Amikor egy 47 éve meghatározó modell utódját kell kifejleszteni, hajlamos vagyok a világ legjobb autójára számítani. Ám ahogy a Citroën DS utóda egy űrhajó helyett a CX lett, a Toyota Corolla 11. generációja is maradt józan családi autó.
Elvileg egy lépcsőshátú kompakt autó, de tíz generáció és 40 millió példány után állócsillagnak is mondhatnók.
Mit tud?
Végképp a márkához láncolni a Corolla-tulajokat, a dízel pedig eljárni 4-4,5 literből. És nemcsak papíron!
Mibe kerül?
Listaáron 4,73 millióról indul a 99 lóerős benzines, a csúcsfelszereltségű dízel ára a bólogatós automatizált váltóval nem egészen hétmillió forint.
Kinek jó?
Annak, aki nem túl progresszív, de nagyon megbízható családi autóra vágyik, óriási lábtérrel.
Nemrég a Toyota egyszerre mutatta be az új Corollát és az Auris kombit. Bár utóbbiból kétszer annyit adhatnak el hazánkban és az is érdekes benne, hogy a cég hat év után visszatér a kompakt kombik közé, mégis a Corolláról írunk elsőként. Mert a flottapiac túlsúlya átírhatja ugyan az eladási sorrendet, a magyarul koronát jelentő Corolla mégiscsak fontosabb. Hiszen 1966 óta létezik, a most bemutatott modell a 11-ik generáció, lapunknak pedig a harmadik széria, amelyet a nemzetközi bemutatón vezetünk.
Auris/Corolla
Közös padlólemezükkel közel állnak egymáshoz, de az Auris és a Corolla a lemezek alatt nem egyforma. Mivel a ferdehátú elsősorban az európai piacnak szól, a limuzin viszont nem, a Toyota Corolla minden motorváltozatban csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművel készül. (Az 1,4 literes dízelt és benzinest kivéve az összes Auris felfüggesztése hátul is független, kettős keresztlengőkaros, ld.a galériában.)
Új Corolla – Jobb a Golfnál?
1/65 Amikor egy 47 éve meghatározó modell utódját kell kifejleszteni, hajlamos vagyok a világ legjobb autójára számítani. Ám ahogy a Citroën DS utóda egy űrhajó helyett a CX lett, a Toyota Corolla 11. generációja is maradt józan családi autó
Amikor egy 47 éve meghatározó modell utódját kell kifejleszteni, hajlamos vagyok a világ legjobb autójára számítani. Ám ahogy a Citroën DS utóda egy űrhajó helyett a CX lett, a Toyota Corolla 11. generációja is maradt józan családi autó
Fotó megosztása:
2/65 Szemből modern, vezetés közben régivágású családi autó. Ahogy a törzsközönség igényli
Szemből modern, vezetés közben régivágású családi autó. Ahogy a törzsközönség igényli
Fotó megosztása:
3/65 Krómdíszes, modern orr, áramvonalas kasztnival mögötte. A Civic receptje ugyanez
Krómdíszes, modern orr, áramvonalas kasztnival mögötte. A Civic receptje ugyanez
Fotó megosztása:
5/65 Szemből lényegesen dinamikusabb elődjénél. A 11. generációs Corolla kódja E160
Szemből lényegesen dinamikusabb elődjénél. A 11. generációs Corolla kódja E160
Fotó megosztása:
6/65 Mallorca szigetén vezettük az autót. Aki dajkált már leandert, irtott róla pajzstetűt, adagolta a tápszert és könyörgött pár virágért, azt csodájára járhat, mert ott locsolás nélkül parádésan virít
Mallorca szigetén vezettük az autót. Aki dajkált már leandert, irtott róla pajzstetűt, adagolta a tápszert és könyörgött pár virágért, azt csodájára járhat, mert ott locsolás nélkül parádésan virít
