A KIA modellek eladásai az elmúlt nyolc évben olyan mértékben emelkedtek, hogy a nagy autógyártók nem győztek pislogni. A Cee’d már minden tekintetében felnőtt kategóriatársaihoz, ami újabb nagy lökést hozott a márkának.
Jelen pillanatban ott tartanak, hogy a testvérmárkával (Hyundai) közösen majdnem kétszer annyi autót adnak el, mint például a Renault, amivel a negyedikek a toplistán. Három éve, amikor az öt első közé várták magukat, ez még még elég hihetetlenül hangzott, de megcsinálták!
Az idei modellfrissítésekkel egy 2011-ig tartó folyamat vette kezdetét, a Picantótól az Opirusig minden modell megújul, 2010-ben jön az teljesen új Sportage, a többi új, egységes arcú autó pedig majd a következő évben.
Ennyire azért ne szaladjunk előre, inkább vessünk egy pillantást a 2009-es újdonságdömping utolsó elemére, a KIA Vengára. A B-szegmensbe sorolt új MPV (magyarul kisméretű családi egyterű) a Renault Modus, a Citroën C3 Picasso, a Nissan Note és a Honda Jazz ellenfele lehet.
Első blikkre
Nem néz ki rosszul. A 2009 elején bemutatott tanulmányhoz (No 3) képest természetesen jóval visszafogottabb, de például a különleges üvegtetőnek lett valami hozadéka. Hatalmas, nyitható tetőüvegként került sorozatgyártásba.
Azok, akik épp kiccsaládjuk részire keresnek megfelelő járgányt, egy praktikus, kényelmes, kedvező árú, tetszetős modellt láthatnak benne. Akik viszont nem, azokat hidegen hagyja az autó puszta létezése is. Természetesen az első kategóriába sorolhatókat könnyebb megszólítani, ezért nekik üzenem, hogy egy babakocsi simán befér a csomagtartóba, négy ember pedig nagyon kényelmesen tud majd utazgatni a Vengával.
Kívülről nem látszik túl nagynak. Szemből a kiás hűtőmaszk körüli krómmal és a lámpákkal vidám, mosolygós, de csöppke arcot láthatunk, maximum oldalról érzékelhető, hogy nem is olyan apró a kocsi.
A kategóriatársakhoz képest egyébként viszonylag nagy tengelytávval áldotta meg a Tervező, ami azért fontos, mert leginkább ez határozza meg az utastér fenékkel, vállal, térddel érzékelhető méretét. Az autót Európában tervezték, Európában gyártották, európai motorokat toltak bele, úgy néz ki a koreaiak tökéletesen beépülnek közénk.
Bent
Az említett méretes tengelytávnak köszönhetően van hely bőven, de azok számára is van megoldás, akik kényelmetlenül érzik magukat egy tágas autóban. Ez egy sínen csúsztatható üléssor, amivel egy apró mozdulattal kényelmetlenné varázsolható hátul az utazás.
A belső tér tervezésénél állítólag menő olasz bútorok és távol-keleti trendek lebegtek a szakemberek szemei előtt. Ez annyira nem jön át azért, de az összképpel nincs probléma. Felismerhetően kiás gombok, egy kicsit más sorrendben felpakolva.
Gyíkgyuri akcióban
A színkombinációkkal elvileg már jobban megtrükközték a dolgokat, a zongoralakktól kezdve a sportcuccokat megszégyenítő színvilágban pompázó szövetekig mindenféle lafancot is kérhetünk autónkba.
Technikailag viszont már jóval több újdonságot sorakoztat föl a Venga. A megvariált középkonzolba került a fedélzeti számítógép, lehet kérni Bluetooth rendszerrel működő telefonos csatlakozást, beépített navigációs rendszert, illetve a tükörben, vagy a beépíthető naviban megjelenő tolató kamerát.
A csomagtér mérete 314 liter, de ez 570-re duzzasztható, mivel vagy húsz centivel lejjebb lehet engedni a tároló alját.
Motorok
Az 1.4-es benzinest és kétféle dízelt próbáltam ki, csak az izmosabb benzines maradt ki a menetpróbán. A legjobb benyomást érthető okokból a 128 lóerős dízel tette rám, de a két 1,4-es is teljesen jól működik a városi forgalomban.
Elvileg nem lehetne különbség, de a benzines a Cee’d-hez képest érezhetően rosszabbul teljesített. Talán a Vengában több az utasok biztonságáért felelős vas? Fura, de a tömeg adatot egyelőre nem találtuk sehol, még a német márkaoldalon sem, de amint meglesz, közkinccsé tesszük.
Technikai adatok / árak
Benzines | |
1.4 | |
Lökettérfogat | 1,396 |
Max. teljesítmény ([LE]/ford.) | 90/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 137/4000 |
Fogyasztás (vegyes) | 5,9 |
1.6 | |
Lökettérfogat | 1,591 |
Max. teljesítmény ([LE]/ford.) | 125/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 156/4000 |
Fogyasztás (vegyes) | 6,2 |
Dízel | |
1.4 | |
Lökettérfogat | 1,396 |
Max. teljesítmény ([LE]/ford.) | 90/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 220/1900 |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 |
1.6 | |
Lökettérfogat | 1,582 |
Max. teljesítmény ([LE]/ford.) | 128/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 260/2750 |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 |
Árak* | LX |
EX |
TX |
1.4 CVVT | 3 299 000 | 3 899 000 | – |
1.6 CVVT | – | 4 099 000 | 4 599 000 |
1.4 CRDI | 3 749 000 | 4 349 000 | – |
1.4 CRDI HP 6MT | 3 899 000 | 4 499 000 | 4 999 000 |
1.6 CRDi | – | 4 649 000 | 5 149 000 |
* Jelenleg minden motorváltozat bevezető áron, 200 000 forint kedvezménnyel kapható.
Mindegyik motorváltozat elérhető ECO Dynamic csomaggal is, ami a Stop & Start rendszert, a spéci gumiabroncsokat és a szintén spéci AGM Varta akkumulátort magába foglaló csomag neve.