Egy középkategóriás autó nem kelt irigységet, de az élményeket leszámítva mindent megkapunk tőlük. Méretük, kényelmük és a modern dízelmotorral elért gazdaságosságuk miatt beválnak vállalati kocsiként vagy a tehetősebb családok mindentudójaként.
Passat, a feltörekvő
A Volkswagen sokat dolgozott azon, hogy sikerüljön feljebb pozícionálnia középkategóriás autóját eredendő vetélytársainál. A stratégia végigvitelével összejött a hídverés a tömeggyártmányok és a prémiumtermékek között. A gazdagon krómozott Passat anyagminősége belül már nem valami elegáns, viszont a legtágasabb középkategóriások egyike.
Ahogy az autóba belepörögnek a kilométerek, kiderül, hogy tervezői odafigyeltek a hosszú távon fontos részletekre.
Utazóautóként a Passat az élvonalban van: futóműhangolása komfortos, nagyméretű ülései kényelmesek. A zajszintje is kedvező, bár a 170 lóerőst kivéve a dízelmotorok hidegen rázkódva és nagyon csúnya dízelhanggal működnek.
Passat létezik első- és összkerékhajtással, nyomorult 1,6-os és bivalyerős hathengeres benzinessel, erős és kisfogyasztású dízelekkel, limuzin és kombi karosszériával. Pár év múlva még négyajtós kupé is lesz belőle.
Nemrég megjelent a BlueMotion-modell, amely alacsonyabb alapjárattal, lefaragott légellenállással, csökkentett gördülési ellenállású gumikkal és hosszabb váltóáttételekkel a legtakarékosabb Passat. 105 lóereje nem tűnik soknak, de a motor nem vall szégyent autópályán sem.
Mondeo: sokat, mindenből
Az új Mondeót nézegetve nehéz nem gondolni a Passatra. A Ford európai vezérmodelljére vár az a feladat, hogy a teljes márkát feljebb húzza színvonalával, műszaki fejlettségével és karakteres formatervével. A divatot követve jó nagyra nőtt, a hátsó utasoknak káprázatosan tágas helyet biztosít.
Futóműve és kormányzása kiváló, ebben a Ford nem először mutat nagyot. Az első beüléskor a terebélyes karosszéria szörnyen áttekinthetetlen, de ha a kocsi megmozdul, nyomban agilis és életteli. A legvonzóbb a Volvótól átvett öthengeres turbós benzinessel, de ésszerűbb beérni a jól teljesítő kétliteres dízellel.
Autópályás suhanásban a csendes és kényelmes Mondeo elsőrangú. Az autó leggyengébb pontja eddig az értékvesztés volt. A flották durva kedvezményei csúnyán leverték az előd árszintjét, ami a használt autót keresőknek persze öröm. Kérdés, ezen változik-e valami a modellváltással.
Többe kerülnek, de lényegesen kapósabbak a prémiumtermékek. A hazai helyzet más, érdemes lapozni
Avensis, a japán barokk
Sokszor azok vesznek Toyotát, akik csalódtak más autókban. Az Avensisnek szüksége is van a márka hírnevére, mert más emblémával nem fért volna bele a válogatásba. A Carina mai megfelelője egy átlagos autó, futóműben és a vezetés örömében elmarad az átlagtól, kényelemben és tágasságban is csak közepes. Megbízhatósága viszont simán eladja, mert tényleg számíthatunk rá. Jó híre elkíséri az évek során, nem nehéz rá használtan vevőt találni, akik hajlandóak mélyebben a zsebükbe nyúlni érte.
Finom járásával és vehemens gyorsulásával a 177 lóerős egy gyöngyszem a három dízel között, de kedvező ára miatt a sima kétliterest szemeltük ki. A gazdagon érkező nyomaték sokkal fontosabb a 126 lóerőnél.
A tavalyi modellfrissítéskor érkezett motor csendes, takarékos és harmonikus erőforrás. Az Avensis azoknak szól, akik nem kimelegedni, hanem utazni akarnak a kormány mögött, egy kulturált és enyhén pocakos családi autóban.