Fotó megosztása:
7/65 Listaára 1,6-os motorral is ötmillió Ft alatt marad. Az új Corolla már megrendelhető, de nagyobb csinnadrattával szeptemberben nyár végén, jelenik meg a szalonokban
Listaára 1,6-os motorral is ötmillió Ft alatt marad. Az új Corolla már megrendelhető, de nagyobb csinnadrattával szeptemberben nyár végén, jelenik meg a szalonokban
Fotó megosztása:
9/65 Nem lesz hibrid a Corollából. Aki HSD-re vágyik ebben a kategóriában, az vehet Priust vagy Aurist, egyterűként illetve kombiként is
Nem lesz hibrid a Corollából. Aki HSD-re vágyik ebben a kategóriában, az vehet Priust vagy Aurist, egyterűként illetve kombiként is
Fotó megosztása:
10/65 Itthon idén 200 autó értékesítése a cél. A magánvásárlóknál a Toyota hagyományosan erős, de a flottaügyfelekre is figyelnek. Őket célozza a Limited kivitel
Itthon idén 200 autó értékesítése a cél. A magánvásárlóknál a Toyota hagyományosan erős, de a flottaügyfelekre is figyelnek. Őket célozza a Limited kivitel
Fotó megosztása:
11/65 Szigorúan néznek a lámpaegységek
Szigorúan néznek a lámpaegységek
Fotó megosztása:
13/65 Kulcsnélküli indítás és nyitás is van a Corollához
Kulcsnélküli indítás és nyitás is van a Corollához
Fotó megosztása:
14/65 Apró él javítja az örvények leválását, csökkentve a légellenállást. Az alaktényező 0,27
Apró él javítja az örvények leválását, csökkentve a légellenállást. Az alaktényező 0,27
Fotó megosztása:
15/65 Hyundai is lehetne a hátsó lámpa alapján
Hyundai is lehetne a hátsó lámpa alapján
Fotó megosztása:
17/65 Eddig összesen 40 millió talált gazdára belőle a világ minden szegletében
Eddig összesen 40 millió talált gazdára belőle a világ minden szegletében
Fotó megosztása:
18/65 Több a karosszériában a nagyszilárdságú acél, így az autó könnyebb lehet, hiába nőtt sokat
Több a karosszériában a nagyszilárdságú acél, így az autó könnyebb lehet, hiába nőtt sokat
Fotó megosztása:
19/65 Motorváltozattól függetlenül csatolt hosszlengőkaros a hátsó felfüggesztés. Az Aurisban 1,4-es motor felett független jár
Motorváltozattól függetlenül csatolt hosszlengőkaros a hátsó felfüggesztés. Az Aurisban 1,4-es motor felett független jár
Fotó megosztása:
21/65 Jó a minőségérzet a bemutatóra elhozott csúcsmodellekben
Jó a minőségérzet a bemutatóra elhozott csúcsmodellekben
Fotó megosztása:
22/65 Mélyebbre engedhető az ülés, magas embereknek is jó az üléshelyzet
Mélyebbre engedhető az ülés, magas embereknek is jó az üléshelyzet
Fotó megosztása:
23/65 Tengelyirányban a kormány állítási tartománya lehetne nagyobb. Praktikusak a gombok és kapcsolók a kormányon
Tengelyirányban a kormány állítási tartománya lehetne nagyobb. Praktikusak a gombok és kapcsolók a kormányon
Fotó megosztása:
25/65 Igényes megoldás a valódi óra az üzemanyagszintnek és a hőmérsékletnek. Egy Audi A3-ban is csak olcsóbb LED mutatja ezeket az értékeket
Igényes megoldás a valódi óra az üzemanyagszintnek és a hőmérsékletnek. Egy Audi A3-ban is csak olcsóbb LED mutatja ezeket az értékeket
Fotó megosztása:
26/65 Közepes a fejtér, de a lábaknak ejtőzősen bő hely jut
Közepes a fejtér, de a lábaknak ejtőzősen bő hely jut
Fotó megosztása:
27/65 Kényelmesek az ülések elöl, a motorzaj elhanyagolható
