Az egymilliós családi autók és az ötmilliós sportlimuzinok után most a közelmúlt középkategóriás dízeljei közül teszteltünk négyet. Vételáruk egyformán 2,5 millió forint körüli.
Mazda6 2.0 CD, 2004, 80 400 km, 2 545 000 Ft
Mazda6-ból egy ígéretes 120 lóerős verziót találtunk, nem egészen ötévesen, de gyanúsan kevés kilométerrel. A tavaly ősszel 77 ezernél elvégzett szervizt igazoló matrica visszaadja a bizalmunkat.
A precízen illesztett, jó állapotú karosszérián érezni, hogy a Mazda minőségi autó. A rázkódva beinduló dízel némileg kedvünket szegi.
Bemelegedve kicsit jobb a helyzet, de gyorsításkor végig zajos a vegyesen 7 liter körül fogyasztó motor.
Formában van
Parkoláskor némi morgást hallani, talán a szervokormány adja, máskülönben a kocsi jó benyomást kelt. Nincsenek furcsa zajai, belül cseppet sem viseltes, épek a kárpitok és öröm a rengeteg hely a hátsó sorban.
A Mazda6 a legsportosabb autó a négy közül. Tetszett a feszes rugózás, a pontos váltó, a mélyre engedhető üléshelyzet. A típus megbízhatósága jó, ha mégis baj van, az többnyire a dízeleket érinti.
Használt dízelek – Mit mond a szakértő?
Mielőtt bárki megvásárol egy 2,5 milliós használt Mondeót, C5-öt vagy bármilyen dízelt, üljön be minél többe! Jobb híján taxikban is érdemes meghallgatni, milyen a hangja egy egészséges motornak. Kopogás, kék füst: hagyjuk ott! Nagyon rosszat jelent, ha gyorsításkor felkopog a dízel. Ez utalhat mechanikus motorhibára vagy az injektorcsere esedékességére. Kéken füstölő dízelt se vegyenek: vagy a turbón át ömlik be az olaj, vagy elégetlenül távozik a gázolaj. A két hibaforrás a szagáról különböztethető meg. Amennyiben az alapjárati kiegyenlítés ellenére ingadozik az üresjárat, hagyjuk ott az autót! Ugyanez a teendő, ha a hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartály szélén vagy a folyadékban fekete olajlerakódást találunk. Jobb a kisebb literteljesítmény A próbaúton ellenőrizzük az autó teljesítményét 0-100-as gyorsítással! Nem jó, ha a gyári adatnál jobbat megy, mert tuningolt lehet, de elvárható, hogy az eredmény ne legyen másodpercekkel rosszabb a katalógusadatnál. Akár közös nyomócsöves, akár PD TDI dízelről van szó, az azonos hengerűrtartalmú motorok közül a kisebb teljesítményű, alacsonyabb turbónyomású változatokat érdemes megvenni. Ha beérjük a gyengébbikkel, csökken a hajtáslánc terhelése. És ne felejtsük el az olajszint ellenőrzését, mert a feltöltőn át mindig távozhat némi olaj! A közös nyomócsövessel hamarabb lehet baj A tesztelt autók common rail és PD TDI technikája közül az utóbbival jellemzően később van baj, és javítása is kisebb érvágás. A konstrukció jóval régebbi, mint sokan gondolnák: a hengerenkénti adagoló-porlasztó elem a második világháborús Tigris tankokban is benne volt, persze nem elektronikus vezérléssel. |
Drága hibák
A fűtés gondjainál fajsúlyosabb tételek is vannak, például a kuplung hibája, amely nem sokáig bírja a 310 Nm-es nyomatékot. A kettős tömegű lendkerék miatt cseréje márkaszervizben akár 400 000 forintba is kerülhet.
Ehhez hozzáadódhat a Denso gyártmányú, nem javítható, csak cserélhető nagynyomású szivattyú költsége (alkatrészárak a harmadik oldalon). Még néhány porlasztócsúcs, és máris olcsóbb a benzines, amely óvatos duhajoknak inkább ajánlható.
Citroën C5 1.6 HDi, 2005, 124 500 km, 2 595 000 Ft
A telepen több Citroën C5 is áll. A pezsgőmetál 1.6 HDi mutatós darab, ép dísztárcsákkal, külsérelmi nyomok nélkül vészelte át a gyártása óta eltelt négy évet.
Belül lelakott
Sajnos a belseje lelombozó, az utastér hamar elöregszik. Ezen a szinten nemcsak a minőségérzet csapnivaló, de a kárpitok sem elég tartósak, zárak és kilincsek krepálhatnak be. A pixelhibás kijelző egy tizenéves F Astrában elmegy, de egy alig négyéves autóban?