Vectra, a klasszikus cégautó
Hasonló karakterű autó az Opel Vectra is, amely abban is hasonlít az Avensisre, hogy egyiknek sincs sok hátra a modellváltásig. Az Opel Vectra akár 280 lóerős turbós hathengeressel is kapható, de a józan belátás és az árlista itt is segít ráakadni egy gyors és keveset fogyasztó dízelre.
A 150 lóerős CDTI egy eredetileg Alfa Romeo-motor, amivel jó üzletet kötöttek a németek. Hatfokozatú automata vagy hatgangos kézi váltóval egyaránt élénk, könnyen felpörgő és erősen nekilóduló motorral van dolgunk.
A Vectra belsejében mindent a derékszög ural. Kockafej javára kell írnunk, hogy városban és külföldi utakon is tehetségesen kiszolgál bennünket, kényelmes autó hosszú távra. A futóműve messze nem pihe-puha, de nem rázza össze a pereputtyot, és intenzív kanyarokban sem karcoljuk a tükörrel az aszfaltot. Az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítással a Vectrának egy második énje is lesz. Sport-állásban meglepő kanyarsebességre képes, jobban ugrik gázadásra és szorosabbá válik a kormányzás.
Peugeot 407: a ráció nem minden
A szolid és visszafogott Avensisnek szinte ellentéte a Peugeot 407. A 407 ma is kitűnik a parkolókból, pedig három éve ismerjük. Akit bűvkörébe von, az le kell nyelje a formatervvel járó kompromisszumokat. A csomagtér és a hátsó utastér is szűk ebben a méretosztályban, de nem ez az egyetlen baj. A mélyre benyúló műszerfal mögül nehezen áttekinthető a karosszéria, amit tetéznek a látótérből sokat kitakaró tetőoszlopok.
A különleges designon kívül a 407 mást is nyújt, nem véletlenül képviseli a cikkben a francia autóipart. Kényelmes és barátságos autó, kombiként a nagy üvegtetővel egészen varázslatos a hangulata. Úgy érezni, hogy a tenyerén hordozza a két elöl ülőt, illetve a hátsókat is, ha alacsonyak. A komfort az autó egyik fő erőssége, hosszú távok után sem törődötten szállunk ki belőle.
A francia piacon évtizedek óta meghatározó a dízelek szerepe, ezért a Peugeot rá van szorítva minél jobb dízelek kifejlesztésére. A nehéz autóban a 2,0 HDi inkább kulturáltságával arat babérokat, mint nyers erejével, átlagos fogyasztás mellett.
Ki van az élen? |
A JATO Dynamics adataiból látni, hogy a középkategóriás tömeggyártmányok népszerűségét megnyirbálják az egyterűk, az aszfaltterepjárók és főként a prémiummárkák. Az összeurópai számokban meghatározó a német piac súlya, így az első négyben három prémiumtermék található. Az elegáns és színvonalas termékek vonzereje olyan erős, hogy a jóval frissebb modelleket is megelőzi a három német prémiumgyártó. Magyarországon a D-vel jelölt szegmens súlya csekély. A szinte kizárólag cégautónak vásárolt középkategóriások között hazánkban is megfigyelhető a prémiummárkák térhódítása, de az élbolytól jócskán elmaradnak. A számsorokból hiányzik a Skoda Octavia, mert a VW Golf-alapú autó igazából nem tartozik a középkategóriába. Darabszámaival az Octavia itthon vezetne, Európában pedig a 4. helyen állna. |
Európai top 10, 2007. 01-07. | |
Típus / darabszám | |
VW Passat | 193 668 |
BMW 3-as sorozat | 183 887 |
Audi A4 | 133 652 |
Mercedes-Benz C-osztály | 95 466 |
Peugeot 407 | 81 694 |
Ford Mondeo | 79 378 |
Toyota Avensis | 70 761 |
Opel Vectra-Signum | 68 971 |
Alfa Romeo 159 | 43 689 |
Mazda6 | 41 107 |
Magyarországi top 10, 2007 első félév | |
Típus / darabszám | |
VW Passat | 1 435 |
Ford Mondeo | 574 |
Opel Vectra-Signum | 524 |
Toyota Avensis | 458 |
Mazda6 | 332 |
Honda Accord | 281 |
Audi A4 | 269 |
Peugeot 407 | 255 |
Volvo S40-V50 | 228 |
BMW 3-as sorozat | 171 |
Adatok: JATO Dynamics