Tegnap este bemutatkozott itthon a svájci Matech, amely egy Ford GT-t indít a hétvégi FIA GT futamon a Hungaroringen. Ez lesz a sorozat ötödik állomása idén. A látványos sportautós széria GT3-as és GT1-es kategóriájában is Ford GT-kkel áll rajthoz a csapat. Előbbiben 2008-ban Európa-bajnoki címet nyertek.

A GT1-es és GT3-as autók között lényeges különbségek vannak a szabályok értelmében, a GT1 a magasabb kategória, amelyet a képeken látható fekete versenygép képvisel.

Spontán legyezés, ahogy tanítják

De ők nem

De ők nem


Képek a lányokról és az autókról a galériában

Az 550 lóerős versenyautóban a hétvégi futamon Thomas Mutsch és Jonathan Hirschi váltja egymást. Előbbi a standard pilóta, utóbbi a Renault Mégane Trophyból ül át erre a futamra.
Nincs benne kompresszor, szemben az utcaival

Nincs benne kompresszor, szemben az utcaival

Nincs benne kompresszor, mégis 650 Nm


A kocsi már a 2010-től érvényes GT1-es szabályzat alapján épült, így idén hátrányban van a többiekkel szemben, de a tanulóév jövőre kamatozhat.

A Ford GT alapállapotban is 550 lóerős, ehhez képest a versenygép azonos teljesítménye nem tűnik nagy számnak, a két konstrukció azonban alig hasonlít egymásra. Az utcai V8-as 5,4 literes és kompresszoros feltöltés segíti 774 Nm-es nyomatékhoz. A versenygépből kimarad a mechanikus feltöltő, hengerűrtartalma nem nagyobb öt liternél, a nyomatéka így alacsonyabb is: 650 Nm, ami még mindig az ötszöröse egy 1,4 literes sima kompakt autóénak.

Egy retro autó és elődje
Le Mans, 1966: GT40 az első három helyen. Kikaptak Enzo Ferrari autói, ez volt a lényeg

Le Mans, 1966: GT40 az első három helyen. Kikaptak Enzo Ferrari autói, ez volt a lényeg

Le Mans, 1966: GT40 az első három helyen Kikaptak Enzo Ferrari autói, ez volt a lényeg


Az utcai Ford GT is egy retro autó, amilyen a MINI vagy a Dodge Challenger. Elődje, a GT40 attól vált legendává, hogy zsinórban négyszer nyert Le Mansban, földbe döngölve Enzo Ferrari autóit.

A dolog előzménye, hogy Henry Ford II, a cég akkori elnöke, az autósportba való visszatéréssel kívánta növelni az eladásokat és polírozni az arculatot. A siker érdekében tokkal-vonóval meg kívánta venni a Ferrarit, Enzo Ferrari azonban ragaszkodott a Ferrari-Ford névhez és saját csapatfőnöki szerepéhez.

1966-1969: négy győzelem Le Mansban 

Az üzlet meghiúsult, a Ford erre föl saját autót fejlesztett és ott verte meg Maranellót, ahol igazán fájt nekik: a hosszú távú versenyeken, többek között Le Mansban. 1966 és 1969 között a Ford GT40 zsinórban négyszer ért célba elsőként a 24 órás versenyen. Hétliteres motorjával 320-szal simán ment.

774 Nm felizzítja a gumikat

774 Nm felizzítja a gumikat


További fotók a galériában az utcai Ford GT-ről, amelyből a versenyautó épült

A Ford GT40 neve a sportautó 40 hüvelykes (101,6 cm) magasságából ered, az új neve azért csak GT, mert a Ford elmulasztotta levédeni a GT40 típusnevet.

40 millió dollárt nem ért meg a név

Csövek segítik a szellőzést az ülésben

Csövek segítik a szellőzést az ülésben

Csövek segítik a szellőzést az ülésben


Másnak viszont eszébe jutott és állítólag 40 millió dollárt várt a névhasználati jog átengedéséért. Stílszerűnek stílszerű volt, de a kék oválnál beintettek és simán Ford GT-nek nevezték el az autót.

Az 550 lóerős, hátsókerék-hajtású sportautó 3,5 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége 330 km/óra. Semmilyen elektronikus segítség nincs az ABS-t leszámítva, a vezető csak magában bízhat a motorral vívva. A GT egy hasonló Ferrari árának felébe-harmadába került, de már rég nem lehet kapni: az 1500 darabra limitált gyártásból egész Európának csupán 101 jutott.