Kiskocsik: az Év Autója és a többiek
Míg az olaszok július óta örvendezhetnek a Fiat 500-nak, mi az idei Év Autójához január 21-től juthatunk hozzá.
Az aranyos retroautó alapára is barátságos (2.800.500 Ft 6 légzsákkal, de légkondi nélkül), amit tetézhetünk például matricákkal, darabonként 30 rongyért.
A magam részéről a Suzuki Splasht és az Opel Agilát nagyon várom, a tavasszal megjelenő Suzuki fél évvel megelőzi testvérét. Az esztergomi gyártású kiskocsik motorjai megegyeznek, első benyomásaink itt olvashatók.
Megújul az Ibiza és a Fiesta
Rögtön egy vadonatúj konkurenst is kap a Splash Dél-Koreából. Az Atost lecserélő Hyundai i10 májusban ér ide és 1,1 literes dízel- illetve benzines motorját is nagyon takarékosnak ígéri a gyár. A koreaiak másik kiskocsija, a Getzet búcsúztató i20 ott lesz ugyan szeptemberben a Párizsi Autókiállításon, de csak 2009 első hónapjaiban ülhetnek bele az első magyar vásárlók.
Nemcsak az apróságok között várhatók fontos lépések. Nem meglepő, hogy a Skoda Fabia testvérei is a modellváltás küszöbén állnak. A Polo még marad egy ideig, de a SEAT-nál kész az új Ibiza. A SEAT elnöke az Auditól jött és ki is állíttatott egy A3-ast, hogy a munkások és a menedzserek egyformán érzékeljék, mi a minőségi cél. Az eredményt szeptembertől láthatjuk a saját szemünkkel, a háromajtós Ibiza pedig év végén debütál.
A Fiesta is 2002 óta állja a sarat, márciusban Genfben ott lesz a Verve-re hasonlító új. A Ford elsőként a nagyobb piacokon vezeti be, így nekünk az utolsó negyedévben jut csak belőle. Ezúttal a Fiesta örökli a Mazda2 konstrukciós elemeit, a futóművét viszont a Ford hangolja, ami szintén jót ígér.
Családi és elérhető
Kicsit nagyobb méretben már családi autónak is befoghatjuk a kocsikat. Év elején a Suzuki megkettőzi az SX4 Sedan-kínálatot, a GLX és a GS bevezetésével búcsút inthetünk az egyféle felszereltségnek. Idén a Skoda az új Fabia Combival nyit, amelyet felfelé megnyújtott a gyár. Az elődjénél több csomagot elnyelő kocsi már itt van, az értékesítés januárban indul.
Talán szebb lesz a Thalia
Elsőre bombasiker volt a Thalia, amelyből az év utolsó hónapjaiban érkezik az újabb generáció. A célkeresztben a kelet-közép-európai és a kelet-európai családapák maradnak, bemutatóját is Moszkvában rendezik.
A Honda Jazz még mindig annyira jó, hogy akár maradhatna is, de novemberben befut a következő. Okos variálhatósága nem szenved csorbát, szokás szerint nagyobb lesz a mostaninál és erősebb motorokkal gyürkőzik neki a Merivával és a Note-tal folytatott harcnak.
Egy japán és nem drága családi autóval illetve az új Octaviával megyünk tovább
Japán és nem drága
Méretben és árban kicsit feljebb érdekes autó a Mitsubishi Lancer. Az új talán annak is vonzó, akinek se nyugdíjszelvénye, se kinyúlt nejlonkardigánja. A lépcsőshátú modell 109 lóerős benzinesként 4 millió, a VW-től megvett dízellel 5,3 millió forinttól kapható.
Meglepő, hogy az őszre ígért ötajtós változat az audis Sportback nevet használja. Már írtunk az átdolgozott Focusról, amely szintén januári termés.
Áprilisban magyar árcédulát látunk a Mercedes-Benz CLC-n, amely érdekes húzás. A gyár superfaceliftnek hívja azt a komplett átdolgozást, amivel az eddigi C Sportcoupéból az új C-osztály orrával és egyéb módosításokkal másik autót faragott. Talán a rendkívül kapós kombi és limuzin mellett így már a Sportcoupé sem vall kudarcot.
