A 7-es kényelme, az 5-ös technikája
Három hete már írtunk a BMW 5 Gran Turismo Conceptről, amely Genfben a BMW legfontosabb premierje volt. Természetesen elzarándokoltam a bajorok standjára, mert a szériaközeli tanulmányautót nehéz volt hova tennem.
Hossza közelebb áll a 7-eshez, mint a mostani 5-öshöz. Magas üléshelyzete az X6-tal rokon, de karosszériája jóval hosszabb és cseppet sem agresszív. Műszakilag viszont az Ötös a legközelebbi családtag, de nem a mostani, hanem a jövőre érkező új.
Modellek és méretek | BMW 5 GT | BMW X6 | BMW 5 Touring |
Hossz/szélesség/magasság, mm | 4998/1901/1559 | 4877/1983/1690 | 4843/1846/1491 |
Tengelytáv, mm | 3070 | 2933 | 2886 |
Csomagtartó, liter | 430-1650 | 570-1450 | 500-1650 |
Ez nem egyterűpótlék! – mondja Branz úr Hans-Jürgen Branz
A pozícionálásban Hans-Jürgen Branz, a nagy BMW-modellek projektfőnöke tett rendet, akivel Genfben volt alkalmunk beszélgetni. „Az 5 GT azoknak szól, akik nem kívánnak egy feltűnő luxusautóban megjelenni, viszont a Hetes kényelmét igénylik, csak sokoldalúbb utas- és csomagtérrel.”
Nem egyterű
Azzal a felvetésemmel, hogy ez volna a BMW egyterűpótléka, mert az arculathoz nem illik egy MPV, kicsit sem ért egyet Hans-Jürgen Branz. „Az egyterűek lényege, hogy az adott alapterületen minél több embert és csomagot lehessen elszállítani. Nálunk az utazás minősége van a középpontban. Az 5 GT maximum ötszemélyes, felárért pedig hátul két önálló üléssel is kapható lesz” – mondja Branz úr.
A gyalogosvédelem nem enged cápás orrot
A projektet irányító mérnök szerint ők a nagy belső tér és a komfort iránti igényre reagálnak ezzel az igazán egyedi modellel. A vezetőülés 6,2 centivel magasabban van, mint az Ötösben, ezért nagyon kényelmes a ki- és a beszállás.
Nem lesz újra cápa BMW?
A standon két formatervezővel tudtam beszélgetni, akik nem panaszkodtak rá, hogy akár a költségek, akár a vezetőség különösebben megkötötte volna a kezüket. Inkább a térkínálatot védő kollégákkal küzdöttek minden egyes centiért, a több fejtér és a szebb vonalvezetés közötti kompromisszumot keresve. A sok megoldás közül a legjobbat sikerült megtalálnunk ? állítják meggyőződéssel. A formatervből a majdnem függőleges, markánsan térbe állított veséknek különösen örülnek.
6,2 centivel magasabb az ülés az Ötösénél
Tőlük tudtam meg, hogy a klasszikus cápaorr visszatérésére semmi esély. Részben aerodinamikai problémák miatt, mert túl nagy volna a légellenállása. A másik ok az elgázolt gyalogosok és kerékpározók védelme. A szigorodó szabványokat előre meredő orrkiképzéssel sokkal nehezebb vagy lehetetlen volna megvalósítani.
Érdeklődő Audi-vezér
A koncepcióautó egy hatalmas fémtömb. Hossza két milliméterrel marad csak el az öt métertől, de ügyesen palástolja méreteit. A tetőívbe rajzolt él úgy töri a fényt, hogy a fölötte lévő rész árnyékban marad, optikailag nem domináns, amitől alacsonyabbnak tűnik az 5 GT. A küszöb vonala is segít elrejteni a felületek tényleges méretét.
A folytatásban befut konkurencianézőbe a VW konszern elnöke, akik az Audi A7-en dolgoznak
Épp ottjártamkor vizslatta az autót Martin Winterkorn, korábban az Audi, most a Volkswagen-konszern igazgatótanácsának elnöke és Ulrich Hackenberg, a Volkswagen fejlesztési vezetője.
Nem jut be a hideg, a ferde hát dacára
Az 5 GT igencsak foglalkoztatta őket, mert a ferdehátú luxusautóról az Audinak is van ígéretes elképzelése. A standon mozgó BMW-s designerek szerint az övék a jobb és sokoldalúbb koncepció, de ezt majd az autóvásárlók eldöntik.
