A 7-es kényelme, az 5-ös technikája

Hátul is fejedelmi a komfort
Hátul is fejedelmi a komfort

Hátul is fejedelmi a komfort

Hátul is fejedelmi a komfort

 

 

Három hete már írtunk a BMW 5 Gran Turismo Conceptről, amely Genfben a BMW legfontosabb premierje volt. Természetesen elzarándokoltam a bajorok standjára, mert a szériaközeli tanulmányautót nehéz volt hova tennem.

Hossza közelebb áll a 7-eshez, mint a mostani 5-öshöz. Magas üléshelyzete az X6-tal rokon, de karosszériája jóval hosszabb és cseppet sem agresszív. Műszakilag viszont az Ötös a legközelebbi családtag, de nem a mostani, hanem a jövőre érkező új.

Modellek és méretek BMW 5 GT BMW X6 BMW 5 Touring
Hossz/szélesség/magasság, mm 4998/1901/1559 4877/1983/1690 4843/1846/1491
Tengelytáv, mm 3070 2933 2886
Csomagtartó, liter 430-1650 570-1450 500-1650

 

Ez nem egyterűpótlék! - mondja a fejlesztési vezető, Hans-Jürgen Branz

Ez nem egyterűpótlék! – mondja a fejlesztési vezető, Hans-Jürgen Branz

Ez nem egyterűpótlék! – mondja Branz úr Hans-Jürgen Branz

 

 

A pozícionálásban Hans-Jürgen Branz, a nagy BMW-modellek projektfőnöke tett rendet, akivel Genfben volt alkalmunk beszélgetni. „Az 5 GT azoknak szól, akik nem kívánnak egy feltűnő luxusautóban megjelenni, viszont a Hetes kényelmét igénylik, csak sokoldalúbb utas- és csomagtérrel.”

Nem egyterű

Azzal a felvetésemmel, hogy ez volna a BMW egyterűpótléka, mert az arculathoz nem illik egy MPV, kicsit sem ért egyet Hans-Jürgen Branz. „Az egyterűek lényege, hogy az adott alapterületen minél több embert és csomagot lehessen elszállítani. Nálunk az utazás minősége van a középpontban. Az 5 GT maximum ötszemélyes, felárért pedig hátul két önálló üléssel is kapható lesz” – mondja Branz úr.

Nem várható több cápa BMW, aerodinamikai és gyalogosvédelmi okokból

Nem várható több cápa BMW, aerodinamikai és gyalogosvédelmi okokból

A gyalogosvédelem nem enged cápás orrot

 

 

A projektet irányító mérnök szerint ők a nagy belső tér és a komfort iránti igényre reagálnak ezzel az igazán egyedi modellel. A vezetőülés 6,2 centivel magasabban van, mint az Ötösben, ezért nagyon kényelmes a ki- és a beszállás.

Nem lesz újra cápa BMW?

A standon két formatervezővel tudtam beszélgetni, akik nem panaszkodtak rá, hogy akár a költségek, akár a vezetőség különösebben megkötötte volna a kezüket. Inkább a térkínálatot védő kollégákkal küzdöttek minden egyes centiért, a több fejtér és a szebb vonalvezetés közötti kompromisszumot keresve. A sok megoldás közül a legjobbat sikerült megtalálnunk ? állítják meggyőződéssel. A formatervből a majdnem függőleges, markánsan térbe állított veséknek különösen örülnek.

6,2 centivel magasabb az ülés az Ötösénél

6,2 centivel magasabb az ülés az Ötösénél

6,2 centivel magasabb az ülés az Ötösénél

 

 

Tőlük tudtam meg, hogy a klasszikus cápaorr visszatérésére semmi esély. Részben aerodinamikai problémák miatt, mert túl nagy volna a légellenállása. A másik ok az elgázolt gyalogosok és kerékpározók védelme. A szigorodó szabványokat előre meredő orrkiképzéssel sokkal nehezebb vagy lehetetlen volna megvalósítani.

Érdeklődő Audi-vezér

A koncepcióautó egy hatalmas fémtömb. Hossza két milliméterrel marad csak el az öt métertől, de ügyesen palástolja méreteit. A tetőívbe rajzolt él úgy töri a fényt, hogy a fölötte lévő rész árnyékban marad, optikailag nem domináns, amitől alacsonyabbnak tűnik az 5 GT. A küszöb vonala is segít elrejteni a felületek tényleges méretét.

A folytatásban befut konkurencianézőbe a VW konszern elnöke, akik az Audi A7-en dolgoznak


Épp ottjártamkor vizslatta az autót Martin Winterkorn, korábban az Audi, most a Volkswagen-konszern igazgatótanácsának elnöke és Ulrich Hackenberg, a Volkswagen fejlesztési vezetője.

Nem csap be a hideg hátulról, hiába a ferde hát

Nem csap be a hideg hátulról, hiába a ferde hát

Nem jut be a hideg, a ferde hát dacára

 

 

Az 5 GT igencsak foglalkoztatta őket, mert a ferdehátú luxusautóról az Audinak is van ígéretes elképzelése. A standon mozgó BMW-s designerek szerint az övék a jobb és sokoldalúbb koncepció, de ezt majd az autóvásárlók eldöntik.

Speciális ajtó a mínuszok ellen

Vélt fölényüket többek között a csomagtérfedélre alapozzák. Az ötödik ajtó a Skoda Superbéhez hasonlóan kétféleképp nyílik. Kisebb bőröndök vagy sporttáskák beférnek csak a hátfal felnyitásával, nagyobb feladatokhoz a szélvédővel együtt felemelkedik a teljes csomagtérfedél.

21 colosak a felnik

21 colosak a felnik

21 colosak a felnik

 

 

Ez a részletmegoldás rendkívül fontos! A bőséges téren kívül az 5 GT-vel szemben alapelvárás a luxuskényelem is, amivel nem fér össze a hátulról besüvítő mínusz 17 fok egy aktatáska vagy néhány szatyor berámolásakor.

Papíron nevetségesen kicsi a csomagtartó, a gyári adat 430 liter. Arra a kérdésemre, hogy hol bukták el a teret, Hans-Jürgen Branz az állítható hátsó üléssel ad magyarázatot. „A pad 10 centit mozog előre-hátra, ez az adat a leghátsó állásra vonatkozik, a 7-eshez mérhető lábtérrel. Az ülést előrehúzva 570 liternyi a hely.”

Nem elég, ha szép
Igencsak különleges a genfi pódiumon forgó koncepcióautó fényezése. Az angolból folyékonyfémes metálfényezésnek fordítható szín attól olyan szép, hogy a benne csillogó fémrészecskéket az utcai autókon megszokottnál jóval finomabbra granulálja a festékgyár. A réz ezen árnyalata remekül áll az autónak, de a széria BMW-ket nem véletlenül nem lehet hasonlóan egyedi fényezéssel kapni. Az egyik ok a festék drágasága, de nem ez zárja ki a használatát. Nemigen bírná a gépi mosókat és a karambolos javítása is problémás volna.


Eddig dicsérték, mégis eltűnik, mi az?

Felkészítettük a hibridhajtásra - mondja az 5 GT-ről a projekt vezetője

Felkészítettük a hibridhajtásra – mondja az 5 GT-ről a projekt vezetője

Felkészítettük a hibridhajtásra – tudtuk meg GT-ről a projekt vezetője

 

 

2003-ban a mostani Ötös bemutatásakor a BMW joggal magasztalta az alumíniumból készült orr-részt, amellyel az első szélvédőoszloptól acélkasztnis Ötösben csökkentették a súlyt és az első tengelyre jutó terhelést.

Ez a megoldás az 5 GT-ből és a 2010-re várható új 5-ösből is hiányzik. Azt mondják, azért, mert az acélkarosszéria a mai acélfajtákkal jobb kompromisszumot biztosít a súly és az elvárt szilárdság között, mint az alu-acél vegyes építés.

430 és 1650 liter közötti a csomagtartó

430 és 1650 liter közötti a csomagtartó

További képek a galériában!

Kerámia és valódi fa, ahová csak nézünk

Kerámia és valódi fa, ahová csak nézünk

Kerámia és valódi fa, ahová csak nézünk

 

 

Ne feledjük, hogy a mostani 5-ös állítólag még a négycsillagos eredményért is túlórázott az Euro NCAP-teszten. Kár volna elhallgatni, hogy az új struktúra valószínűleg kevesebbe is kerül, mert az acél és az alumínium részek összeillesztése bonyolult és költséges megoldásokat igényel.

Turbós motorok, 6 és 8 hengerrel

Úgy tudjuk, a széria 5 Gran Turismo ősszel kint lesz Frankfurtban, akkorra biztosat mondhatunk a motorjairól is. Jó eséllyel az új 7-es hat- és nyolchengeres benzines turbómotorjaival jön ki az 5 GT. A 3.0 biturbó 326, a V8-as 407 lóerős lehet. A háromliteres dízelmotor talán 245 lóerős lesz, az automata pedig a ZF vadonatúj nyolcfokozatú váltója.

Ferdehátú luxusautó: a BMW bevállalja

Ferdehátú luxusautó: a BMW bevállalja

Ferdehátú luxusautó: a BMW bevállalja

 

 

A kocsi Dingolfingban készül majd, ahol az 5-ös és a 7-es is. A BMW-nél az Egyes és a Hármas, illetve az 5-ös, a 6-os és a 7-es széria épül közös padlólemezre, ezért logikus egy helyen gyártani őket.

Ferdehátú luxusautó?

Mivel a szériaautó résmodell, a BMW nem akar belőle néhány tízezernél többet eladni évente. Talán még a gyári szakértők sem tudják, mennyibe kerül majd, vagy aki igen, az hétpecsétes titokként őrzi.

Hans-Jürgen Branzból annyit sikerült kihúznunk, hogy azonos motor esetén az 5 GT vételára érezhetően közelebb lesz egy Ötöshöz, mint a Heteshez. Könnyen lehet, hogy a BMW-nek sikerül az, ami másoknak nem: ferdehátú autója sikeres lesz a felső kategóriában.