Nem volt kegyes hozzánk az időjárás a Ford Focus RS nemzetközi bemutatóján, amikor kizárólag zuhogó esőben kísérthettük a szerencsét a valaha készült legvadabb Focusban. A víz a 305 lóerős RS talán egyetlen gyengéje és az elsőkerék-hajtás egyik rákfenéje is egyben.
Normál időjárási körülmények között nem származik számottevő hátrányunk a kicsit olcsónak tűnő megoldásból. Ezt egy olyan öreg szájából is hallottuk, aki korábban a legtöbb 4X4-es Cosworth fejlesztésébe is besegített.
Az első RS |
Az első generációs Focus RS 2002 és 2003 között készült, egy elvakult, sportrajongó célcsoportnak. A futómű keménysége miatt nem volt ideális jármű a hétköznapi közlekedésre, pályára tervezték, ahol a legyártott 4700 darab RS gazdája valószínűleg mind járt is, majd elégedetten távozott. Kétliteres turbómotor hajtotta 215 lóerővel. |
Az ST piskóta
Aki korábban úgy gondolta, hogy az ST kicsit vadabb külsőt is elbírt volna, annak valószínűleg most nem lesz gondja a leányzó fekvéséből. Az RS egy vadorzó utcai versenyautónak tűnik, egy rakás ráccsal, nyílással, spoilerrel és minden olyannal, ami egy ilyen autóhoz dukál.
A legmeggyőzőbb rész a hátsó, ahol egy méretes szárny, két vastag kályhacső és egy tekintélyes, de nem csak díszként funkcionáló diffúzor virít. Az elemek jól láthatóan bírják a gyűrődést és a strapát, nincsenek szűk hézagok, sőt kicsit mintha hanyagul lennének felcsavarozva.
Videó: Focus RS a Fifth Gearben
A belsőt egyértelműen a két Recaro versenyülés viszi el, amihez már szinte vicces a hárompontos biztonsági öv, annyira profinak tűnik. Nem könnyíti meg a ki- és beszállást, de azokon a napokon is tart, amikor megőrülünk és eszeveszett tempóban szeljük a kanyarokat. A hátsó utasok szépen hímzett ülésekben kaphatnak frászt, csak a csökkentett kilátással kell megbarátkozniuk.
Elefánt a porcelánboltban
305 lóerő kicsit soknak tűnik két kormányzott keréken, a félősebbek ilyen számok hallatán már csuklószorító után kapkodnak. Borzasztóan sok a 440 newtonméteres nyomaték is, amit úgy kellene megzaboláznunk, hogy ne egy vízisiklóhoz hasonlóan cikázzunk az úton. Meglepően egyszerű dolgunk van.
A Ford Revo Knucklének nevezte el azt a módosított McPherson futóművet, amely az önzáró differenciálmű ellenére is könnyű kormányzást tesz lehetővé. Szükség van mindkét kézre, de egy MINI JCW vagy egy erős SAAB ennél sokkal munkásabb lehet, ha odacsapunk a lovaknak. Pályán nem jártunk, de ennél biztosabban még egyetlen autóval sem kanyarodtunk. Atombiztos.
A hajtáslánc apró hibája, hogy a fizika törvényei miatt álló helyzetből hátrányos pozícióból rajtolhatunk egy összkerekes, esetleg hátul hajtó autóval szemben.
Ez a hátrány az RS-nél 5,9 másodperces 100-as sprintidőt jelent, ami nem vészes, de lámpától lámpáig való gyorsításokra nem ez a jó választás. Amint mozgásban vagyunk, máris nálunk a magas labda, egészen 263 km/óráig gyorsíthatunk, ezzel jó pár konkurenst magunk mögött hagyhatunk.
A jócskán átfabrikált, 2,5 literes turbómotor minden helyzetben iszonyatos rugalmasságot és fokozott sebességélményt nyújt, feltéve hogy nem kíméljük a gázpedált. 2300-4500-as fordulatig mindenütt a maximális nyomaték kényeztet, alul mély búgással, feljebb élénkebb gurgulázással vegyítve, váltáskor pedig szívszorító lefújással fűszerezve. Hangélményből ötös alá, talán álló helyzetben lehetne kicsit vadabb a hangzás.
