Röviden – Toyota Corolla E160

Mi ez?

Elvileg egy lépcsőshátú kompakt autó, de tíz generáció és 40 millió példány után állócsillagnak is mondhatnók.
Mit tud? Végképp a márkához láncolni a Corolla-tulajokat, a dízel pedig eljárni 4-4,5 literből. És nemcsak papíron!
Mibe kerül? Listaáron 4,73 millióról indul a 99 lóerős benzines, a csúcsfelszereltségű dízel ára a bólogatós automatizált váltóval nem egészen hétmillió forint.
Kinek jó? Annak, aki nem túl progresszív, de nagyon megbízható családi autóra vágyik, óriási lábtérrel.

Nemrég a Toyota egyszerre mutatta be az új Corollát és az Auris kombit. Bár utóbbiból kétszer annyit adhatnak el hazánkban és az is érdekes benne, hogy a cég hat év után visszatér a kompakt kombik közé, mégis a Corolláról írunk elsőként. Mert a flottapiac túlsúlya átírhatja ugyan az eladási sorrendet, a magyarul koronát jelentő Corolla mégiscsak fontosabb. Hiszen 1966 óta létezik, a most bemutatott modell a 11-ik generáció, lapunknak pedig a harmadik széria, amelyet a nemzetközi bemutatón vezetünk.

Auris/Corolla

Közös padlólemezükkel közel állnak egymáshoz, de az Auris és a Corolla a lemezek alatt nem egyforma. Mivel a ferdehátú elsősorban az európai piacnak szól, a limuzin viszont nem, a Toyota Corolla minden motorváltozatban csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművel készül. (Az 1,4 literes dízelt és benzinest kivéve az összes Auris felfüggesztése hátul is független, kettős keresztlengőkaros, ld.a galériában.)

Amikor egy 47 éve meghatározó modell utódját kell kifejleszteni, hajlamos vagyok a világ legjobb autójára számítani. Ám ahogy a Citroën DS utóda egy űrhajó helyett a CX lett, a Toyota Corolla 11. generációja is maradt józan családi autó
Szemből lényegesen dinamikusabb elődjénél. A 11. generációs Corolla kódja E160

Szemből lényegesen dinamikusabb elődjénél. A 11. generációs Corolla kódja E160


A spóroláson, a súlycsökkentésen és a kisebb helyigényen kívül az szól az egyszerűbb konstrukció mellett, hogy a két autó más vevőkörnek készült. A Corolla az apukák és nagypapák autója, akik nem vezetnek úgy, hogy a kettő között kijönne a különbség. Az Auris fiatalosabb, menőbb és van belőle benzines-elektromos hibrid, a Prius III hajtásláncával. Míg a limuzinhoz csak 15 vagy 16 collos felni kapható, a csapott hátú viríthat 17-es felniken is.

A stratégia beválhat, mert az Auris értékesítései akkorát nőttek, hogy kategóriájában az ötödik helyre ugrott a Golf-Focus-Astra-Mégane négyes mögött Európában. Pedig a kombi ebben még benne sincs.

1966 óta gyártja a Toyota, a Corolla első négy generációja hátsókerék-hajtású volt

1966 óta gyártja a Toyota, a Corolla első négy generációja hátsókerék-hajtású volt

1966 óta gyártja a Toyota, a Corolla első négy generációja hátsókerék-hajtású volt


Corolla: a Toyota Golfja

Ami Európának a Golf, az Japánnak a Corolla. Az alsó középkategóriás autó 1966 óta készül, első négy generációjában hátsókerék-hajtással. A hátsó laprugót az 1979-es modellváltásra nőtte ki (kivéve a kombit), a keresztmotoros elsőkerék-hajtásra viszont csak 1983-tól állt át.

Akkoriban a költségoptimalizálók még eltűrték, hogy az elsőkerekes tömegmodell mellett gyártásban maradjon az elődre épülő, hátul hajtó kupéváltozat is. A Corolla Levin kódja volt az AE86, amiből a Wikipédia szerint az A a 4A sorozatú motort, az E a Corollát, a 8 a széria kódnevét (E80), a 6 pedig a hatodik generációt jelölte. A máig körülrajongott AE86 (hacsiroku) klasszikus driftautóvá nemesült.

