Thaliában nagyhatalom voltunk
Kevés autó van, amelynek Magyarország nemzetközi szinten is jegyzett nagyfogyasztója.
A Renault Thalia pár évig ilyen volt. A bevezetés évében, 2001-ben 2500 autó eladását tervezte a Renault, amiből 6200 lett.
Egyszer még gyári mérnökök is érkeztek Törökországból, hogy a magyar vásárlók és márkakereskedések visszajelzéseit meghallgassák, mert hazánk volt a típus harmadik legnagyobb piaca.
Nem ciki a török autó
2001-től, amikor a Thalia berobbant a magyar piacra, az egyik konkurens kimondottan arra kondicionálta az értékesítőit, hogy a Thalia török eredetével riogassák a hozzájuk is betérő ügyfeleket. Törökország, hű, ez tényleg gyanús, vegyünk inkább valami mást! Pedig ostobaság félni bármilyen autótól a gyártás helyszíne miatt, ha amúgy a márka nem borzasztja el a fogyasztót. Az Európa és Ázsia közötti hatalmas államot a FIAT, a Ford és a Renault mellett más multik is felfedezték. A Honda a lépcsőshátú Civicet készíti itt, az Otokar a Land Rover Defendert gyártja. Toyota, Hyundai, FIAT, Ford A Toyota is üzemet létesített Adapazariban, ahol most az Aurison kívül az új Verso készül. Állítólag a török gyár minőségi mutatói jobbak, mint a Yarist gyártó franciaországi üzem eredményei. Törökországból érkezik hozzánk a Citroën Nemo és a Peugeot Bipper is, mert a Tofas, a FIAT partnere szereli össze őket Bursában. Jumurdzsák országában gyártják a Hyundai Accentet is, amely egy nem túl nagy kapacitású üzemben készül. A lépcsőshátú a helyi piacon olyan kapós, hogy a magyar importőrtől többet kérnek egy erősen közepes Accentért, mint egy cseh gyártású alap i30-ért, ami persze nonszensz. Az európai autógyárakról a linkre kattintva találnak térképet, benne a Kecskeméten épülő Mercedes-üzemmel. |
Kívül új, alapjaiban a régi
Idővel az olcsó és nagy csomagterű Thalia csillaga itthon is lehanyatlott, több ráncfelvarrás után tavaly ősszel egy alaposabb frissítéssel próbálta formába hozni a Renault. A havi 150-170 autóból kiindulva nem is sikertelenül, a Thalia a Renault legnépszerűbb autója az első negyedévben a JATO Dynamics forgalomba helyezési adatai alapján.
Belülről nézve a Thalia alig változott a megújulással. A látványosan átszabott külsőn ez nem feltűnő, de az utastéren látszik, hogy itt átdolgozás történt, nem pedig modellváltás. A műszerfal és az ajtókárpit is a régi, az anyagok is maradtak olcsók, de nem siralmasak.
Négy felnőtt intim közelségbe kerül egymással, mert a belső tér elég szűk. Elöl szó sincs erről, a hátsó lábtéren ütközik ki, hogy a Thalia egy alapjaiban 1998-ban bemutatott kisautóra, a Clio Campusra épül. Talán gyerekeknek elég a hely hátul, de más kisautók sem sokkal nagyobbak.
Hosszú távra?
Inkább az fáj, hogy az izzasztó üléskárpit egy vastagon kényelmetlen ülést takar. Nem támasztja rendesen a derekat, rövid a lapja és a fejtámlák az ivarérett korú elöl ülőknek nem húzhatóak ki eléggé.
A 2. oldalon a dízel érthetetlen fogyasztásáról lesz szó, a 3. lapon egy Thalia árából keresünk luxusautót és sportkocsit használtan, illetve értelmes újakat a családnak
Jobb üléssel a Thalia dCi hosszú utakra is alkalmas lehetne. A dízelmotor a megengedett autópálya-tempónál viszonylag csendes, a lágy rugózás kényelmes, alig érezni az úthibákat.
Az útfekvés viszont billegős, szivacsos, az autó eltökélten tolja kifelé az orrát az ívről.
A tesztautó talán azért volt ennyire bizonytalan, mert a hirtelen jött melegben még a téli gumikat morzsolta.
Erős dízel
A dízel Thaliát a csomagtartója, a motorja és az ára adja el. Ez nem változott az elődök óta. Literre mérve az 506 literes csomagtér gigantikus. Bőröndből-szatyorból-sporttáskából rengeteget képes elnyelni, csak nagyobb ládák előtt kapitulál, mint a többi lépcsőshátú autó. Kár, hogy az aljában már nincs mélyedés, ami megkönnyítette dobozok bebillentését az elődben.
Ebben az autóban a motor az egyetlen kiemelkedő tényező, de az 1,5 dCi felárát nem véletlenül fizetik ki ennyire sokan. A tesztautóban az erősebbik verzió van 85 lóerővel, létezik egy 65 lóerős is, de nincs átjárás, mert a gyengébbik csak a középső, az erősebbik csak a leggazdagabb felszereltséggel választható.
Méretéhez képest kimagasló, 200 Nm-es nyomatékot ad le a dízelmotor, mégsincs kirívó turbólyuk benne kis fordulaton. Nagyon hamar elkapja a fonalat, kicsivel kétezres fordulat alatt leadja a maximális nyomatékot és virgoncan gyorsul hegyen-völgyön. Jó érzés ennyi erőnek parancsolni.
Érthetetlenül takarékos
Az öt fokozatot rövid utakon, könnyen mozgó karral lehet kapcsolni, csak a rükvercet nem szerette néha elsőre bevenni.