Még idén itt az új Mégane
Májusban lesz a Budapesti Autószalon, amelyre várhatóan a Peugeot és a Citroën elhozza a Partnert illetve a Berlingót. Az ikrek nagyobbak, kényelmesebbek lettek és megmaradnak pompás családi autónak.
Nyáron debütál a Lancia Delta, amivel eljöhet a patinás, de régóta csak vergődő márka feltámadása. A tanulmányként már látott kompakt autó a Bravo padlólemezét veszi át, elegáns karosszériával meghódítva párakat.
Ősszel a Renault nagy pillanatai következhetnek. A Dacia ötajtós ferdehátút mutat be a Logan alapjain, de az ígéretek szerint annál messze kulturáltabb utastérrel. Az új Dacia a dél-amerikai Renault Sandero megfelelője, neve is Sandero lesz. Sokkal fontosabb azonban az új Mégane, amelyről még keveset tudni azon kívül, hogy az utolsó negyedévben a magyar szalonokban is ott lesz, elsőként a ferdehátú.
Új Golf: inkább 2009-ben
Novemberben a Skoda Octavia is felfrissül, bár így hirtelen nem tudnánk olyat mondani, amit a mostanin feltétlenül módosítani kellene. Nem lepődnénk meg, ha a VW az utolsó negyedévben leleplezné az új Golfot, de az importőr szerint a VI generáció 2008-ban még nem kerül a kereskedésekbe.
Cégautók: teljes vérfrissítés
Óriási zsongás lesz a középkategóriában, a cégautók között egymást érik a premierek. Az Audi még ebben a hónapban leváltja az A4-et, a Mazda pedig a Mazda6-ot. Előbbiből rögtön vehetünk dízelt és benzinest is, míg a súlycsökkentő kúrának alávetett japán induláskor csak a háromféle benzinessel vásárolható meg.
A folytatásban: Passat Coupé, vadonatúj Vectra és egy-egy szabadidő-autó a Focusból, a Volvótól és a BMW-től
Fejlődnek a franciák
A Citroënnek annyira fontosak a flottavásárlók, hogy fütyül saját hagyományaira és a kedvezőbb ár érdekében hidropneumatikus rugózás nélkül is gyártani fogja a következő C5-öt. A C4 Picassók és a C6 alapján a sikkes designon kívül mást is várhatunk az új C5-től, amely a második negyedévben ér ide. A drágább kivitelek megőrzik a gázrugós felfüggesztést.
Új modell a Passatból
Nyáron a Passat Coupé szólhat nagyot, amely a négyajtós kupék közé sorol be a Passat technikájával, de magasabb áron és előkelőbb külsővel. Jelenleg a Porsche, az Aston Martin és az Audi is hasonló koncepciójú autókon dolgozik, mert a vásárlók állítólag vevők erre.
A sort megnyitó Mercedes-Benz CLS tényleg jól fogy, a hasonlóan sportos és elegáns Jaguar XF pedig márciustól bizonyíthat, főként a V6-os dízellel. A benzinessel kacérkodók ne végezzenek félmunkát, a kompresszoros V8-as az igazán boldogító motor.
Vectra helyett Insignia
Bár ténylegesen csak szeptemberben lesz itt, a Skoda Superb II júliustól megrendelhető. Az elődjénél is hosszabb és szélesebb autó motorválasztéka 260 lóerőig ér majd, a cél az itthoni eladások megduplázása. Talán az újra kevesebben mondják, hogy szuper-bé, helyesen szuperbnek kell ejteni.
Elsősorban a fejlett technikával kíván aratni a Vectra utódja. Az Opel szeretné kiszabadítani autóját a franciákkal és a Mondeóval vívott árversenyből, ezért a nevét is lecseréli.
Az utolsó negyedévben felbukkanó Insigniát a gyár igyekszik a mostaninál feljebb pozícionálni, például összkerékhajtással és nagyteljesítményű motorokkal.
Még több SUV
Manapság a legolcsóbb járművek mellett a szabadidő-autók között él igazán a piac, ahol a további növekedést egyre több modellel támogatják az autógyárak.
BMW X6: erre vártunk?
A BMW az első féléves bevezetésnél nem mondott közelebbi dátumot az X6-ról, amivel megnyílik a terepkupék kategóriája. A vásárlók majd eldöntik, hogy szükségünk van-e ilyesfajta kocsira, de a duplaturbós V8-as benzinest én is nagyon kipróbálnám.
Ha máshol nem, hát az új 7-esben, amit nem hivatalosan őszre várhatunk, a 3-as sorozat modellfrissítésével együtt.
XC60: az X3 ellen
Egy Subaru Forester létét kevesebb marketingesnek kell megmagyaráznia, főleg most, hogy az új már a kétliteres dízelmotorral is választható lesz az ismert benzineseken kívül. A második negyedévben a Ford is bedob a népnek egy kompakt SUV-ot, a Focus rokonaként létrejött Kuga személyében.
A Volvo XC90 akkora siker, hogy az eredményeken felbuzdulva kistestvére születik: az XC60. Itthon augusztustól lesz elérhető a kompakt szabadidő-autó, amely az egy hónappal később érkező, hétüléses Qashqai-jal együtt nem az egyetlen újdonság az aszfaltterepjárók világában. Akit a normális személyautók vagy a sportkocsik érdekelnek, az is megtalálja az újdonságokat a táblázatban. A Daciától a Porschéig.
Márkák | 1. negyedév | 2. negyedév | 3. negyedév | 4. negyedév |
Alfa Romeo | 147 1,9 JTD (február) | 159, Brera és Spider facelit | Junior | |
Audi | A4 (január) | A3 Cabrio és A4 Avant (április) | RS6 (május) | A3 és A6 facelift + Q5 |
BMW | X6, 1-es Cabrio, M3 Limousine | |||
Cadillac | CTS | |||
Chevrolet | 3-5 ajtós Aveo facelift | |||
Chrysler | Voyager (február) | |||
Citroën | C4 Pallas, Nemo | C5, Berlingo | ||
Corvette | Coupé facelift | |||
Dacia | Logan facelift | Sandero | Logan MCV facelift | |
Dodge | Journey | |||
Fiat | 500 (január), |
Fiorino Panorama (november), 500 Abarth | ||
Ford | Focus facelift (január) | Kuga | Fiesta | |
Honda | Accord (június) | Jazz és Civic facelift (november) | ||
Hyundai | i30 kombi (március) | i10 (május) | Sonata facelift és Veracruz (szeptember) | |
Jaguar | XF (március) | |||
Kia | Picanto facelift | Sportage facelift | Magentis facelift | |
Lancia | Musa facelift (január) | Delta HPE | ||
Lexus | IS-F (március) | |||
Mazda | Mazda6 | 3 ajtós és dízel Mazda2, Mazda5 és RX-8 facelift | MX-5 facelift | |
Mercedes-Benz | CLS facelift (március) | CLC, új SL és SLK facelift (április), A és B-osztály facelift és CL 4Matic (június) | ML facelift (augusztus) | GLK (október) |
Mitsubishi | Lancer és Outlander 2,2 dízel (január) | Lancer EVO X | Lancer Sportback és Lancer Ralliart | Colt 2008-2009 fordulója |
Nissan | 7 üléses Qashqai, Murano (szeptember) | |||
Opel | Zafira facelift | Agila (szeptember) | Insignia | |
Peugeot | 807 facelift és 4007 (január), Bipper (február), Bipper Tepee (március) | Partner (május) | 308 SW (szeptember) | |
Porsche | Cayenne GTS, GT2 (március) | 911 facelift | ||
Renault | Laguna és Clio Grand Tour | Kangoo, Koleos | Mégane, Thalia, Laguna Coupé | |
Saab | 9-3 4×4-es | |||
SEAT | Ibiza 5 ajtós (szeptember) | Ibiza 3 ajtós | ||
Skoda | Fabia Combi (január) | Superb (szeptember) | Octavia facelift (november) | |
SsangYong | Kyron facelift | Rexton és Rodius facelift | ||
Subaru | Justy és Tribeca facelift (január) | 2,0 dízel Legacy , Outback, Impreza WRX Sti, Forester | Impreza és Forester dízel | |
Suzuki | Splash, SX4 Sedan GLX és GS | |||
Toyota | Land Cruiser V8 (február) | |||
Volkswagen | Tiguan (január) | Passat Coupé (július) | Scirocco (október), Golf? | |
Volvo | XC60 (augusztus-szeptember) | V70, XC70 és XC90 Ocean Race |
Forrás: márkaimportőrök
A vezérképviselet tájékoztatása szerint a JEEP, a Land Rover, a MINI és a smart nem vezet be új modellt az idén