Nem volt hely a Prius-hajtásláncnak
Két autógyártó van a világon, amely komolyan veszi a hibridhajtást és következetesen viszi át a technológiát kevésbé drága autóiba. Az egyik a Toyota, a másik a Honda, így a kiskategória második hibridautója, bő egy évvel a Jazz Hybrid után, a Yarisból érkezik a magyar piacra
Két autógyártó van a világon, amely komolyan veszi a hibridhajtást és következetesen viszi át a technológiát kevésbé drága autóiba. Az egyik a Toyota, a másik a Honda, így a kiskategória második hibridautója, bő egy évvel a Jazz Hybrid után, a Yarisból érkezik a magyar piacra
Fotó megosztása:
Agresszívebb a hibrid orra a többi Yarisénál, de a 100 lóerős autó nem sportmodell
Agresszívebb a hibrid orra a többi Yarisénál, de a 100 lóerős autó nem sportmodell
Fotó megosztása:
4 595 000 Ft az alapára kétzónás automata légkondival, 4 895 000 Ft az Active kivitel, az Exe csúcsmodell 5 335 000 forintba kerül. A hibrid Honda Jazz ára 6 249 000 Ft
4 595 000 Ft az alapára kétzónás automata légkondival, 4 895 000 Ft az Active kivitel, az Exe csúcsmodell 5 335 000 forintba kerül. A hibrid Honda Jazz ára 6 249 000 Ft
Fotó megosztása:
45 kW (61 LE) a villanymotor, 74 lóerős a benzines teljesítménye, nyomatékuk 169 és 101 Nm. Mivel nem egyszerre érik el ezeket az értékeket, a rendszer összteljesítménye kereken 100 lóerő
45 kW (61 LE) a villanymotor, 74 lóerős a benzines teljesítménye, nyomatékuk 169 és 101 Nm. Mivel nem egyszerre érik el ezeket az értékeket, a rendszer összteljesítménye kereken 100 lóerő
Fotó megosztása:
Városban a szakaszok több felét képes megtenni villanymotorjával, ha finoman vezetünk és leáll a benzines
Városban a szakaszok több felét képes megtenni villanymotorjával, ha finoman vezetünk és leáll a benzines
Fotó megosztása:
5 év vagy 100 000 km a garancia a hibridrendszerre, de valós élettartamát legalább félmillió kilométerre tervezi a Toyota
5 év vagy 100 000 km a garancia a hibridrendszerre, de valós élettartamát legalább félmillió kilométerre tervezi a Toyota
Fotó megosztása:
Jól állna ez az orr a többi Yarisnak is
Jól állna ez az orr a többi Yarisnak is
Fotó megosztása:
Kék embléma és jellegzetes hűtőmaszk különbözteti meg a hibridet a többi Yaristól
Kék embléma és jellegzetes hűtőmaszk különbözteti meg a hibridet a többi Yaristól
Fotó megosztása:
A kiskategória első full hybridje, a Jazz rásegítős hibridhajtása jóval egyszerűbb megoldás
A kiskategória első full hybridje, a Jazz rásegítős hibridhajtása jóval egyszerűbb megoldás
Fotó megosztása:
Hátul is kék a logó
Hátul is kék a logó
Fotó megosztása:
Városi forgalomban kevesebbet fogyaszt, mint országúton, mert kis sebességnél sokszor átveszi a hajtást a villanymotor
Városi forgalomban kevesebbet fogyaszt, mint országúton, mert kis sebességnél sokszor átveszi a hajtást a villanymotor
Fotó megosztása:
Csupán 30 kilóval lett nehezebb egy dízelnél
Csupán 30 kilóval lett nehezebb egy dízelnél
Fotó megosztása:
Nagyon nehéz volt a Yaris orrához csökkenteni a hibrid hajtásrendszert
Nagyon nehéz volt a Yaris orrához csökkenteni a hibrid hajtásrendszert
Fotó megosztása:
Atkinson-ciklusú a motor, a sűrítési ütemben sokáig nyitva tartott szívószeleppel csökkentik a pumpálási veszteségeket és végeztetnek minél nagyobb munkát az adott üzemanyaggal
Atkinson-ciklusú a motor, a sűrítési ütemben sokáig nyitva tartott szívószeleppel csökkentik a pumpálási veszteségeket és végeztetnek minél nagyobb munkát az adott üzemanyaggal
Fotó megosztása:
A narancssárga koszorú a motor-generátoré, tőle jobbra, takarva látható az autót hajtó villanymotor
A narancssárga koszorú a motor-generátoré, tőle jobbra, takarva látható az autót hajtó villanymotor
Fotó megosztása:
Nem nyalnám meg úgy, mint a laposelemet
Nem nyalnám meg úgy, mint a laposelemet
Fotó megosztása:
A hibridrendszer akkumulátorán kívül a benzintank is a hátsó ülés alatt van
A hibridrendszer akkumulátorán kívül a benzintank is a hátsó ülés alatt van
Fotó megosztása:
LED-ek elöl-hátul a hibridben
LED-ek elöl-hátul a hibridben
Fotó megosztása:
Eco, normál és elektromos üzemmód van. Sportfokozat nincs, mert ahhoz nem elég erős az autó
Eco, normál és elektromos üzemmód van. Sportfokozat nincs, mert ahhoz nem elég erős az autó
Fotó megosztása:
Kék indítógombbal kel életre a hibrid
Kék indítógombbal kel életre a hibrid
Fotó megosztása:
Fenntartási és üzemanyagköltségben is nagyon jó lesz: nincs ékszíj a motoron, nincs cserélendő kuplung és a fékek élettartama a visszatermeléses lassítás miatt 2,5-3 szorosa a nem hibrid modellekének
Fenntartási és üzemanyagköltségben is nagyon jó lesz: nincs ékszíj a motoron, nincs cserélendő kuplung és a fékek élettartama a visszatermeléses lassítás miatt 2,5-3 szorosa a nem hibrid modellekének
Fotó megosztása:
A ködlámpa a második, Active felszereltségtől jár
A ködlámpa a második, Active felszereltségtől jár
Fotó megosztása:
A gonyomásra kikényszerített EV (elektromos) módban összességében nő a benzinigény, mert felülbíráljuk a hajtásrendszert, amely mindig úgy használja a 74 lóerős benzinest és a 61 lóerős villanymotort, ahogy a legkisebb a fogyasztás
A gonyomásra kikényszerített EV (elektromos) módban összességében nő a benzinigény, mert felülbíráljuk a hajtásrendszert, amely mindig úgy használja a 74 lóerős benzinest és a 61 lóerős villanymotort, ahogy a legkisebb a fogyasztás
Fotó megosztása:
Városban könnyedén és sokat suhan leállított benzinessel, csak a villanymotorral hajtva
Városban könnyedén és sokat suhan leállított benzinessel, csak a villanymotorral hajtva
Fotó megosztása:
3,5 liter a gyári átlaga, csupán 79 g/km szén-dioxid emissziójával a világ legjobb szériaautója, a villanyautókat leszámítva
3,5 liter a gyári átlaga, csupán 79 g/km szén-dioxid emissziójával a világ legjobb szériaautója, a villanyautókat leszámítva
Fotó megosztása:
Nem látni belül, hogy ez a hibrid verzió
Nem látni belül, hogy ez a hibrid verzió
Fotó megosztása:
Franciaországban készül. A Yaris az egyetlen autó a kiskategóriában, amelyből van hibrid, benzines s dízel is
Franciaországban készül. A Yaris az egyetlen autó a kiskategóriában, amelyből van hibrid, benzines s dízel is
Fotó megosztása:
Idén szeptemberben befut az 5+2 személyes Prius Plus családi autó és a konnektorról tölthető Prius Plug-In, 25 km elektromos hatótávval, jelenleg még ismeretlen áron
Idén szeptemberben befut az 5+2 személyes Prius Plus családi autó és a konnektorról tölthető Prius Plug-In, 25 km elektromos hatótávval, jelenleg még ismeretlen áron
Fotó megosztása:
Hatalmas szó, hogy nem veszett el egy liternyi hely sem a csomagtérből
Hatalmas szó, hogy nem veszett el egy liternyi hely sem a csomagtérből
Fotó megosztása:
145 literrel csökkenti az 5-ös BMW csomagterét a hibridhajtás, a Yarisé viszont teljes egészében megmaradt, 286 literes
145 literrel csökkenti az 5-ös BMW csomagterét a hibridhajtás, a Yarisé viszont teljes egészében megmaradt, 286 literes
Fotó megosztása:
Városban a szakaszok több felét képes megtenni villanymotorjával, ha finoman vezetünk és leáll a benzines
Városban a szakaszok több felét képes megtenni villanymotorjával, ha finoman vezetünk és leáll a benzines
Nemrég értünk haza a benzines-elektromos hajtású Yaris menetpróbájáról, amit a villanyautóban és hibridben is erős Hollandiában tartott a Toyota. 1,5 literes benzines motorja alapján könnyű lenne rávágni, hogy az előző Prius technikáját kapta a Yaris, ám így nem maradt volna meg a többi modell 286 literes csomagtere és teljes térkínálata. És nem tartott volna közel hat évig az autó kifejlesztése sem, amint azt a bemutatón Hasikabe Kijosi, az autó főmérnök-helyettese mondta.