Kényelmesek az ülések elöl, a motorzaj elhanyagolható
Fotó megosztása:
29/65 Apró rekeszt és USB-csatlakozót rejt a váltó mögötti fedél
Apró rekeszt és USB-csatlakozót rejt a váltó mögötti fedél
Fotó megosztása:
30/65 Magyarul kommunikál velünk a gyári navigációs rendszer. 250 ezres csomagban is elérhető, a 16 collos alufelnivel együtt
Magyarul kommunikál velünk a gyári navigációs rendszer. 250 ezres csomagban is elérhető, a 16 collos alufelnivel együtt
Fotó megosztása:
31/65 Sosem kell keresgélni a pontos időt
Sosem kell keresgélni a pontos időt
Fotó megosztása:
33/65
Fotó megosztása:
34/65 Erősen arcon fújt a kétzónás, automatikus légkondi a rekkenő hőségben
Erősen arcon fújt a kétzónás, automatikus légkondi a rekkenő hőségben
Fotó megosztása:
35/65
Fotó megosztása:
37/65 Még mindig nem sikerül leszokni a garasoskodásról: egy szál ablak fut le-fel egyetlen gombnyomásra
Még mindig nem sikerül leszokni a garasoskodásról: egy szál ablak fut le-fel egyetlen gombnyomásra
Fotó megosztása:
38/65 Magyarul koronát jelent a név
Magyarul koronát jelent a név
Fotó megosztása:
39/65 A hátsó ajtókban is kellően tág a rakodóhely, mindkét első ülés háttámláján találtunk újságtartót
A hátsó ajtókban is kellően tág a rakodóhely, mindkét első ülés háttámláján találtunk újságtartót
Fotó megosztása:
41/65 452 literes a csomagtartó. Zsanérja lecsukáskor befordul a tébre, erre figyelni kell, ha csurig rámoljuk
452 literes a csomagtartó. Zsanérja lecsukáskor befordul a tébre, erre figyelni kell, ha csurig rámoljuk
Fotó megosztása:
42/65 Kárpit fedi a csomagtérpadló és a lehajtott üléstámla közötti rést
Kárpit fedi a csomagtérpadló és a lehajtott üléstámla közötti rést
Fotó megosztása:
43/65 Archaikus világítás
Archaikus világítás
Fotó megosztása:
45/65 Jól hozzáférhető az emelő a csomagtér sarkában
Jól hozzáférhető az emelő a csomagtér sarkában
Fotó megosztása:
46/65 1966 óta gyártja a Toyota, a Corolla első négy generációja hátsókerék-hajtású volt
1966 óta gyártja a Toyota, a Corolla első négy generációja hátsókerék-hajtású volt
Fotó megosztása:
47/65 1979 és 1983 között futott az a széria. A technikát megörökölte a közeli rokon Daihatsu Charmant
1979 és 1983 között futott az a széria. A technikát megörökölte a közeli rokon Daihatsu Charmant
Fotó megosztása:
49/65 1983-ban debütált az elöl hajtó, keresztmotoros generáció
1983-ban debütált az elöl hajtó, keresztmotoros generáció
Fotó megosztása:
50/65 1987-től készült a hatodik széria, benne az összkerekes Tercel kombival
1987-től készült a hatodik széria, benne az összkerekes Tercel kombival
Fotó megosztása:
51/65 Nincs megkopasztott alapmodell, még a rádió is vezérelhető a kormányról
Nincs megkopasztott alapmodell, még a rádió is vezérelhető a kormányról
Fotó megosztása:
53/65
Fotó megosztása:
54/65
Fotó megosztása:
55/65
Fotó megosztása:
57/65 Az egyetlen százaléknyi hibrid a kategórián belül az Auris HSD
Az egyetlen százaléknyi hibrid a kategórián belül az Auris HSD
Fotó megosztása:
58/65 100 ezer forint az árkülönbség az ötajtós és a limuzin között. Az Auris kombi felára 290 000 Ft lesz a ferdehátúhoz képest
100 ezer forint az árkülönbség az ötajtós és a limuzin között. Az Auris kombi felára 290 000 Ft lesz a ferdehátúhoz képest
