Létkérdés
Az E-osztály a legfontosabb Mercedes. Nem a darabszám miatt, mert abban a C erősebb, nem arculati okokból, mert a zászlóshajó az S-osztály, hanem anyagi okokból.
A technika részben közös a C-osztállyal, amelyet kevesebb pénzért kell adni, tehát kisebb rajta a profit. Az S-Mercedesen hiába nagyobb az árrés, nagyon tehetős emberből kevesebb van, mint közepesen gazdagból. Egyszerre sokat értékesíteni és sokat is keresni az E-osztállyal lehet. Angolul ezeket a létfontosságú modelleket hívják cash cow-nak.
A háromágú csillag
Gottlieb Daimler, a Daimler-Benz AG egyik alapítója hajdanán csillaggal jelölte otthonát egy térképen. Azt jósolta, hogy vállalkozása egykor csillagként ível majd felfelé. Az akkori Daimler Motor Társaság egy négyágú és egy háromágú csillagot is bejegyzett áruvédjegyként, de csak a háromágút használták a hűtőn 1910-től. A három ág a földön, a vízen és a levegőben megvalósuló motorizációra utalt. 1921-ben szabadalmaztatták hűtődíszként a körbe foglalt háromágú csillagot, a Mercedes-Benz-felirat pedig 1926-tól került a tövébe a babérkoszorúval, Carl Benz és Gottlieb Daimler cégeinek egyesítésével. |
Őket meg ki engedte szabadon?
A modellváltás ezúttal bátrabb az átlagosnál. Hét évig gyártott elődjénél az új E talán nem szebb, de mindenképp karakteresebb autó, amit a tengerentúli piacok díjazni szoktak. Mintha Gordon Wagener, az új formatervezési alelnök még nagyfőnöki kinevezése előtt szabadjára eresztette volna a designereket, akik a GLK-t is rajzolták.
A tesztautó fényezésének gyári neve Cupritbraun, magyarul vörösrézérc-barna. A 350 CGI azért is ilyen gyönyörű, mert AMG-sportcsomagos, benne perforált első féktárcsákkal és sportfutóművel.
Belül szebb az előd
Kívülről csupán 1,2 centit nőtt, magassága hajszálnyit csökkent, tehát nem is várhatunk tágasabb teret. A csomagtartó hatalmas maradt, 540 literes, és a kihúzható tároló révén a használhatósága is jó.
Belül azonban többünknek is jobban tetszett az előd ívelt műszerfala, mint a C-osztályéra hasonlító új. A szögletesre váltó műszerfal minőségérzetben kevesebbet nyújt annál, amit egy Audi A6 után elvárnánk. Éjjel a varázslatos hangulatvilágítás mindent jóvá tesz, a narancssárga derengésben fürdő utastér egy luxusmenedék az eldurvult világban.
Az asszisztens nem titkárnő
Az új E-osztályhoz az éjjellátó berendezéstől kezdve a sebességkorlátozásokra figyelmeztető kamerán át a mindenféle asszisztens megrendelhető, amit csak a beszállítók kifejlesztettek. A tucatnyi segéderő közül a tesztautó – kikapcsolható – sávtartó asszisztense megrezgette a kormányt, ha indexelés nélkül érintjük a terelővonalat, tehát sávelhagyásos baleset következhet be. Fáradás, 70 paraméter alapján Ennél érdekesebb a fáradást érzékelő rendszer. Több más megoldással ellentétben nem a pislogások alapján utalja pihenőre a vezetőt, hanem a kormánymozdulatokból és még 69 egyéb paraméterből ítél. Ha veszélyesen álmos a sofőr, kávéscsésze villan be a kijelzőre és gong figyelmezteti őt az ön- és közveszélyes állapotra. Buzgó holttérfigyelés A kiiktatható holttérfigyelő asszisztens pirosan villanó háromszöggel jelezte, ha a sávváltás nem biztonságos. A budapesti forgalom ritmusához talán kicsit túlbuzgó, de nyílt úton mindenképp hasznos. A Jaguar XK-ból ismerjük a gázoláskor felugró motorháztetőt, amit a Mercedes is szériában ad. Itt öt centit pattan fel a motorházfedél hátsó része, hogy a nagyobb deformációs tér csökkentse a gyalogosok sérülését. A fedél kézzel visszanyomható, nem kell hozzá márkaszerviz. |
Lapozzanak! A második oldalon jön a java a motorral
Nem lett tágasabb
Ismerve a felső középkategória többi autóját, a W212 kódú új E-osztály is lehetne levegősebb hátul, de 190 centis emberek így is elférnek a második sorban, ahová önálló luxusüléseket is lehet rendelni.
Aki egymás után taxizik egy 2002 előtti és utáni E-Mercedesben, megdöbben a különbségen, a régebbi annyival nagyobb. De legalább ennyivel nehézkesebb is, mert az AMG-csomagos hathengerest vezetni is boldogító, nemcsak utazni benne.
A kormányzás nem olyan sűrű lekvárban forgó, nagy ellenállású, mint régebben, mégis megfelel egy ősi mercedeses konstrukciós elvnek: ha a vezető egy keresztben elhúzó madarat követ a szemével, nem szabad, hogy a kormány is engedjen az önkéntelen utánfordításnak.
Légrugó? Minek?
Nehéz nem az egekig magasztalni az autó futóművét, futási kultúráját, pedig lelkemre mondom, ebben az elődje is pompás volt. Döccenés nélkül suhan át az úthibákon, tömegéhez és karakteréhez képest szemtelenül gyors kanyarokra képes.