Aki a dízel kisautóktól világraszóló takarékosságot vár, az leginkább a Renault másfélliteres dízeljével találja meg a számítását. A Thalia hihetetlenül keveset fogyaszt. Nálunk a budapesti sietést nagyon kevés országúttal enyhítve 4,9 litert evett.
Aki nem nagyvárosban autózik, négy literből simán elgurul. Minden elismerésünk, de tényleg. Tavaly ősszel egy fogyasztási teszten ugyanez a változat 45 literrel 1430 kilométert tett meg, ami 3,15 literes átlagot jelent.
Kevés biztonsági, több kényelmi extra
A háromféle felszereltség közül a Privilege a csúcs, elég szomorú, hogy oldallégzsák még ebben is csak felárért van. Gyakorlatilag a legdrágább Thalia passzív biztonsági felszereltsége semmiben nem különb a legolcsóbbénál.
Kényelmi extrák viszont vannak bőséggel, motorjához és felszereltségéhez képest a Thalia listaára sem rossz. Ha meg valami akció üti fel a fejét, még jutányosabb lehet az extrém takarékos Clio-limuzin.
A következő oldalon használt és új autókat keresünk a Thalia árából, meglepő eredménnyel
Új és használt autók egy dízel Thalia árából
3,4 millió forintba kerül listaáron a Privilege-kivitelű, 85 lóerős dízel Thalia. Ebből az összegből az újak között és a használtak piacán is bőven lehet válogatni érdekes autókat.
Harcos Twingo RS a Thalia helyett
Ha nem számít a méret, a Renault-nál hasonló összeget egy Twingo RS-re költenénk el. Apró, vad és hangos, egyszer az életben meg kell lennie. Hitelre 3,3 millió forintba kerül, kölcsön nélkül 3 630 000 Ft az ára. Ha családi, kis fogyasztású autóra van igény, amely lehet kissé hervasztó is, akkor 3,3 millióért a jól kistafírozott dízel Hyundai Matrix érdekes lehet.
Hárommilliós családi autók
Ennél is kevesebbe kerül a múlt hét vételének megszavazott Mitsubishi Lancer Classic Sedan, amely egy 98 lóerős családi limuzin, hat légzsákkal és minden jóval felszerelve 2 999 000 forintért.
Hitelre ugyanennyiért, kápére 3,3 millió forintért hirdetnek Citroën Xsara Picassót. Az 1,6-os egyterű ezért a pénzért sokat nyújt. A vezess autókeresőjében 2,5 és 3,5 millió közötti akciós új autókat keresgélve vonzó Skodákra is rábukkantunk, érdemes körülnézni.
Használtan: szinte minden
Használtan többek között korosodó prémiumautót, néhány éves dízel egyterűt, menő aszfaltterepjárót vagy sportkupét is vehetünk ebből a pénzből.
Audi, Jaguar: valami menőt
Érdekes darab a Jaguar X-Type, amely az előző Mondeótól örökölt technika miatt nem fenyeget horrorisztkus költségekkel. 3,2 millióért ez a 2004-es dízel alig drágább a korabeli Mondeóknál. Az előző Audi A6-ból egy fedélzeti tévés 2.5 TDI sem kerül többe, csak a vezérműszíjcsere borzalmas költségét ne tolja ránk az előző tulaj.
Dízel egyterűt?
Egy dízel Toyota Avensis Verso vagy Mazda MPV újonnan bő hétmilliós ára 6 évesen 2,5 és 3 millió közé olvad.
A tesztelt Thalia árából valamennyi még a használt autók megvásárlása utáni kötelező szervizmunkákra is marad.
Az SUV-k között egy Land Rover Freelanderen akadt meg a szemünk.
3,1 millióért drága a háromajtós, 1.8-as benzines alapmodell, de majdnem kabrióvá lehet alakítani.
Vagy egy sportautót?
Még csábítóbb a Mazda RX-8, amely nagyon nagy divat volt, de mára lecsengett. Az RX-8 egy kiváló futóművű, különleges Wankel-motorú, viszonylag praktikus sportkupé, amely nincs kirobbanó erőben, falja a benzint, igényli az olajat, de fantasztikusan néz ki és mindössze 3,5 millióért kelleti magát.
A legkitartóbb olvasóinkra várnak a műszaki adatok a túloldalon, az értékeléssel
Műszaki adatok -Renault Thalia 1.5 dCi 85 Privil?ge | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1461 |
Furat x löket (mm) | 76,0 X 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 62(85)/3750 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 200/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 177 |
Végsebesség (km/h) | 12,3 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,9 |
Vegyes (l/100 km) | 4,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 116 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/magasság (mm) | 4261/1439 |
Tengelytáv (mm) | 2473 |
Csomagtér (liter) | 506 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 980/525 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 175/65 R14 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 400 000 |
Konkurensek (forint) | Kia Rio 1.5 CRDi EX Cool, 3 471 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 3 625 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, vezető és utas oldali légzsák, elektromos ablakemelő elöl, távirányítós központi zár, első ködfényszóró, fedélzeti számítógép, motorosan állítható külső tükrök, légkondicionáló, kormányról vezérelhető CD-s rádió két hangszóróval |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A motorja a legjobb a dízel Thaliában, erejéhez képest takarékossága példaértékű. A motor mellé kényelmes, de nagyon billegős futóművet és pontatlan kormányzást kapunk. Nagy csomagtere és jó ára miatt az új Thaliának is meg lesz a közönsége. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |