Távoli az elektromos autó
Nemrég alkalmunk adódott beszélgetni Hayama Nobuhiro úrral, aki a Mazdánál a motorok és hajtásláncok fejlesztési vezetője. Jelenleg az elektromos hajtásrendszerek fejlesztését irányítja.
Bár a Mazda is komoly erőforrásokat koncentrál a villanyautók tervezésére, elterjedési lehetőségeikkel kapcsolatban Hayama gyorsan lehűti a reményeket. „Az elektromos autózáshoz a technológia éretlen és hiányzik a gyorstöltéshez szükséges infrastruktúra. A várható darabszámok kicsik, a szükséges befektetés ezzel szemben hatalmas és az elektromos autókhoz nélkülözhetetlen nyersanyagokért is harc folyik az autóipar és az elektronikai iparág között” – sorolja a fajsúlyos ellenérveket.
Az ügyfél mondja meg, mi a feladat
Arra a kérdésre, hogy milyen minimális hatótávval gondolja bevezethetőnek a technológiát, meglepő választ kaptam: „Egy autógyár sosem dönthet erről, az elvárásokat az ügyfelek fogalmazzák meg, ezekhez kell igazodnunk.” Az egyautós családoknak olyan autóra van szükségük, amellyel időnként 500 vagy ezer kilométert is utazhatnak – tette hozzá.
Márpedig ez tonnányi akkuk nélkül a mai technológiával egyszerűen elképzelhetetlen. Egyrészt túl nehéz volna az autó, nemigen jutna hely az utasoknak és néhány olajsejken kívül senki nem tudna megfizetni ennyi lítium-ion akkumulátort.
Kettéválik az autózás? |
A korlátozott hatótávolság az akkuk drágasága mellett az elektromos hajtáslánc elterjedésének másik kerékkötője. Patrick Pélata, a Renault vezérigazgatója a német auto motor und sportnak adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte a jövőben kettéválik az autózás, két merőben eltérő funkciójú és hajtású autófajtára lesz igény.
Lesznek a napi ügyek intézésére, munkába ingázásra szolgáló kisautók és hosszú utakra használt kocsik. Előbbiek elektromos hajtásukkal a sűrűn lakott részeken egyáltalán nem bocsátanak ki káros anyagot és 80-150 km körüli várható hatótávjuk az autósok túlnyomó részének elég a mindennapokra. Hosszú utakra marad a dízel, amely Pélata szerint előnyösebb a hibrideknél, amelyek városban nyújtanak előnyt a belső égésű motoros autókkal szemben. Autópályán kevés szerephez jutó villanymotorjuk a jelenleg zömében nikkel fémhidrid akkumulátorokkal együtt csak nehezék volna. Érdekes jövőkép! |
Hibrid lesz, villanyautó talán később
Ezért a Mazda számára is érdekes lehetőség a hatótávot megnyújtó belső égésű motor, egy takarékos kis benzines vagy dízel, amely kizárólag az akkukat tölti, mint a Chevy Voltban.
Ezzel együtt Hayama inkább a hibridek elterjedésére számít. A Mazda a Toyotától átvett technológiával dob piacra hibridhajtású modellt 2013 után, míg egy tisztán elektromos hajtású modell értékesítését legkorábban 2015 utánra tervezi a gyár.
Fogyasztáscsökkentés olcsóbban
A hibrid 40 százalékos fogyasztáscsökkenést, tehát ennyivel kedvezőbb emissziót ígér a mai motoroknál, de ugyanezt az eredményt a Mazda kevésbé drágán kívánja elérni. Az alaptechnológia javításával 30 százalékkal apadhat a fogyasztás. „Ez sincs ingyen, de olcsóbban megoldható, mint hibriddel” – hangsúlyozza a japán szakember.
A Sky névre keresztelt jövőbeni motorgenerációval a benzinesek 15, a dízelek fogyasztása 20 százalékkal kedvezőbb lesz a mostaninál.
Ezt további öt százalékkal fejelik meg az új sebességváltók, tovább reszelhető a légellenállás, van mit faragni a gumik gördülési ellenállásából és elterjed a ma is elérhető stop&start automatika. Megtakarítást eredményez a hibridekből ismert fékezéskori energia-visszanyerés, amit a BMW például már szériaautókban is alkalmaz.
Ledobott mázsák
Sokat hoz a súlycsökkentés is, amiben az alapjaiban új modellekkel lehet nagy ugrást elérni. (A korábbi padlólemezt átvevő Mazda3-mal ez nem ment, a Mazda2-vel és a Mazda6-tal igen.) A cél generációváltásonként 100 kilogrammos súlycsökkenés, mindezt azonos biztonsági és kényelmi színvonal esetén.
Már ez is nehezen valósítható meg a vételár elszállása nélkül, de Hayama a mai Mazdákat követő második új modellcsoporttal újabb egymázsás súlycsökkentést ígér. Kíváncsian várjuk az eredményeket, 2020-ra kiderül, mi valósul meg a célokból.
Az a tíz év szinte elillan itt a vezessen, ahogy az első kilenc is. A vezess.hu ugyanis épp 2001 áprilisának első hétvégéjén indult el, nem egészen egyéves előkészítő munka után.