Összehasonlító tesztünkben a legkisebb és legolcsóbb autók királyát keressük. A Ka, a Picanto, a Twingo, az Alto és az up! azt bizonyítják, hogy bőven van élet hárommillió forint alatt
A Foxnál és a Lupónál komolyabb ellenfele lesz a konkurenciának az első up!

A Foxnál és a Lupónál komolyabb ellenfele lesz a konkurenciának az első up!

A Foxnál és a Lupónál komolyabb ellenfele lesz a konkurenciának az első up!


Európában jó húsz éve vette el a Volkswagen-konszern a FIAT-csoport vezető helyét a személyautók között, de a germánok a legkisebb kategóriát csak nem tudták meghódítani. Ott máig a FIAT az első a Pandával és az 500-zal, ráadásul a Ford Ka gyártásával is náluk csörög a kassza.

Gyors reakciók az up!-ra

A németeknek elege lett a bénázásból, az up! komoly veszély minden vetélytársra (önálló tesztje itt olvasható). Megjelenésére időzítette a FIAT a Panda leváltását, a Twingo alapos modellfrissítésen van túl és a 107-Aygo-C1 hármas is átesett egy ráncfelvarráson, mégse mutassanak olyan szottyadtan a frissebb konkurensek mellett.

A Fordot egy nagyon kipucolt Ka képviseli Grand Prix II kivitelben, a Kia Picanto 1,0 puritán LX Coolként, a Renault Twingo 1,2 Dynamique extrákkal cifrázva indult. A Suzuki Alto összesen egy metálfénnyel és ködfényszóróval gazdagodott az alapmodellhez képest, a Volkswagen move up! 2,7 milliós árára még 600 ezer forintnyi extra rakódott. Szerkesztőségünk ezúttal is az Autó2 Autó és Stílus magazin munkatársaival közös tesztben értékelte és pontozta az összetrombitált városi autókat.

A cikkben lévő táblázatok megtalálhatóak nagyobb méretben a képgalériában!

Összehasonlító teszt: a legolcsóbb kisautók 166

Belső tér: a Twingo a legtágasabb, a Picanto a legnívósabb

165-959 liter között változik a csomagtér. A hosszirányban állítható ülés megéri a felárát

165-959 liter között változik a csomagtér. A hosszirányban állítható ülés megéri a felárát

165-959 liter között változik a csomagtér. A hosszirányban állítható ülés megéri a felárát


Minőségérzetben közel sem a VW minije a mérce, amelyben kilóg a lemez az ajtókárpit alól és nincs állítható első fejtámlájája, ráadásul az utas oldalán csak a kocsiba keresztbe feküdve lehet lehúzni az ablakot, mert hiányzik egy kapcsoló. A két utóbbi pofátlanságot a Suzuki is megengedte magának, de az Alto 9 centivel keskenyebb belül.

Miben jobb a Kia? Például zsinór tartja a kalaptartót, övmagassága és első fejtámlája állítható, ebben is van komfortindex. Hátsó ülőlapja felhajtható, nemcsak a támla dönthető előre és a kormány fogása is jobb, mint a szintén műanyag kormánykerékkel megkapott Altóban vagy up!-ban.

Visszafogott és igényes belül a Picanto

Visszafogott és igényes belül a Picanto

Visszafogott és igényes belül a Picanto


A Kából a Grand Prix II széria járt nálunk, színes és nagyon vonzó belső térrel, de 3 602 000 forintért ez nem akkora vívmány, mint a közel egymillióval olcsóbb Picanto nívója. A Suzuki belső tere praktikus, de anyagai kiábrándítóan igénytelenek, a Twingo viszont jó hatást kelt.

Helykínálat: nagyok a különbségek

Térkínálatban három részre szakad a mezőny. A francia mini a legszellősebb, sínen csúsztatható hátsó ülésével messze ebben fér el legjobban négy magas ember. Nagyjából egyformán tágas az up! és a Picanto, a VW-t elöl, a Kiát hátul ülve értékeltük többre a másiknál.

