük el a hátsó ülés helyén kialakított rekeszekben), ahol a kipufogó és a lámpatestek szégyentelenül rímelnek egymásra, újraértelmezve a jelenleg is oválisokkal operáló formatervet.
Az utastérben minden eddiginél sportosabb a hangulat. A középkonzol hídként ível a műszerfaltól a pilóta csípőjéig; a felületet a modern, elektronikus váltóegységek korában értelmetlenül, ám nagyon látványosan uralja a sebességváltó előválasztó karja, alatta üzemmódválasztó tárcsa, fölötte a minden egyéb funkciót kiszolgáló érintőképernyő terül el. Utóbbi az Auditól eltanult módon ívelt érintőfelületet kapott.
A rendszert az aszimmetrikus váltókaron elhelyezett B betű indítja. Ennek megnyomásakor a műszerek feltápászkodnak fekvő helyzetükből, a digitális kijelzők mellett mechanikus fordulatszámmérőt találunk, mert csakazértis.
Az Exp 10 Speed 6 lehetséges hajtásláncáról csak annyit árult el a gyár, hogy hibrid technológiáról van szó. A Bentley még tavaly áprilisban mutatta be a Mulsanne fedélzetén kísérleti benzin-elektromos hajtásláncát. A rendszer 70 százalékos fogyasztáscsökkenést ígért, ami a Bentayga fedélzetén bizony nagyon is örvendetes opció lesz, erős azonban a gyanúnk, hogy a lehetséges szupersportkocsi esetében a kétharmados hatásfoknövelést inkább a teljesítmény növelésére, semmint az üzemanyag-fogyasztás csökkentésére fogják fordítani. Ha így lesz, akár 800 lóerős is lehet a Speed 6 végleges verziója – más kérdés persze, hogy szeretne-e a Volkswagen csoport befűteni a Lamborghininek, amely épp most mutatta be az Aventador eddigi leggyorsabb, legextrémebb kiadását.
Egyébként elég tíz percig emészteni a képeket, és az ember már nem akar visszamenni a Bentley jelenlegi formanyelvéhez: Rácz kolléga élőben rém rusnyának találta az újoncot, a cikk írásának kezdetén még fintorogva néztem a karikaturisztikusan széles, lapos, elnyújtott formát, most meg rápillantok a Continental GT Speedre, és semmi: hiába, az átiratok, ha elég szélsőségesek, általában bejönnek.