61-nél már a hatost kívánja
A műszerfal általános audis, semmi nem utal terepjárásra

A műszerfal általános audis, semmi nem utal terepjárásra

A műszerfal általános audis, nem terepjárós


Valami nagyon jóra számítottam. A prémiummárkák egyik legkurrensebb kategóriájában, a BMW X3, a Merci GLK, a Volvo XC60, a Lexus RX versenytársaként az Audi csak nem állít ki valami vackot! Még akkor sem, ha a belépő verzióról van szó, négy hengerrel, automata váltó nélkül. Aztán aláírtam a papírokat, átvettem a kulcsot, kinyitottam az ajtót és hátrahőköltem. Ez az alap?

Ez nem az alap

Fehér bőrkárpit, elektromos ülések, érintőképernyős gyári navi, olyan hifi, hogy ihaj. Dehogy ez az alap. A Q5 kétliteres, 170 lóerős dízelmotorral 11,38 millió forintról indul. Ez kicsit sok: a BMW X3 177 lóval 11 milla alatt (143 lóerős változatban 10,25 millióért) kapható. Igaz viszont, hogy a Mercedes GLK-ért minimum 12,5 milliót kell fizetni.

És használtan mennyi a Q5?
Az újnál olcsóbb Q5-ösök az Autókeresőn.

Könnyű terepen, sáros földúton nagy élmény

Könnyű terepen, sáros földúton nagy élmény

Könnyű terepen, sáros földúton nagy élmény


Már a legolcsóbb Q5 is olyan, amilyet egy presztízsmárkától elvárnánk. Nyolc légzsák, ügyes, okos, lejtmenetvezérlős ESP, parkradar, hifi nyolc hangszóróval, 80 wattal. A klíma sem csak hűt-fűt automatikusan, de még a napsütés erősségét is bekalkulálja a hűtés intenzitásába, nehogy megfázzanak az utasok. A tesztautó viszont még ennél is többet tud – tudjon is, ha már harmadával többe kerül.

Az első ülések motorral állíthatók (memória ezen a szinten még nem jár, egy húszforintos chip nem fért bele a 15 millába), kihúzható combtámasszal kedveskednek a nyurgább utasoknak. A kézifék elektromos, ha akarjuk, emelkedőn-lejtőn automatikusan megtartja a kocsit, amíg zöldre vált a lámpa, elindul a sor.

Nézzen körül odabent!


A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scroll-t, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)

Két SD-kártyát is benyomhatunk a rádióba

Ötödik negyedév

Ötödik negyedév

Ötödik negyedév


A hifi csodás – nem csak cédéről, de két(!) SD-kártyáról is képes muzsikálni -, a klíma háromzónás, a felni 19 colos, a fényszóró xenon, a központi kijelző színes – és persze gyári navi is került a tesztautóba. Hatalmas, kétrészes üvegtető koronázza meg mindezt, hogy az újságíróhintó kellően lenyűgözze a legfinnyásabb médianapszámosokat is.

Az utastér tágas, levegős; a vezetőülést annyira hátra lehet tolni, hogy az már röhejes (182 centimmel el sem érem a kuplungot végállásban), és még ilyenkor is marad hátul hely. A hátsó ülések támlája egymástól függetlenül dönthető, mögöttük több mint fél köbméteres, okosan tagolt, jól pakolható raktér várja a pakkot. Minek kellhet bárkinek Q7-es?

A következő oldalon beindítjuk és megrémülünk. Lapozzon!


Na de most már ne álmélkodjunk, induljunk meg! Akármilyen drága kocsi is ez, a kulcs nélküli nyitás-indítás már nem fért be az árba. A vaskos, súlyos, impozáns toll nélküli slusszkulcson bizony meg kell nyomni a gombot a bejutáshoz, majd a bumszlit be kell illeszteni egy lyukba a műszerfalon, és meg kell nyomni, ha azt akarjuk, hogy beinduljon a motor.

