Kiskategória: Nincs Suzuki, de lesz új Polo
Rögtön az év elején beindult a mozgás a kiskategóriában. Napokon belül felkerül az árlistára az erősen átdolgozott Mitsubishi Colt. A Citroën C1 érkezése pedig a hármas ikrek enyhe frissítését jelzi.
Az év legnagyobb durranásainak egyike már az első negyedévben közöttünk lesz: a Toyota iQ. A smartnál mindössze 30 centivel hosszabb autóba három felnőtt mellé egy gyermek fér, vagy a hátsó ülés lehajtása után némi csomag. A fineszes japán mini amilyen takarékos, olyan ötletes konstrukció. Apró méretei dacára biztonságosnak ígérkezik, hátsó utasait a hátsó szélvédő előtt nyíló légzsák óvja a ráfutásos balesetekben.
Dél-Koreából: i20 és Soul
Konszolidált és színvonalas kisautó a Hyundai i20, amely februárban érkezik. Értékesítése szinte egyszerre kezdődik a Kia Souléval.
Ránézésre semmi közük egymáshoz, de a karakteres forma alatt a kockajárgány az i20 testvére.
Közös padlólemezükre egy jelenleg YN kódnevű egyterű is születik, amely a Kia kínálatában valamikor 2010 elején lesz kapható itthon.
Suzuki a Nissantól
Egy új Suzuki mindig nagyon fontos és érdekes, ha van. Idén azonban nem várhatunk új autót a márka háza táján a vezérképviselet szerint.
Az Altót ugyanis nem hozzák be a kiskategóriát és őket különösen sújtó zuhanás miatt. Az Indiában gyártott modell mégis kapható lesz itthon, de Nissan emblémával, részben önálló formatervvel, Pixo néven.
A nagyobb városi autók között a Peugeot alaposan kipofozza a 206-ost, az idén 11 éves slágermodell az egészen új orral még pár évig futhat. Szeptemberben megérkezik a Volkswagen Polo utódja.
Polo BlueMotion: 3,5 liter százon
A következő széria stílusában a Golf VI-ra emlékeztet, legalábbis az ötajtós, mert a kétajtós dinamikusabb lesz. Testvéreinél (Ibiza és Fabia) kicsit rövidebb lesz a Polo, amely új motorokat hoz magával.
Érdekes lehet az 1,6 literes TDI-ből egy henger elhagyásával születő 1,2 TDI, amely a takarékos BlueMotion-kivitelben 3,5 literrel beérheti száz kilométeren.
A Polo jó pénzért nagymenő extrákat kínál majd, például hétfokozatú DSG automata váltót, sávtartó asszisztenst vagy érintőképernyős rádiót navigációsrendszerrel.
Új Ypsilon a Lanciától
Ilyesfajta csinnadrattára ne számítsunk a Chevrolet Spark örökösétől, amely a Splash stílusában újul meg, alapáron öt ajtóval. A sorozatgyártású verzió év végére juthat el a magyarországi szalonokba, kicsit megelőzve a szintén alapjaiban megújuló Lancia Ypsilont.
Folytatjuk a kompakt autókkal, például az Astra H utódjával
Kompakt autók: Újdonságok mindenfelől
A Mitsubishi az ötajtós Lancer Sportbackkel, a Honda pedig a ráncfelvarrás utáni Civic-kel kezdi az évet. A SEAT az Alteával és az Altea XL-lel együtt a Leont is berántja az életciklus felén esedékes modellfrissítésre. A végeredmény, várhatóan az új 1,6 TDI motorokkal, tavasztól látható a hazai márkakereskedésekben.
Új Mazda3
Nyár legelején lesz kapható a Mazda3, amely egészen új autó. Sajnos megszűnik belőle az 1,4-es alapmodell, mert kevesen vették. Az 1,6-os dízeleket szerencsére nem szorítja ki az új generációs, 2,2 literes blokk.
Kíváncsian várjuk, mert elődjét mi etalonnak szavaztuk meg az alsó középkategóriában, egyedül drágasága miatt nyomta le a Focus és a Kia Cee’d. Apropó Cee’d: a Zsolnán gyártott modell fogyasztását ősztől start-stop-rendszer faragja lejjebb, egy modellfrissítéssel párhuzamosan.
Új Astra: forgalmazás jövőre
A legnagyobb szenzáció a kategóriában az új Astra, amelyet a szeptemberi Frankfurti Autókiállításon meg lehet majd tapogatni. Az Astra I (mármint i, csak naggyal) új fejlesztés, a GM Delta nevű új padlólemezére épül. A hazai premiert 2010 elejére tervezi az importőr.
Később jó eséllyel elektromos hajtású is készülhet belőle, hála a Chevy Voltnak. A hagyományos és jutányosabb verziókban 90-250 lóerő közötti dízel és benzines motorokra számíthatunk, köztük 1,2 és 1,4 literes benzines turbókra. A GTC bevált, ezért a háromajtós továbbra is vagányabb lesz az ötajtósnál és a Caravan sem marad utód nélkül.
