Napellenző nélkül kezdte
Néhány fotós ínhüvelygyulladást kaphatott a film felhúzásától, amikor az Audi 35 éve bemutatta az 50-et. A média rohama nem volt véletlen. Ez a modell egyfajta Lancia A112 volt Németországból: az első kisautó, amely a brit Mini orr-keresztmotoros elrendezését átvette.
Az 1975-től Polo néven is, majd 1978-tól csak Volkswagen-emblémával gyártott kisautó a meghatározó Polo-Golf-Passat triász tagja. Ezek az 1973 és 1975 között bemutatott autók vezették ki a Volkswagent a léghűtéses, farmotoros Bogár zsákutcájából, mindössze három év alatt.
Az Audi tervezte, a Volkswagen gyártotta |
Összesen 10,6 millió darab kelt el a Polóból 1975 óta. A sikerért a Volkswagen nagyon hálás lehet az Audinak. Azért nekik, mert az Audi 80-ból kikanyarított első Passatal együtt a wolfsburgi kisautót is az Audi tervezte. Olyannyira, hogy eredetileg Audi 50 néven jelent meg, ennek szakasztott mása az első Polo. Mindkettő Wolfsburgban készült, gyakorlatilag a Polo volt a lecsupaszított verzió. 1982-ben a második szériából a ferdehátú mellett meredekebb, kombiszerű modell is kapható volt, de továbbra is csak két oldalajtóval. A nagy dobás a 113 lóerős, G-alakú spirálfeltöltővel erősített G40 volt. A másik véglet az 1,4 literes szívódízel. Derby, Classic és Polo Variant Egy erős modellfrissítés után 1994-ig kellett várni a harmadik sorozatra, amely a maga idejében kényelmével, biztonságával kiemelkedett a kisautók mezőnyéből. Ez volt eddig az egyetlen széria, amelyből kombi is kapható volt. Többet élt a lépcsőhátú, amely az első két eresztésben Derby, majd Polo Classic néven futott. A 2001 őszén bemutatott, négy körlámpás Polóból is készült lépcsőshátú, de nálunk nem forgalmazta az importőr, mert Bora-árban lett volna. Az ötödik Polóból valószínűleg sem szedán, sem kombi nem készül. |
Jó harminc éve kartonból volt az ajtóburkolat, az alapmodellből kispórolták az utasoldali ajtózárat, nem jutott neki kapaszkodó és napellenző sem. Furcsa erre visszagondolni, mert az ötödik generáció belül közel áll a Golf minőségérzetéhez, amelyet egy kategóriával feljebb próbálnak lefőzni a vetélytársak, nem túl sok sikerrel.
Majdnem Golf VI
Az Alfa MiTót és a jóval drágább MINI-t is nyugodtan idevehetjük: a tágan értelmezett kiskategóriában még nem láttunk ennél szebb anyagokból megvalósított autót. A műszerfalat ujjal benyomhatóan puha, elegáns erezetű műanyag borítja.
A nagyautós kiskocsi-érzést támogatják az igazán jó ülések. Rendesen tartanak, az üléshelyzet kínai artistanőknek és skandináv favágóknak egyformán jól beállítható a tengelyirányban is állítható kormánnyal.
86 lóerő: nem kell nagyobb motor
A benzines motor halk, alig venni észre, hogy már forog. Finoman jár a váltó, puhán és precízen kapcsol-fordul-kattan minden, amihez hivatalból hozzáérünk. Ez a működési kultúra elhiteti az emberrel, hogy jó minőségű autóban ül, az igazság persze csak évek múlva derül ki az új Polóról.
Polo használtan: jó a 60 lóerős
Egy új autó nagy öröm, de nem mindenki tud vagy kíván áldozni nullkilométeres autóra. A cikk írásakor az Autókeresőben 100 ezer és 3,3 millió forint közötti áron kínáltak használt VW Polókat. Kétszázezer Ft alatt a második generációba tartozó autókat találni, a legtöbbe a párszáz vagy párezer kilométert futott, néhény hónapos dízelek kerülnek az immár régi Polóból. Kényelme, márkaneve és jó értéktartása miatt a Polo keresett modell. Ár/érték arányban a 60 lóerős 1.4-es benzinest tartjuk a legjobb változatnak az 1994 és 2001 között gyártott, tágas és viszonylag biztonságos harmadik generációból. Cseppet sem lomha a maga nemében, a kis fordulatra hangolt motor – elfogadható fogyasztással – sokáig húzza az igát. Fél és egymillió Ft között bőséges a választék ebből a generációból. |
Mennyibe kerül egy hasonló Fiesta, Yaris, Corsa, Punto vagy 207? A második oldalon folytatjuk a tesztet az árakkal
Mintha a motorvezérlés valami lefulladásgátlóval támogatná a négyhengerest, nagyon kis fordulattal el lehet indulni, akár hegynek felfelé is. Ha a domborzat nem szegi szárnyát, a Polo a 86 lóerős benzinessel lendületes autó, amire egyáltalán nem számítottunk.
Gázra érezhetően elindul, nemcsak nyúlik és szenved, mint sok modern benzines. Ha legfelül jobban tűzbe jönne, adnánk rá ötös alát, de egy erős négyest így is megérdemel, mert érzi a 308 forintos benzinár súlyát. Országúton és Budapesten is járva 6,6 litert fogyasztott a tesztautó, amivel elégedettek voltunk.