Fotó megosztása:
59/65 Alig nőtt a limuzinok, de nagyot ugrott a kombik részaránya az elmúlt öt évben a flottaeladások aránya miatt
Alig nőtt a limuzinok, de nagyot ugrott a kombik részaránya az elmúlt öt évben a flottaeladások aránya miatt
Fotó megosztása:
61/65 Kifutásakor 20 százalék volt az E12-es Corolla kombi értékesítési aránya. Most újra lesz ferdehátú, limuzin és kombi is a kínálatban
Kifutásakor 20 százalék volt az E12-es Corolla kombi értékesítési aránya. Most újra lesz ferdehátú, limuzin és kombi is a kínálatban
Fotó megosztása:
62/65 A Corolla nem nehéz. A benzinesek súlya 1,2 tonna körüli, a dízelé 1,3 tonna
A Corolla nem nehéz. A benzinesek súlya 1,2 tonna körüli, a dízelé 1,3 tonna
Fotó megosztása:
63/65 Számos motorváltozat nem kapható hazánkban, köztük az 1,8-as benzines sem, amely a 2,4-es motort váltja le
Számos motorváltozat nem kapható hazánkban, köztük az 1,8-as benzines sem, amely a 2,4-es motort váltja le
Fotó megosztása:
65/65 Automatizált kézi váltó rendelhető a dízelhez, fokozatmentes automata az erősebb benzineshez
Automatizált kézi váltó rendelhető a dízelhez, fokozatmentes automata az erősebb benzineshez
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Szemből lényegesen dinamikusabb elődjénél. A 11. generációs Corolla kódja E160
A spóroláson, a súlycsökkentésen és a kisebb helyigényen kívül az szól az egyszerűbb konstrukció mellett, hogy a két autó más vevőkörnek készült. A Corolla az apukák és nagypapák autója, akik nem vezetnek úgy, hogy a kettő között kijönne a különbség. Az Auris fiatalosabb, menőbb és van belőle benzines-elektromos hibrid, a Prius III hajtásláncával. Míg a limuzinhoz csak 15 vagy 16 collos felni kapható, a csapott hátú viríthat 17-es felniken is.
A stratégia beválhat, mert az Auris értékesítései akkorát nőttek, hogy kategóriájában az ötödik helyre ugrott a Golf-Focus-Astra-Mégane négyes mögött Európában. Pedig a kombi ebben még benne sincs.
1966 óta gyártja a Toyota, a Corolla első négy generációja hátsókerék-hajtású volt
1966 óta gyártja a Toyota, a Corolla első négy generációja hátsókerék-hajtású volt
Corolla: a Toyota Golfja
Ami Európának a Golf, az Japánnak a Corolla. Az alsó középkategóriás autó 1966 óta készül, első négy generációjában hátsókerék-hajtással. A hátsó laprugót az 1979-es modellváltásra nőtte ki (kivéve a kombit), a keresztmotoros elsőkerék-hajtásra viszont csak 1983-tól állt át.
Akkoriban a költségoptimalizálók még eltűrték, hogy az elsőkerekes tömegmodell mellett gyártásban maradjon az elődre épülő, hátul hajtó kupéváltozat is. A Corolla Levin kódja volt az AE86, amiből a Wikipédia szerint az A a 4A sorozatú motort, az E a Corollát, a 8 a széria kódnevét (E80), a 6 pedig a hatodik generációt jelölte. A máig körülrajongott AE86 (hacsiroku) klasszikus driftautóvá nemesült.
1983-ban debütált az elöl hajtó, keresztmotoros generáció
1983-ban debütált az elöl hajtó, keresztmotoros generáció
47 éves pályafutása alatt a Corollából készült Tercel néven összkerekes kombi és a békalámpás G6 már akkor létezett hatfokozatú váltóval, amikor ez két kategóriával feljebb is ritkaság volt.