1983-ban debütált az elöl hajtó, keresztmotoros generáció

1983-ban debütált az elöl hajtó, keresztmotoros generáció

1983-ban debütált az elöl hajtó, keresztmotoros generáció


47 éves pályafutása alatt a Corollából készült Tercel néven összkerekes kombi és a békalámpás G6 már akkor létezett hatfokozatú váltóval, amikor ez két kategóriával feljebb is ritkaság volt.

1999-ben a Corolla WRC márkavébét nyert a Toyotának Carlos Sainz-cal és a mentőautó-sofőrként induló Didier Auriollal. 2000-ben mutatkozott be a Corolla Verso egyterű, amely 2003-ban már orrkamerával könnyítette meg a vezető életét.

40 millió egységgel jó ideje a Corolla a legnagyobb mennyiségben eladott autó a világon. Mivel a Volkswagen külön számolja a Jettának hívott négyajtós Golfot és a ferdehátút, a Toyota viszont hozzácsapja az Auris-eladásokat a Corollához, a Corolla az éves értékesítési versenyben is vezet. Tavaly 1,1 millió darabbal nyert.

Hosszabb, laposabb

A designban a Furia tanulmány köszön vissza, de ugyanez az autó lehetne modellfrissítés utáni Honda Civic szedán is. A Toyota Corolla méretei nagyot változtak. A 4,6 méteres autó fél centivel alacsonyabb, 1,5-tel szélesebb és nyolccal hosszabb elődjénél. Tengelytávja 10 centit bővült, amitől hátsó lábtere 9,2 centivel tágasabb az eddiginél. A karosszéria igen áramvonalas, alaktényezője 0,27.

A növekedés ellenére az autó súlya valamelyest csökkent, főleg a nagyszilárdságú acélok használatának köszönhetően. Kár, hogy a Golf VII vagy a Clio IV mintájára itt is megszépíti a számokat a kisebb tank. Motortól és felszereltségtől függően a dízel üzemanyagtartálya 45/55, a benzineseké 50/55 liter.

 

Automatizált kézi váltó rendelhető a dízelhez, fokozatmentes automata az erősebb benzineshez

Automatizált kézi váltó rendelhető a dízelhez, fokozatmentes automata az erősebb benzineshez

Jó lett belül

Belül kedvező minőségérzet, jó üléshelyzet és az összes motorral finoman járó, hatfokozatú sebességváltó fogad. Na meg a hagyományos kvarcóra, amit sokan avíttnak látnak, de amíg létezik, egész biztosan nem kell keresgélni a pontos időt a különböző kijelzőkön. A vezetőt meg az utasokat térdlégzsák és még hat másik védi, ami alapfelszerelésként jár, akárcsak a légkondicionáló.

Jó a minőségérzet a bemutatóra elhozott csúcsmodellekben

Jó a minőségérzet a bemutatóra elhozott csúcsmodellekben

Hátul a 10 centivel megnyújtott tengelytávval a lábaknak annyi hely jut, mint az Avensisben. A fejtér viszont átlagos, 180-185 centinél magasabb utasoknak jobb lecsúszniuk az ülésben, hogy elférjenek hátul.

Két benzines, egy dízel

A képek között található táblázat sokkal több motorváltozatot hoz, de a hazai választék három motorból áll. Az 1,33 literes, 99 lóerős benzines az alapverzióé, 128 Nm nyomatékkal. A kisebbikben lévő, szívó és kipufogó oldalon változó szelepvezérlés mellé az 1,6-os a Valvematic rendszert is megkapta. A 132 lóerős, pörgetve 160 Nm nyomatékú motorban a szelepnyitás mélysége is változik, hogy minél tisztábban és takarékosabban működjék. Ez a motor fokozatmentes CVT-automatával is kapható, amelyben hét fix áttételt kapcsolhatnak kézzel mindazok, akik ezt hiányolnák. (A részletes műszaki adatok a galériában találhatók.)

Vezetés közben erősen el vagyunk szigetelve a technikától. A villanymotoros rásegítésű szervokormány nagyon könnyen jár, nem terheli a vezető visszajelzésekkel, hogy mi is történik a kerekekkel. Pedig a kormánymű házának rögzítését megerősítették, megváltozott a kormányoszlop szöge, direktebbé vált a kormánymű áttétele, hogy jobb dolgunk legyen a volán mögött. Az igyekezet dacára a Corolla továbbra is a békés helyváltoztatás eszköze.