Alfa 149 a 147 után
Ha minden jól megy, egy gyönyörű kompakt autó zárja az évet. Az Alfa 149-ről jelenleg csak rajzokat láttunk, ezek szerint a 147 utódja a MiTóra hasonlít majd.
Az Alfának nem kell beérnie a Bravo technikájával. Információink szerint a 149 alapjaiban új autó lesz, kisebb hengerűrtartalmú, feltöltött motorokkal.
Új hibridek: még mindig csak Japánból
Fél év különbséggel két új hibrid típus is debütál a magyar piacon, egyik sem európai gyártótól. Az áprilistól értékesített Honda Insight a legelérhetőbb hibrid lesz.
Formája közel áll a Priuséhoz, műszakilag azonban a Civic Hybridet követi, tehát az 1,3-as benzineshez csatoltak villanymotort. Bizonyos feltételek teljesülése esetén, kis sebességnél az Insight elektromos motorja is képes önállóan hajtani az autót. A kocsi takarékossága borítékolható, a gyári adat 4,4 liter/100 km.
A Toyota Prius harmadik generációja ősz körül suhan be a magyar piacra, villanymotorjával akár hangtalanul is. Erősebb lett a benzines és az elektromos motor, utóbbi könnyebb is. Az étvágyát sikerült a jelenleginél is lejjebb szorítani, 3,8 literre számíthatunk szabványos átlagként. Ez az érték kilométerenként mindössze 89 g szén-dioxid-kibocsátást jelent (egy Swift 1,3 adata 140 g/kilométer).
A családi autók következnek, megfizethetőek és drágábbak egyaránt
Szülők, gyerekek
Sajátságos külseje ellenére a Honda City masszív sikert aratott hazánkban.
A lépcsőshátú Jazz második generációja a nagy csomagtartón, a jó minőségen és a takarékos motoron kívül vonzó külsőt is kapott. Nyomokban sem emlékeztet elődjére, ami mindenképp a javára vált. Élőben márciustól látható itthon.
A következő hónap a Chevrolet Cruze-é, amivel a Lacettinek az utolsó kört csengetik. A Chevy Cruze csinos darab, ideje is piacra dobni, mert a konkurencia elhúzott a Lacetti mellett. A ferdehátú és a kombi várhatóan még életben marad egy ideig.
A4 a SEAT-tól
A tavasz hozza el magával a SEAT Exeót, amely az előző Audi A4 reinkarnációja.
Itt-ott változott ugyan, de oldalról és belülről is hűen idézi a német rokont, ami nem válik hátrányára. Mivel az eredetiből Avant is volt, az Exeo kombiként is eljut mihozzánk valamikor ősszel.
Kombi Mégane és két új Scénic
Idén a Renault majdnem az egész Mégane-családot leváltja. A ferdehátú már kapható hazánkban, májusban pedig már az egyterűket mutatja be az importőr.
Továbbra is lesz rövid és Grand Scénic, utóbbinál nem lesz kötelező a csomagtérpadlóba rejthető két pótülést is megvenni. A Mégane kombi prezentálása kicsit későbbre, nagyjából a nyári uborkaszezonra esik majd.
Nagy pörgés a családi autóknál
Eseménydús szezon vár az áruszállítóból faragott családi autókra. A Citroën Berlingo az első negyedévben hétüléses kivitellel gazdagodik, ami minden bizonnyal a Partnerből is lesz. Tavasz végén a Ford leváltja a Transit Connectet, a Fiat ugyanezt teszi a Doblóval, de körülbelül fél évvel később.
A folytatásban: Porschék és a többiek. A sportkocsik és a felső kategória újdonságai
Nagy autók, nagy pezsgés
Lesz mire elkölteniük a pénzüket a nagypályás, vadiúj cégautóra vadászóknak. A kategória elsődleges újdonsága az új Mercedes-Benz E-osztály, amelynek debütálása igazodik a szerte Európában egységesen március 28-i bevezetéshez. Annyi életvédelmi eszközt kombinál benne a Mercedes, amennyi jelenleg az S-osztályban sincs.
A BMW-nél idén még nem lesz új 5-ös, de az évekig PAS néven futó koncepcióról lerántják a leplet ősszel. Ez az igen érdekes autó a következő ötösre épül, de több variációs lehetőséget kínál a sima Touringnál. Az újdonságot az 5-ös illetve az X6 közötti űrbe kellene bepréselnie a BMW marketingeseinek.
Németországban készül az új Saab 9-5
Más márkák is aktívak a felső kategóriában. A Cadillac a kompresszoros CTS-V mellett behozza a CTS kombit is. A Volvo S80 minimális optikai módosításokkal készül az idei évre, dízelmotorja viszont 205 lóerőre erősödik.