A Suzuki nagy előnye, hogy hátul is van ajtaja, ráadásul szériában. Feláruk a Picantóhoz 150 000 Ft, a Volkswagen év vége felé vezeti be az ötajtóst, míg a Kából és a Twingóból kizárólag háromajtós létezik

A Suzuki nagy előnye, hogy hátul is van ajtaja, ráadásul szériában. Feláruk a Picantóhoz 150 000 Ft, a Volkswagen év vége felé vezeti be az ötajtóst, míg a Kából és a Twingóból kizárólag háromajtós létezik

Gusztusos a Ka műszerfala a színes betétekkel

Gusztusos a Ka műszerfala a színes betétekkel

Gusztusos a Ka műszerfala a színes betétekkel


Főleg oldalirányban és a hátsó sorban szűkebb az Alto, viszont ez az egyetlen alapáron ötajtós kocsi az öt közül. A két hátsó oldalajtó többet érhet annál a pár centinél, amivel a többiek kevésbé szorítanak. Hátul a Kában még kevesebb a hely, de egyedül ebben van erősen kimélyítve a műszerfal, ami jócskán megnöveli az első utas lábterét.

Zenehordozó eszközt az USB-csatlakozós Fordban, Kiában és Renault-ban használhatunk a legkényelmesebben. A VW feláras navija legalább SD-kártyát elnyel, míg az Altóban hiába hadonászunk a pendrive-val, nem szólalnak meg a Szívpörkölthöz hasonló melódiák.

Vezetés: az up! a legkényelmesebb, a Ka a legtüzesebb

Közepes dőléssel, könnyedén veszi a szlalomozást a Volkswagen

Közepes dőléssel, könnyedén veszi a szlalomozást a Volkswagen

Közepes dőléssel, könnyedén veszi a szlalomozást a Volkswagen


Ebben a kategóriában az ázsiai márkákhoz érdemes igazodni, így a Volkswagen is egyliteres, háromhengeres motort tervezett, amilyen az Altóban és a Picantóban van. A Twingo és a Ka négyhengerese öblösebb, 1149 illetve 1242 köbcentis. A Ford kétszelepesén kívül az összes motor hengerenként négyszelepes, de az elméletet és a konstrukciós értéket felülírta az, ahogy az autók mozognak.

Elindulás után is kulturált autónak bizonyult a Picanto. Tetszett pontos, könnyen járó váltója és egyenletesen pörgő motorja. Sajnos erőleadása is olyan diszkrét, mint hangja, de a surrogó motor jól viseli a pörgetést, hogy haladnánk is.

Puha, női autó a Kia

Erős oldaldőlése miatt nem fekszik a száguldás a Picantónak

Erős oldaldőlése miatt nem fekszik a száguldás a Picantónak

Erős oldaldőlése miatt nem fekszik a száguldás a Picantónak


A Kia pedáljaira elég rálehelni, igazi női autó. A váltások esedékességére műszerfali nyilakkal figyelmeztet, akárcsak a Volkswagen. Erős orrtolásával és oldaldőlésével nem feküdt neki a tesztpálya a tököli reptéren, de kényelmesre hangolt futóműve illik a magyar városok útminőségéhez.

107 Nm a Twingóban

Papíron a Twingo 107 Nm nyomatéka a legmagasabb a mezőnyben, de motorja nem valami temperamentumos. Sok mindent megold kis és közepes fordulaton, csak nem szabadul fel kihúzatva és váltója olyan, mintha fém helyett gumiból volna. Ehhez jön a szerencsétlenül magas üléshelyzet és a ferdén álló, távoli kormány, így a Twingo az a kisautó, amiben jobb utasnak lenni, akár hátul is.

Köszönjük a fotóhelyszínt a tököli Vezetéstechnikai Képzési Központnak! 
Elérhetőség: Székely Gyula - 30/25-25-399 és info@vezetestechnika.eu

Köszönjük a fotóhelyszínt a tököli Vezetéstechnikai Képzési Központnak!
Elérhetőség: Székely Gyula – 30/25-25-399 és info@vezetestechnika.eu

Alto: gyenge fék, hangos motor

Imbolyog és bólogat, fékje a legsatnyább a mezőnyben

Imbolyog és bólogat, fékje a legsatnyább a mezőnyben

Imbolyog és bólogat, fékje a legsatnyább a mezőnyben


Menet közben az Alto vékonydongájú, olcsó kisautónak tűnik, silány fékekkel. Motorja a többi háromhengeresnél csúnyábban jár, autópályán ez a legzajosabb. Tükrei túl kicsik, ablaktörlője csak két fokozatban dolgozik, váltója is akadozik egy kicsit.