1999-ben a Corolla WRC márkavébét nyert a Toyotának Carlos Sainz-cal és a mentőautó-sofőrként induló Didier Auriollal. 2000-ben mutatkozott be a Corolla Verso egyterű, amely 2003-ban már orrkamerával könnyítette meg a vezető életét.
40 millió egységgel jó ideje a Corolla a legnagyobb mennyiségben eladott autó a világon. Mivel a Volkswagen külön számolja a Jettának hívott négyajtós Golfot és a ferdehátút, a Toyota viszont hozzácsapja az Auris-eladásokat a Corollához, a Corolla az éves értékesítési versenyben is vezet. Tavaly 1,1 millió darabbal nyert.
Hosszabb, laposabb
A designban a Furia tanulmány köszön vissza, de ugyanez az autó lehetne modellfrissítés utáni Honda Civic szedán is. A Toyota Corolla méretei nagyot változtak. A 4,6 méteres autó fél centivel alacsonyabb, 1,5-tel szélesebb és nyolccal hosszabb elődjénél. Tengelytávja 10 centit bővült, amitől hátsó lábtere 9,2 centivel tágasabb az eddiginél. A karosszéria igen áramvonalas, alaktényezője 0,27.
A növekedés ellenére az autó súlya valamelyest csökkent, főleg a nagyszilárdságú acélok használatának köszönhetően. Kár, hogy a Golf VII vagy a Clio IV mintájára itt is megszépíti a számokat a kisebb tank. Motortól és felszereltségtől függően a dízel üzemanyagtartálya 45/55, a benzineseké 50/55 liter.
Automatizált kézi váltó rendelhető a dízelhez, fokozatmentes automata az erősebb benzineshez
Jó lett belül
Belül kedvező minőségérzet, jó üléshelyzet és az összes motorral finoman járó, hatfokozatú sebességváltó fogad. Na meg a hagyományos kvarcóra, amit sokan avíttnak látnak, de amíg létezik, egész biztosan nem kell keresgélni a pontos időt a különböző kijelzőkön. A vezetőt meg az utasokat térdlégzsák és még hat másik védi, ami alapfelszerelésként jár, akárcsak a légkondicionáló.
Jó a minőségérzet a bemutatóra elhozott csúcsmodellekben
Hátul a 10 centivel megnyújtott tengelytávval a lábaknak annyi hely jut, mint az Avensisben. A fejtér viszont átlagos, 180-185 centinél magasabb utasoknak jobb lecsúszniuk az ülésben, hogy elférjenek hátul.
Két benzines, egy dízel
A képek között található táblázat sokkal több motorváltozatot hoz, de a hazai választék három motorból áll. Az 1,33 literes, 99 lóerős benzines az alapverzióé, 128 Nm nyomatékkal. A kisebbikben lévő, szívó és kipufogó oldalon változó szelepvezérlés mellé az 1,6-os a Valvematic rendszert is megkapta. A 132 lóerős, pörgetve 160 Nm nyomatékú motorban a szelepnyitás mélysége is változik, hogy minél tisztábban és takarékosabban működjék. Ez a motor fokozatmentes CVT-automatával is kapható, amelyben hét fix áttételt kapcsolhatnak kézzel mindazok, akik ezt hiányolnák. (A részletes műszaki adatok a galériában találhatók.)
Vezetés közben erősen el vagyunk szigetelve a technikától. A villanymotoros rásegítésű szervokormány nagyon könnyen jár, nem terheli a vezető visszajelzésekkel, hogy mi is történik a kerekekkel. Pedig a kormánymű házának rögzítését megerősítették, megváltozott a kormányoszlop szöge, direktebbé vált a kormánymű áttétele, hogy jobb dolgunk legyen a volán mögött. Az igyekezet dacára a Corolla továbbra is a békés helyváltoztatás eszköze.