Mi a bánat az a Revo Knuckle? |
A Revo Knuckle felfüggesztés célja a kormánykeréken jelentkező, zavaró nyomatékok csökkentése elsőkerék-hajtású járművek esetén. Ezen nyomaték nagysága számos tényezőtől függ, mint pl.: tapadási viszonyok, üzemállapot (kanyarodás, gyorsítás stb.), kerékterhelés, futómű-geometria, gumi állapota és mérete, hajtónyomaték, differenciálmű és a féltengelyek felépítése. A Revo Knuckle felfüggesztés egyesíti a McPherson és a dupla keresztlengőkaros felépítés előnyeit. A McPherson felfüggesztéshez hasonlóan helytakarékos, könnyű és olcsó, valamint a meglévő típusokba kevés átalakítással beépíthető. A kettős keresztlengőkarhoz hasonlóan kevésbé érezhetőek rajta a hajtási befolyások és a futómű aszimmetriájából eredő zavaró erők a kormánykeréken. Ezért optimális a nagy teljesítményű, elsőkerék-hajtású autók első futóműmegoldásaként. |
Ráz, mégsem fogyaszt
Első blikkre látszik, a Focus RS nem egy kényelmes autó. Az alacsony hasmagasság, a 19″-os felnik, a peres gumik nem biztosítanak túlzottan komfortos rugózást. Kőkeménynek is mondhatnánk, mégsem voltunk elkeseredve, amikor a városban hasítottunk.
Minden egyes úthibát megérezni benne, mégsem használhatatlanul kényelmetlen, inkább tompa puffanásokat hallani csak, egész bizalomgerjesztő. Apró nyiszogások persze előfordulnak, de egy ilyen autóban ez csak fokozza a hangulatot.
Egyetlen csúnya hangtól kaptunk néha a szívünkhöz, amelyet az eszetlen gyorsítás okoz a hajtott keréken, amikor nem az arra megfelelő úton vandálkodunk. Össz- vagy hátsó kerekes autóban ilyen nincs, de nyugtasson a tudat, hogy kanyarban, versenypályán előnyösebb a Focus RS hajtáslánca.
Zabál és zabálják
Nem kevés üzemanyagot égettünk el a teszt alatti napokban, ami az autó karakterétől szinte elválaszthatatlan. Hiába van bőséges erő és nyomaték indulástól, ezt az autót hajtani kell.
Ehhez igazodik a 17 literes városi fogyasztás, de autópályán is bezabálta a 13-at, amit a hatfokozatú, de rövid áttételekkel bíró váltónak tudtunk be. Nem kevés, de elfogadható.
Az RS néhány apró hibája ellenére az egyik legütősebb és legkívánatosabb sportautó a jelenlegi kínálatban, amit jól mutatnak a nyugati piacok várakozáson felüli megrendelései is. Itthon sem lesz könnyű hozzájutni az idén várható tíz autó egyikéhez, ha mégis sikerül, akkor legalább 9,4 millió forintra lesz szükség hozzá. Szerintünk megéri.
Konkurensek árai | |
Ford Focus RS (305 LE) | 9 370 000 Ft |
Mitsubishi Lancer EVOLUTION (295 LE) | 12 490 000 Ft |
Subaru Imprezza WRX STi (300 LE) | 11 490 000 Ft |
Műszaki adatok – Ford Focus RS | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (cm3) | 2522 |
Furat x löket (mm) | 83 X 93,2 |
Hengerek/szelepek száma | 5/4 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 224(305)/6500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 440/2300-4500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 5,9 |
Végsebesség (km/h) | 263 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 13,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,0 |
Vegyes (l/100 km) | 9,4 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 225 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4402/1842/1497 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 385 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1468/1860 |
Üzemanyagtank-kapacitás (liter) | 62 |
Gumiméret | 235/35 R19 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 9 370 000 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Szerintünk megéri. |
Pontszám (max. 10) | 9 pont |