Városban közlekedni bőven elég erős a 68 lóerős motor, a rugózási kényelem csúnya úthibákon is elfogadható. Ebben az autóban kihívás gyorsan menni, egész vadító volt sietni vele, mert a merész tempóhoz intenzív sebességérzet és némi félelem is társult.

Puhán siklik az up!

Puhán forog és vidáman gyorsít a 75 lóerős háromhengeres

Puhán forog és vidáman gyorsít a 75 lóerős háromhengeres

Puhán forog és vidáman gyorsít a 75 lóerős háromhengeres


Egészen más az up!. Zselébe ágyazott kerekein szinte döccenés nélkül siklik, mintha nem a konkurenciától, hanem a kis vagy a kompakt autóktól kellene elcsábítania a vevőket. Motorja finoman, halkan jár, váltója puhán mozog.

Hosszabb utakra messze ez a legkulturáltabb mini, a 96 520 forintért adott maps+more navigációs fejegységével a zene is más nívón szól benne, mint a többiekben. Az egyliteres motort nem kell szétforgatni, mindig élénkebb kicsit az Altónál és a Picantónál, kihúzatva pedig szépen repeszthetünk vele.

Tényleg csak 69 lóerő?

Igazán jót lehet autózni a legkisebb Forddal. Technikáját a FIAT 500 és a Panda adja

Igazán jót lehet autózni a legkisebb Forddal. Technikáját a FIAT 500 és a Panda adja

Igazán jót lehet autózni a legkisebb Forddal. Technikáját a FIAT 500 és a Panda adja


Csak nem olyan vagányan, mint a Kában. Bármelyik konkurensből ültünk is át, meglepett a Ford élénksége, a FIAT-tól örökölt motorban volt a legtöbb örömünk.

Azonnal reagál a gázra, nagyon jól húz, pedig a 69 lóerő és a 102 Nm nyomaték nem ígért ekkora dinamizmust. 6,5 literes tesztfogyasztása a legmagasabb ugyan, de az a 3-6 deci, amivel a többiek takarékosabbak, nem éri meg a vánszorgást. Stabil, mégsem rázó futóművével ez a legsportosabb autó az öt közül, de az üléshelyzet a Twingóhoz hasonlóan rossz, egyikünk sem szeretett a magas széken trónolni.

Ár/felszereltség: a Suzuki a legjobb

Elvárt felszereltség

Felszereltsége gazdag, négy légzsák, légkondicionáló és CD-s rádió is van benne

Felszereltsége gazdag, négy légzsák, légkondicionáló és CD-s rádió is van benne

Felszereltsége gazdag, négy légzsák, légkondicionáló és CD-s rádió is van benne


Árképzésben erősen eltérő az importőrök stratégiája, a Kából és az Altóból például nincs légkondi nélküli alapmodell, így a tesztautók felszereltsége is merőben különböző volt (lásd a táblázatot). A listaárakat és az extrákat az egyféle kivitelben kapható Alto alapján értékeltük.

A Suzuki 2 399 000 forintba kerül négy légzsákkal, klímaberendezéssel, szervokormánnyal, CD-s rádióval, elöl elektromos ablakokkal, távirányítós központi zárral, osztott hátsó üléstámlával és állítható magasságú vezetőüléssel. Ez tehát a standard.

A Ka a legdrágább

Halódik itthon a minik kategóriája, testvérmodellje, a Hyundai i10 el is tűnt a magyar piacról

Halódik itthon a minik kategóriája, testvérmodellje, a Hyundai i10 el is tűnt a magyar piacról

Halódik itthon a minik kategóriája, testvérmodellje, a Hyundai i10 el is tűnt a magyar piacról


Az elvárt felszereltséggel minden konkurens drágább az Altónál, de egyedül a 3 155 000 forintos Ka Titanium kerül lényegesen többe nála. A  P1 Komfort csomagos Picanto LX Cool (2 699 000 Ft) és a Twingo Dynamique (2 740 000 Ft) ára nem sokkal magasabb, de a légkondis move up!-ért kért 2 855 510 Ft sem aránytalan.

A legjobb garanciális feltételeket a Kia nyújtja 7 év/ 150 ezer kilométerrel, az első három évben kilométer-megkötés nélkül. Utána jön a Volkswagen 4 évre/ 200 000 kilométerre korlátozott jótállással és a Ford, ahol a limitmentes két évhez plusz 3 évre, de összesen 100 000 kilométerre szóló hajtáslánc-garancia érvényes. A Suzuki ajánlata 3 év/ 100 000 kilométer.