Pedig nem is az Airmatic DC légrugós felfüggesztés van az autóban. Az E 350 olyan elszigetelt nyugalomba ringat, amilyet utoljára a magzatvízben éreztünk.
A klímakomfort is ehhez mérhető. A bőrülésekbe a feláras szellőztetéssel nem fülled bele az utasok háta. A tesztautó hátul is önállóan szabályozható légkondicionálójában három fokozatban választhattunk intenzív vagy diszkrétebb befúvást. A kedvencünk a Diffuse mód, mert csendes, huzatmentes és hatékony.
A biztonságon és a minőségen kívül a kényelem is ősidőktől fogva alapkövetelmény egy Mercedes-limuzintól. Ezen a téren az előd is gyakorlatilag tökéletes volt, pompás ülésekkel, kifinomult rugózással, megejtő csenddel, amit sikerült átörökíteni.
Vetélytársak | Listaár, forint |
|
Audi A6 3.0 TFSI quattro Tiptronic | 16 979 200 | |
BMW 530i aut. | 15 301 000 | |
Volvo S80 T6 Summum | 15 740 000 | |
Mercedes-Benz E 350 CGI BlueEfficiency | 17 013 000 | |
Nagy pillanatok
Autópályán nagyon nagy pillanatokat élhetünk át a 292 lóerő, a rezzenéstelenül járó motor, a tökéletes egyenesfutás, a kiváló hangszigetelés és az autó tekintélye jóvoltából.
Az agresszívebbre élezett orrot megpillantva menekülnek a sávból a többiek, pedig a kultúrember nem a 250-ben limitált végsebességgel közlekedik.
Aki egy kis fordulatra hangolt, unalmas erőgépet sejt a hathengeresben, kellemesen csalódik.
A tesztautóban lévő 292 lóerős változat elég sportos karakterű, pedig nem itt a legtüzesebb, hanem az SL-ben, 315 lóerővel.
Kell neki a fordulatszám, ezért az E 350 CGI kis fordulaton messze nem lő ki olyan erővel, mint vártuk.
Országúton gyors előzéshez kézzel kellett visszakapcsolni, mert a kiegyensúlyozott tempót megszokó automata kelletlenül lép csak vissza, az erő meg csak pörgetésre jön elő.
Nem CDI, CGI!
A 350 CGI nem elírás, a név a Charged Gasoline Injection rövidítése. Részterhelésen, amikor a vezető nem hajszolja az autót, a CGI motorvezérlése az ideálisnál kevesebb benzint adagol egységnyi levegőhöz, a magas légfelesleggel csökken a fogyasztás. A Mercedes büszke a sugárvezérelt közvetlen benzinbefecskendezésre, amelyet 2006-ban a világon elsőként vetett be. A szegénykeverékes üzem nagy fordulaton és terhelésnél is fenntartható, mert a hengereket egy munkaütemen belül többször is ellátja benzinnel a villámgyors befecskendezés. Az elv ezúttal tökéletesen működött. A szegénykeverékes üzem erőtlensége egy ekkora motornál fel sem merül, a tesztfogyasztás pedig váratlanul kedvező volt: csupán 10,5 liter 100 kilométerre. A szegénykeverékes üzem nem új találmány, a Toyota például az 1992-ben bemutatott 1,6 literes Carina E-ben is alkalmazta, persze nem közvetlen befecskendezéssel. A megoldás hátránya a keletkező sok nitrogén-oxid, amit az E-osztály kipufogójában két NOx-katalizátor tárol és alakít át ártalmatlan nitrogénné. |
6,3 másodperc, 10,5 liter
Magas fordulatszámon a motor hangja élményszerű és a gyorsulás is hozza azt a szintet, amit a majdnem 300 lóerő ígér.
Ha szeretnénk, az arisztokratikus limuzin vérbő hanggal és 6,3 másodperc alatt gyorsul százra. Nem olyan régen ehhez még egy Porsche Boxster kellett.
A színvonalas motor meglepően kevés benzinnel beéri. Zömében országúton és autópályán járva 10,5 literes tesztfogyasztást mértünk, ami remek eredmény a hasonló kényelmű, erejű és biztonságú luxusautók között.
Aki nem siet, 8-9 literrel is elautózhat. A hathengeres benzines kifinomultsága megéri ezt a jelentéktelen többletet a még oly jó dízelekhez képest, ha a 350 CGI 17 millió forintos alapára nem akadály.
Folytatjuk a műszaki adatokkal és az értékeléssel
Műszaki adatok – Mercedes-Benz E 350 CGI BlueEfficiency | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 3496 |
Furat x löket (mm) | 92,9 X 86,0 |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 215(292)/6400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 365/3000-5100 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,3 |
Végsebesség (km/h) | 250 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 12,4-12,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,3-6,6 |
Vegyes (l/100 km) | 8,5-8,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 199-205 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4868/1854/1471 |
Tengelytáv (mm) | 2874 |
Csomagtér (liter) | 540 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1735/545 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 80 |
Gumiméret | 225/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 17 013 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, első, oldalsó és függönylégzsákok, vezető oldali térdlégzsák, aktív motorháztető, 7Gtronic automata váltó, elfáradást figyelő rendszer, Pre-Safe utasvédelmi rendszer automatikus ülésállítással és övfeszítéssel ütközésveszély esetén, tempomat, kormányról vezérelhető CD-s rádió, elektromosan állítható, fűtött tükrök, elektromos ablakemelők elöl-hátul, esőérzékelős ablaktörlő |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kényelmével, stílusával, illatával igazi Mercedes maradt az új E-osztály, de az új designban van valami plusz, ami különlegessé teszi. |
Pontszám (max. 10) | 8,75 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|