Nem lesz hibrid a Corollából. Aki HSD-re vágyik ebben a kategóriában, az vehet Priust vagy Aurist, egyterűként illetve kombiként is
4,2 liter a dízelben
Az autót a 90 lóerős, 205 Nm nyomatékú dízelmotorral vezettük. A Toyota Corolla 1,4 D-4D oly halkan működött, mintha a gyáriak belerendelték volna egy Lexus hangszigetelését. A Corolla (de az ugyanitt vezetett benzines Auris 1,6 kombi is) rendkívül csendes autó. Sokat próbált cimborám az Origótól 130-nál vetette fel, hogy lassan belekóstolhatnék a 80-ba. Tényleg ennyire megtévesztő a sebességérzet.
A futómű nem támogatja, de eltűri a gyors vezetést, amit a reptérre sietve mutattunk be. A motor még heveny gyorshajtás közben is megőrizte méltóságát, húzott, amennyire az 1,4-es dízeltől telik és fedélzeti számítógépe állandó padlógáznál sem írt ki többet 8,5 liternél százon. Ez az érték annyira csekély, hogy kezdtük elhinni a 4,2 litert 100 kilométerre, amit a korábbi tesztúton láttunk, normálisan vezetve jelzett. Nagy kár, hogy pont a dízelhez nincs tempomat, pedig annyira adja magát külszolgálatos utazóautónak, körbepacsizni a partnereket.
Közepes a fejtér, de a lábaknak ejtőzősen bő hely jut
Avensis helyett
A Corollát nem Magyarországról nézve kell értelmezni – került szóba a bemutatón Krajcsovits Sándorral, a Toyota kommunikációs és oktatási vezetőjével beszélgetve. Az autó azért lett ekkora, mert sok piacon az Avensis hiányzik a kínálatból. Oroszországban, az Egyesült Államokban vagy Dél-Afrikában a Corolla fölött a Camry a következő limuzin és a kettő közötti űrt csökkenti az eddiginél sokkal tágasabb és valamivel elegánsabb autó.
Konkurensek
Ha már a figyelemfelkeltés jegyében ezt a címet adtam a cikknek, a kérdést illik megválaszolni. Tehát a Corolla nem olyan jó autó, mint a Golf. Rugózási kényelme gyengébb és modern vezetőtámogató rendszerként egyedül parkolóautomatika van hozzá. Ennél többet érne valamilyen biztonsági extra, mert a szép képű tolatókamerával úgyis látni, mennyi hely van még.
Ám a Corollának olyan megingathatatlan ügyfélköre van, akiket szebb műanyagokkal, kicsit jobban hangolt futóművel és feláras extrákkal úgysem lehet elcsábítani. Ők nagyon boldogok lesznek vele, mert a Corolla igazán jó autó lett.
Hódítani nem lesz könnyű
De a törzsközönség megtartásán felül az európai piacon a Toyota arra számít, hogy 70 százalékban más márkáktól hódít el ügyfeleket. Ebben nem is a távolságtartó radar, a holttérfigyelés, a sávtartó rendszer és más, a német tömeggyártmányokban vagy az új Mazda3-ban elérhető extrák hiánya akadályozhatja meg. Inkább a szűk motorválaszték valamint a kis és közepes fordulaton nyomatékszegény benzinmotorok tehetnek keresztbe.
Ebben a kategóriában nem elég a Hyundai Elantra vagy a Mitsubishi Lancer maroknyi vásárlóját elcsábítani. Konkurensként nagyon versenyképes az Astra J limuzin, az öregebb, de menőbb arculatú Jetta, a flottaértékesítésekben erős Focus valamint és a darabszámai alapján a kategóriában meghatározó Fluence. Konkurensei közül a Corolla nem magaslik ki, de kényelme, értéktartása, bizonyított megbízhatósága, kiszámítható karbantartási költségei és a friss design okán nem fog mellé, aki a Toyotától vesz kompakt limuzint.