Kényelmes az új futómű
Több kisebb-nagyobb változtatással sikerült magas szintre felhozni a futóművet. Az első McPherson rugóstag új fejlesztés, a nyomtáv elöl 29, hátul 30 milliméterrel szélesebb. Az első kerekeket 5 milliméterrel előrébb helyezték el a tervezők, amivel nőtt az utánfutás, javítva az egyenesfutáson.
Biztonság: kinéz az öt csillag
A Polóhoz Magyarországon is szériafelszerelés az ESP, amely adott esetben életmentő lehet. Ez jó a vásárlóknak, akik összeadják az árát, és jó a Volkswagennek is. Az európai uniós országok 85 százalékában felár nélkül adott berendezéssel szinte biztosan ötcsillagos lesz az Euro NCAP törésteszt, amelynek egyik kritériuma az alapáron járó menetstabilizáló elektronika. A Volkswagen gyári sajtóoldala szerint a Polo lesz a kategóriában az első autó, amely a szigorított normák szerint is öt csillagot kap, de vagy tévednek, vagy hasba akasztják a kevésbé alapos kollégákat, vagy elavultak az információik. A Toyota iQ-ra mondhatjuk, hogy nem egy kategória a Polóval, de a kisautószegmenst képtelenség úgy felosztani, hogy az új normák alapján ötcsillagos Hyundai i20 ne egy kasztban legyen a Polóval. |
A Polóban hirtelen európainak tűnt a hazai úthálózat, érzésre a futómű zselés szaloncukorba fojtja az összes úthibát. A lágy rugózás ellenére is szép stabil az autó, nagyon el kell nézni egy kanyart, hogy az alapáron adott ESP-nek dolga akadjon.
Kettesben külföldre is
Autópályán és országúton kettesben-hármasban nem vágytunk nagyobb és drágább kocsiba. A halk utastér, a kényelmes ülés és a komfortos rugózás megteszi a magáét: akinek elég ekkora csomagtér és hátul sem kell több hely, annál az 1,4-es Polo külföldi utakon sem vall szégyent.
Sajnos épp városban, az elsődleges célterületen akadt komoly bajunk az autóval, konkrétan környezetünk észlelésével.
Ma a sok fémmel és kevés üveggel megrajzolt kasztni a menő, amit a Polo is követ. A magasról húzott ablakvonal, a bőséges acélmennyiség tényleg biztonságot sugároz a szalonban, de a masszívságba belehabarodó tulaj az első kereszteződésben elveszetten nyújtogatja a nyakát.
Az egyik túl kicsi, a másik túl nagy
Az eleve szerény látótérből a belső tükör sokat elvesz, talán feljebb helyezve nem zavarna ennyire. Még fájdalmasabbak a külső tükrök: annyira kicsik, hogy alkalmatlanok visszapillantónak. Egy főként városban használt autótól ez elfogadhatatlan.
Aki a hirdetésekben ígért kedvezményeken túl a normál listaárakat is követi, azt a Polo ára nem vágja mellbe. Listaáron a konkurensekhez képest a Polo értékarányos, a drága márkaszervizt ellensúlyozza a jó értéktartás. Ésszel belőtt, elődjénél kedvezőbb árával a Polo a kategória dobogóján landol.
A fő konkurensek | Listaárak, öt ajtóval |
FIAT Grande Punto 1.4 16V Dynamic (95 LE) | 3 680 000 |
Ford Fiesta 1.4 Trend (96 LE) | 3 818 000 |
Opel Corsa 1.4 Cosmo (90 LE) | 4 195 000 |
Peugeot 207 1.4 VTi Trendy (95 LE) | 3 887 000 |
Renault Clio 1.2 TCe Expression (100 LE) | 3 390 000 |
SEAT Ibiza 1.4 Style (86 LE) | 3 934 750 |
Skoda Fabia 1.4 Ambiente (86 LE) | 3 574 750 |
Toyota Yaris 1.33 Sol (100 LE) | 3 765 000 |
Hyundai i20 1.25 Comfort (78 LE) | 3 649 000 |
Volkswagen Polo 1.4 Comfortline (86 LE) | 3 690 000 |
Jönnek az előnyök és a hátrányok a harmadik oldalon
Műszaki adatok – Volkswagen Polo 1.4 Comfortline | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1390 |
Furat x löket (mm) | 76,5 X 75,6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 63(86)/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 132/3800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,9 |
Végsebesség (km/h) | 177 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,7 |
Vegyes (l/100 km) | 5,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 139 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3970/1682/1462 |
Tengelytáv (mm) | 2470 |
Csomagtér (liter) | 280-952 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1070/555 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 0/0 R0 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 690 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 3 970 429 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ESP, első, oldalsó és függönylégzsákok, CD-s rádió, elektromos ablakemelő elöl-hátul, távirányítós központi zár, manuális klímaberendezés |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ami egy autóban fontos, mint motor, kényelem, futómű, térkínálat, abban az 1,4 literes Polo igen jó. Két rendes tükör kellene rá és csak dicsérnénk, mert az ára sem durvább a vetélytérsakénál. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|