Folytatjuk a Passat TDI-vel és a Mondeóval, aztán eldöntjük, melyikért adnánk két és fél milliót
Egyoldalú hangolás
A francia csatahajó hidropneumatikus felfüggesztésével pazar kényelemben ring, autópályára ideális társ, de nagyon egyoldalúan a komfortra hangolták. Erősen alulkormányozott, az ülése semmit nem tart kanyarban, a pontatlan váltó és kormányzás sem egy élmény.
A 6-7 literből eljáró motor meglepően virgonc a hatalmas testben, nem számítottunk ilyen jó gyorsulásra az 1.6 HDi-től.
Nem olyan rossz
Elég rossz a C5 híre, pedig nem vészesen megbízhatatlan. Ezzel együtt elektronikus zűrjei lehetnek és a generátorokkal is adódhat baj. Hallani az ékszíjtárcsa hibáiról is. A futóműtől cseppet sem kell félni, strapabíró és kiforrott konstrukció. Ráadásul egy hidraulikus gömb kevesebbe kerül hozzá, mint egy lengéscsillapító az acélrugós konkurensekhez.
VW Passat 1.9 PD TDI, 2003, 159 600 km, 2 495 000 Ft
A kategória etalonja a Passat, itthon nagyon sokra tartják. Presztízse miatt értéktartása a Mazdáénál is jobb. A magyarországi kombi futásteljesítménye reális. Inkább azoknak kellene elgondolkodniuk, akik egy német, holland, olasz sztrádákon futó autóról elhiszik, hogy négy-hat évesen 80 000 kilométerrel jön be, nem pedig 200-300 ezerrel.
Kívül egy-két plezúr jelzi az évek múlását, de a sárvédők összes csavarfeje ép, egyenletesen futnak az illesztések, a kocsi nem volt törve. Belül is minden rendben. Nagyon sok múlik azon, miként bánik valaki az autójával, de egyértelmű, hogy minden sokkal tartósabb, mint a C5-ben.
Áttekintés | Citroën C5 | Ford Mondeo | Mazda6 | VW Passat |
Mettől-meddig? | 2000 ősz-2008; átdolgozás: 2004 ősz | 2000 ősz-2007. Átdolgozás: 2003 tavasz, 2005 nyár | 2002 tavasz-2008; átdolgozás: 2005 nyár | 1996-2000 (B5), 2000-2005 ((B6) Átdolgozás: 2003 ősz |
Milyen motorokkal? | 109 LE (1.6 és 2.0 HDi) – 207 LE (3.0 V6) | 2.0 TDDi 90 LE – 3.0 V6, 226 LE | 120 LE (1.8 benzin és 2.0 dízel) – 260 LE (MPS) | 1.9 TDI 90 LE – 4.0 W8 275 LE |
Mennyit ér? | 1,1 millió Ft (2.0, 2001) -4,7 millió Ft (2.0 HDi, 2008) | 1,1 millió Ft (1.8, 2001) – 4,0 millió Ft (2.2 TDCi, 2007) | 1,9 millió (1.8, 2002) – 6,5 millió Ft (MPS, 2007) | 900 000 Ft (1.6, 1997) – 3,2 millió Ft (2.0 TDI, 2005) |
Ajánlott motorok: | 3.0 V6, 2.0 és 2.2 HDi (133 és 173 LE) | 1,8 és 2,0 literes benzines, 1.8 SCi; 2.2 TDCi | 1.8 és 2.0 benzines | 1.8T, 2.8 V6; 1.9 TDI (90-130 LE) |
Egészséges motor
Markáns, de egészséges hanggal indul be a TDI. Az azonos, 310 Nm-es nyomaték ellenére jóval erősebbnek érezni a motort, mint a Mazdáét.
A 130 lóerős kombi a csúf turbólyukat leküzdve jól gyorsul és étvágya átlagban nem szökik 6,5 liter fölé. A futómű eltalált, jók az ülések, hatékony a zajszigetelés: a bunkerszerű stabilitást ígérő Passat kényelmes autó.
Az egyszerűbbel kevesebb a gond
Alapjában véve a PD TDI dízeleknek csekélyebb a karbantartásigénye, mint a másik három autó common rail megoldásának.
Emiatt a Passat befecskendezési és üzemanyag-ellátó rendszerével kevesebb gebasz várható hosszú távon.
Néhány hibalehetőség azért fennáll: a hengerenkénti PD TDI fejek rugós része széteshet és az előszállító tandemszivattyú is elromolhat, de egyik sem általános. A futóművet koptatják a magyar utak, ami cserés lengőkarokban és kormányösszekötőkben jelentkezik.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 116 LE, 2005, 47 000 km, 2 490 000 Ft
2000-ben a Párizsi Autókiállításon egyszerre mutatták be a Citroën C5-tel és a B6-os Passattal a Mondeo második generációját.