Rezgésekkel kommunikál

Harapja az utat. Vagy a sarat

Harapja az utat. Vagy a sarat

Harapja az utat. Vagy a sarat


Bár ne tettük volna meg mindezt! A négy ragyogó karika mögött ugyanaz a négyhengeres, kétliteres, 170 lóerősre hangolt, közös nyomócsöves dízel hörren fel ilyenkor, ami Golfokban, Skodákban, Seatokban is szolgál. Csak azokban kevésbé zavaró a tolakodó hang, a kormányon-váltógombon-kuplungon át a végtagokba érkező, kulturálatlan rezgés-remegés.

Dugom az egyest – miért lötyög ennyire ez a váltókar? -, engedem a kuplungot, indul az Audi. A motor az alapjárat közelében gyenge, de azért nem akar folyton lefulladni. Annyira nem, hogy a műszerfal közepén az Agy már 1200-1300-as fordulatszámnál is jelzi: akár feljebb is kapcsolhatok. Hatodikban 61 km/h-tól használható a Q5-ös, és tényleg nem rángat.

Bakancsforma lágy sarkokkal

Bakancsforma lágy sarkokkal

Bakancsforma lágy sarkokkal


Persze padlógázra nem nagyon történik semmi, de ilyenkor az Agy is üzemmódot vált, takarékosról erős programra kapcsol, és jelzi, hogy bátran váltsak vissza kettőt-hármat.

Kicsi, de erős. Megy, de fogyaszt

A 170 dízelló, a 350 Nm elég ahhoz, hogy a bő 17 mázsás SUV ne valljon szégyent a német sztráda belső sávjában sem, de a kemény – hétköznapi autózáshoz Comfort fokozatban is túl kemény -, állítható csillapítású futómű, a nagyon pontos kormányzás, a remek fékek éreztetik: sokkal nagyobb motorokhoz tervezték a kasztnit. Nagy tempónál már a motor sem zajos.

A Q5 két helyen van igazán elemében. Kanyargós aszfalton és könnyű terepen egyaránt élmény vezetni. A Torsen-rendszerű Quattro összkerékhajtás alapértelmezésben a nyomaték 60 százalékát a hátsó kerekekre szabadítja, így laza talajon és/vagy szűk kanyarban fantasztikusan élénk, eleven, fickándozó hátas válik belőle.

Látványos ív osztja ketté

Látványos ív osztja ketté

Látványos ív osztja ketté


Akár fickándoztam vele, akár nem, meglepett, hogy a teszt során 9,5 litert evett száz kilométerre az Audi. Javarészt országúton, békésen használva, kevés autópályával, még kevesebb terepes próbával legalább két literrel kevesebbre számítottam, ez már-már V6-os, dízel automata SUV-ok értéke.

Pár kisebb hülyeséget összeszedtem a teszt alatt (a bal külső tükörben alig látszik valami a tükörház külső peremének és a szellőzőrostély krómkeretének tükörképén kívül, a joystickos-tekerentyűs menüvezérlés ergonómiailag nyomába sem ér egy rendes érintőképernyősnek, a hangerőszabályzó a váltókar jobb oldalára került, mindentől messze s mégis közel), de azért szerettem a Q5-öt.

Szebb az X3-asnál, összeszedettebb a GLK-nál, németebb az RX-nél, sportosabb az XC60-nál. Ha túl tudnám tenni magam azon, hogy kétszeresébe kerül egy pont ennyire használható távol-keleti SUV-nak, mondjuk egy X-Trailnek, elviekben még akár ezzel a kis, harsány dízellel is beállhatna a garázsom elé.

Tovább a technikai adatokhoz!


Műszaki adatok – Audi Q5 2.0 TDI
MOTORADATOK
Lökettérfogat (cm3) 1968
Hengerek/szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 125(170)/4200
Max. nyomaték (Nm/ford.) 350/1750-2500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,5
Végsebesség (km/h) 204
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,8
Vegyes (l/100 km) 6,7
CO2-kibocsátás (g/km) 175
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4629/1880/1653
Tengelytáv (mm) 28
Mellette – Ellene
  • Kényelmes, jól belakható beltér
  • Jó vezetni, sportos, gyors
  • Túl kemény futómű
  • Harsány, rezonáló négyhengeres dízel
  • Sokat eszik