Speciális ajtó a mínuszok ellen
Vélt fölényüket többek között a csomagtérfedélre alapozzák. Az ötödik ajtó a Skoda Superbéhez hasonlóan kétféleképp nyílik. Kisebb bőröndök vagy sporttáskák beférnek csak a hátfal felnyitásával, nagyobb feladatokhoz a szélvédővel együtt felemelkedik a teljes csomagtérfedél.
21 colosak a felnik
Ez a részletmegoldás rendkívül fontos! A bőséges téren kívül az 5 GT-vel szemben alapelvárás a luxuskényelem is, amivel nem fér össze a hátulról besüvítő mínusz 17 fok egy aktatáska vagy néhány szatyor berámolásakor.
Papíron nevetségesen kicsi a csomagtartó, a gyári adat 430 liter. Arra a kérdésemre, hogy hol bukták el a teret, Hans-Jürgen Branz az állítható hátsó üléssel ad magyarázatot. „A pad 10 centit mozog előre-hátra, ez az adat a leghátsó állásra vonatkozik, a 7-eshez mérhető lábtérrel. Az ülést előrehúzva 570 liternyi a hely.”
Nem elég, ha szép |
Igencsak különleges a genfi pódiumon forgó koncepcióautó fényezése. Az angolból folyékonyfémes metálfényezésnek fordítható szín attól olyan szép, hogy a benne csillogó fémrészecskéket az utcai autókon megszokottnál jóval finomabbra granulálja a festékgyár. A réz ezen árnyalata remekül áll az autónak, de a széria BMW-ket nem véletlenül nem lehet hasonlóan egyedi fényezéssel kapni. Az egyik ok a festék drágasága, de nem ez zárja ki a használatát. Nemigen bírná a gépi mosókat és a karambolos javítása is problémás volna. |
Eddig dicsérték, mégis eltűnik, mi az?
Felkészítettük a hibridhajtásra – tudtuk meg GT-ről a projekt vezetője
2003-ban a mostani Ötös bemutatásakor a BMW joggal magasztalta az alumíniumból készült orr-részt, amellyel az első szélvédőoszloptól acélkasztnis Ötösben csökkentették a súlyt és az első tengelyre jutó terhelést.
Ez a megoldás az 5 GT-ből és a 2010-re várható új 5-ösből is hiányzik. Azt mondják, azért, mert az acélkarosszéria a mai acélfajtákkal jobb kompromisszumot biztosít a súly és az elvárt szilárdság között, mint az alu-acél vegyes építés.
További képek a galériában!
Kerámia és valódi fa, ahová csak nézünk
Ne feledjük, hogy a mostani 5-ös állítólag még a négycsillagos eredményért is túlórázott az Euro NCAP-teszten. Kár volna elhallgatni, hogy az új struktúra valószínűleg kevesebbe is kerül, mert az acél és az alumínium részek összeillesztése bonyolult és költséges megoldásokat igényel.
Turbós motorok, 6 és 8 hengerrel
Úgy tudjuk, a széria 5 Gran Turismo ősszel kint lesz Frankfurtban, akkorra biztosat mondhatunk a motorjairól is. Jó eséllyel az új 7-es hat- és nyolchengeres benzines turbómotorjaival jön ki az 5 GT. A 3.0 biturbó 326, a V8-as 407 lóerős lehet. A háromliteres dízelmotor talán 245 lóerős lesz, az automata pedig a ZF vadonatúj nyolcfokozatú váltója.
Ferdehátú luxusautó: a BMW bevállalja
A kocsi Dingolfingban készül majd, ahol az 5-ös és a 7-es is. A BMW-nél az Egyes és a Hármas, illetve az 5-ös, a 6-os és a 7-es széria épül közös padlólemezre, ezért logikus egy helyen gyártani őket.
Ferdehátú luxusautó?
Mivel a szériaautó résmodell, a BMW nem akar belőle néhány tízezernél többet eladni évente. Talán még a gyári szakértők sem tudják, mennyibe kerül majd, vagy aki igen, az hétpecsétes titokként őrzi.
Hans-Jürgen Branzból annyit sikerült kihúznunk, hogy azonos motor esetén az 5 GT vételára érezhetően közelebb lesz egy Ötöshöz, mint a Heteshez. Könnyen lehet, hogy a BMW-nek sikerül az, ami másoknak nem: ferdehátú autója sikeres lesz a felső kategóriában.