A japán mérnökök szinte bármire képesek, állítólag csináltak víz alatt megkötő betont, de a hibrid hajtáslánc bepasszírozásával még nekik is meggyűlt a bajuk. Mert az 5 ActiveHybriddel, a Lexus LS 600h-val és a többi hibriddel ellentétben nem vehettek el helyet a csomagtérből az akkuknak és a Yaris szűk orra nagyon nem kívánta a benzines motor mellé a bolygóműves erőátvitelt, a teljesítményelektronikát, az invertert és a két villamos gépet. (Az egyik elektromos motor generátorként termeli az áramot, a másik hajtja az autót.)
Csak 30 kilót hízott
A hibridrendszer akkumulátorán kívül a benzintank is a hátsó ülés alatt van
A hibridrendszer akkumulátorán kívül a benzintank is a hátsó ülés alatt van
Végül a hibrid hajtásrendszer tömegét sikerült levinni 42 kilóval a Prius III-é alá, a rendszer súlya 201 kilogrammra csökkent.
A Yaris HSD (Hybrid Synergy Drive) mindössze 30 kilóval nehezebb egy hasonló felszereltségű dízelnél, ami rendkívül csekély érték. A már említett BMW 5 ActiveHybrid 150 kilót szedett fel az alapjait adó BMW 535i-hez képest.
A hibrid hajtáslánc jóval kevesebb helyet foglal el, mint a Priusé vagy az Aurisé, a Prius II-ből átvett, de 70 százalékban áttervezett vagy új alkatrészekből álló benzines is motor jóval kompaktabb lett.
3,5 liter a gyári átlaga, csupán 79 g/km szén-dioxid emissziójával a világ legjobb szériaautója, a villanyautókat leszámítva
61 és 74 lóerő
Franciaországban készül. A Yaris az egyetlen autó a kiskategóriában, amelyből van hibrid, benzines s dízel is
Franciaországban készül. A Yaris az egyetlen autó a kiskategóriában, amelyből van hibrid, benzines s dízel is
Bent nem érezni, hogy ez a Yaris hibrid, van benne jó pár ezer munkaóra, hogy fel se tűnjön. A 100 lóerős összteljesítmény okán nincs sport üzemmód, normál vagy Eco üzemben használható az autó és van EV (Electric Vehicle) kapcsoló is a tisztán elektromos üzemre.
Mivel a hajtásrendszer mindig úgy használja a 74 lóerős benzinest és a 61 lóerős villanymotort, ahogy a legkisebb a fogyasztás, felülbírálatával nő a benzinigény, hiába suhanunk épp elektromosan, álló motorral. Ha nem jön hosszú lejtő, akkor ezt az áramot a benzines motorral hajtott generátornak kell visszatöltenie.
145 literrel csökkenti az 5-ös BMW csomagterét a hibridhajtás, a Yarisé viszont teljes egészében megmaradt, 286 literes
145 literrel csökkenti az 5-ös BMW csomagterét a hibridhajtás, a Yarisé viszont teljes egészében megmaradt, 286 literes
Nem is használtuk ezt az üzemmódot, mert a Yarisban amúgy sem kényszerültünk bokagörcsig finomkodni a gázpedállal, hogy elektromosan tartsuk a városi tempót vagy gyorsuljunk 30-ig.
Ahhoz már kell a türelem, ha 50-60-ig akarunk eljutni a négyhengeres halk zúgása nélkül, de leheletfinoman nyomott gázzal az autó hajlandó csak az akkukból szívott árammal gördülni, amit a műszerfalon kigyulladó EV ikon jelez.
Lopakodó
Az emissziómentes üzemben leálló négyhengeres jót tesz a környezetnek, a pénztárcánknak és csendességével a városi zajterhelésnek is. Épp a könnyen és gyakran, akár a megtett távolság több mint felében élvezhető elektromos suhanás miatt volna hasznos az Ampera vagy a Volt diszkrét kürtjéhez hasonló duda, amivel lopakodó-üzemmódban kulturáltan figyelmeztethetnénk a gyalogosokat.