A céges pályafutás után leadott illetve nyugatról beseftelt Mondeókkal Dunát lehetne rekeszteni, ami nem a legjobb kiindulási alap. Ez a kocsi is vállalati autóként szolgál.
Jó lenne, ha megbízhatóbb volna
Pár helyen meg van húzva, a lökhárító alját leszakította egy elnézett akadály, de nagy pofont még nem kapott az élettől.
Belül szinte újnak tűnik, de ebben van a legkevesebb kilométer a tesztelt autók közül.
Kis fordulaton szörnyen erőtlen a motor, amikor előtör a nyomaték, a 116 lóerős autó ütősen megindul. A fogyasztásmérő 6,0 literen áll, tankoláskor mérve ez reális is vegyes forgalomban.
A Mondeo belül visszafogott, talán mert az első Focust elég sok kritika érte a műszerfal formatervéért. A kényelem vitán felül áll, a futómű magas színvonala úgyszintén.
A négy közül összességében a Mondeo tűnik a legjobb autónak, mert óriási belül, a Citroënhez közeli komfortot összebékíti a Mazda agilitásával és a Passat átgondoltságával.
Ijedőseknek se TDDi, se TDCi
Sajnos a Mondeo dízelmotorjai gyakran betegeskednek. A TDDi-ben a Bosch VP adagolója a hibaforrás (szakszerű javítása 200 ezer Ft körül van), a TDCi pedig a közös nyomócsöves rendszerek érzékenységét bizonyítja. Keveset bíró porlasztócsúcsokkal, a hajszolástól kapituláló turbókkal és kuplungokkal konfrontálódnak a tulajok. Egy cégnek más, de ha a család zsebére mennek, rögtön jobban fájnak a javítások, amelyek a benzineseket kevésbé érintik.
Melyik nyer nálunk?
Nehéz jól választani a négy konkrét autó közül. Az első C5-generáció nem egy vonzó típus, a dízel Mazda6-tól a rossz esetben igencsak durva szervizköltségek riasztanak vissza.
Egy széttaposott céges TDCi Mondeo sérülékeny. A Passattal az a baj, hogy a TDI könnyen tuningolható, és sokan berhelik is, ami kikezdi a tartós konstrukciót.
A konkrét autók közül Rácz Tamás a legtöbb kilométer és a kulturálatlan motor dacára a Passatot vinné haza, mert azt érzi, hogy benne van még egyszer ennyi.
Én a Mazda6-ot és főleg a Mondeót kicsit jobb autónak tartom a Passatnál, de a négy közül VW orrában van a legstrapabíróbb dízel, ezért nálam is a PD TDI nyer.
Részecskeszűrővel azonban nem szabad megvenni, mert annak regenerálását csak a közös nyomócsöves rendszerek képesek jól megoldani utóbefecskendezésekkel. Nem véletlenül áll át a VW-konszern is a common rail-dízelmotorokra.
Tesztünk együttműködő partnere a több mint 700 használt autót kínáló Autocity. |
Mielőtt beleugranak egy tuti vételbe: több százezres alkatrészárak jönnek a túloldalon. És ezek nem márkaszervizes összegek
Alkatrészárak | Citroën C5 1.6 HDi, 2005 | Ford Mondeo 2.0 TDCi, 2005 | Mazda6 2.0 CD TE, 2003 | VW Passat 1.9 PD TDI, 2003 |
Vezérműszíj és görgők | 54 100 | Láncos motorhoz nem kell | 122 400 | 65 300 |
Hosszbordásszíj és feszítők | 38 200 | 54 600 | 13 000 | 73 600 |
Injektor/db (porlasztócsúccsal) | 114 400 | 80-120 000 | 153 400 | 146 100 |
Nagynyomású common rail szivattyú | 314 000 | 250 000 | 450 000 | Nincs benne |
Nyomásszabályozó szelep | 32 800 | 30-50 000 | 72 600 | Nincs benne |
Első fékbetét és féktárcsa (garnitúra) | 47 800 | 61 200 | 35 400 | 47 800 |
Első lengéscsillapító, 2 db | Hidraulikus gömb: 30 000 | 54 600 | 50 000 | 50 000 |
Stabilizátor inga, 2 db | 18 000 | 13 200 | 13 600 | 17 000 |
Kormányösszekötő külső gömbcsuklók, 2 db | 17 400 | 16 600 | 11 000 | 25 400 |
Forrás: Nyíry Dízel Javító Kft/országos autóalkatrész-kereskedelmi láncok. Kerekített bruttó forint listaárak