A Jaguar lecseréli az XK illetve az XF legtakarékosabb és legerősebb motorját is, lesz mivel driftelni.
Több mint 10 év után a Saab nyugdíjba küldi a 9-5-öt. Az új az Opel Insigniával közös padlólemezt használ és ugyanabban a német gyárban készülnek.
Az ősz megkoronázásaként valószínűleg szeptemberben érkezik a Porsche Panamera, amelynek formáján napestig lehet vitatkozni, de a technikája önmagáért beszél.
Színe-java – Kabriók és sportautók
Év elején rettenetes szörny szabadul Magyarországra a Corvette ZR-1 személyében. A ZR-1 a hasonló kaliberű szupersportautókhoz mérten néhány petákért ad űrkorszaki technikát és földöntúli menetteljesítményeket.
Ennél békésebb sportgép az átdolgozott Porsche Cayman és a BMW Z4. Utóbbi teljesen új és elődeivel szemben nem az Egyesült Államokban, hanem Bajorországban készül.
Első körben a háromliteres soros hathengeresekből áll majd a választék 272 és 306 lóerővel. M-es sportváltozatra nincs sok esély, egy dízelmotoros roadsterre annál inkább.
A komfortos kabriók mezőnyében stabil szereplő a Peugeot, amely a 308 CC-t időzíti a napfényes szezonra. Nyitott és vidám autóként a Fiat 500 és a MINI kabrióváltozata verhetetlen, amelyeket még idén nyárig itthon is megismerhetünk.
|
Márkák | 1. negyedév | 2. negyedév | 3. negyedév | 4. negyedév |
Alfa Romeo | 149 | |||
Audi | R8 V10 | A5 Cabrio A4 allroad | TT-R | A5 Sportback |
BMW | Z4, 116d 2,0 | 7-es és X6 Active Hybrid | ||
Cadillac | CTS-V | CTS kombi, SRX | ||
Chevrolet | Cruze | Spark | ||
Citroën | C1, C3 Picasso, Berlingo 7 üléssel |
|
||
Corvette | ZR-1 | |||
Dacia | Logan Pickup és Van | |||
Fiat | 500 kabrió | Doblo | ||
Ford | Focus RS | Transit Connect, Kuga 2,5T | ||
Honda | Civic átdolgozás, City, dízel aut. Accord | Insight | ||
Hyundai | i20, iX 55 | Tucson | ||
Jaguar | XF és XK 3,0 dízel és 5,0 benzines | |||
Kia | Soul | Sorento | Cee’d átdolgozás és ISG start-stop-rendszer | |
Lancia | Ypsilon | |||
Land Rover, Range Rover | új 3,0 dízelmotor, új V8-as benzinesek | |||
Mazda | Mazda2 1,5 3 ajtóval, Mazda6 2,2 dízel | Mazda3, MX-5 átdolgozás | CX-7 | |
Mercedes-Benz | GLK 220 CDI | E-osztály | E-osztály kupé | |
MINI | MINI Cabrio | One és One Clubman 1,4 75 lóerős | ||
Mitsubishi | Lancer Sportback és átdolgozott Colt | Csökkentett fogyasztású Colt Cleartec | Pajero 3,2 DI-D 200 lóerővel, L200 dízel 178 LE | |
Nissan | Note átdolgozás, 370Z | Pixo, GT-R | Cube, NV 200 áruszállító | |
Opel | Insignia Sports Tourer | |||
Peugeot | 206 átdolgozás | 308 CC, 3008 | ||
Porsche | Cayenne dízel | átdolgozott Boxster és Cayman | Panamera | |
Renault | Mégane Coupé és Berline | Kangoo BeBop, Scénic és Grand Scénic, Clio átdolgozás | Mégane Grandtour | |
Saab | 9-3x | 9-5 | ||
SEAT | Ibiza FR és Cupra, Ibiza 1,6 TDI | Exeo | Exeo kombi és Aljambra Ecomotive | |
Skoda | Octavia facelift | Octavia RS | Yeti | |
Subaru | dízel Impreza | Legacy és Outback | ||
Toyota | Avensis, iQ, Hilux és Aygo átdolgozás | Urban Cruiser, Yaris és RAV4 frissítés, Auris 1,33, dízel aut. Avensis | Prius, Corolla Verso, Corolla 1,33-as új motorral | Land Cruiser 120 |
Volkswagen | Scirocco, Caddy 4Motion | Golf Plus | Polo | |
Volvo | Új D5 dízelmotor 205 lóerővel | Elsőkerék-hajtású XC60, S80 enyhe átdolgozás |
Forrás: márkaimportőrök. Előzetes adatok, a bevezetés a piaci helyzettől és a gyárakkal folytatott ártárgyalásoktól függően módosulhat
A vezérképviselet tájékoztatása szerint a Chrysler, a Dodge, a JEEP és a Suzuki nem vezet be új modellt az idén