A gonyomásra kikényszerített EV (elektromos) módban összességében nő a benzinigény, mert felülbíráljuk a hajtásrendszert, amely mindig úgy használja a 74 lóerős benzinest és a 61 lóerős villanymotort, ahogy a legkisebb a fogyasztás
A narancssárga koszorú a motor-generátoré, tőle jobbra, takarva látható az autót hajtó villanymotor
A narancssárga koszorú a motor-generátoré, tőle jobbra, takarva látható az autót hajtó villanymotor
A japán belpiacra készülő változatban van efféle készség, de még abban sem végleges, mert a Toyotánál tovább keresik azt a faja mesterséges motorhangot, amit idős emberek is jól észlelnek.
Nincs ékszíj
Álló benzinmotorral is működik a klímaberendezés, mert a légkondi kompresszora elektromos, ahogy a vízpumpa is. A Yaris motorja ebben is hasonlít a Priuséra, így nem futnak ellenőrizendő-cserélendő szíjak a blokk elején a segédberendezések hajtására.
Az elektromos vízpumpa további előnye, hogy álló motornál is képes hűteni a blokkot és a hengerfejet, így a melegedést nem kell a benzin-levegő keverék dúsításával, a fogyasztást növelve kompenzálni – mesélte a bemutatón Krajcsovits Sándor, az importőr műszaki szakértője.
5 év vagy 100 000 km a garancia a hibridrendszerre, de valós élettartamát legalább félmillió kilométerre tervezi a Toyota
Avg: 4,3 liter
Városi forgalomban kevesebbet fogyaszt, mint országúton, mert kis sebességnél sokszor átveszi a hajtást a villanymotor
Városi forgalomban kevesebbet fogyaszt, mint országúton, mert kis sebességnél sokszor átveszi a hajtást a villanymotor
Városban és országúton a hibriddel szerintem sokkal jobb autózni, mint egy dízel Yaris-szal: a benzines-elektromos hajtáslánc kevésbé terheli a környezetet és ha a gázpedál visszaengedésével kihasználjuk a hibridrendszert képességeit, az elektromosan megtett szakaszokon egyáltalán nem éget benzint az autó, így a fogyasztás is káprázatos.
A gyári adatok 3,5 literes átlagról és 3,1 literes városi értékről szólnak, szólnak, de ha ezt a realitás kedvéért a felével megnöveljük, még akkor is be lehet osztani 4,5 liter benzint 100 kilométerre. A zömmel kisvárosokon át vezető menetpróba első napja után 4,6, majd a második napon, hasonló körülmények között 4,3 l/100 km díszlett a műszerfalon.
Autópályán kidomborodnak a hibrid Yaris korlátai, mert a dízel nyomatéka híján tohonyán gyorsul, nagy gázra odalesz a csend a magas fordulatra beálló benzines miatt és egyenletes, 140-es tempónál is hangosabb, mint a hatodikban futó D-4D. Azok a kevesek, akik nem városban, hanem hosszú utakra használják drága kisautójukat, jobban járnak a dízellel.
Váratlanul olcsó
A kétzónás automata légkondival, hét légzsákkal és menetstabilizáló elektronikával felszerelt Yaris HSD alapára 4 595 000 forint, ami váratlanul alacsony összeg, bár nem sok vetélytárshoz hasonlíthatjuk. A Honda Jazz Hybrid – főleg a jen árfolyamának erősödése miatt – a tavaly tavaszi 4,9 millióról 6 249 000 forintra drágult. Négymillió körül kaphatóak a dízel kisautók, de ezek annyival környezetszennyezőbbek, hogy nehéz rájuk konkurensként tekinteni.
Nehéz megmondani, kik veszik majd a Yaris hibridet. A vásárlók átülhetnek a hasonló árú dízel kisautókból, lesznek köztük, akik megunják tankolni Golf-méretű autójukat és kisebbre váltanak, és ott vannak mindazok, akik a közel kétmillió forinttal többe kerülő Auris hibrid helyett döntenek mellette, mert ugyanakkora a csomagterük és négy nem magas ember a Yarisban is jól elfér.
Magyarországon júliustól lesz kapható a hibrid Yaris, tehát idén nyáron nem a GT86 lesz az egyetlen nagy dobás a Toyotától.