Nem lesz hibrid a Corollából. Aki HSD-re vágyik ebben a kategóriában, az vehet Priust vagy Aurist, egyterűként illetve kombiként is

Nem lesz hibrid a Corollából. Aki HSD-re vágyik ebben a kategóriában, az vehet Priust vagy Aurist, egyterűként illetve kombiként is

4,2 liter a dízelben

Az autót a 90 lóerős, 205 Nm nyomatékú dízelmotorral vezettük. A Toyota Corolla 1,4 D-4D oly halkan működött, mintha a gyáriak belerendelték volna egy Lexus hangszigetelését. A Corolla (de az ugyanitt vezetett benzines Auris 1,6 kombi is) rendkívül csendes autó. Sokat próbált cimborám az Origótól 130-nál vetette fel, hogy lassan belekóstolhatnék a 80-ba. Tényleg ennyire megtévesztő a sebességérzet.

A futómű nem támogatja, de eltűri a gyors vezetést, amit a reptérre sietve mutattunk be. A motor még heveny gyorshajtás közben is megőrizte méltóságát, húzott, amennyire az 1,4-es dízeltől telik és fedélzeti számítógépe állandó padlógáznál sem írt ki többet 8,5 liternél százon. Ez az érték annyira csekély, hogy kezdtük elhinni a 4,2 litert 100 kilométerre, amit a korábbi tesztúton láttunk, normálisan vezetve jelzett. Nagy kár, hogy pont a dízelhez nincs tempomat, pedig annyira adja magát külszolgálatos utazóautónak, körbepacsizni a partnereket.

Közepes a fejtér, de a lábaknak ejtőzősen bő hely jut

Közepes a fejtér, de a lábaknak ejtőzősen bő hely jut

Avensis helyett

A Corollát nem Magyarországról nézve kell értelmezni – került szóba a bemutatón Krajcsovits Sándorral, a Toyota kommunikációs és oktatási vezetőjével beszélgetve. Az autó azért lett ekkora, mert sok piacon az Avensis hiányzik a kínálatból. Oroszországban, az Egyesült Államokban vagy Dél-Afrikában a Corolla fölött a Camry a következő limuzin és a kettő közötti űrt csökkenti az eddiginél sokkal tágasabb és valamivel elegánsabb autó.

Konkurensek

Ha már a figyelemfelkeltés jegyében ezt a címet adtam a cikknek, a kérdést illik megválaszolni. Tehát a Corolla nem olyan jó autó, mint a Golf. Rugózási kényelme gyengébb és modern vezetőtámogató rendszerként egyedül parkolóautomatika van hozzá. Ennél többet érne valamilyen biztonsági extra, mert a szép képű tolatókamerával úgyis látni, mennyi hely van még.

Ám a Corollának olyan megingathatatlan ügyfélköre van, akiket szebb műanyagokkal, kicsit jobban hangolt futóművel és feláras extrákkal úgysem lehet elcsábítani. Ők nagyon boldogok lesznek vele, mert a Corolla igazán jó autó lett.

Hódítani nem lesz könnyű

De a törzsközönség megtartásán felül az európai piacon a Toyota arra számít, hogy 70 százalékban más márkáktól hódít el ügyfeleket. Ebben nem is a távolságtartó radar, a holttérfigyelés, a sávtartó rendszer és más, a német tömeggyártmányokban vagy az új Mazda3-ban elérhető extrák hiánya akadályozhatja meg. Inkább a szűk motorválaszték valamint a kis és közepes fordulaton nyomatékszegény benzinmotorok tehetnek keresztbe.


Ebben a kategóriában nem elég a Hyundai Elantra vagy a Mitsubishi Lancer maroknyi vásárlóját elcsábítani. Konkurensként nagyon versenyképes az Astra J limuzin, az öregebb, de menőbb arculatú Jetta, a flottaértékesítésekben erős Focus valamint és a darabszámai alapján a kategóriában meghatározó Fluence. Konkurensei közül a Corolla nem magaslik ki, de kényelme, értéktartása, bizonyított megbízhatósága, kiszámítható karbantartási költségei és a friss design okán nem fog mellé, aki a Toyotától vesz kompakt limuzint.

Szerző:

Jól küldi a Toyota? Hogy tetszik az új Corolla?
átlag
8.44
szavazat
114
Jól küldi a Toyota? Hogy tetszik az új Corolla?