Pontozás: esélytelen luxusautók
Időnként mi is kikapjuk azt a megválaszolhatatlan kérdést, hogy „melyik a világ legjobb autója”? Egy legjobbat biztosan nem tudnánk találni. Ha pontozunk és az ár is számít, akkor talán egy középkategóriás vagy felső középkategóriás dízel, esetleg egyterű érné el a legmagasabb pontszámot.
A luxuslimuzinok és a böszme prémiumterepjárók nem tágasabbak, kényelmesebbek és biztonságosabbak annyival, amennyivel többe kerülnek. Ráadásul nehezebbek, ami a menetteljesítményben és a fogyasztásban is hátrányos.
Nálam a biztonság/használhatóság/vezetési élmény/költségek optimumát nagyjából egy dízel Skoda Octavia Combi képviseli. Mivel a kocsival kifejezett státusz a használati értéknél sokaknak fontosabb, a képzeletbeli ranglistán egy hathengeres dízel E-Mercedes is magasra jutna.
Belsőtér-bajnok: Renault Vel Satis
Mi bírjuk a Vel Satist, például azért, mert szórakoztató a magas kasztnival beárnyékolni egy márkásabb, de laposabb nagyautót a pirosnál. A szerencsétlen autó nagy bukás, de ez nem az utastér bűne. Halkságát Arany Decibel-díjjal ismerte el egy a zajártalom csökkentését honoráló zsűri, tervezői még az ablaktörlő zajcsökkentésére is odafigyeltek.
Térkínálata máig verhetetlen a felső középkategóriában. Hátul gyakorlatilag egy kanapé várja az utasokat, a belső szélesség és a lábtér is királyi, a fejnek pedig annyi hely marad, hogy a hölgyek kalapban is ücsöröghetnek. A galaktikus belső tér és a kifinomult zajcsillapítás kevés volna, de a Vel Satis belül is elegáns és egyedi. A győzelemben szerepe van az Initiale-csúcsmodell varázslatos fabetétjeinek, amelyek egy része az Ipolyságban készül.
Futóműbajnok: Ford Focus
Itt egy Fordot illet az első hely, mert a megfizethető autók világában a Ford több éve kiemelkedően jó, tehát biztonságos, agilis és kényelmes futóműveket alkot. A Fiestától a Galaxyig gyakorlatilag az összes modelljük az élbolyba tartozik a maga kategóriájában.
Győztesünk azért is lett a Focus, mert kedvező ára miatt több tízezer honfitársunk örülhet benne a kanyaroknak. A Ford a konkurensekre is hatott a nevezetes Control blade-felfüggesztéssel, ami a kardpengére emlékeztető hátsó hosszlengőkarról kapta a nevét. Az első Focus független hátsó felfüggesztése nélkül a VW-konszern vagy a Kia és a Hyundai aligha szerelne hasonlóan igényes konstrukciót kompakt autóiba.
Egy bajnoki címet megítéltünk a régi Swiftnek és az S-osztálynak is, az okok a túloldalon
Kényelembajnok: Mercedes-Benz S-osztály
Egyikünk sem ült kényelmesebb autóban a hosszított S-osztálynál. Arisztokratikus jelenség. A boldog békeidők meghittségét biztosítja, gyalázatos úton vagy nagyon gyorsan hajtva is elkendőzi utasai elől a valós útminőséget és a tempót.
Relaxációs tevékenységre különösen alkalmas oázis az idegbeteg nagyvárosi forgalomban. Minél több időt töltünk el az S-osztályban, annál kevésbé elégít ki más luxusautó. Nem mintha autóként annyival többet tudna a vetélytársainál, de stílusában és rangjában messze előttük jár, régóta a viszonyítási pont a luxuskategóriában.
Motorbajnok: Audi RS4 V8
A motorról nyersen az autórajongói szempontok alapján döntöttünk, teszünk a fogyasztásra és az összes költségre. A dízeleket járásuk és hangjuk diszkvalifikálta. A BMW M5 507 és az Audi RS6 580 lóerős tízhengerese vagy a Porsche 911 Turbo és a Nissan GT-R 480 lóerős motorja azért nem nyerhet, mert csak egy-egy ember vezette házon belül.
A BMW M3 benzinesére az Audi RS4 motorja támad. Mindkettő 420 lóerős, V8-as és tébolyító. Fenomenális a hangjuk, az erejük és az a vadság is, amivel a gázadásra reagálnak. Észérvek logikus sorozatainak ütköztetése után sorsoltunk: az írás jött ki, pénzfeldobásos alapon nyert az Audi.
Sebességváltó-bajnok: Mazda MX-5
Az autóban a kormány után a sebességváltót fogjuk legtöbbet. Kár, hogy néhány autógyár nem képes megmenteni saját ügyfeleit a ragadós, akadozó, métereket bejáró rémségektől.
Többen esküdtünk a régi Ladák isteni pontosságára és finomságára, eltalált gázfröccsel egy visszakapcsolás 3-ba az autóban átélhető mechanikus élvezetek legmagasabb foka. De a Zsigulikban a kar – rudazat vagy huzalok nélkül – közvetlenül a váltóba megy bele, tehát könnyebb a feladat.
A modern autók közül az Opel Speedster a váltáskor adott fémes hanggal és a pontossággal babonáz meg, a legszívesebben mégis a Mazda MX-5-ben toljuk a sebességeket. Lézerpontos a szerkezet, egymástól néhány centire találjuk a fokozatokat. Finoman, de nem lányosan lágyan működik, élmény bánni vele.
Ár és költségek bajnoka: régi Suzuki Swift 1,3
A világ legjobb autója se egye le a hajunkat és nehogy megtorpedózza a nyaralást a szervizszámlákkal. A fogyasztást, a megbízhatóságot, az alkatrészárakat, a biztosítási díjat és az állami sápot értékelve felragyog a hétköznapok hőse: az előző Suzuki Swift.
Nem tudtunk olyan autót találni, amely a Swiftnél olcsóbban nyújtaná az autózás függetlenségét, de a győzelmét a golyóálló technika hozta meg. Megbízhatósága joggal közmondásos, olcsóságával együtt zokszó nélkül működik és szinte tényleg csak tankolni kell bele. Azt se sokat.