Nincs 10 százalék különbség a tesztfogyasztások között. Az Alto 5,9, az up! 6,1, a Twingo és a Picanto 6,3, a Ka 6,5 litert fogyasztott tesztünkön

Nincs 10 százalék különbség a tesztfogyasztások között. Az Alto 5,9, az up! 6,1, a Twingo és a Picanto 6,3, a Ka 6,5 litert fogyasztott tesztünkön

Twingo: rövid garancia, hosszú szervizperiódus

Alapáron a Twingo a törvényi minimummal szúrja ki az ügyfelek szemét, de kétévnyi, kilométer-korlátozás nélküli garanciája 89 900 forintért megtoldható maximum 5 év/ 80 000 kilométeres időszakra. Szervizperiódusban viszont a Twingo a legjobb 2 év/30 000 kilométerrel, a Kát 20 ezer, a többi autót 15 ezer km megtétele után vagy évente egyszer kell márkaszervizbe vinni.

Összehasonlító teszt: a legolcsóbb kisautók 180

Értékelés:

1. Volkswagen up! 1.0, 454 pont

A tesztből hiányzó modellek közül vezettük a renovált Pandát, teszteltünk több Sparkot és sejtjük, mit lehet kihozni a hármasikrekből még egy modellfrissítéssel. A mezőny ismeretében ki merjük jelenteni, hogy jelenleg az up! a kategória legjobb autója. Érett, kényelmes autó tágas utastérrel, életrevaló motorral, remek futóművel, kedvező áron, sokféle jutányos extrafelszereléssel. Egyetlen dolog emészthetetlen benne: a kispórolt kapcsoló az utas oldali ablakhoz.

Jó a formaterv, mert kicsit sem tűnik olcsónak, pedig légkondival kijön 2,85 millió forintból

Jó a formaterv, mert kicsit sem tűnik olcsónak, pedig légkondival kijön 2,85 millió forintból

2. Kia Picanto 1.0, 438 pont

A legigényesebb autó az ötből, egyetlenként mentes az elbaltázott részletektől és az irritáló spórolástól. Élénkebb és takarékosabb motorral megfoghatná az up!-ot, de kényelmével, nívós kivitelével és kulturált működésével megérdemli az ezüstöt.

Halk és civilizált autó a Picanto, nyoma sincs benne otromba spórolásnak

Halk és civilizált autó a Picanto, nyoma sincs benne otromba spórolásnak

3. Renault Twingo 1.2, 434 pont

Gyakorlatilag egyenértékű a Picantóval. Külsejének nagyon jót tett a modellfrissítés, állítható hátsó ülésével jól szerepelt a belső tér értékelésében. Motorja átlagos, váltója és üléshelyzete gyengébb a Kiáénál. Ha a 4 év/60 ezer kilométeres garancia nem kerülne 59 900 forintba, a Twingo lehetne a második.

Mérsékelt oldaldőlésével a Twingo elemében volt a tesztpályán

Mérsékelt oldaldőlésével a Twingo elemében volt a tesztpályán

4. Ford Ka 1.2, 408 pont

A FIAT 500 technikájára épülő Ka megörökölte az 500 legtöbb baját, annak bája nélkül. Hátul pici, csomagtere is szerény, ára annál merészebb, hiába a jó felszereltség. Vezetni viszont élvezet az egészséges futómű és a legjobb olasz korszakokat idéző motor miatt.

Tüzes motorja és eltalált futóműve eladja a Kát sportos autóként

Tüzes motorja és eltalált futóműve eladja a Kát sportos autóként

5. Suzuki Alto 1.0, 374 pont

Ha nem váltogatnánk négy konkurenssel, kevésbé tűnne fel, hogy a mezőny jóval előrébb tart. Az Alto minimálautónak készült, háromcsillagos törésteszttel, ESP és függönylégzsák nélkül, belső tere zavaróan puritán. Akkor nyerő, ha a költségek döntenek: mért fogyasztása a legalacsonyabb, szervizköltsége kedvező, felszereltsége igen gazdag és ára is a legjobb a kategóriában.

Városban jól megállja a helyét, de hosszabb utakon a konkurensek elhúznak tőle

Városban jól megállja a helyét, de hosszabb utakon a konkurensek elhúznak tőle

Összehasonlító teszt: a legolcsóbb kisautók 186